ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: godadahl skrivet 8 september 2013 kl. 19:50:06

Titel: Överhettad servo
Skrivet av: godadahl skrivet 8 september 2013 kl. 19:50:06
 Servon slutar att att fungera efter ca: 30min. körning i terräng! Lämnade in den hos åf som kollade med datorn att servon blivit överhettad ??. Har använt läge Dps mellan och Dps Max. Blir tydligen överhettad i båda lägen. Någon som har eller har haft samma fel?.Tacksam för svar eller tips på åtgärd!
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 september 2013 kl. 20:18:44
Det verkar vara ett stort problem på 2013 modell för jag har det på min 1000 Max men jag och kompisen råkade aldrig ut för det på våra 12or
Står en hel del om det på can-am Sweden  ()p
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: godadahl skrivet 8 september 2013 kl. 21:42:37
Har du fått det fixat på garanti?
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Emil^ skrivet 8 september 2013 kl. 21:44:45
Vad får du för andra symptom förutom att den känns trögare att styra med?
Motorlampan tänds inte när den blir överhettad?

(Frågar eftersom jag misstänker att min också blir överhettad när den blir trög å styra ibland)
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 september 2013 kl. 23:04:57
Nä jag har inte brytt mig om det för jag har bara stängt av den och startat om den då har den funkat igen  ()p
Men servon verkar funka bättre om man kör den på min för den andra can-amen som var med på senaste turen gjorde det å hans funkade hela tiden
Dom ska få kolla upp den snart när jag lämnar in den på 100 tim service kanske finns en uppdatering tillgänglig
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: godadahl skrivet 9 september 2013 kl. 14:50:06
Emil,det som händer är att man i början känner att styrningen börjar bli trög vid vid fullt styrutslag och sedan över hela registret. Ingen felkod kommer upp på displayen.Stänger av motorn en stund och startar igen så fungerar servon. Sedan samma problem efter en stund. (Can-am outlander 500 2013)
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Emil^ skrivet 9 september 2013 kl. 17:13:43
Ringde till verkstan idag å hörde med dom om detta felet, som sedan ringde till BRP.
Brp hade sagt att det ska vara såhär. Det är tydligen för att servon inte ska bli överhettad och ta skada som den minskar servo verkan.

Läste även på can-amtalk där någon hade skapat en liknande tråd som brp själva svarat i.


Citera
The module dictating the level of steering assistance provided under extreme conditions (high temperatures, max DPS on constant use, etc) has been modified from previous model years in order to safeguard the DPS unit, helping to prevent early burnout and greatly extending its longevity.
 
The level of steering assistance will drop progressively as the unit is put under stress; this is normal behaviour and is most apparent for users coming from a 2012 or earlier model with DPS.
 
If you still believe that there is another issue with your DPS unit you should definitely get in touch with your dealer. Also, please note that the DPS P0666 code is to be considered only as a warning message and not to justify the replacement of the DPS.
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: godadahl skrivet 9 september 2013 kl. 18:11:58
Har också kollat med ÅF idag ang.detta.Dom skulle kolla med någon servicekille. Men det måste vara något fel när servon blir överhettad vid normal körning.För körning efter en rak väg behöver man knappast någon servo.Är det som du skriver så borde det stå i handboken,att om du svänger så blir Servon överhettad!:)).Återkommer i ärendet!!
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 7 februari 2014 kl. 20:18:12
Jag tror att det flesta DPS problemen beror på överhettning på grund av att det är så mycket plastkåpor på G2 chassit.
Det i kombination med större kylare och mer effekt (1000cc) gör att det blir otroligt varmt runt DPS'en, Som snabbt kommer upp i för hög temp.
Det har även förekommit dåliga batterier som ger spänningsfall vilket gör att DPS'en stänger av.

Här är lite info om hur DPS'en fungerar vid hög temp eller låg spänning.

Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: bjornberg skrivet 17 februari 2014 kl. 15:17:32
Jag fick upp varningen om att DPSen var avstängd, men det var när jag jobbade med enbart tändingen på och vinchade, så förmodligen dålig laddning, för jag starta och varvade den några gånger så försvann det. HAr aldrig dykt upp när jag kört. Har alltid max servo.

Kanske beror på dåliga batterier? Men vet inte hur långt ni kör så den hinner ladda, men min är det underhålls laddning varje gång jag ställer in den, men det beror på att jag vinchar mycket med tändingen på förvisso.
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 februari 2014 kl. 15:21:42
Jag fick upp varningen om att DPSen var avstängd, men det var när jag jobbade med enbart tändingen på och vinchade, så förmodligen dålig laddning, för jag starta och varvade den några gånger så försvann det. HAr aldrig dykt upp när jag kört. Har alltid max servo.

Kanske beror på dåliga batterier? Men vet inte hur långt ni kör så den hinner ladda, men min är det underhålls laddning varje gång jag ställer in den, men det beror på att jag vinchar mycket med tändingen på förvisso.

Kör du med visch och maskinen avständ?  Det är modigt ;)
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: bjornberg skrivet 17 februari 2014 kl. 15:24:14
Kör du med visch och maskinen avständ?  Det är modigt ;)

Haha, jag vet, men brukar dra två-tre större stockar, sen kör jag lika många med motorn igång, sen är ju kärran full så jag får åka en bit för att lämpa av det. Men det kanske är dumt att köra med tändningen...snålheten med minuterna och timmarna på mätaren kanske slår tillbaka på en!
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 februari 2014 kl. 15:57:15
Haha, jag vet, men brukar dra två-tre större stockar, sen kör jag lika många med motorn igång, sen är ju kärran full så jag får åka en bit för att lämpa av det. Men det kanske är dumt att köra med tändningen...snålheten med minuterna och timmarna på mätaren kanske slår tillbaka på en!

Skulle nog ha en starthjälp eller extrabatteri tillgängligt om du ska göra så.
Så summa kardemumma så tror jag du går +/- 0 i sparandet 
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: bjornberg skrivet 17 februari 2014 kl. 16:10:07
Skulle denna enkla kunna dra igång ett litet atv-batteri?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/)
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 februari 2014 kl. 16:18:48
Skulle denna enkla kunna dra igång ett litet atv-batteri?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/)

12v 9 Ah är inga problem att dra igång varken ATV eller bil  ()p

Tänk på att Can-am (som jag vill minnas du hade) kan vara rätt klurigt att komma åt batteriet.
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: bjornberg skrivet 17 februari 2014 kl. 16:22:06
12v 9 Ah är inga problem att dra igång varken ATV eller bil  ()p

Tänk på att Can-am (som jag vill minnas du hade) kan vara rätt klurigt att komma åt batteriet.

Toppen, s¨åg liten och smidig ut, kan kanske vara bra att ha med sig...De var nog på gamla canam, laddar min efter varje tur, bara lyfta sadeln så ligger polerna öppna och smidigt ()p
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 februari 2014 kl. 18:58:09
Toppen, s¨åg liten och smidig ut, kan kanske vara bra att ha med sig...De var nog på gamla canam, laddar min efter varje tur, bara lyfta sadeln så ligger polerna öppna och smidigt ()p

Klockrent ()p
Titel: SV: Överhettad servo
Skrivet av: StefanN skrivet 18 februari 2014 kl. 02:53:16
kolla så timmarna inte tickar på när bara tändningen är på, jag vet inte hur det är kopplat ;)