ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: sylen skrivet 24 november 2012 kl. 12:57:05
-
Har nyss köpt en gade. Bytte däck på den idag å sågdåatt den är glap vid "krängningshämmaren" bak. Tog loss å tittade under gummi hatten. Va en mutter där. Är det bara å dra åt??
Eller måste man byta massa grejer.
Mvh
-
Det är en större mutter innanför den mindre som ska dras åt. :D
Tyvärr så behövs ett special verktyg för de. :(veryangry):
Typ en hylsa med piggar på :D,(lite svårt att förklara hur den ser ut.)
-
Den yttre kan ja alltså bara släppa på. Sitter ju en hyllsa med klackar på. Tror det är en sådan som är dålig en bit som är borta på den ena.
För att få bort den är det bara å släppa på den yttre muttern???
Tacksam för svar
-
Brickorna med öron brukar gå av, byt till nya och dra den yttre muttern som fn så är problemet löst
-
Oki kanon. Vart hittar jag "Brickorna"
-
Den lilla ska dras med moment, den stora inre kan du dra som faan
-
Oki kanon. Vart hittar jag "Brickorna"
Är det farligt att åka med öron som är av???
-
Nä , det blir bara en mjukare maskin med minimal krängningshämmar effekt
-
Trasig bricka bätter skogsmaskin ()p
Åf har brickor
-
Ja den går fint i skogen men det låter illa för det glappar ju så den ska bytas. Jo klart åf har men finns det inte någon bra sida å beställa ifrån.
Vilket moment ska den dras med??
Måste man köra nå loctight??
-
De brukar ju knarra en del just där, har fettat och dragit håt hårt utan momentnyckel och de har funkat de 120timmarna jag körde min maskin
-
Det knarrar inte det klonkar :) tar man tag i brickan så går den å dra i sidled. Men som sagt vart handlar jag. Vet ni någon bra handlare???
-
Kolla brps hemsida för den som ligger närmast dig
-
Ni som har bytt denna! Har n tips ellerär det baraattskruva loss.
-
Brickorna håller torisionsaxeln ( krängningshämmaren ) du kan skruva av muttrarna och slå ur den, den är ca 600mm lång och har splines i båda ändar.
Jag svarvade ner min axel för att göra fjädringen mer "independet ".
Den funkar ju så att den ska vrida sig !?!? Likt man gör med en disktrasa för att kunna röra de olika sidorna olika...
Armarna hålls på plats av den stora muttern som syns längre in.
Special verktyget som behövs för att dra åt denna finns att köpa av ÅF .
Sätt även vanliga rostfria stora slangklämmor som håller gummiskyddet på plats så du enkelt kommer åt att laga eller sätta dit mer/ny loctite i framtiden.
Det är inte ovanligt att brickorna ryker eller att det börjar knorra /gnirka när loctiten släpper.
-
Oki
Mena behöver väl inte slå ur krängaren för att byta brikorna.??
Vilket moment ska den dras med sen då??
-
Behöver inte slå ut krängningshämmaren lossa stora muttern pilla bort trasiga brickan och i med ny
-
Oki då lossar ja yttre muttern och testar
-
Det är lättare att göra rent splinesen innan du sätter på ny loctite om du tar ur den.
-
Har "provmonterat" den nya öronbrickan:)
Nu glappar inte axeln iaf. Nu ska loctigten dit och muttern tillbaka. Men nu till frågan vilket moment ska den dras med???
Eller är det bara att dra på ;)
Men det har fortfarande inte slutat "klonka"
Läste på forumet att det kan vara ett drev bakom sekundär variatorn som klonkar vid motorbroms och vid gaspådrag. Är det någon som har kolll på detta??
Tycker även det låter konstigt när man bromsar bak??? Några förslag??
-
Klonkandet har jag haft på samtliga mina canam, fick till svar att glappet i drivningen är för att minimera viberationer 8/ .
Har för mig Grönis frågade mig ang nm på muttrarna , kommer tyvärr inte ihåg om det var 55nm ena sidan och 190nm på andra... Jag kan ha fel, det var längesen .
Har du sökt på forumets söktjänst?
-
Sökt med ficklampa och kompass ;)
Du verkar vara en kunnig can am "dåre" ;) det där klapprande ljudet som finns i variatorn som många har problem med. Är det "vikterna" som låter??
Slutar vid ett visst varvtal men låter vid tomgång eller motorbroms???
Tacksam för svar.
Är grön på 4x4 , min skotervariator låter ingenting iaf ;)
-
Ljudet i variatorn är de små bultarna till vikterna som är lite långa och glappar i sidled.
Somliga ( i USA) sätter brickor och slipper ljudet något.
Har du tillgång till en svarv så kan du svarva ner diametern på krängningsstaget ( torisionsaxeln) för att göra den liiiite mer "indpendendt", jag körde så på min xxc som var märkbart mjukare utan att vara svajig .
-
Oki misstänkte faktiskt dem sakerna på variatorn. Ljudet skiter jag i bara det inte är nå farligt.
Svarv har jag tillgång till.. Men får se om ja gör något åt torsionen. Mer orolig över klonkandet. Har lokaliserat vart ljudet kommer ifrån.
Kommer ifrån där bakre kardan går in i motorn!!!
Klonkar till vid gaspådrag och ibland när jag släpper gasen. Men värst är det om jag bromsar kraftigt med fot (bak) bromsen då klonkar det till där vid kardan går in i motorn.
Är det variator axeln som glappar då??
Vad göra, köra på eller laga !! Gillar inte när det låter illa.
-
Just ja brickor vid bultarna?? Dem ska inte glappa eller ska dem det
-
Det kanske går att få till ett mellanting...
Man kan ju gänga liiiite längre också, risken med små tunna brickor är väl att de kan gå av och rassla runt endel... Skulle jag tro.
De nyare G2 har ju tystare variatorer, de kanske har brickor?!?
-
Oki men läs mitt inlägg före det där klonkande!!!