ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: larsostman skrivet 8 augusti 2008 kl. 21:35:54
-
Det bästa som hänt! :twisted: :D :P 8) :lol: :!:
Köpte en begad -07, vilken maskin, jag har hittat hem!
-
Bra köp! Renegaden är grym!!! Lycka till
-
Fenomenalt, det är allt jag kan säga, stadigaste, absolut alla kategorier roligaste jag kört på 4 hjul, ink banbilar mm. Sjukt.
Skönt med CVT, alltid rätt varv å ingen risk för övervarv, ja det går ju om man är dum i huvet men inte annars. Fullt järn på lågen, så blir det nog inge bra.
Underbart
-
Grattis! 8)
-
Tackar!
-
Lördag 08.34, kunde inte ha sovmorgon, måste ut. Varför är inte alla ATV så här?? :wink:
-
....aaahh.... En till som har "sett ljuset" :twisted: :twisted: :twisted:
Välkommen till den ultimata körglädjens värld 8)
-
välkommen tillbaks i Can-Am gänget.... :D
-
Grattulerar,,,låter som du har hittat "din masin" :lol: :lol: :lol:
Härligt att höra :lol: :lol:
-
Nu är jag inne igen efter att ha åkt å handlat ett paket kaffe, det är lätt att det blir lite omvägar.... Har nog inte haft så här roligt med kläderna på :twisted:
Vilken väghållning, styrning, stabil, helt sjukt kul. Visst bra drag i motorn också men det är ju bara halva sanningen. Klart den är snabbare än Bruttan men det är inte det som är grejjen (lite såklart) men det totalen som är galet bra, passar mig perfekt! Svinkul!!
Skönt att va tillbaka i Can-am träsket :P
-
Vet hur det känns :D
Grattis
-
Låter helt suveränt!
Vill också ha en renegade...
-
Kan du skriva ett par rader om skillnaden mellan bruten och denna.
Har kört renegade men inte en brute.
-
Ja, ska försöka skriva något, hoppas det blir begripligt & ingen blir sur för att man ev tycker något annorlunda...
Renegade;
Balans, kontroll, stadig, noll tippig, äter ojämnheter i grusväg, känsla av att kunna köra hur fort som helst på grusväg. En serie blandade S-kurvor för att sen mynna ut i en kortare raka, fullgas, känns som att bli utskjuten ur en kanon, baffa till på frambromsen, ta nästa kurva med ett galet uppställ med lagomgas, nå apex, ladda fullt, full drift ut ur kurvan... Sen åker du hem häktar på släpvagnen, åker & hämtar något precis som om det hade varit en Outlander.
Ja, ni förstår ju själva. Jag gillar ju det här :D
Brute Force;
Ljudet! starta den förgasar försedda Twinen med ett dovt fugge-bröl, rysningar. Lägg i H, med den ENORMT välfungerande växelreglaget, click, växeln är verkligen I, precision! Där har Can-am att lära!
Min hade ju 27" Swamplite däck, så då kunde man titta ner på allt annat, man va högst upp! 35-37cm markfrigång vid dragkroken, majestätisk utsikt... Klipp till på gasen å du ser fronten höja sig mot skyarna som ett enormt vilddjur, släppner den till ca 1dm från marken ge åter fullt samtidigt som du lutar dig mot styret, så skenar den. Åk mot skogs, klättra över ALLT! Känslan av att vilja köra ÖVER något är överväldigande. Men letar du dig tillbaka till den kurviga grusvägen så ser du dig avhängd av en Outlander 400, galet bra väghållning i den också! Vid nästa raksträcka är du ikapp 400 & förbi men personen i 400 ser förmodligen inte lika svettig ut som du. Kawan är inte lättkörd när det ska köras fort & svängas.
Jag har såklart några kurviga favorit vägar i trakten, där är i alla fall jag snabbare med 400án än den vessäntligt kraftfullare Kawan, de är något med balansen som jag inte kommer överens med. Jag ska tillägga att jag testat med olika däck, 2 olika vägdäck & Swamplite sulorna. Alltid samma uppträdande men vid olika hastigheter.
Som ni kanske själva förstått så det främst grus jag kör om jag själv får välja. Men de gånger jag var ut i skogen så är ju Kawan Kung! kanon diff mm mm. Men problemet var att det inte var där jag körde.
Jag har sålt min Porsche som jag körde bana med, typ Mantorp å så, gillar verkligen väghållning, det har jag nu, så Renegaden känns som en värdig ersättare till Racebilen samtidigt som banorna (grusvägarna) är på mycket närmare avstånd än tidigare. Å inte lika dyrt att hålla igång.
Med Renegaden får jag aldrig känsan av att man pinar den, hatar att plåga saker. Den är med på allt som kan tänkas hända på en grusväg. Hoppar inte med den så jag vet inte vad den tycker om sånt, känns fel att hoppa med 300+kg maskin som dessutom kostar en del. Vill ju liksom att den ska hålla.
Undra om någon orkar läsa detta :oops:
Men så här upplever jag de bägge maskinerna, ingen är dålig, bara olika bra på olika saker!
Trevlig kväll
-
Denna typen av jämförelser är alltid kul att få ta del av inför egna kommande byten, mm...
Och eftersom du nämner andra maskiners däck, så räknar jag med att ditt nyförvärv alltså har original ITP:na... eller?
-
Stämmer det är ITP sulorna
-
Grattis till en kanonmaskin, jag är supernöjd och instämmer med ovanstående.
-
Stämmer det är ITP sulorna
Dags för en första uppgradering då hör jag. 8)
-
Vad ska man sikta på när de är slut Gurra
-
Vad ska man sikta på när de är slut Gurra
Jag kör på 28" ITP Mud lite just nu, och dom är jag rätt nöjd med.
Dom är lätta, och har knappt nån obalans alls.
Lite svajiga på asfalt dock, och alltför bra fäste på grusvägen. :?
ITP 589 är bra och lätta däck också.
Kolla vikten på dom du är intresserad av,
tunga däck ruskar i regel mycket.
-
Nä, då blir det nog ITP i fortsättningen också, kanon på grus & funkar helt klart även på asfalt. Trivs väldigt bra med dessa. Passar det jag åker perfekt, om det finns någor liknande som är snäppet tystare så kanske....
-
Nä, då blir det nog ITP i fortsättningen också, kanon på grus & funkar helt klart även på asfalt. Trivs väldigt bra med dessa. Passar det jag åker perfekt, om det finns någor liknande som är snäppet tystare så kanske....
Ja dom är bullriga, men det är väl alla nabbdäck.
Inte så mycket att göra åt.