ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: lasse123 skrivet 22 september 2007 kl. 11:52:34
-
Hallo....
Har en undran, min outlander 800-xt går inte lika lätt upp på bakhjulen som min kompis gör. Vi skaffade våra maskiner precis samtidigt, min har gått kanske 80 mil mer i dagsläget. Jag har även bytt rem på min för ca 10 mil sedan då jag trodde att det var felet men icke det. 8O
Det är inte SKBS heller för vi har provat och byta makin ett antal gånger och det e stor skillnad.
Antar att det har något med variatorn att göra men vad??? Min har några kilometer högre topphastighet än hans. Så min fråga är alltså att vad e felet, vad kan ha hänt?
-
om de bara är han som har lättare att få up sin så är de nog mäst teknik, men om bägge har lättare med hans så kan de vara så att du har anndra vikter i variatorn. verkar dock konstigt om han inte bytt eller bågot :?
-
det kan vara att dina variator vikter har slits ut om du har gasat stanna mkt vet i fall det är lika känsligt som med scootrar för då blir det sämre dra i den.
så ta ur alla variator vikter och mät dom både stl och vikten.
-
Jämför maskinerna genom att köra i lite olika hastighet, och se om det skiljer i varvtal.
Det är inte så att sekundären är ställbar, så den står annorlunda än kompisens?
-
Gi full gass med en gang. Ikke ta det gradvis, så kommer du rett opp. om du ikke går rundt da...
-
Som jag nämde tidigare så e det inte skitbakomstyret :). har inga problem alls med kompisens att köra bakhjul :D
och det e inte bytt någonting i nån maskin, hämtade ut dom helt nya samma dag. Skulle iofsig kunna vara så att jag "punktgasar" mer och härjar :roll:
Men ska vikterna verkligen vara slut efter 260 mil? Pratade med en idag som undrade om jag hade TRA variator då menade han på att man kan sjustera lite grann. Då e frågan e det TRA variator på outlandern??
Grymt bra forum för övrigt.. får alltid svar på allt :D
-
Har ni orginal däcken på båda två?
Jag bytte från 25" till 26" och det blev en markant skilnad när man ska ha upp den på bakhjulen...
-
26" er orginalt på 800... Du har ikke noe plombering på sykkelen som ikke er tatt bort ?
-
26" er orginalt på 800... Du har ikke noe plombering på sykkelen som ikke er tatt bort ?
Eller tvärtom. Att de "glömt" att strypa polarens hoj.
Variatorn kan du gämföra med polarens hoj. Håll samma hastighet. Om de då håller samma varv på maskinen så torde variatorn inte vara skillnaden.
-
Nu vet jag inte värför du har bytt rem efter 250 mil, men är det mycket remdamm på CVT ,kan den bli trög ,det gäller oxså på sec variatoren, då den ska rengöras på innersidan,så den kan röra sig lättare. Kolla oxså om helix på sec V ,är hel och att du har den nya update på den. På 2007 modell är det den nya helix.
-
Att börja riva ned CVT är det sista man ska göra, allt annat måste vara lika ,däcken ,mönster,lufttryck,luftfilter,bränslefilter, samma mapping av ECM ,(datoren i maskinen)
att ´man kör på samma ställe , inga bromsar som ligger på, men detta har du säkkert koll på ,bara ett tips.