ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: larsostman skrivet 20 augusti 2012 kl. 22:01:46

Titel: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 20 augusti 2012 kl. 22:01:46
Ja, trådnamnet säger väl allt?
Jag har sålt Renegaden, vill ha något att åka på ibland. Ingen tuff uppgift för en hjuling, mest väg. Men det kan bli långa sträckor ibland, kanske upp mot 20 mil på en kväll.

Är det en pålitlig maskin, när man läser får man inte riktigt den bilden men jag vet inte hur många som är sålda & hur många som faktiskt har problem.???
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 21 augusti 2012 kl. 08:15:38
Varför i inte köpa quad? :-)
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Delarium skrivet 21 augusti 2012 kl. 08:31:18
Raptor 700 skulle nog funka utmärkt för din del, en bättre beg är betydligt billigare än din tidigare Renegade.
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 21 augusti 2012 kl. 09:00:35
Hänger på vagn till å från, vill kunna köra vintertid på ett vettigt sätt. Gillar inte riktigt den öppna karossen heller som quadarna har. Automat är inte fel heller....
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Delarium skrivet 21 augusti 2012 kl. 12:00:54
Hänger på vagn till å från, vill kunna köra vintertid på ett vettigt sätt. Gillar inte riktigt den öppna karossen heller som quadarna har. Automat är inte fel heller....

Det finns ju förvisso quads som har heltäckande plast som på en ATV, men med stel bakaxel. Det beror ju på hur man ska åka, vilka preferenser osv. Många quads kan få på en dragkrok på en quad.
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 21 augusti 2012 kl. 12:06:19
Den enda jag vet är kfx700, variator, skapligt skydd. Men ovanliga. Samt att jag inte är jätteförtjust i modellen.

Ska kunna åka 2 personer, jag är inte direkt liten heller...
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Delarium skrivet 21 augusti 2012 kl. 12:11:20
Vet ingenting om din budget, motorstyrkekrav eller närmare spec så, men tänkte på något liknande denna:

http://www.blocket.se/skaraborg/Kymco_MXU_500_2WD_Fyrhjuling_39310362.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/Kymco_MXU_500_2WD_Fyrhjuling_39310362.htm?ca=9&w=3)
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Matsw skrivet 21 augusti 2012 kl. 12:19:49
Ja det törs/vill man… 
Om du dyker ner under skalet på en Cectek och kollar hur den är byggd så inser man ganska snart att det inte är nå skräp man har att göra med.
Den är otroligt välbyggd. Ramen är genomtänkt och konstruktion och vinklar är uträknade så att det ej finns någon del som stressas mer än någon annan. Chassit är bland det bästa som finns på marknaden. Motorn törs jag inte uttala mig om än, men den har förutsättningar att klara sig bättre än de flesta andra sk  märkes maskiner. Det är trycksmorda glidlager istället för kullager, vibrationerna är minimala vilket bådar för lång livslängd. Då jag själv har renoverat och byggt ett antal motorer (allt från standard till turbomatade maskiner) så vet jag vad vibrationer kan ställa till med.
De problem som Cectek har haft har ju varit av ganska banal karaktär, som tex  motorlampor som lyser, tröga växlar, tjuvstannar när de blir varma mm
Dessa  problem är ju inga saker som gör maskinen till en skit maskin med dålig kvalitet, utan mer till en strulpelle med en släng av hypokondri….

Motorlampan berodde vad jag förstår på en något hypokondrisk motorstyrning som var överkänslig mot de signaler den skulle avläsa.
De flesta problemen med motorstyrningen är åtgärdade på tidigare modeller och iom T5 modellen så är de problemen nästan helt borta. Visst den är fortfarande en avancerad maskin som behöver sin lilla stund för att kolla av systemen innan man kan dra iväg.
Problemet med växlingen var en konstruktionsmiss på de första modellerna. Vem som helst förstår ju att det är nästan omöjligt att växla med en liten ratt om cvt lådan ligger på och driver. Det är inget unikt för Cectek, men på andra modeller hade man en spak att bruka våld med vilket gör att lådan iaf fungerar.  Sätt ett liknade växlingsdrev på CF, Goes, Polaris eller Can am så kommer man nog inte långt med dessa maskiner heller.
T5 modellen med vxl spak fungerar hur bra som helst, kanske bättre än de flesta på marknaden.
I övrigt är ju lådan en CV-Tech (Canada)(T-5) låda så den fungerar lika bra som på alla andra maskiner med samma låda. Varken bättre eller sämre.
Sen är ju diffarna fram och bak guld värda om man är rädd om underlaget man kör på. Dessutom spara det däck som fn när man kör asfalt. Svängradien är nog en av de bästa på marknaden enligt mig.
Tar man för vana att alltid ha neutralen i när man låser diffarna och lägger i o ur 4wd så fungerar systemet helt klanderfritt.
Största problemet med Cectek var nog deras marknadsföring. De gick ut med att de var bättre än allt annat på marknaden. Tog betalt för maskinerna efter det.  Går man ut med det budskapet så måste man kunna leverera… Nu är ju de flesta barnsjukdomarna fixade men… det spelar ingen roll hur bra hjulingen är när ryktet säger något annat..  Tyvärr så tar ett dåligt rykte en oerhört lång tid att reparera. Har man lovat nått man inte kan leva upp till, så spelar det nästan ingen roll vad man lovar efter det.
Cectek ÄR en kvalitets maskin idag enligt mig, men för att få tillbaka förtroendet för märket måste generalagenten visa att det man köper lever upp till de vidlyftiga annonserna och kundernas höga förväntningar. Där har generalagenten en hel del kvar att jobba på.
Värmeproblemen verkar kvarstå dock. Förhoppningsvis så rycker ATVS upp sig och tar tag i problemet omgående och inte låter det gå lika långt som tidigare.
Maskinen förtjänar bättre enligt mig=)
Jag är ingen expert på något vis.. detta är bara mina egna reflektioner.

mvh

Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 21 augusti 2012 kl. 13:02:30
Jag funderar på en -10 från four by four.
Med vred, ev uppgraderade.
Värmeproblemen, vad händer & hur?
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Matsw skrivet 21 augusti 2012 kl. 13:24:48
Jag funderar på en -10 från four by four.
Med vred, ev uppgraderade.
Värmeproblemen, vad händer & hur?

Är det en uppdaterad låda så har de separerat primär-variatorn med en bricka för att minska anläggningen på tomgång. Detta resulterar i ett något högre tillslagsvarv men underlättar växlingen avsevärt.
Har man bara lagom hög tomgång så fungerar det utmärkt.

Värmeproblemet visar sig så att den kan tjuvstanna när den blir varm, oftast när man krypkör. Den går på tomgång men när man är försiktig på gasen så hostar den till och stannar och kan vara lite svår att få igång. Låter man den stå en liten stund så startar den igen. Det märks inget när man kör på landsväg eller i fart. Är dock så irriterande när man klättrar i skogen och den tjuvstannar när man står som jävligast till...=(.
Inte alla som har detta problem.. men ändå för många för att det ska vara ok.
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Poa77 skrivet 21 augusti 2012 kl. 14:12:22
Ja det törs/vill man… 
....
.....
Maskinen förtjänar bättre enligt mig=)
Jag är ingen expert på något vis.. detta är bara mina egna reflektioner.

mvh

kan bara hålla med
köpte en i våras och har inte haft några som helst problem

Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Hyson skrivet 21 augusti 2012 kl. 22:05:01
Jag har en som tjyv stannar när den blir varm men ska komma in till verksdan nästa gång det händer.
Så grabbarna vill verkligen hjälpa.
Och ja, maskinen är faktiskt grymm.
Men se till att byta ut plasten under...
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Decson skrivet 21 augusti 2012 kl. 23:05:33
Om du tidigare åkt renegade kanske TGB Target 550 efi kan vara något? Lite av samma stuk med 4wd, sportigare utseende, vettigare skärmar än raptor o co, möjlighet att både ploga och dra vagn samt lite mer väginriktad drevning än bladen jag har och är skitnöjd med. 2012or från 69900 och ÅF i falun och sandviken bl.a.
Såg ju nu i en annan tråd att cectek hade ju en kingcobra i samma klass som verkar ha nöjda ägare =)
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 21 augusti 2012 kl. 23:32:23
Vad är det för toppfart, bränsleförbrukning?
Inte för att jag vill åka i toppfart men det ger en indikation på hur fort man kan åka utan att det ska kännas som om motorn varvar ihjäl sig...
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 21 augusti 2012 kl. 23:53:36
Plötsligt låter den inte så tokig...
Jag är ganska lång, ca 195cm. Körställning??
Det lutar åt en Gladiator eller en 400 outlander, åsikter?
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:01:17
Kan man ha drag på quadriften?
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Matsw skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:13:01
Gladiatorn är större och rymligare än Outlander 400. Dessutom är motorn roligare att köra med än 400an. Vill du dessutom kunna åka två på den så finns det bara ett lagligt val...:val...:)
Du undrade om toppfart.
Min toppar 110 km/h.(på mätaren)  Drar ca litern/mil

Mvh
Mats
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Matsw skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:23:20
Kan man ha drag på quadriften?

Yes, grannen har det på sin.:)
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:24:30
Matsw, du nämner att man bör stå i neutral för att lägga i/ur diffar eller lägga i/ur 4wd, räcker det inte med att man står still?  Mina tidigare har man bara stannat å bytt. Trixigt om man kört fast, eller håller på att köra fast. Sen om växlarna kan kärva dessutom... Låter inte riktigt toppen??
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 22 augusti 2012 kl. 00:27:43
Hur känns den på väg? Stötigt, mjukt, vingligt, eller hur skulle ni beskriva?
Oulander 400 är tex väldigt tryg, lite att det kan hänga sig över framhjulen om man tar i lite för mycket i någon sväng men klart mer körglad än tex Bruteforce. Trots bristen på styrka
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Hyson skrivet 26 augusti 2012 kl. 10:09:50
Det bästa är nog att du tar tid på dej och åker och provar..
Mvh Johan
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: larsostman skrivet 2 september 2012 kl. 10:34:10
Det blev en Outlander 800 max Ltd istället.
Tack för all input!
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Lucke skrivet 31 december 2012 kl. 08:47:07
Ska själv åka och hämta en gladiator T5 imorgon en gul  8)
Lagom stor är den, har innan kört tgb 550 och den var grymt bra. Blir kul att testa denna.
Can am känns så otroligt överreklamerade, en polare hade en 800 den var ju schysst, men inte värd pengarna tycker jag när man jämförde.
Du kan köpa nästan 2 schyssta hjulingar till samma pris som 1 can am.
Så köp 2 nya med 3 års mellan rum så har du garantier hela tiden, eller köp en can am och hoppas  på att skiten håller.....
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Hydro skrivet 31 december 2012 kl. 09:12:36
En Can-Am 500 med servo och twin kostar 95 000:-

Kostar T5:an 50 000:- ?
  :hmmm:

Nä, den kostar 80 000:- så om man lägger till 15 får man en CA och då medföljer bättre prestanda.

Så jämför inte päron och äpplen.
 

Grattis till din maskin, och jättebra om du känner dig nöjd, men klaga inte på maskiner från en annan klass.

En CA 800 gör 0-100 på strax över 5,2 sekunder medan en T5:a gör 0-SJUTTIO (?) på 6,2 sekunder...

Varför det skall klagas på CA från de som inte äger någon är märkligt.
Är det kanske för att rättfärdiga sitt egna val?
 

 
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Lucke skrivet 31 december 2012 kl. 10:28:30
Tänkte mera på en 800
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Hydro skrivet 31 december 2012 kl. 10:39:14
Jo, men där är som sagt skillnaderna alldeles för stora för att en jämförelse skall bli rättvis.

Sen är det faktiskt lite intressant att kolla totalekonomin.
En ny T5:a kostar 80 och på Blocket ligger en -11 för 47 som inte blir såld.
Den har 27-tumshjul mm, och en CA800 tappar också ungefär 40 000:- på två år så den egentliga kostnaden kan alltså vara ungefär densamma.
 ()p
 
Lånar man till köpet så skiljer det dock i räntekostnad, men det skiljer ju även en del på maskinerna som sådant.
 
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 31 december 2012 kl. 18:49:18
Can am känns så otroligt överreklamerade, en polare hade en 800 den var ju schysst, men inte värd pengarna tycker jag när man jämförde.
Du kan köpa nästan 2 schyssta hjulingar till samma pris som 1 can am.
Så köp 2 nya med 3 års mellan rum så har du garantier hela tiden, eller köp en can am och hoppas  på att skiten håller.....
Hur rolig är 2 cectek 500 mot en ca 800!
Man kanske behöver 6 års garanti om man ska ha en cectek  :dntknow:
Tror faktiskt CA håller lite högre kvalité än cectek men vad vet jag som aldrig har ägt en cectek.
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 31 december 2012 kl. 19:01:00
Går ju å köpa förlängd garanti till Ca upp till 5 år för väldigt rimliga pengar så där faller garanti argumentet oxå ;)
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 31 december 2012 kl. 19:12:12
Går ju å köpa förlängd garanti till Ca upp till 5 år för väldigt rimliga pengar så där faller garanti argumentet oxå ;)
Gör det verkligen de
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 31 december 2012 kl. 19:17:52
Gör det verkligen de

Ja.

Sen ang. Kecktech
Finns folk som åker nya kia bilar hela livet och aldrig klagar.
Sen finns det de som sparar och köper en porsche.

Alla är olika.
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 31 december 2012 kl. 19:21:38
Gör det verkligen de

http://can-am.brpscandinavia.com/sv/fordon/b.e.s.t.-protection.html (http://can-am.brpscandinavia.com/sv/fordon/b.e.s.t.-protection.html)

jupp 2700 har jag för mig de kostade
Titel: SV: Köpa Gladiator, törs/vill man???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 31 december 2012 kl. 21:23:51
Var inte riktigt de jag menade  :)