ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: JHN skrivet 7 juni 2012 kl. 21:25:40

Titel: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: JHN skrivet 7 juni 2012 kl. 21:25:40
Igår natt bytte jag lagren i envägslagret för att jag tyckte det känndes som att maskinen drog lite på tomgång -> svårt att växla, dessutom minns jag sist jag hade isär att ena lagret kärvade lite.

När jag monterade ihop passade jag på att vända plastbrickan som någon påpekade var möjligt. När jag startade kvarstog problemet. På tomgång var jag tvungen att trycka skon hårt emot sekundären för att kunna få stopp på den, har sett video där någon stoppar med handen.
Monterade isär och kännde mycket riktigt att det gick tungt att vrida envägslagret när fjäderna var i spänn. Vände åter på plastbrickan, men ingen större skillnad.
Det slutade med att jag tog bort brickan, hoppas nu bara inte fettet kryper fram och infekterar remmen!!

Någon har ideer om varför det blev såhär? Har ju rengjort så allt är helt rent och jag tyckte lagren såg ut att ligga helt intrycka i lagersäterna. Skulle vilja ha en bricka som var tunnare...

Utan bricka snurrar inte ens sekundären på tomgång...
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: PansarHarry skrivet 7 juni 2012 kl. 23:11:48
Tja. Är det en vanlig planbricka? Säljer ett stort sortiment med nylon brickor på jobbet. Vad är det för mått? Kanske finns någon som passar. :-)
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: JHN skrivet 11 juni 2012 kl. 23:09:34
Tja. Är det en vanlig planbricka? Säljer ett stort sortiment med nylon brickor på jobbet. Vad är det för mått? Kanske finns någon som passar. :-)

ja, det skulle säkert gå... men det håller faktiskt tätt ennu...
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: Quadjonen skrivet 12 juni 2012 kl. 07:41:05
Vad för fett, blev det i cvt?
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: JHN skrivet 12 juni 2012 kl. 21:26:01
Vad för fett, blev det i cvt?

Hade inte specialfettet, så fick bli väldigt sparsamt med polymolybdenfett. Ska tåla det mesta oavsett temperatur.
Problemet som jag ser det skulle kunna vara att det separerar och vätska tränger ut på primärens ytor...

vet du vilka egenskaper specialfettet har?
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: Quadjonen skrivet 12 juni 2012 kl. 23:59:39
Bara att det inte smälter under 240°, och vara i fast form.
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: JHN skrivet 13 juni 2012 kl. 09:17:24
Bara att det inte smälter under 240°, och vara i fast form.

Jasså, blir det så jäkla varmt!!
Vet du vad den rätta produkten heter? Kanske går att köpa en klick av åf. Ska ändå öppna snart igen och komplettera med två nya(re) gliding shoes...
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: Quadjonen skrivet 13 juni 2012 kl. 22:37:17
http://www.bearingworks.com/content_files/pdf/lubricants/KLUBER%20ISOFLEX%20NB%2052_DATASHEET.pdf (http://www.bearingworks.com/content_files/pdf/lubricants/KLUBER%20ISOFLEX%20NB%2052_DATASHEET.pdf)
Titel: SV: Envägslager (nybytta lager)
Skrivet av: JHN skrivet 13 juni 2012 kl. 23:11:06
http://www.bearingworks.com/content_files/pdf/lubricants/KLUBER%20ISOFLEX%20NB%2052_DATASHEET.pdf (http://www.bearingworks.com/content_files/pdf/lubricants/KLUBER%20ISOFLEX%20NB%2052_DATASHEET.pdf)

Känner mig lite lugnare dock eftersom de där geggat lämpar sig för temp upp till 120 grC (dock blir inte rinnande förrän 240) och molybdenfett har ett användnomr upp till 150 grC. vet dock inte vilken dropppunkt det har...