ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 10:10:05

Titel: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 10:10:05
Är det nån mer än jag som tycker att 50-100 timmar är väldigt korta serviceintervall.
Tycker att jag kört "lite" (Allt är relativt), ca 60 timmar på 6 månader, och jag har redan gått över tiden för andra servicen!

I övrigt är jag mycket nöjd med min 650 XT  :wave
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Snoddas81 skrivet 30 augusti 2008 kl. 19:58:36
Ja det är lite korta mellanrum. Men hellre det än att man står med en trasig maskin.

Vet inte riktigt hur det är men det är väl nått i stil med 10h, 50h, 100h och sen men 100 timmars mellanrum?


Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 20:16:49
Det stämmer nog, vilket innebär att jag antagligen kommer att behöva serva 2 ggr/år trots att jag inte kör mer än kanske 500 mil/år...
Blir rätt dyrt, typ 8 kr/mil  :o
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Snoddas81 skrivet 30 augusti 2008 kl. 20:22:56
På en arbetsmaskin, som Can am faktiskt är, så är ju inte milen så intressanta. Det är ju hur många timmar man hinner med.

Men det är klar sitter man och nöter väg så sticker ju även milen iväg.

Service intervallerna på miltalen kan jag inte. Men har för mig att det va 100h eller 300mil.

Vet nån mer exakt hur det ser ut?

Borde ju bli längre intervaller sen när maskin har gått ett tag?
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 20:41:50
Om jag inte minns fel är det bara timmarna som räknas, inte milen...
Men om man använder den flitigt i skogen, och har den igång när man lastar ved/timmer t.ex. så kan man ju tvingas serva redan efter några veckor - på en maskin som gått mest på tomgång!
Nej, jag tycker det är konstigt, det borde vara minst en gång/år eller efter 200 timmar eller 600 mil, vilket som först inträffar. (eller nåt liknande)
Inte efter 100 timmar oavsett användning.
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: AtvNerd skrivet 30 augusti 2008 kl. 21:24:09
10 tim ÅF
25tim  kund
50tim  åf/kund byte luftfilter
100tim åf
200tim  åf

Jag kollar oljan och blåser rent luftfilter var 50:e timme
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 21:27:23
Det SKADAR ju itne att serva för ofta, men det kostar, min fråga är ju egentligen om det verkligen är nödvändigt?  :tickedoff
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: core_am skrivet 30 augusti 2008 kl. 21:41:57
när jag köpte min maskin så frågade jag när första servicen var.. 10 timmar sa dom men de skadade inte att jag körde 20 timmar till, så jag lämmnade in min vid 30 timmar och garantin eller nåt va som vanligt,  just dedär 10 timmer e väll nåt BRP hittat på o lakt till i en klausul för garantin så de kan mjölka sina kunder på ännu mera pengar  >:(

Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 augusti 2008 kl. 21:50:21
Jag har förståelse för den första korta intervallen, lösa skruvar, ej fungerande kylfläkt, felaktigt lufttryck i däcken mm, mm kan göra att maskinen tar skada, men sedan...
Efter en tid har ägaren lärt känna maskinen och hör/känner/ser när något är fel.
Jag tycker att oljebytesintervallet skall vara styrande efter första servicen, och oljebyte efter 100 timmar tycker jag låter extremt mycket på en ATV som kanske går 300 mil på 100 timmar.
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: rancor skrivet 30 augusti 2008 kl. 23:31:10
Det är inte som för Yamaha då? Där är det specificierat service var 120:e mil men i själva verket kräver dem 1 ggr/år eller 480 mil för att garantin skall gälla.
Titel: SV: Serviceintervallen är kort!
Skrivet av: 4 baj 4 skrivet 1 september 2008 kl. 08:54:15
håller helt med om de korta serviceintervallerna, verkar ju vara så på de andra märkena också eller?

Dessutom stör jag mig lite på den stenåldersteknik som råder på motorsidan i ATVvärlden, förgasare och ventiljustering titt som tätt med skyhög bensinförbrukning känns inte 2009, detta till ett pris närmare 100.000.- i många fall(ok, för 100 kkr får man väl oftast EFI).

Hur är det på Can-Am(rotax), har den hydrauliska ventiltryckare?

Nu går det ju att köpa bilar billigare än vissa ATV, bilar som är krocktestade, bränslesnåla, har mer effekt och krockkuddar, AC etc.

Känns som om det skulle gå att tillverka och sälja en ATV betydligt billigare(även en "märkes" ATV), eller har jag missat något?