ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Wheelie skrivet 12 oktober 2006 kl. 01:13:06

Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 12 oktober 2006 kl. 01:13:06
Hej på er!

Jag har funderingar på att införskaffa en Outlander modell större.
Den ska till 95 % gå på gatan, (alltså inte som prostituerad!  :lol: ),
och ska därför sänkas och ha däck för ändamålet.
Vad jag har förstått så ska en gatreggad ATV vara strypt och får därigenom ha max 20 hk.
Är det någon som vet om man märker någon skillnad på 650 och 800 i strypta versioner?
Har 800’n mer vrid i botten och mellanregister? Är det samma utväxling i drivlinan?
Jag vill ha en maskin som inte behöver tokvarvas i högre landsvägsfart.
Jag vet att man till viss del kan styra utväxlingen genom däcksdimensionen,
men jag är ändå nyfiken.

Tack på förhand och hoppas ni får en riktigt skitig och geggig höst!  :lol:

/Wheelie.
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 12 oktober 2006 kl. 10:22:05
Ska du ha kvar strypningarna menar du?
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: tribon skrivet 12 oktober 2006 kl. 10:30:21
jag tror INTE det är någon skillnad om du kör en 650 eller 800 som är strypt... det är själva kraften som man går miste om med strypningar...jag märkte det på min när den var strypt, den gick runt 80, men jag hade inte axxet o vridet i motorn som man vill ha..

tror nästan det är som att köra en strypt 400 can-am....

jag har provat en ostrypt 400 o den ger ca 30 hk o den hade ganska bra vrid o ax.... ostrypt = seg o känns som kraftlös

ligger jag o kör landsväg runt 80 så tror jag den varvar ca 6000...sedan när du börjar närma dig 100 så ökar varvet till ca 7500....

tror nog med ett par bra vägdäck så kommer den att gå mycket smidigare, sedan kanske om du går upp en dimension, kanske vartalet minskar... :?:

Ostrypt blir svårt att hängamed i trafiken på ett vettigt sätt, det man saknar då är extrakraften om du skulle vilja köra om eler öka farten...
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: zacka skrivet 12 oktober 2006 kl. 10:43:03
sen så är det inte så hälsosamt för motorn att vara strypt då de är absolut inte byggda för det från början!
så strypningen bara att skruva bort

ska du ha den 95% landväg så räcker det nog med en 650xt

lycka till
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 12 oktober 2006 kl. 13:56:20
Tack för era svar!  :D  
Givetvis vore det ju frestande att åka med full effekt. Men vad händer vid besiktningar och ev poliskontroller?
Det kan väl inte vara så svårt att känna skillnad på en strypt och en ostrypt 650 el 800???  :lol: .
Är det någon som fått böter eller blivit av med lappen när de kört ostrypt?

Vet ni exakt hur de är strypta förresten? Kanske man kan göra en "egen elektronisk strypning"?
Typ som vissa bilar har. De startar alltid i "strypt" tillstånd, men trycker du in en knapp så har du full effekt.
En dold knapp, givetvis!  :lol:

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: tribon skrivet 12 oktober 2006 kl. 14:11:06
vet inte hur dom skulle kunna kontrollera den exakta prestandan. Då måste dom nästa bänka masinen...

Sedan när 4 år har gått o du fortfarande har kvar maskinen då kan du alltid strypa den med skruven bakom tumgasen...

Är osäker vad som gäller med lappen, har svårt att tro att det skulle klassas som olovlig körning eller så.

tror inte polisen kan säga så mycket om detta. Det finns som sagt ingen max hastighet på dessa fordon, så det är gällande hastighetsbegräsningar som gäller.

Tror bara det är försäkringsbolag som kan ställa till med problem om något händer. försäkringspremien grundas på en viss vikt samt kw effekten på hojen.

klart den blir billig jämför med en mc. Max XT 650 väger ca 340 kg o ska ha max 14 kw..... stor skillnad i pris om den skulle ha 35 kw med samma vikt...

jag vill i alla fall ha styrkan o responsen i motorn då den är ostrypt. jag ligger nästan o kärringkör på vägarna. tror inte ens jag har varit i närheten av 100 på motorvägen... känns så skönt o bekvämt runt 80... men jag vill ha möjligheten att kunna öka farten om det behövs samt kunna komma iväg snabbt..
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 12 oktober 2006 kl. 20:52:55
Tack för svaret Tribon!

Du skrev: "Sedan när 4 år har gått o du fortfarande har kvar maskinen
då kan du alltid strypa den med skruven bakom tumgasen..."


Vad menade du med det? Någon form av 4-årsgräns eller menar du att man borde man
ha kört av sej det mesta efter 4 år?  :lol:
Förlåt om jag är lite sinnesslö?  :lol:

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: zacka skrivet 12 oktober 2006 kl. 21:05:07
efteresom maskinen är ny då behöver inte den besiktas de första 4 åren, så du kommer att köra den i 4 år utan att behöva besikta den

sen på tumgasen så sitter en skruv som man kan skruva in så det inte bli full gas när du trycker fullt, på så sätt bli ju den slöare :)

du ehöver inte oroa dig vad det gäller polisen o så, de kan ändå inte bevisa effekten på hojen när du bli soppad, för det så måste de köra den på rullande landsväg o det gör de aldrig :)

så köp en outlande o ta bort strypningarna så kommer du att bli mer än nöjd

..//zacka
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 12 oktober 2006 kl. 21:32:00
Ahh!!! Ni menade så! Tänkte inte på det!  :lol: .

Är det någon här som har sänkt en Outlander?
D.v.s kortare fjädrar, alternativt ställbara dämpare?
Det är på så vis att jag vill ha en så låg sitthöjd som möjligt.
Jag brassade av vägen med mc för 10 år sen och bröt nacken.
Kan därför inte använda mina ben att hålla ballans med eller ta mej upp på en vanlig hoj.
En ATV vore klockren om jag bara tog mej upp på den.  :lol: .
Därför vill jag ha ner den så mycket som möjligt.

Någon som har erfarenhet av detta eller vet någon annan som har det?

Outlandern MAX verkar lovande eftersom den är lite längre vilket underlättar på och avstigning.
Men framför allt är den så j-vla snygg! Och det är väl det viktigaste?  :lol: .

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: STENE skrivet 12 oktober 2006 kl. 21:44:45
Kanske någon form av highjacker kan vara något. För man vill nog behålla höjden på maskinen när man kör i terräng. Men de kanske blir dyrt att installera sådana.

Tråkigkt att höra om din olycka. Jag hade väl tur att byta 2 snabba hjul mot 4 långsamma i tid (Nog för att det inte krävs så mycket fart för att det kan sluta riktigt illa men jag tror att riskerna iaf minskar). Lycka till med dina 4 hjuliga planer.
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: zacka skrivet 12 oktober 2006 kl. 22:28:57
din fråga få väl gå till de mer insatta i märket
kan tänka mig att det finns såna satser i usa
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Virus skrivet 12 oktober 2006 kl. 22:34:51
Hej!

Kul att du tittar på Outlandern, sitter själv i rullstol sedan många år tillbaka. Har haft en Polaris 350 i många år men har i år byt till en Outlander 800.
Jag har min fyrhjuling mest fär att kunna ta mig ut i skog och mark (fiske "skogspromenader" m.m.) Men även som hjälp hemma runt huset, har även köpt mig en snöplog som jag ska kunna ploga min garageinfart med.
Vill ge bra betyg till min maskin för man sitter väldigt bra på den (jämfört med Outlander 400), den känns rejäl och pålitlig. Vilket den borde göra för det priset :) Så för mig är det dom perfekta "benen" där man inte tar sig fram annars :!:

Jag vet ju inte hur mycket fyrhjuling du kört och inte din förmåga att kunna hoppa upp och ner på maskinen. Det kan ju kännas lite högt i början att hoppa upp på, men det mesta är ju träning och framför allt teknink. Så efter några gånger brukar man hitta sitt sätt och det går ganska smidigt faktiskt.
Jag blev även rekomenderad att titta på "Bombardier Traxter", som har öppet insteg eller vad man nu kan kalla det. Man behöver alltså inte lyfta benet över utan bara flytta över det. (liknar mer som en scooter moppe i sittsen) Jag gillade det inte för man fick känslan av att om man bromsade hårt så gled man fram i "hålet". Nu har man ju liksom en stor go tank mellan bennen, som stoppar uppen :lol:
Men det kan kanske vara värt att pröva :?:

Har ingen erfarehet av att sänka maskinen, men det jag konstaterat under mina uttprovningar av fyrhjulingar är att de maskiner som redan från början är lite lägre får man lite sämre balans på när man inte kan hålla i mot med benen. När man sitter på en högre maskin som har längre mellan sadel och fotplatta, så blir det liksom som att benen hänger ner en. Man liksom får benen mer längs med maskinen och där med bättre balans. Detta är ju bara min erfarenhet men om du provar olika modeller tänk på det och prov kör ordentligt.
Har du andra frågor eller funderingar tveka inta att höra av dig, hjälper gärna till om jag kan. Lycka till!

M.V.H

Victor
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Virus skrivet 12 oktober 2006 kl. 22:38:25
Glömde att säga, att även jag kör ostrypt och är inte så speciellt bekymrad över det.
Det behöver ju inte betyda att man kör hur som helst för det.
Men det går på bra om man vill :lol:

Victor
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: d4 skrivet 12 oktober 2006 kl. 23:19:17
Wheelie, har du kollat in Renegade 800?
Den är mera lämpad för 95% landsväg, tyvärr finns den inte i sverige än.

http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=2890
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 13 oktober 2006 kl. 16:56:21
Tack för din hjälp, Virus! Så du är också en olycksbroder?

Jag saknar hojåkandet som bara den och har kollat lite löst på ATV tidigare.
Det var innan de fick gat-reggas, men eftersom vi med "handikapp" kunde få dispens
att åka på gata ändå så tänkte jag att det var en kul idé.

Den gången rann det ut i sanden, men nu är jag sugen igen.

När jag såg Outlandern MAX så föll jag direkt för den!
Jag vill ha en stor bekväm touringmaskin med mycket vrid på låg och mellanvarv,
som jag dessutom kan ta med rullstol, packning och tjejen på.
Den ska givetvis även klara lättare terräng, typ bredare stigar,
taskigare grusvägar och kanske snällare lek i grustaget.
Men den behöver inte vara någon "gyttjebrottare".
När jag sa att jag ville sänka den så menade jag alltså hela chassit och inte enbart sadelhöjden.
Jag uttryckte mej nog lite slarvigt. Lågt och brett är min vison.  :D .
Jag har sett några bilder på sänkta maskiner så det borde ju fungera, tycker jag.

Jag har precis börjat kolla om det skulle fungera rent praktiskt för mej att ta mej upp och ner på en ATV
med minsta ansträngning, samt hur man smidigast får med sej rullstolen,
och jag har redan massor av idéer i huvudet.
Jag tackar även i förhand för ditt erbjudande om tips & råd!
Det bästa är ju om man kan surra med folk som har rutin på det hela.

Hur/var fäster du rullstolen om du tar den med dej, förresten? Och har du gjort några anpassningar i övrigt?

Det vore intressant att höra hur du och/eller andra gör.
Vad vore man utan medmänniskor!  :D . Tack för att ni finns!

När du säjer att man kan köra med förstånd även med en fulleffektare,
så kan jag bara hålla med!
Kan man hantera maskinen man kör och har förmåga att tänka lite framåt,
så tror jag att kraften och farten är av mindre betydelse. Det gäller alla i trafiken!

Mvh... /Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 13 oktober 2006 kl. 17:24:01
Tack för ditt svar, STENE!

Jag höll ca 40 km/h när jag for av vägen, så några högre farter behövs som du säjer inte.
Man ska vara noga med skyddsutrustning!
Annars har jag lärt mej leva med min situation och sörjer inte så mycket över det.  :D .

Highjacker, säjer du? Hur fungerar de? Är de ställbara via hydraler, eller?

Skulle det gå att "sänka" maskinen för påstigning och sen höja den när man kör iväg?
Typ, "luftfjädring"?

Mvh... /Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 13 oktober 2006 kl. 17:30:14
Tjena d4!

Jag har kollat på Renegade 800, och den ser hur fräck ut som helst.

Däremot så vill jag kunna ta med lite packning, tanten och en rullstol,
så jag måste nog välja en maskin som är lite större och med bättre packmöjligheter.
Annars är den, enligt mej, den absolut coolaste ATV som finns!!!  :D .

Mvh... /Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: donliam skrivet 13 oktober 2006 kl. 17:52:04
angående packning och rullstol det går ju att regga dragkroken på outlandern
sen är det bara att skaffa en kärra det är ju 80 som gäller  o du får med mycket på en kärra



(http://quick.imgfree.net/images/2006/10/13/125576.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)[/img]
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: tribon skrivet 13 oktober 2006 kl. 20:20:10
Var bor du någonstans Wheelie... kanske kan du hitta någon som kan låna ut eller så du kan provaåka lite. Det brukar alltid vara det bästa sättet att känna på i verkligheten...

:-)

ps. snygg kärra du har fått till donliam :-)
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: bayern skrivet 13 oktober 2006 kl. 20:53:16
Har lurat lite ...
Vore inte en maskin typ grizzly 700 vara mer lättkörd tack vare styrservo ?
Om man inte kan spjärna emot med benen så borde det vara lite tufft att svänga runt på en maskin som väger 400kg med förare .
Provkör om du har möjlighet flera olika maskiner så du känner vilken som passar dig bäst .
Hur som helst välkommen till quad världen.

länk :  http://www.atvmag.se/nyhet.asp?ids=17
          http://atv.off-road.com/atv/article/articleDetail.jsp?id=337833
          http://www.atvscene.com/machines/yamaha/grizzly-07.html
Titel: Tack för alla tips!
Skrivet av: Wheelie skrivet 15 oktober 2006 kl. 10:10:25
Bayern, jag har funderat på det där med servo och det skulle ju givetvis underlätta.
Jag har inte provat någon ATV efter att jag skadade mej, men jag har kört en hel del snöskoter
och det är inga problem. Jag inbillar mej att det kan vara ungefär samma motstånd i styrningen.
Tekniken är väl som med allt annat att man styr när fordonet har lite fart.

Jag vet också att fyrhjulsdrifen i sej och framför allt diffen kan ställa till det ännu mer på en fyrhjulsdriven maskin,
men där inbillar jag mej att Outlandern med "visko" kan vara bättre eftersom den inte griper in
förens det ena framhjulet har spunnit ett antal varv.
På landsväg lär väl det aldrig händ. Jag har även lärt mej en bättre teknik när jag svänger.
Det är mycket lättare om man lägger mer tyngd på att "trycka" ena styrändan från sej när man svänger
istället för att "dra" den andra mot sej som man normalt gör.
En servo skulle underlätta, men jag tänkte prova utan.
Dessutom är ju Outlandern den enda man kan åka två på, (MAX).
Arctic Cat har väl också en version av deras 650 H1 som man kan åka två på,
men den vet jag inte om den kommer att säljas i Sverige.
Däremot har jag alltid haft en viss förkärlek till Yamaha så det kanske blir en Grissly i slutändan ändå!  :lol:

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 15 oktober 2006 kl. 10:21:31
Tribon!
Jag bor ca 2 mil norr om Stockholm, så det skulle bli mycket terrängkörning i "storstadsdjungeln"!  :lol:

Det finns en firma här i närheten, (Power Bike - www.powerbike.se ), som säljer bl.a Can Am
så jag tänkte åka dit någon gång och kika lite närmare på maskinerna,
och kanske provköra om det går för sej.

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 15 oktober 2006 kl. 10:27:20
Donliam!

F-n va fräckt med en kärra! Så man får alltså regga "draget"
på samma sätt som på en bil och sen köra släp på allmän väg?
Och då även "80-släp"?

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: zacka skrivet 15 oktober 2006 kl. 10:56:50
Tribon bor också typ 2 mil norr om sthlm o köpte sin hoj från power bike :)
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: donliam skrivet 15 oktober 2006 kl. 11:16:48
Ja men man måste ha ett intyg från brp om man ska regga kroken
jag har gjort det på min  och hjälpt en kompis med reggningen angående kärran så bygde jag den själv med ett shassi från jula som jag fick minska bredden på kärran får ju inte vara bredare än 4-hjulingen här är länkar
http://www.jula.se/butik/default.asphttp://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdfhttp://
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: tribon skrivet 15 oktober 2006 kl. 22:13:55
Wheelie, jag bor ca 4 mil norr om sthlm (sigtuna). hojta til någon dag som passar dig så möts vi upp så får du gärna prova min outlander 650 MAX XT....

Kan ibland vara svårt att prova hos en åf då dominte alltid har demo-maskiner ståendes....

vi kan fixa fram lite terräng o vanlig asfalt så får du känna på den lite..

:-)
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Virus skrivet 16 oktober 2006 kl. 23:37:03
Hej, jag igen...

Läst lite vad ni skrivit. Ville bara säga att det det är kul att det är så många som är hjälpsamma och har lite goda ideer. :D

Tycker absolut att du ska testa "Grizzlyn" med servo, man vet aldrig förän man provat.
Men beroende på hur mycket styrka man har i armarna så är min erfarenhet att det är en trygghet i att det är lite trögt att styra.
För har man inte balansen och styrkan i resten av kroppen att "håla sig kvar" på maskinen. Så handlar det ju om att man håller hårt i styret, vill det då svänga lätt så finns risken att man tappar balansen lättare. Inget som håller imot liksom.
Hoppas att du förstår vad jag menar, tveka inta att höra av dig annars!

Lycka till! :wink:
Titel: Tack alla!!!
Skrivet av: Wheelie skrivet 21 oktober 2006 kl. 16:46:07
Tack för alla svar och tips jag fått! Precis som Virus skrev här ovan så är jag lite förvånad men väldigt glad över att det finns så många som är så hjälpsamma. ATV-folk verkar vara ett lagom galet men framför allt vänligt släkte!  :lol: Jag har fått de flesta frågetecken uträtade tack vare er.

Och Virus, det du skrev om att det kan vara bra att ha lite motstånd i styret stämmer bra. Jag har kört en hel del snöskoter och vet därför att det är en stor hjälp för att hålla sej kvar på maskinen. Det är ju den enda fasta punkten man har om man inte kan använda benen och bålen att hålla balans och spjärna emot med. Ja du borde ju veta!  :D .

Jag hörde en liknelse för ett tag sen. "Sätt er på styret med benen i kors framför er och kör sen runt en crossbana". Jag vet inte riktigt om det stämmer även på en ATV, men det ger kanske en hint om hur det kan vara. Fasar redan för alla vurpor! *skrattar*

Tribon, det vore kanon om jag fick kolla lite på din maskinen. Jag bor i Väsby så det är inte så långt till Sigtuna. Det vore kul att få kolla närmare på en Outlander som inte står inträngd i en säljhall.

/Wheeelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: tribon skrivet 21 oktober 2006 kl. 17:18:41
Wheelie. jag jobbar i rotebro o atv'n står på jobbet nu.. säg til en dag som passar dig så kan du ta en närmare titt o prova om du vill
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Einstein skrivet 22 oktober 2006 kl. 01:11:17
Jag jobbar också i Rotebro och har en Outlander 400XT, säg till om du vill prova den också....

//Einstien
Titel: Hoppla!
Skrivet av: Wheelie skrivet 24 oktober 2006 kl. 02:27:26
Oj, är det två stycken som jobbar i Rotebro här? På samma ställe kanske?  :D . Å jag kommer gärna och kikar någon dag! Var hittar jag dej/er?

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 26 oktober 2006 kl. 00:27:44
En liten fråga till. Jag hörde någonstans att 800'an är lättare än 650'an. Är det någon som vet varför? Jag trodde de var exakt samma maskin bortsett från motorn.

/Wheelie
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: d4 skrivet 26 oktober 2006 kl. 18:20:38
-06 650 var tyngre än -06 800.
650 hade stålfälgar och 800 hade aluminiumfälgar, därför var 650n tyngre.
Titel: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Skrivet av: Wheelie skrivet 27 oktober 2006 kl. 18:47:17
Ahh. På så vis... :wink: