ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: jakethebake skrivet 14 maj 2013 kl. 07:39:00
-
Hej jag har blivit väldigt förtjust i just access 450 modellen och var och provkörde en på firma förra helgen och tyckte den va bra robust byggd och bra drag i den. men hur är det nu med kvaliteten? har ju läst att den är stor i europa och USA med bra tävlingsframgångar samt att det är en av Taiwans ledanda ATV märke. ni som nu äger detta fordon finns det några vanliga fel på den eller är det bara att tuta och köra? Olja och filter skulle man tydligen byta varje 150e mil sa dem på firma men är det något mer man bör ha uppsikt på så som kolv??
Mvh
Jacob Lund
-
Kikkiklant köpte en precis och är jättenöjd :)
Tävlingsframgångar? I Quadcross?
-
Hej jag har blivit väldigt förtjust i just access 450 modellen och var och provkörde en på firma förra helgen och tyckte den va bra robust byggd och bra drag i den. men hur är det nu med kvaliteten? har ju läst att den är stor i europa och USA med bra tävlingsframgångar samt att det är en av Taiwans ledanda ATV märke. ni som nu äger detta fordon finns det några vanliga fel på den eller är det bara att tuta och köra? Olja och filter skulle man tydligen byta varje 150e mil sa dem på firma men är det något mer man bör ha uppsikt på så som kolv??
Mvh
Jacob Lund
Efter mina forskningar ska motorn hålla hög kvalitet och vara relativt skottsäker. Men 150mil mellan varje oljebyte låter lite lite? Jag skulle nog slänga i ny olja efter 100. Köper du nytt är det inga problem och är det beg. får du hoppas på att tidigare ägaren har varit noga med service.
-
Okej varje 100 mil säger du lika bra det olja och filter är det sista man ska snåla med :) jag funderar på att köpa en som gått 270 mil. Och säljaren servade den enligt rekommendation på 150 mil. 2011 årsmodell, det är en supermotard men han ger med 1 uppsättning terräng däck på fälg samt lås i priset 38000 kr
-
Okej varje 100 mil säger du lika bra det olja och filter är det sista man ska snåla med :) jag funderar på att köpa en som gått 270 mil. Och säljaren servade den enligt rekommendation på 150 mil. 2011 årsmodell, det är en supermotard men han ger med 1 uppsättning terräng däck på fälg samt lås i priset 38000 kr
35k pok så klipper du den direkt!
-
tror det också utlagd för 41000 frågade vad sista pris va då sa han 38000 tusen men lättare prata när man ses så han har ju redan gått ned på sms så åker nog dit i helgen med 35 k i handen så tar han nog det ;)
-
Eftersom jag har cirka 7 timmars enkel resa till den så gjorde jag upp pris på sms och om allt är shyst precis som han sagt så köper jag den för 34000 SEK och fick den för det bara hämta på lördag :D
-
Eftersom jag har cirka 7 timmars enkel resa till den så gjorde jag upp pris på sms och om allt är shyst precis som han sagt så köper jag den för 34000 SEK och fick den för det bara hämta på lördag :D
Du gör en riktigt fin affär!
-
Kikkiklant köpte en precis och är jättenöjd :)
Tävlingsframgångar? I Quadcross?
Typ polska amatörligan.
-
Typ polska amatörligan.
Mjo typ....
Inget illa ment mot accsess men gillar deras försäljningsknep.
-
Mjo typ....
Inget illa ment mot accsess men gillar deras försäljningsknep.
Utveckla!
-
Utveckla!
-Stor i Europa och USA med bra tävlingsframgångar.
-
Tack nu blir det att köpa lite skydd så man kan ut och köra på söndag. vad byter man mer vid servicar på denna maskin än olja och filter?
-
Tack nu blir det att köpa lite skydd så man kan ut och köra på söndag. vad byter man mer vid servicar på denna maskin än olja och filter?
Inget. Kolla bara bussningar, styrstag, bränsleslangar och vacuumslang + ev torrsprickor i insugsgummin. Du kan kollla kamkedjesträckaren, men denna hade inte rullat så långt så det är lungan.
-
Oj det där låter lite för överkurs för mig får nog lämna den till verkstad för service. När tycker du man borde lämna in den på större koll? :)
-
Oj det där låter lite för överkurs för mig får nog lämna den till verkstad för service. När tycker du man borde lämna in den på större koll? :)
450 kanske. Det låter met avancerat än det är. Jag kan nada om sånt egentligen men har glott runt här i en månad och känner mig som en ingenjör.
-
okej man får väl kolla hur den ser ut och läsa sig till hur det funkar :)
-
vet ni någon bra sida där man kan beställa oljefilter till denna maskin samt vilken olja kör ni på? :)
-
Köpte filter från Tommys Motor
http://www.tommysmotor.se/produkt/Oljefilter-HF-682 (http://www.tommysmotor.se/produkt/Oljefilter-HF-682)
-
Nu har jag snackat med killen som jag ska köpa maskinen av imorgon. Han vet inte om den är servad på 50 mil han hade tydligen servat själv på 150 och det finns ingen service bok. Borde jag hoppa av köpet?
-
Nu har jag snackat med killen som jag ska köpa maskinen av imorgon. Han vet inte om den är servad på 50 mil han hade tydligen servat själv på 150 och det finns ingen service bok. Borde jag hoppa av köpet?
270 mil är ingenting, byt olja bara när du köpt den så kan du sova gott.
-
Okej det ska jag tack för snabba svar :)
-
Han i Gbg hörde av sig och sa att han sålt sin access så nu är jag påväg till Örebro för köp av en 2011 som är uttagen 2012 maj och gått 75 mil för 35 tusen lås ingår :)
-
Sådär påväg hem med den nu ska bli kul ta en tur ikväll :) om den är uttagen maj 2012 så borde det va garanti kvar från firman för den är väl 2 års garanti? :)
-
Se till att boken är stämplad från auktoriserad verkstad bara för att garantin skal gälla.
Atvshopen i Åkersberga är Access ÅF.
-
Sjukt bra pris hörru! Knappt inkörd för helvete.
-
Aa den är stämplad men såg nu på service protokollet att det bara är 1 år. Men det ingår maskinskada i försäkringen så det är lugnt ändå :)
-
Maskinskada är bra att ha. Har utnyttjat den 2 ggr på senaste quadarna.
Båda blev inlösta av försäkringsbolaget.
Konstigt nog utan att ha bevisat serviceintervaller skett på verkstad i något av fallen.
-
Vilket bolag har du mcslizer? :)
-
Jag kör IF.
Inte alltid billigast men när det väl hänt något, har haft en del skador på villapanna, bilar och fyrhjulingar så har det aldrig varit några problem.
Jävligt nöjd med dem och deras hantering av mina skador.
-
Ringde If idag dem hade inte maskinskada i sin försäkring :( tecknar folksam imorgon. jag köpte också en Go Pro hero HD av min polare så nu blir det filma några rundor :D
-
Konstigt.
Jag har haft det på alla mina maskiner hos IF.
Köpte min Kawasaki i torsdags och fick maskinskada på den också.
-
Okej ska ringa kolla igen för hon sa först ja sen sa hon att villkoren gjorts om och att det inte ingick :/ trygg hansa hade inte heller :/
-
om de är flera toppackningar som gått på access så förstår ja att dem kanske tar bort på de just på access.
va det 36tkr ':)
-
Vad menar du med 36? ;)
-
Ja 30-35 tusen skulle det kosta.
Men det var för att de redan bytt cylinder,kolv, packningar och trots det skramla motorn.
Så de hade varit tvungna att beställa ny.
Roliga var att Kawan var 2k billigare att försäkra per år trots att den är dyrare och mer cc
-
Eftersom jag ser att mitt namn nämnts här kanske jag borde yttra mig!
Jag är toknöjd med min Access. Har bränt av ca 140 min på.. 3veckor!!
Snart dags för 150 servicen då de gör ventiljustering mm. Sen kan man serva själv var 150de mil.
-
if hade inte maskinskada för min räknades inte som tung mc. kan det ha varit att din är 700 cc och därför räknas som tung mc och du får maskinskada då. ringde igen
-
Typ polska amatörligan.
Denna är en av dom som det hänvisas till. :whip:
http://www.pdvracing.com/mondialquad/index.php?lang=en (http://www.pdvracing.com/mondialquad/index.php?lang=en)
-
Denna är en av dom som det hänvisas till. :whip:
http://www.pdvracing.com/mondialquad/index.php?lang=en (http://www.pdvracing.com/mondialquad/index.php?lang=en)
http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/12h-listing-12h-2012.pdf (http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/12h-listing-12h-2012.pdf)
http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/engages-12h.pdf (http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/engages-12h.pdf)
2011 samt 2012 deltagarlistor. Inte många Access där ':)
-
Fy fan kollade nu vad en 150 mils service kostade och det skulle gå på 2600 spänn utan ventiljustering det är ju mer än min bil för fan :O
-
http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/12h-listing-12h-2012.pdf (http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/12h-listing-12h-2012.pdf)
http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/engages-12h.pdf (http://www.pdvracing.com/mondialquad/documents/engages-12h.pdf)
2011 samt 2012 deltagarlistor. Inte många Access där ':)
nope :lol:
-
1850 kr tar en annan firma bättre serva den där för att få behålla garantin :)
-
Missförstå mig inte nu bara, Jag gillar Access och hade jag haft en begränsad budget hade den varit mitt förstahandsval ()p
Jag fick bara höra så idiotiska försäljningsargument när jag kollade på en :banghead:
-
haha förstår att du blir lite grinig då ;)
-
Servicegaranti?? ;)
Så jag har ingen aning om vad servicen går på... :hmmm:
-
Känns som att "tävlingsframgångar" är ett ganska löst begrepp i sammanhanget. Tänk er en ford focus eller citran som gått fint i wrc.. är dessa bilar i närheten av svenssonvarianten? "Aa men du vet lägger du en miljon till så får du en focus som gått bra i rally". Motorn som sitter i accessen mfl är väl inte särskilt dålig, men att en access i originalutförande skulle vara ngt spec i tävlingssammanhang ställer jag mig tveksam till.
-
Servicegaranti?? ;)
Så jag har ingen aning om vad servicen går på... :hmmm:
Det är tydligen 3 års garanti på access för ringde och frågade på firman där den va köpt och den är servad där vid 50 mil så tänkte nog serva på auktoriserad verkstad vid 150 för då gäller ju garantin i fortsättningen i också :)
-
Det är tydligen 3 års garanti på access för ringde och frågade på firman där den va köpt och den är servad där vid 50 mil så tänkte nog serva på auktoriserad verkstad vid 150 för då gäller ju garantin i fortsättningen i också :)
Köpte du en fläng ny också?
-
nej det är en 11 som är uttagen 2012 i maj och gått 75 mil bara :)
-
Okej.
Är det något gjort vid den?
-
Servad vid 50 mil inget annat :)
-
strypningar och så då?
Trottell, munstycke, abort av katt??
Inget??
ens vaxad?? ???
-
Strypningen borttagen vid 50 mila servicen tydligen vet ej om det är något annat gjort.
-
Ojdå.. Hur tycker du den går då?
Jag har kaatten kvar och tycker att min ltz 400 går tusen gånger bättre än accessen..
Det ska dock åtgärdas snarast!
-
är nog inte orginalrör på heller är nog Maxpro effektsystem :)
-
Okej, är det bara ljuddämparen eller hela röret?
-
Ojdå.. Hur tycker du den går då?
Jag har kaatten kvar och tycker att min ltz 400 går tusen gånger bättre än accessen..
Det ska dock åtgärdas snarast!
Det var intressant information!
Hur är det skillnad?
-
Ojdå.. Hur tycker du den går då?
Jag har kaatten kvar och tycker att min ltz 400 går tusen gånger bättre än accessen..
Det ska dock åtgärdas snarast!
Ja egentligen varför bytte du?
-
Det var intressant information!
Hur är det skillnad?
ser ut som bara röret. var sitter strypningarna på denna modell finns det något ställe man kan kolla. bdw ska byta olja och filter imorgon. något speciellt man bör tänka på där? köpte filter från pinalen.se grymt snabb service där tycker jag sen köpte jag Castrol 10w 40 4T motorolja, bara det bästa duger åt min hjuling :D
-
Ja egentligen varför bytte du?
+1 (fast detta har vi frågat förr...)
-
Ja egentligen varför bytte du?
Vadå? Jag har inte bytt!
Jag skaffa en till!
angående strypningar så bytte jag trottell, gjorde extra hål i luftburkslocket och tog bort en insatts i ljuddämparen som satt med en segersäkring.
Kvar är att byta huvudmunstycke till ett större, rensa katten och öka lufttillförseln.
-
Det var intressant information!
Hur är det skillnad?
Skillnad på maskinerna?
Eller varför ltzan går bättre?
-
Vadå? Jag har inte bytt!
Jag skaffa en till!
angående strypningar så bytte jag trottell, gjorde extra hål i luftburkslocket och tog bort en insatts i ljuddämparen som satt med en segersäkring.
Kvar är att byta huvudmunstycke till ett större, rensa katten och öka lufttillförseln.
Var sitter katten på den? Vilken storlek på munstycke ska man ha sen sist vilka drev har ni på skulle gärna ha lite högre topp så den slipper varva så mycket. Min gör idag cirka 104 blås, bytte ni fram drev eller bakdrev eller både och?
-
Min gjorde c: 125-130km/h enl GPS.
Blev inte stor skillnad när jag dreva upp den då den blev svagare på 5:ans växel.
Men den varva mindre och man åkte ju behagligt i 100-110.
Har ett 16t drev kvar sen jag skrota min som du kan få för en hundring.
-
Min gjorde c: 125-130km/h enl GPS.
Blev inte stor skillnad när jag dreva upp den då den blev svagare på 5:ans växel.
Men den varva mindre och man åkte ju behagligt i 100-110.
Har ett 16t drev kvar sen jag skrota min som du kan få för en hundring.
okej polaren kollade och sa att det var 15 drev fram, men tror min fortfarande är lite strypt då min inte varvar mer än 6000 varv så måste nog köpa ny cdi box till den. var hittar man en sådan?
-
okej polaren kollade och sa att det var 15 drev fram, men tror min fortfarande är lite strypt då min inte varvar mer än 6000 varv så måste nog köpa ny cdi box till den. var hittar man en sådan?
Du kan kika lite här med för tips och råd! ()p
Att börja med cdi tycker jag känns onödigt innan du tagit bort strypningar och fixat luft/bränsle! Men man gör ju som man vill ändå!! :sunny:
-
Du kan kika lite här med för tips och råd! ()p
Att börja med cdi tycker jag känns onödigt innan du tagit bort strypningar och fixat luft/bränsle! Men man gör ju som man vill ändå!! :sunny:
alltså kan det va munstycket som gör att det inte går att varva högre än 6000 eftersom den hackar till och orkar över det, eller kan det va något annat som ligger och stryper?
-
alltså kan det va munstycket som gör att det inte går att varva högre än 6000 eftersom den hackar till och orkar över det, eller kan det va något annat som ligger och stryper?
Ta av sadeln och kolla hur många hål det är i din luftburk! Är det bara 2 är det orginal!
-
Ta av sadeln och kolla hur många hål det är i din luftburk! Är det bara 2 är det orginal!
Jag plockar av den idag och kollar hur det ser ut återkommer med info. något mer an kan kolla efter när man ändå tar av sadeln? :) uppskattar all hjälp :)
-
Jag plockar av den idag och kollar hur det ser ut återkommer med info. något mer an kan kolla efter när man ändå tar av sadeln? :) uppskattar all hjälp :)
Nja men det vanligaste är ju att man borrar typ 30 mm hål brevid de som är orginal för att stämma av luftflödet så är det bara två hål typ så är det nog så att den får för mkt bränsle
-
Nja men det vanligaste är ju att man borrar typ 30 mm hål brevid de som är orginal för att stämma av luftflödet så är det bara två hål typ så är det nog så att den får för mkt bränsle
Okej behöver man verkligen byta munstycken då om den får för mycket bränsle original? Hur gör jag sen när det gäller varvet som stannar vid 6000?
-
Okej behöver man verkligen byta munstycken då om den får för mycket bränsle original? Hur gör jag sen när det gäller varvet som stannar vid 6000?
Till att börja med behöver du nog inte det!
Anl till att den inte varvar ut är nog just bränsle/luftblandningen! Varvstoppet i din cdi ligger nog + ett par tusen i alla fall
-
Till att börja med behöver du nog inte det!
Anl till att den inte varvar ut är nog just bränsle/luftblandningen! Varvstoppet i din cdi ligger nog + ett par tusen i alla fall
okej jag kollar när jag kommer hem hur det ser ut runt luftburken och återkommer hur det ser ut. :)
-
okej jag kollar när jag kommer hem hur det ser ut runt luftburken och återkommer hur det ser ut. :)
Är ju bara att plocka av locket på luftburken
-
Är ju bara att plocka av locket på luftburken
menar du köra utan lock?
-
menar du köra utan lock?
ja?
-
Om du plockar av locket på luftburken kommer den intå alls bra pga att den då får för mkt kuft i förhållande till bränsle! Om du haft insprutning skulle det varit enklare men nu krävs en bestyckning av förgasaren som är anpassad till rätt mängd luft och utan att byta munstycke kan du inte bara slita av locket och vips går den bra!!
Kolla på översidan på luftburken där har du luftintagen! Borde vara 2 eller 3! Börja med det så tar vi resten sen!!
Kikki kommer säkert med lite förklarande bilder med!
-
Om du plockar av locket på luftburken kommer den intå alls bra pga att den då får för mkt kuft i förhållande till bränsle! Om du haft insprutning skulle det varit enklare men nu krävs en bestyckning av förgasaren som är anpassad till rätt mängd luft och utan att byta munstycke kan du inte bara slita av locket och vips går den bra!!
Kolla på översidan på luftburken där har du luftintagen! Borde vara 2 eller 3! Börja med det så tar vi resten sen!!
Kikki kommer säkert med lite förklarande bilder med!
Jag gör så tyckte det lät konstigt köra utan lock har aldrig hört det tidigare, blir mecka lite hemma idag :)
-
Jag gör så tyckte det lät konstigt köra utan lock har aldrig hört det tidigare, blir mecka lite hemma idag :)
Att plocka bort locket helt funkar bra om du juttat ett huvudmunstycke som passar luftflödet den får då!
Men för att börja ngnstans kan vi börja med att se vad som är gjort med maskinen och vad som inte är gjort!!
-
Att plocka bort locket helt funkar bra om du juttat ett huvudmunstycke som passar luftflödet den får då!
Men för att börja ngnstans kan vi börja med att se vad som är gjort med maskinen och vad som inte är gjort!!
exakt jag ska kolla om det sitter något i dämparen också :)
-
Såhär ser det ut under sadeln
-
Denna sitter i röret är det något som ska bort så det blir rent?
-
Din maskin är förstoppad helt klart!!
Det tredje hålet i luftburken är inte orginal men markerat för att man ska kunna ta upp det när man byter trottel mit en som är avstrypt!
Då kommer vi till nästa bekymmer! Hur ser din trottel ut?
-
Din maskin är förstoppad helt klart!!
Det tredje hålet i luftburken är inte orginal men markerat för att man ska kunna ta upp det när man byter trottel mit en som är avstrypt!
Då kommer vi till nästa bekymmer! Hur ser din trottel ut?
hann inte kolla förgasaren idag utan bytte olja och filter idag. köpte tyvärr för lite olja 2 liter, tappade ut både den pluggen som sitter under motorn och den som sitter framme plastkärlet där stickan sitter i och olja var ingen vacker syn maskinen har stått länge så den behövde verkligen bytas, men som sagt oljan räckte inte då den inte kommer över strecken på stickan.
ska man slå ut den där stoppet som sitter i röret?
-
Plocka ur förstoppningen!
Vad menar du med att oljan inte var en vacker syn??
-
den var riktigt dålig och grumlig oljan så var i grevens tid att den blev bytt.
-
Det var väl inte vatten i den?
-
Nej det såg det inte ut som bara mörk och grumlig.
-
Ok! Trotteln är om den är strypt 2 hål i som gör att den inte lyfter fullt ! Lyft av locket på översidan av förgasaren, där hittar du ett gummimembran som trotteln sitter ihop med!
Lyft försiktigt upp membran och trottel och kolla noga så membranet är helt, är det hål i det har vi förklaringen till varvstoppet där eller om det är den strypta trotteln!
Om man ändå lyft isär allt kan man även kolla vilket huvudmunstycke det sitter i den, fast det är på undersidan,
Kan vara bra att veta det med!
Slänger med en kanske onödig bild på hur trotteln och membranet ser ut
-
Okej får kolla på det idag när jag kommer hem :)
-
så med andra ord om trotteln har 2 hål i sig har man en strypning där?
har en likadan maskin och har 2 hål i trotteln och prexis samma fel som ts. men enligt ägaren som jag köpt min av skall den vara helt ostrypt.
-
Japp! Hålen funkar som så att dom släpper ut en del av vacumet på översidan membranet som lyfter trotteln!!
-
hålen toyboy pratar om är dessa, sitter ett på motsatt sida också (första bilden)
munstycktet jag ska byta till är ett 2,5, tror jag det stod på (bild nr 2)
Insattsen jag plocka ur (bild 3)
nu är det rent där iaf (bild 4)
-
bra med bilder tack kikkiklant :)
-
Var så lite så!
Tycker att en maskin som dessa ska få gå bra, som de är tänkta att gå iaf!!
-
kikkiklant hur fick du ut det som sitter i röret slog du bara ut det eller gjorde du på något annat sett? :djump:
-
den satt med en segersäkring. så nyp bort den och sen trillar insattsen ur.
-
Hur har det gått?? :hmmm:
-
Har inte haft tid meck men ska kolla avgasröret nu tänkte jag :)
-
Tänkte kolla munstycket idag kan man se på det vilken storlek som det är?
-
Får ej ut den finns inget att nya runt för att få ut den :(
-
När jag skulle få loss den så tog jag ett stålrör och tryckte in det i ena änden. Sen fick jag placera dämparen på lämpligt sätt för att sedan slå på stålröret med en slägga.
Satt som fan men fick bort den till slut.
-
Okej så man ska inte va rädd för att ta i med andra ord ;)
-
Var tvungen att ta i då det satt som fan. Finlirade i början men det blev släggan till slut
-
Var tvungen att ta i då det satt som fan. Finlirade i början men det blev släggan till slut
haha låter som jag det XD. var ute provkörde igår på motorvägen och fick faktiskt upp hjulingen i 125 km/h men det är så att från och med cirka lite över 100 km/h så hackar den till sen drar den på några km/h till sen hackar den till och så höll det på några gånger tills jag nådde 125 km/h kan det va att den får för lite luft ska prova köra utan lock till burken idag tänkte jag eller är det munstycket det kan va ? :/
-
()p då varvar den ur lite mer nu då :)
-
Grävde ur lite mer skrot ut avgasen i dag!!
-
Har en access 450 SM.. avgasventilaxel gick, det kostade 13000... byte av axel och ventil justering... visste inte att försäkring täcker... tänkte ringa och fråga.... men nu igen händer något konstigt... bytte olja åkte till jobbet typ 2 mil... hemma igen kollade oljan och oljan blev tunn som vatten och ungefär 1/2 liter för mycket, tycker att det luktar bensin... vad fän ska man göra...?
-
()p då varvar den ur lite mer nu då :)
Ja kommer upp till 9500 varv dock vill jag få bort hacket :/
-
Ja kommer upp till 9500 varv dock vill jag få bort hacket :/
Varvstopp på dinli 450 ligger på 9100 varv enl min maxvarvsvisare!! Så 9500 är nog max!
Hackandet är nästan garanterat bränsle luftblandningen!
-
Har en access 450 SM.. avgasventilaxel gick, det kostade 13000... byte av axel och ventil justering... visste inte att försäkring täcker... tänkte ringa och fråga.... men nu igen händer något konstigt... bytte olja åkte till jobbet typ 2 mil... hemma igen kollade oljan och oljan blev tunn som vatten och ungefär 1/2 liter för mycket, tycker att det luktar bensin... vad fän ska man göra...?
Du får nog riva ned motorn igen. Ska ju inte lukta bensin om oljan. Är den dessutom tunnare och luktar bensin så är det läckage någonstans.
Jobbigt. Men hade du den på verkstad så har ju de gjort bort sig någonstans och borde vara någon form av garanti på deras sida.
-
Nu går hjulingen som den ska, tog bort locket på luftburken så nu kan jag varvar ut den :) men nu får den lite för mycket luft så ska borra ett til hål i locket och se om det funkar :)