ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: TommyBoxster skrivet 15 april 2007 kl. 09:19:49

Titel: Vevhusventilation?
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 15 april 2007 kl. 09:19:49
efter en liten incident med en "vak" igår hammnade lasse123s maskin på slagsida i ca 5minuter medans den gick på tomgång, lutningen var ca 45grader, chekenginelampan började lysa med.
 när vi återställt maskinen på fastmark såg vi att de rann olja ur luftfilterboxen, efter att ha öppnat å konstaterat ca 0.5liter olja i botten på boxen å ett dränkt filter blev de rengöring med bensin.och påfyllning med lika mycke motorolja

vår teori är att vevhusvent har tryckt upp oljan dränkt in filtret å fått luftmassemätarn å känna av för mkt oljefilm därav chekengine, lampan slocknade dock så fort vi omstartat maskinen.

i instboken står vid vältning återställ maskin kontrollera oljenivå samt låt stå i ca 5 min.

är de inte menat att dessa maskiner skall tåla mycke lutning konstiga vinklar osv, vevhusventilationen till luftboxen är väl bara en miljöfråga dvs inte släppa ut oljefilm i luften,
någon som upplevt detta som ett problem?
här är en bild på boxen och där vevhusventilationen kommer in
(http://www.atvcenter.se/modules/coppermine/albums/userpics/12279/vevhusvent.JPG)

tacksam för svar Tommy/ Lasse
Titel: Vevhusventilation?
Skrivet av: d4 skrivet 15 april 2007 kl. 10:03:55
Läs detta
http://aurorawheelers.com/view_topic.php?id=6440&forum_id=5&highlight=oil+airbox

Du måste vara medlem där , men detta är ett super forum för Can-Am.
Titel: Vevhusventilation?
Skrivet av: Respekt skrivet 15 april 2007 kl. 14:22:34
Kommer inte ihåg her canam en ser ut men sitter inte start motorn som på yfzàn bakom cylindern med drev på vänster sida.? Där rinner oljan in när cyckeln lutar å dreven mellan startmotor och resten av motorn  driver oljan vidare upp till luft burken.......har sett de på andra modeller ochså :wink: