ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: MR_X skrivet 20 november 2007 kl. 19:25:40

Titel: bensinbooster
Skrivet av: MR_X skrivet 20 november 2007 kl. 19:25:40
Va tror ni om att köra med sånt här?
http://www.tripak.se/index.php
hade tänkt å köra min renegade på sånt...när den kommer*suck*
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 november 2007 kl. 19:46:50
Varför då?


/J
Titel: bensinbooster
Skrivet av: AtvHudik skrivet 20 november 2007 kl. 19:56:01
Låter ju bra men det gör ju alltid reklamen. Jag skulle iaf pröva om jag kom över en flaska.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Fill333 skrivet 20 november 2007 kl. 23:37:02
samma skit som finns på makarna som stp har fast med ett annat namn bara, tar bort "ärg" lr hur de stavas osv..
Titel: bensinbooster
Skrivet av: mas skrivet 21 november 2007 kl. 01:03:22
bättre att tanka 98 oktan istället
Titel: bensinbooster
Skrivet av: folke33 skrivet 21 november 2007 kl. 01:13:34
Citat från: "mas"
bättre att tanka 98 oktan istället


Finns ingen som helst anledning att tanka 98-oktan om du inte har en hårt trimmad motor som spikar eller är på grnsen till att spika.....
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 november 2007 kl. 07:30:56
Citat från: "folke33"
Citat från: "mas"
bättre att tanka 98 oktan istället


Finns ingen som helst anledning att tanka 98-oktan om du inte har en hårt trimmad motor som spikar eller är på grnsen till att spika.....


Helt rätt. 98 oktan har till och med lägre energiinnehåll än 98, så i princip får du sämre effekt också.

Måste bara fråga Trådskaparen varför du har tänkt köra på sånt? All sån där smörja är ju bara buffel och båg och den enda effekt du får är att hålet i plånkan ökar snabbare.
Motorerna är gjorda för det bränsla vi har idag, behövs inga tillsatser.

Ex.vis är stp´s injectorcleaner bara fotogen fast BETYDLIGT dyrare literpris.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Jocke72 skrivet 21 november 2007 kl. 09:25:40
Tanka Shell V-Power istället om du vill göra din motor en tjänst. Tjänar tom lite effekt OCH håller motorn ren invändigt.

Nej, det är inte båg utan testat av flera tidningar. Exempelvis Teknikens Värld.

Har högst energi innehåll av alla mackbränslen och ger därmed mest effekt, även om du inte har komp som kräver detta oktantal.


/J
Titel: bensinbooster
Skrivet av: micke_011 skrivet 21 november 2007 kl. 09:38:28
i något av senaste säsongens fifth gear så testades 4 olika s k boosters och ingen av dem gav någon som helst ökning, i själva verket så sänkte de effekten i motorn, även om man nu använde en rover.. testet finns naturligtvis att se på youtube http://www.youtube.com/watch?v=2jbcCr2ll3c
Titel: bensinbooster
Skrivet av: QL skrivet 21 november 2007 kl. 10:08:32
Citat från: "Jocke72"
Tanka Shell V-Power istället om du vill göra din motor en tjänst. Tjänar tom lite effekt OCH håller motorn ren invändigt.

Nej, det är inte båg utan testat av flera tidningar. Exempelvis Teknikens Värld.

Har högst energi innehåll av alla mackbränslen och ger därmed mest effekt, även om du inte har komp som kräver detta oktantal.


/J


Jag tror Shell V-Power har diskuterats i en annan tråd någonstans, men jag har kan bara intyga att min SYM Trackrunner 200 (som jag testat olika bränslen mest med) gillar V-Power!
Det blir skillnad, ingen enorm, men märkbar.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 november 2007 kl. 11:04:22
skillnaden hos V-power jämfört med 95 och 98oktan ligger till stor del i att den inte har ngn inblandning av etanol, som har lägre energiinnehåll pga det höga syreinnehållet.
Så om du vill få ut max, och dessutom vara snäll mot maskin så kör på V-power. säkert billigare än att pytsa i bogus-produkter också.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Lillhajen skrivet 21 november 2007 kl. 11:10:29
Citat från: "Hubbe"
skillnaden hos V-power jämfört med 95 och 98oktan ligger till stor del i att den inte har ngn inblandning av etanol, som har lägre energiinnehåll pga det höga syreinnehållet.
Så om du vill få ut max, och dessutom vara snäll mot maskin så kör på V-power. säkert billigare än att pytsa i bogus-produkter också.


Låter intressant, nästa tank får bli V-power

//L
Titel: bensinbooster
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 november 2007 kl. 11:13:38
Jag tror inte att man behöver använda k-sprit ens, det är ju redan
5% etanol i bensinen.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 november 2007 kl. 12:52:51
5-10% till och med. uppåt 10% på vintern och nej du behöver inte använda k-sprit. (Utom kanske med V-power då...)
Titel: bensinbooster
Skrivet av: STENE skrivet 21 november 2007 kl. 14:30:37
Nu vet jag inte om jag misstolkar något men:
"Tripak Bensinbooster för alla bensin, tvåtakt, (E85) etanoldrivna motorer."
Är det för 4-takt eller inte?  Om de menar för alla bensin motorer varför skriver de då 2-takt? eller är det för alla bensin + 2-takt oavsett bränsle? Knepigt skrivt och jag tror inte på denna produkt som något mirakel medel. Vore det så skulle säkert besinbolagen redan blandat i detta. och sålt som Shell W-power  :lol:
Titel: bensinbooster
Skrivet av: MR_X skrivet 21 november 2007 kl. 14:39:40
Citat från: "Jocke72"
Tanka Shell V-Power istället om du vill göra din motor en tjänst. Tjänar tom lite effekt OCH håller motorn ren invändigt.

Nej, det är inte båg utan testat av flera tidningar. Exempelvis Teknikens Värld.

Har högst energi innehåll av alla mackbränslen och ger därmed mest effekt, även om du inte har komp som kräver detta oktantal.


/J

tror du? men boostern har ju fått bra referenser och dom vissar ju även ett test på hemsidan med bra resultat,aja jag har en flaska över sen ja körde rally så ja blandar den me v-power så känns de bra i magen :)
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 november 2007 kl. 23:02:13
Jag avråder, antagligen gör det ingenting med motorn men varför chansa? Motorn mår ju inte dåligt av att tankas med det som den är konstruerad för?
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Fill333 skrivet 22 november 2007 kl. 17:21:07
Kör en skvätt stps ibland för o få ur lite lagringar osv men känns som att om man ska få bort lagringar som sätter sig så är de ända sättet att plocka isär och göra rent för hand och sätta tillbaka, och ändå behöver de inte bli nån förbättring =/





Citat från: "Hubbe"
Citat från: "folke33"
Citat från: "mas"
bättre att tanka 98 oktan istället


Finns ingen som helst anledning att tanka 98-oktan om du inte har en hårt trimmad motor som spikar eller är på grnsen till att spika.....


Helt rätt. 98 oktan har till och med lägre energiinnehåll än 98, så i princip får du sämre effekt också.

Måste bara fråga Trådskaparen varför du har tänkt köra på sånt? All sån där smörja är ju bara buffel och båg och den enda effekt du får är att hålet i plånkan ökar snabbare.
Motorerna är gjorda för det bränsla vi har idag, behövs inga tillsatser.

Ex.vis är stp´s injectorcleaner bara fotogen fast BETYDLIGT dyrare literpris.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: nordman skrivet 29 november 2007 kl. 21:15:11
Har kört V-power sedan maskinen var ny och täta oljebyten, det kostar men tycker den går bra och har inte heller haft ett enda fel trots rätt många mil.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 13:57:06
Fet här med att energi inneållet är olika i dem olika bränslena är inte sant. Kan skaffa fram en lång rad fakta för den som inte tror en. Har läst petrokemi samt jobbat på en sådan anlägning.

Skillnaden på 95, 98 och V-power 99 är enbart oktantalet (och då om det skiljer sig gällandes etanolen)  Med högre oktantal kan man gå upp i kompression utan att bränslet självantänder dvs knackningar upstår.
Bränslet i sig innehåller inte mer energi för att man går upp i oktantal utan gör det bara möjligt att höja kompression och på så vis plocka ut mer effekt i motorn. Morderna bil motorer har knack sensorer som ställer om tändning mm så att dn anpassar sig efter bränslet. Störst skillnad märker man på högprestandad motorer om man kör på v-power kontra 98.

Sen att V-power är ett renare bränsle det är sant. Tex bmw X5 får bara köras på v-power annars pajar deras tankmätare. Har att göra med att allt möjligt bränsle körs i samma tankar i tank bilarna medans v-power får bara köras i samma. På så vis får man en bibehållen renhet på bränslet.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 13:57:16
Fet här med att energi inneållet är olika i dem olika bränslena är inte sant. Kan skaffa fram en lång rad fakta för den som inte tror en. Har läst petrokemi samt jobbat på en sådan anlägning.

Skillnaden på 95, 98 och V-power 99 är enbart oktantalet (och då om det skiljer sig gällandes etanolen)  Med högre oktantal kan man gå upp i kompression utan att bränslet självantänder dvs knackningar upstår.
Bränslet i sig innehåller inte mer energi för att man går upp i oktantal utan gör det bara möjligt att höja kompression och på så vis plocka ut mer effekt i motorn. Morderna bil motorer har knack sensorer som ställer om tändning mm så att dn anpassar sig efter bränslet. Störst skillnad märker man på högprestandad motorer om man kör på v-power kontra 98.

Sen att V-power är ett renare bränsle det är sant. Tex bmw X5 får bara köras på v-power annars pajar deras tankmätare. Har att göra med att allt möjligt bränsle körs i samma tankar i tank bilarna medans v-power får bara köras i samma. På så vis får man en bibehållen renhet på bränslet.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 13:57:32
Fet här med att energi inneållet är olika i dem olika bränslena är inte sant. Kan skaffa fram en lång rad fakta för den som inte tror en. Har läst petrokemi samt jobbat på en sådan anlägning.

Skillnaden på 95, 98 och V-power 99 är enbart oktantalet (och då om det skiljer sig gällandes etanolen)  Med högre oktantal kan man gå upp i kompression utan att bränslet självantänder dvs knackningar upstår.
Bränslet i sig innehåller inte mer energi för att man går upp i oktantal utan gör det bara möjligt att höja kompression och på så vis plocka ut mer effekt i motorn. Morderna bil motorer har knack sensorer som ställer om tändning mm så att dn anpassar sig efter bränslet. Störst skillnad märker man på högprestandad motorer om man kör på v-power kontra 98.

Sen att V-power är ett renare bränsle det är sant. Tex bmw X5 får bara köras på v-power annars pajar deras tankmätare. Har att göra med att allt möjligt bränsle körs i samma tankar i tank bilarna medans v-power får bara köras i samma. På så vis får man en bibehållen renhet på bränslet.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 december 2007 kl. 15:52:54
Om du läst petrokemi så borde du fått lära dig att 98oktan har LÄGRE energi innehåll än 95oktan. Det är även det jag skrivit här i tråden tidigare.
V-power har dock högre energiinnehåll pga att det inte är uppblandat med etanol, vilket förvisso höjer oktantalet och då motståndet mot självantändning under tryck,(läs värme) men innehåller mycket mer syre och därmed mindre egentligt bränsle. dvs den kräver en fetare blandning eftersom syret redan finns i blandningen.
Men du har helt rätt i att man definitivt inte behöver tanka 98 eller 99oktan i en motor med låg kompression och utan överladdning.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 16:57:27
Ända anledning till att 95 skulle ha lägre energi innehåll än 98 är för att det skiljer på etanol innehållet men ren 95 utan etanol i mot kontra ren 98 har samma energi innehåll..Etanol tex har oktantal 104 men har 30% lägre energi innehåll. Det har 98 inte mer energi innehåll vem som än sagt det till dig har fel och ja jag har läst petrokemi. Inte doktorerat i det men läst de. Har även jobbat på raff en del. Sen kan du få ut lägre effekt ur en motor om du kör på 95 om den är optimerad för 98 vilket iof säger sig självt


Skall leta upp sak fakta så du skall få läsa om du vill.

Här är bara en snabb länk http://www.faktoider.nu/oktan.html
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 17:22:57
"Energimängd i ett bränsle har ingen direkt påverkan på effekten. Om ett bränsle har ett högt energivärde så innebär det att det kommer att gå lite bränsle, därför att varje liter bränsle räcker längre.
Det innebär inte att man får mer effekt: Jag kan gissa att de flesta här vet att man i bla dragracing åker med metanol som bränsle och att de motorerna ger mer effekt.
Bensin har värmevärdet 44(Mj/Kg) och Metanol bara 20Mj/Kg....alltså metanol innehåller bara halva energin mot bensin....men får man bara halva effekten då?

Nix, det som är avgörande för effekten med ett bränsle är hur mycket luft man behöver för att bränna upp bränslet.( i kombination med energiinnehållet).
Att bränna upp 1liter bensin kräver 9 kubikmeter luft(lamdba 1 =14.7kg luft/kg bensin)
Att bränna upp 1liter metanol kräver 4,1kubikmeter luft(lamdba 1= 6.5kg luft/kg metanol)

Eftersom en motor pumpar en bestämd mängd luft (för enkelhetens skull väljer vi talet 9)
Så går det åt för 9m^3 =1 liter bensin.
För 9m^3 luft går det åt 2,2 liter metanol. Vilken effekt ger det då?
2.2*0.79*20= 35Mj energi om man kör den på metanol.
1*0,73*44= 32Mj energi ur bensinen, alltså något mindre energi = något mindre effekt.

Gör man beräkningen mer exakt utan de generaliserande avrundingar jag gjort blir skillnaden något mindre vill jag minnas.
Den stora skillnaden med metanol får man inte ut om man inte bygger om motorn med högre kompression/högre laddtryck osv.

Tebaxx till bensinen, all bensin innehåller ungefär lika mycket energi, ca 44Mj/kg.
All bensin har samma blandingsförhållande för lambda 1.

Följden blir att man inte får mer effekt med 98 oktan än med 95...vissa moderna bilar med hög kompression tvingas ställa tändningen i sämre läge för att förhindra knackning med lågt oktantal =man får lägre effekt pga ett sämre tändläge.
Energiinnehållet är dock samma.

Oktantal är allena ett mått på hur hög temperatur bränslet tål när det är blandat med luft innan det självantänder. Det har inget med brinnhastighet eller energiinnehåll att göra."
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 17:34:59
Inlägget är kopierat från Gti-klubbens hemsida (FAQ), jag hoppas att Rolle inte blir sur nu bara.  

"Bränsle Av: Rolle Scirocco, Oettinger, okänd författare några år tillbaka..., 2002-08-12 23:58

En bra början är att reda ut vad oktan egentligen är?
Utan att ge mej in på kemiska krångliga saker kan man helt enkelt säga:
Oktantalet är ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål
utan att självantända. Högre siffra desto högre temp. och tryck tål den.
Det har ingenting med energiinnehåll att göra.

Det finns ett flertal olika sätt att mäta oktantal på också, så jämförelser mellan europa och usa går inte att göra med enbart siffrorna.

Man skiljer på MON - Motor Octane Number
Och RON - Research Octane Number

MON fås fram under standardiserade betingelser där man kör en encylindrig maskin med ca 900 rpm där man gradvis ändrar tändpunkten till knackning.

RON fås fram analogt fast vid 600 rpm - vilket ofta ger högre RON än MON värden.

Som "referensbränsle" har man valt en blandning av iso-oktan - C8H18 och n-heptan C7H16.
Om blandningen är 100% iso-oktan anges oktantalet till 100.
Om blandningen är 100% n-heptan så är oktan-värdet 0.

Handelsbensin består av olika lågmolekylära kolväten med ca 5-10- kolatomer C5-C10.
(Specialbränsle för racing lite högre kolatomstal).

När man kör testet i en-cylindriga maskinen jämför man alltså det aktuella handelsbränslet - och vid vilket tändläge som knack inträffar - med den standardiserade blandningen av iso-oktan och n-heptan.

Knack-punkten avläses och kan "jämföras" med en känd blandning av iso-oktan och n-heptan och på så sätt åsättas ett oktan-värde.

Oktan-värden över 100 uppnås genom att sätta till lite Tetraethyl Pb - oktan tal på 110-120 RON kan då definieras.

Densiteten för iso-oktan är väl ca 0.8 g/cc...för n-heptan kanske något högre.


"Har på denna sida läst att man bör köra på 98 oktan för att det ger mer effekt. Fick mig dock en liten fundering när jag läste detta på en av sveriges bästa turbotrimmares(motorcyklar/skotrar) hemsida.
"Många tror att bensin med högre oktanantal innehåller mer energi och ska därigenom ge högre effekt, så är inte fallet. Bränsle med högre oktanantal brinner långsammare och ger därför oftast lägre effekt. På en standardmotorcykel är 95 oktan alltid att föredra. Vid högre kompression kanske motorn spikar, vilket gör att högre oktan krävs. Kör ni med 98 oktan så välj den blyfria varianten, som är den bästa.
Slutsummering: kör med blyfri bensin av så lågt oktantal som möjligt, med se upp för spikningar.

Funderar nu om detta stämmer? "

Detta stämmer, högoktanigare bensin har lägre energiinnehåll men motstår knackningar/spikningar bättre. Diesel har än lägre oktantal (motstånd mot spikningar) och ännu högre energiinnehåll. Se varför en dieselbil är snål :-)

Många nyare bilar (de flesta efter -88/-89 har elektronisk knackreglering. På dessa bilar senställer bilen tändtidpumten 10-12 grader vid spikning, har det efter en viss tid inte spikat höjer den tändningen 3 grader, väntar en stund, höjer 3 grader etc tills det börjar spika.
Senare tändtidpunkt = lägre effekt

"Kör man en skoter på ren metanol + specialolja tjänar man 20% effekt på mellanregistret.
Enligt en tillfölitlig trimningsbok. Vet dock inte vilken oktan metanol motsvarar..."

Från huvudet säger mig minnet att mettis har ett oktantal av 130 ungefär. 10% inblandning i vanligt bränsle höjer oktantalet runt 3-5 enheter. Mettis har ungefär halva energivärdet mot bensin, så med mettisinblandning/drift bör mängden bränsle ökas!

Börjar man gå över 10-15% alkohol börjar det bli biverkningar. De flesta oljor är inte blandbara med alkohol och smörjfilmen i cylinderlopp, lager etc blir sämre. Kan avhjälpas med speciell olja eller mycket täta byten, 50-100mil.

"Metanol motsvarar "vatten". Fyll tanken med metanol i en vanlig bil så kommer den inte att gå, bra hosta och spika om den ens startar. Metanol är klenare än bensin, men också renare. "

Största problemet är att mettis är en "kall" förbränning i jämförelse med bensin. Därför kan man hitta dragracingpuffror med helt betongfyllda block som utan några som helst problem kör på mettis, medans de som kör på bensin har kylare och vätska...


"95-98 oktan är i stort sett bara intressant på höghöjdskörning, då börjar fördelar såsom tändomställning ändras. Tunn luft, inte kall luft. Men sen kanske det känns bättre rent mentalt, men det kan det gör med vatten i tanken också.. mer fukt, mer syre sättning. För visst blir bilen mycket piggare när det blir "svalt o fuktigt" en sommarkväll?"

Med nyare bilar som själv reglerar tändningen är det intressant redan vid gatan. På flera (många) turbobilar får man lägre bränsleförbrukning av att köra med högre oktan.


"Hmm... varför kör då racebilar på högre oktantal??
Vad jag lärt mej, är energiinnehållet högre ju högre oktantal!
Högre oktantal gör oxå att man kan höja kompressionen. "

Racebilar kör med högre oktantal för att motverka spiknnigar, ofta har trimmade motorer sämre allround användningsområde. Energiinnehållet sjunker med högre oktantal, däremot höjs spikningsgränsen och du kan få ut mer effekt om motorn är anpassad för det.


"shell 98 blyfritt är det bästa bränslet du kan tanka på en vanlig mack" Står högt i kurs i mitt huvud också, men Statoil ska man inte glömma


"Jag har sett kurvor på motorer i bänk, det syns ingen skillnad i varken effekt eller moment om man kör 95 eller 98. "

Beror på om motorerna är anpassade för att gå på båda bränslena och utnyttja båda fullt ut. Man kan visa tvärtom med siffror om man vill också


"Men vänta nu... du tror inte det sitter någon någonstans som vill tjäna lite pengar på "skrämslepropaganda"?

Knackar inte bilen - åk på 95. Knackar det däremot (utan tvekan) så kan det ju vara en rekommendation att kika på inställningarna eller tanka 98 och se om det blir mycket bättre. "

Att tänka på är att motorn kan spika utan att du hör det (farligaste spikningen) med örat i bilen. De tydliga knackningarna när du segdrar är lätta att höra, och ganska ofarliga. Knackningar på höga varv måste man ofta ha instrument för att kunna upptäcka.


Har du en efter 88 prestandabil, kör med 98. Har du en "lågeffektare " kör med 95. Har du prestanda innan 88, kolla vad din manual säger du ska köra på .


Du har din hempulade/trimmade turbomotor och allt fungerar frid och fröjd vid vanlig körning. Men vid banträffar eller mycket extrem körning börjar det spika då det blir högre temperaturer. Vad göra? Ställa tillbaka tändningen lite eller skaffa bättre bränsle? Båda varianterna fungerar, men i första fallet förlorar du effekt och kanske har sönder ventiler/turbo med ökad avgastemperatur.
Givetvis kan du köpa specialbränsle för just turbobilar etc, ofta med en prislapp på +40kr/litern. Men det går även att blanda ihop lite egen röra!

Innan du börjar så tänk på några saker.
Var uppmärksam på motorn, det kanske spikar i alla fall.
När du blandar bränslet, var i mycket väl ventilerad lokal. Använd gärna andningsskydd, samt handskar. Flera av dessa kemikalier är mycket ohälsosamma!
Rök inte eller ha öppna lågor, gnistbildning i närheten.
En annan sak att tänka på är att dessa blandningar kan vara ohälsosamma för ditt bränslesystem, så efter körning kör torrt på detta bränsle och höll i vanlig bensin, kör lite till. Lambdasonder, katalysatorer tycker inte heller om detta alltid. Men om du överväger detta har du säkert redan bestämt dig för att när det rasar, bygger man värre!

Tanka ~ 80% blyfri 98 oktan på macken. Slå i 10% metanol och 10% Thoulen. Metanolen höjer oktantalet, och kyler. Thoulen höjer oktantalet samt brinner långsamt, extra plus vid överladdning.

Denna röra bör ta bort alla problemen med spikningar om de bara sker under 'bankörning'.

En ännu bättre röra, och lite svårare att få tag i ingredienser.

Tanka 50% blyfri 98, sedan tankar du 30% avgas100LL (flygbränsle, känner du någon sportplanspilot kan du säkert snacka in dig), 10% av vardera metanol och Thoulen. Hederlig gammal blyad bensin är mumma. Dödar defintivt lambdasonder och katalysatorer. Ger lite högre oktantal än ovanstående, samt bättre smörjning av ventiler."
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 december 2007 kl. 18:06:11
Men för gudsskull LÄS vad jag skriver och vad jag skrivit HELA tiden!!!
Jag har ingen stans påstått att 98 har HÖGRE innehåll däremot lägre, vilket ditt länkade textstycke på flera ställen styrker.


Lite utdrag ur din massiva text:
"Bränsle med högre oktanantal brinner långsammare och ger därför oftast lägre effekt. "
Funderar nu om detta stämmer? "

Detta stämmer, högoktanigare bensin har lägre energiinnehåll men motstår knackningar/spikningar bättre. Diesel har än lägre oktantal (motstånd mot spikningar) och ännu högre energiinnehåll. Se varför en dieselbil är snål  "

Vill här tillägga också att detta inte är hela sanningen, utan dieselmotorer har mkt högre verkningsgrad än bensinare.


Ditt inlägg om Metanol vs bensin stryrker ju också bara det jag skrivit, att det har lägre energiinnehåll. Men visst pumpar man på med tillräckligt med soppa så, visst DÅ får man ut mer EFFEKT, men energiinnehållet är fortfarande lägre.

Hoppas du nu LÄSER mina inlägg och slutar argumentera mot mig men med medargument. OK?
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 december 2007 kl. 18:09:07
Citat från: "Psycho"
Ända anledning till att 95 skulle ha lägre energi innehåll än 98 är för att det skiljer på etanol innehållet men ren 95 utan etanol i mot kontra ren 98 har samma energi innehåll..Etanol tex har oktantal 104 men har 30% lägre energi innehåll. Det har 98 inte mer energi innehåll vem som än sagt det till dig har fel och ja jag har läst petrokemi. Inte doktorerat i det men läst de. Har även jobbat på raff en del. Sen kan du få ut lägre effekt ur en motor om du kör på 95 om den är optimerad för 98 vilket iof säger sig självt


Skall leta upp sak fakta så du skall få läsa om du vill.

Här är bara en snabb länk http://www.faktoider.nu/oktan.html


Om du nu läser vad jag skrivit så ser du att jag påstår motsatsen mot vad du tror jag tycker...
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 december 2007 kl. 18:13:51
Citat från: "Psycho"
"Energimängd i ett bränsle har ingen direkt påverkan på effekten. Om ett bränsle har ett högt energivärde så innebär det att det kommer att gå lite bränsle, därför att varje liter bränsle räcker längre.
Det innebär inte att man får mer effekt: Jag kan gissa att de flesta här vet att man i bla dragracing åker med metanol som bränsle och att de motorerna ger mer effekt.
Bensin har värmevärdet 44(Mj/Kg) och Metanol bara 20Mj/Kg....alltså metanol innehåller bara halva energin mot bensin....men får man bara halva effekten då?

Nix, det som är avgörande för effekten med ett bränsle är hur mycket luft man behöver för att bränna upp bränslet.( i kombination med energiinnehållet).
Att bränna upp 1liter bensin kräver 9 kubikmeter luft(lamdba 1 =14.7kg luft/kg bensin)
Att bränna upp 1liter metanol kräver 4,1kubikmeter luft(lamdba 1= 6.5kg luft/kg metanol)

Eftersom en motor pumpar en bestämd mängd luft (för enkelhetens skull väljer vi talet 9)
Så går det åt för 9m^3 =1 liter bensin.
För 9m^3 luft går det åt 2,2 liter metanol. Vilken effekt ger det då?
2.2*0.79*20= 35Mj energi om man kör den på metanol.
1*0,73*44= 32Mj energi ur bensinen, alltså något mindre energi = något mindre effekt.

Gör man beräkningen mer exakt utan de generaliserande avrundingar jag gjort blir skillnaden något mindre vill jag minnas.
Den stora skillnaden med metanol får man inte ut om man inte bygger om motorn med högre kompression/högre laddtryck osv.

Tebaxx till bensinen, all bensin innehåller ungefär lika mycket energi, ca 44Mj/kg.
All bensin har samma blandingsförhållande för lambda 1.

Följden blir att man inte får mer effekt med 98 oktan än med 95...vissa moderna bilar med hög kompression tvingas ställa tändningen i sämre läge för att förhindra knackning med lågt oktantal =man får lägre effekt pga ett sämre tändläge.
Energiinnehållet är dock samma.

Oktantal är allena ett mått på hur hög temperatur bränslet tål när det är blandat med luft innan det självantänder. Det har inget med brinnhastighet eller energiinnehåll att göra."


Inte heller här argumenterar jag mot dig.
Det jag sagt hela tiden i tråden är att man ingenting vinner på att tanka 98 i en mc motor för en quad eftersom de är dels låga i kompet och dels inte har knacksensorer eller möjlighet till tändinställning efter bränsletyp.

Jag har hela tiden sagt att det är bättre att tanka 95 eftersom det har högre energiinnehåll och quaden därmed kommer dra mindre.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 12 december 2007 kl. 18:47:35
Jag tänker inte rabbla detta mer.. Men om vi nu snackar hur man drar nytta av bränslet så är det en annan sak..Eller hur man måste gå upp i oktantal när man trimmar sin motor för att inte den skall spika eller fara illa.

Lägger ner detta nu... Har dock inte läst alla dina inlägg innan. Läste enbart dem som va i denna tråden och det är dem som jag ansåg relevanta i detta ämne.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 12 december 2007 kl. 20:33:02
Det är mina inlägg i denna tråd jag syftar till.
Både du och jag säger att det inte är mer energi i 98oktan.

Det enda jag opponerar mig mot är att du tror att jag tror tvärtom.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: MR_X skrivet 12 december 2007 kl. 22:02:54
okay! jag har lärt mig nåt nytt,
Jag tänker bara köra på 95 oktan utan tillsatser...
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Pete skrivet 12 december 2007 kl. 23:29:07
Metanol är ett roligt bränsle.... i racebilen körde vi 10.5 i komp 2kg laddtryck och 40 graders förtändning.... motorn kom upp i cirka 35 grader på start linjen och vid målgång 70 grader med nästan helt betongfyllt block.... utan några spikningar!!! Mycket trevligt bränsle om man kör turbo... stora nackdelen är att man fick byta olja efter varje repa, då den såg ut som baileys och att metanolen är frätande på precis allt.. sen gick det åt en hel del oxå... 20 liter inklusive värmning av däck... skulle vara kul att veta vilket oktantal det håller....
Titel: bensinbooster
Skrivet av: mas skrivet 13 december 2007 kl. 02:19:41
intressant läsning faktist.
ska med börja köra med 95 oktan i quaden.
fast inte i bilen för den spikar med 95 oktan.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Psycho skrivet 13 december 2007 kl. 05:21:17
Tänk bara på det att om ni trimmar då främst höjer kompressionen så kan ni inte köra på 95 oktan. Själv kör jag uteslutande på V-power då det är ett renare bränsle och för att jag kör med Hög kompkolv samt så tycker jag inte att man märker den skillnade på bränsle åtgången. Men kör man orginal så kan man lika väl köra 95.

Det är många som lurar sig i tron att dem får mer hk för att dem kör på högre oktantal.
Titel: bensinbooster
Skrivet av: Hubbe skrivet 13 december 2007 kl. 08:06:10
Det är nog den absolut vanligaste missuppfattningen inom allt motorintresse.