ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: -Henrik- skrivet 16 mars 2010 kl. 00:14:06
-
Hej! Ny här på forumet!
Jag tänkte köpa mig en ATV men vet inte vilken som passar bäst.
Hade tänkt mig en Renegade eller en Outlander. Antingen en beg 2010 eller kanske en helt ny.
Jag ska i första hand ha den till nöjesåkning. Mest skogskörning, klättring och lerkörning. Ev lite grusvägsåka också.
Vill även kunna ploga och hämta ved med skogsvagn nån gång ibland. Även använda lite andra redskap.
Då är frågan vilken som passar bäst?
Såg att renegaden bara var 24 kg lättare än outlandern så den borde väl funka nästan lika bra att dra och ploga med eller?
Vilken tar sig fram bäst i skog och lerhål? Outlandern har ju 25mm högre markfrigång men det kanske knappt märks?
Är det samma utväxling på dom båda?
Renegaden har ju inte orginalmonterad winch eller några förvaringsutrymmen men ser ju mycket snyggare ut :-)
Har inget behov av vägreggat.
-
Jag röstar helt klart för outlandern utan tvekan med tanke på att du verkar vilja arbeta med den en del och då är den det självklara valet.!!
-
outlandern! , men jag får tillägga att Gaden har väl ett förvarings fack under baklampan?
-
OK.
Vad är det då som gör att Outlandern är så mycket bättre än renegaden då om man ska använda den till lite arbete ibland? Winch går ju att montera på Renegaden också.
-
du får tex inte plats med en särskilt stor winch på renegaden och den sitter väldigt lågt vilket gör det svårt att lyfta tex plogen. du får med dig mycket mer utrustning på outlandern. Renegaden är för mig mer bus än arbete men visst klarar den en hel del uppgifter bra även den..
-
Vill man blå skitig när man kör köp renegade finns nog ingen värre dyngspridare än en renagade med feta ler däck.
En outlander med skärmbräddare blir knappt prickig medans en renegade i samma hål är helt nersölad.
-
kolla i senaste atv tidningen, dom gör ett test där mellan renegade, lång o kort outlander. renegaden får inte alltför höga betyg i skogen om man jämför mot outlandern!
-
Tro inte på allt tidningarna säger. Jag har kört min Outlander med en Renegade i flera år och än så länge har han tagit sig fram lika bra som jag. Detta är bara okunskap från reportrar som prövar maskinerna några timmar. Som sagt i framkommlighet är det i stort sett identiskt lika. De är ju byggda på samma chassie. Lycka till
-
Tack för alla svaren!
Ser nog ut att bli en Outlander iaf.
Helst skulle man väl ha provat båda två men verkar som det inte finns nån handlare som har båda som demo hemma.
Jag ringde runt och fick lite renköpspriser på nya maskiner igår också.
Var iväg och provkörde en renegade med bandsats hos en handlare också. Kul var det, men känns som att en atv med band aldrig kan ersätta skotern för mig iaf.
Visst tog den sig fram, men jämfört med min summit 800 XP går det inte ens att jämföra.
Jämfört med skotern känndes Renegaden som en slö moped.
-
får man fråga vad ett renköps pris ligger på idag?
(har min ute på försäljning så jag är lite nyfiken)
-
Ringde 5 olika handlare. Priset var mella 117-121.000kr med lite tillbehör som ingick då.
Vilka tillbehör man får med på dom priserna vet jag inte men nån nämnde hasplåtar, hand/tumvärmare och nått mer.
Brukar vara lättare att förhandla om tillbehör än att pruta på priset när man köper nytt.
-
du får tex inte plats med en särskilt stor winch på renegaden och den sitter väldigt lågt vilket gör det svårt att lyfta tex plogen. du får med dig mycket mer utrustning på outlandern. Renegaden är för mig mer bus än arbete men visst klarar den en hel del uppgifter bra även den..
Håller inte med. Inga problem att klämma in en stor vinsch. Har gjort ett eget fäste. Några problem att lyfta plogen har inte jag märkt av iaf. Det första som tar i är ju när plogramen går upp i hasplåten och mycket högre än så kan man ju inte höja utan att nåt tar skada
-
Priset på Renegaden är väl det enda som avskräcker lite... iaf. om det är ny maskin du ska ha.
-
Som jag ser det:
Renegaden är smidigare då mindre prylar sticker ut och kan bli mosade. Winch för plog funkar bra på båda.
De stora plusen för outlandern är stänkskydden. Det finns inget som heter ren renegade åkare.
Ska man dra vagn så tappar man ändå smidigheten och därmed överväger stänkskydden tycker jag.
Sen kan du ju leta rätt på gurras stänkskyddade renegade bara för att bevisa undantaget :)
-
Som jag ser det:
Renegaden är smidigare då mindre prylar sticker ut och kan bli mosade. Winch för plog funkar bra på båda.
De stora plusen för outlandern är stänkskydden. Det finns inget som heter ren renegade åkare.
Ska man dra vagn så tappar man ändå smidigheten och därmed överväger stänkskydden tycker jag.
Sen kan du ju leta rätt på gurras stänkskyddade renegade bara för att bevisa undantaget :)
Skärmbreddare finns både till Outlander och Renegade. Med min outlander blev man skitig ändå för vem F-N kör med orginaldäck? Det ska breddas osv. Klart som bara den att man ska bli skitig, det är ju det som är grejen. Skitigast när man kommer hem har vunnit :djump:
-
Som jag ser det:
Renegaden är smidigare då mindre prylar sticker ut och kan bli mosade. Winch för plog funkar bra på båda.
De stora plusen för outlandern är stänkskydden. Det finns inget som heter ren renegade åkare.
Ska man dra vagn så tappar man ändå smidigheten och därmed överväger stänkskydden tycker jag.
Sen kan du ju leta rätt på gurras stänkskyddade renegade bara för att bevisa undantaget :)
Skärmbreddare finns både till Outlander och Renegade. Med min outlander blev man skitig ändå för vem F-N kör med orginaldäck? Det ska breddas osv. Klart som bara den att man ska bli skitig, det är ju det som är grejen. Skitigast när man kommer hem har vunnit :djump:
För mig blev valet en renegade med skärmbreddare iaf. :headbang: