ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: str8ahead skrivet 26 november 2012 kl. 09:15:11
-
Har köpt en outlander 650-07 som gått 308timmar och 425mil :) Men har läst lite om att kamkedjorna kan bli dåliga efter inte så lång tid? Kan man se kedjornas skick på sträckarna?
Hur funkar sträckarna på dom här? Är det bara att lossa den större i mitten och sen ta bort dom 2 små son håller den i toppen? Eller är det någon justering på den stora i mitten?
-
Har köpt en outlander 650-07 som gått 308timmar och 425mil :) Men har läst lite om att kamkedjorna kan bli dåliga efter inte så lång tid? Kan man se kedjornas skick på sträckarna?
Hur funkar sträckarna på dom här? Är det bara att lossa den större i mitten och sen ta bort dom 2 små son håller den i toppen? Eller är det någon justering på den stora i mitten?
Om du tar ur kamkedjesträckarna så ska de ha gått ut max fem varv (enligt BRP) innan det är dags för kedjebyte. På min 800a hade bakre cylinderns främre linjal gått av :tickedoff och sträckaren var ute cirka sjuttiotolv varv.
Lossa de två små skruvarna och ta ur hela paketet så ser du hur många varv den har gått ut (dock trångt på bakre cylindern, lättast att titta under ventilkåpan).
För att byta lär du riva av toppar, kolvar samt kåporna på bägge sidor (variator osv) om motorn för att kunna lossa linjalerna och byta kedjan..
-
Mittåt, läs cylindrar istället för kolvar ;)
-
plockade bort den främre spännaren nyss men då åkte ju själva skruven ut en massa varv?
iaf så skruvade jag tillbaka spännaren utan fjäder, och sen skruvade jag ut skruven med en mejsel och den börjar spänna kedjan när det sticker ut 2varv av gängen
det tycker jag låter okej?
men hur ska den förspännas när man sätter tillbaka allt?
skriver från någon sån här smarphone hmm funkar kanske :hmmm:
-
Hm, jag förstår inte riktigt det första men om den bara sticker ut 2 varv så låter det bra :djump:
Förspänningen ska vara 0,1 Nm (!) och sedan sätter du fjädern i skåran på spännaren och skruvar dit plastskruven (stora i mitten) sedan sköter det sig själv (fjädern blir uppskruvad). När du ändå har spännaren urtagen så kolla att den löper fritt i gängorna.
Det går ganska fort för spännaren att justera trycket. När jag hade installerat ny kedja osv så förspände jag ganska lätt och lät motorn gå på tomgång i några minuter, efter detta hade spännaren sträckt upp kedjan betydligt.
Se även till att kolla bakre cylindern visuellt så de inte var som för mig, främre schysst och bakre plastsallad..
-
okej så i princip så skruvar man in den så den börjar trycka på linjalen och sen väldigt lite till bara? Och sen sätter man dit fjädern och plastskruven?
-
Han med lite mer idag efter jobbet ()p Så jag lossade båda ventilkåporna och lyckades få in telefon och ta lite kort :)
Kan bara ladda upp 3 bilder i tagen vet ej varför? Är säker mitt internet
-
Bakre
-
Främre. Är lite skillnad men jag tycker det ser helt okej ut? :)
-
Någon som vet om det är nån bytesintervall på kedjorna? (enl. bok?)
Man har ju sett maskiner som gått flera tusen mil! Har de bytt?
-
Någon som vet om det är nån bytesintervall på kedjorna? (enl. bok?)
Man har ju sett maskiner som gått flera tusen mil! Har de bytt?
Jag har inte sett något bytesintervall :hmmm:
Däremot börjar jag fundera på om mina kedjor kanske är bytt för dom är märkt med M :) Läste det här i en gammal tråd där dom pratade om -07an tror jag.
Dina gamla kedjor är märkta med "did" och är av den sorten som "går av"
Någon som är säker på det här med märkningar på kedjorna?
-
Hej jag bytte på min gamla 650 -07 och på den så stod det "did" på de gamla kedjorna och "M" på de nya. När jag bytte så hade min gått ca 350 mil vet ej timmar men det va inte mycket och de kedjorna var slut.
-
Hej jag bytte på min gamla 650 -07 och på den så stod det "did" på de gamla kedjorna och "M" på de nya. När jag bytte så hade min gått ca 350 mil vet ej timmar men det va inte mycket och de kedjorna var slut.
hmm de är inte så att det är din gamla maskin? :)
Bytte du in den? isf vart?
Edit: tycker några av dina inlägg stämmer med vad som är gjort med min maskin :)
-
Tror jag kan sluta oroa mig för kedjorna :) Efter att ha kollat på papperna där det står tidigare ägare så är jag ganska säker på att det är Gamens gamla maskin och då är dom ju bytt vid 350mil ()p
Gamen visst heter du Hillman? Tyckte jag läste de i någon gammal tråd
Och bytte in den i Årsunda? :)
-
stämmer bra det. ()p
-
Kan ju passa på att fråga om det sitter variatorkit på den?
Och om det är nå mer gjort eller bytt? :)
-
Nej inget variatorkitt nu och i övrigt så är det inget gjort åt den vad jag kommer ihåg :dntknow: förutom att luftburken är förbered att ha snorkel. ()p
-
Nej inget variatorkitt nu och i övrigt så är det inget gjort åt den vad jag kommer ihåg :dntknow: förutom att luftburken är förbered att ha snorkel. ()p
Okej det var bara att jag tycker att variatorn hugger i så bra hehe :) Kanske är så på can-am ()p
Jo luftburken har jag sett
Tycker den verkar funka riktigt bra annars :) Det ända jag gjort hittills är att plockat ur och fettat in torisionsaxeln (stavning)