ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: lasse123 skrivet 22 september 2007 kl. 11:52:34

Titel: variator strul???
Skrivet av: lasse123 skrivet 22 september 2007 kl. 11:52:34
Hallo....

Har en undran, min outlander 800-xt går inte lika lätt upp på bakhjulen som min kompis gör.  Vi skaffade våra maskiner precis samtidigt, min har gått kanske 80 mil mer i dagsläget. Jag har även bytt rem på min för ca 10 mil sedan då jag trodde att det var felet men icke det. 8O
Det är inte SKBS heller för vi har provat och byta makin ett antal gånger och det e stor skillnad.
Antar att det har något med variatorn att göra men vad??? Min har några kilometer högre topphastighet än hans. Så min fråga är alltså att vad e felet, vad kan ha hänt?
Titel: variator strul???
Skrivet av: TAZ™ skrivet 22 september 2007 kl. 14:15:21
om de bara är han som har lättare att få up sin så är de nog mäst teknik, men om bägge har lättare med hans så kan de vara så att du har anndra vikter i variatorn. verkar dock konstigt om han inte bytt eller bågot :?
Titel: variator strul???
Skrivet av: 660grissly skrivet 22 september 2007 kl. 14:31:52
det kan vara att dina variator vikter har slits ut om du har gasat stanna mkt vet i fall det är lika känsligt som med scootrar för då blir det sämre dra i den.
så ta ur alla variator vikter och mät dom både stl och vikten.
Titel: variator strul???
Skrivet av: gurra-g skrivet 22 september 2007 kl. 16:29:19
Jämför maskinerna genom att köra i lite olika hastighet, och se om det skiljer i varvtal.
Det är inte så att sekundären är ställbar, så den står annorlunda än kompisens?
Titel: variator strul???
Skrivet av: bombardier400ho skrivet 22 september 2007 kl. 17:09:24
Gi full gass med en gang. Ikke ta det gradvis, så kommer du rett opp. om du ikke går rundt da...
Titel: variator strul???
Skrivet av: lasse123 skrivet 22 september 2007 kl. 17:18:04
Som jag nämde tidigare så e det inte skitbakomstyret :). har inga problem alls med kompisens att köra bakhjul :D
och det e inte bytt någonting i nån maskin, hämtade ut dom helt nya samma dag. Skulle iofsig kunna vara så att jag "punktgasar" mer och härjar :roll:  
 Men ska vikterna verkligen vara slut efter 260 mil? Pratade med en idag som undrade om jag hade TRA variator då menade han på att man kan sjustera lite grann.  Då e frågan e det TRA variator på outlandern??

Grymt bra forum för övrigt.. får alltid svar på allt :D
Titel: variator strul???
Skrivet av: MacGyver skrivet 22 september 2007 kl. 19:48:42
Har ni orginal däcken på båda två?
Jag bytte från 25" till 26" och det blev en markant skilnad när man ska ha upp den på bakhjulen...
Titel: variator strul???
Skrivet av: bombardier400ho skrivet 23 september 2007 kl. 01:22:31
26" er orginalt på 800... Du har ikke noe plombering på sykkelen som ikke er tatt bort ?
Titel: variator strul???
Skrivet av: STENE skrivet 23 september 2007 kl. 01:43:10
Citat från: "bombardier400ho"
26" er orginalt på 800... Du har ikke noe plombering på sykkelen som ikke er tatt bort ?


Eller tvärtom. Att de "glömt" att strypa polarens hoj.

Variatorn kan du gämföra med polarens hoj. Håll samma hastighet. Om de då håller samma varv på maskinen så torde variatorn inte vara skillnaden.
Titel: variator strul???
Skrivet av: Quadjonen skrivet 24 september 2007 kl. 23:04:37
Nu vet jag inte värför du har bytt rem efter 250 mil, men är det mycket remdamm på CVT ,kan den bli trög ,det gäller oxså på sec variatoren, då den ska rengöras på innersidan,så den kan röra sig lättare.  Kolla oxså om helix på sec V  ,är hel och att du har den nya update på den. På 2007 modell är det den nya helix.
Titel: variator strul???
Skrivet av: Quadjonen skrivet 24 september 2007 kl. 23:12:14
Att börja riva ned CVT är det sista man ska göra, allt annat måste vara lika ,däcken ,mönster,lufttryck,luftfilter,bränslefilter, samma mapping av ECM ,(datoren i maskinen)
att ´man kör på samma ställe , inga bromsar som ligger på, men detta har du säkkert koll på ,bara ett tips.