ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: DuktDanne skrivet 19 mars 2011 kl. 07:12:47
-
Hejsan! Har precis blivit lycklig ägare till en Renegade :lol: bytte in min Mud Pro 700 och köpte en "ny" 2010. Vad jag förstår var det bara nån dekal o ett reglage som var annorlunde mot 2011. Nu undrar jag om det är nåt som jag bör tänka på med denna maskin? Eller är det bar å åk? Läste också på brp att man kan få upp till 5 års garanti, hur göra för att ta del av detta? ÅF sade sig inte veta så mycket om det... Måste man ha BRPs försäkringsbolag eller? Tacksam för svar...säger bara: vilken maskin!!!
-
Är det servo och KYB dämpare på -10?
-
Extra försäkringen betalar man när man köper maskinen.
Man måste inte ha can-am försäkringen för att kunna köpa 5år.
2011 har plastskydd ( liknar fotbolls benskydd) på dämparna fram, man kan montera dem på 2010 också, de knäpps fast på 10sekunder.
Annars ingen skillnad.
-
Stämmer, dvs servo o KYB dämpare. Någon som vet en skaplig grun setup på dämparna om man vill ha den följsam i skog o nästan aldrig kör väg :hmmm: kanske det är ide att ta bort krängningshämmarna?
-
Stämmer, dvs servo o KYB dämpare. Någon som vet en skaplig grun setup på dämparna om man vill ha den följsam i skog o nästan aldrig kör väg :hmmm: kanske det är ide att ta bort krängningshämmarna?
nu är de bara att gasa så mkt som tummen orkar :) har samma maskin ja :) säg till om du komplemnterar hjulingen nått.. funderar på o göra attmed min men vet inte med vad än men skärmbreddare ligger bra till.
//mitto
-
Är du rädd för gegga :headbang: :headbang:
-
Är du rädd för gegga :headbang: :headbang:
haha nej de är ja inte men har den till jobbet varje gång ja jobbar o vill inte komma dit blöt som en fjortistrosa..:) :D
-
nej men blöt i kallingarna blir du varje gång du åker :lol:
-
nej men blöt i kallingarna blir du varje gång du åker :lol:
haha u gone a taste the dirt :)
-
Stämmer, dvs servo o KYB dämpare. Någon som vet en skaplig grun setup på dämparna om man vill ha den följsam i skog o nästan aldrig kör väg :hmmm: kanske det är ide att ta bort krängningshämmarna?
krängningshämmare? ja finns det och du öht. tänkt dig att köra i skogen, slit väck dom!
-
Renegaden från -10 har det, ja.
-
varför ska man inte ha krängnings hämmare om man ska köra i skogen? Inte så inne på det där?
Mitto
-
Hjulen kan röra sig lite mer individuellt utan krängningshämmaren.
Men den reser gärna på ena framhjulet om man kör aggresivt på väg eller bana utan den.
-
Okej Okej tack för svar då får den va kvar på min maskin kör väldigt blandad körning.men ingen skog än:-(
-
Ja, det sitter både fram o bak, ska prova lite i skogen innan jag sliter bort dem.men det borde vara rätt ända att ta bort dem innan man börjar pilla på fjädringen...
-
varför ska man inte ha krängnings hämmare om man ska köra i skogen? Inte så inne på det där?
Mitto
för att en krängningshämmare hämmar fjädringen att röra sig till ändlägena.
det är en stång som försöker jämna ut fjärdringsrörelser, dvs om höger fram vill fjädra ut, så överför kränghämmaren kraft till vänster fram så att även det hjulet ska fjädra ut, och då tappar höger fram markkontakten tidigare.
har man ingen hämmare så kan höger fram gå djupare ner i en håla t.ex., medan vänster hjul tillåts fjädra in i hjulhuset mera för att följa marken bättre. mao. mer markkontakt och följsammare fjädring.
-
Visst blir den mera följsam men samtidigt får man mindre marktryck på dom hjulen som är i backen.. Å ibland kan det ju vara det som gör att man inte fastnar..
-
Visst blir den mera följsam men samtidigt får man mindre marktryck på dom hjulen som är i backen.. Å ibland kan det ju vara det som gör att man inte fastnar..
Stämmer!
Maskinen är ju redan mycket följsam med hämmaren , tycker nog den ska vara på...
-
den sitter ju där för en anledning.den är ju byggd med krängnings hämmare.Nja den får vara kvar på min maskin iaf.vill inte bort saker på den men lägger gärna till lite smått och gott:-)
mitto
-
jag tog tom bort den på en chevapickup jag hade, jag anser inte att den gör nytta på ett terrängfordon, visst lite mer marktryck på hjulet som är i backen, men utan hämmaren kanske hjulet på andra sidan också har kontakt med marken....
jag har tom kört utan hämmare på vardagsbilen när ett av stagen gick av och jag ville inte lägga en beställning bara på ett stag utan ville vänta tills nåt mer skulle beställas, så jag tog loss den, och visst blev det svajigt på landsvägen så jag satte tillbaka den när jag hade fått hem staget.
-
Tycker min fungerade alldeles utmärkt med krängningshämmare både på väg och i skogen.
-
1/2-INCH (1.3 cm) DIAMETER FRONT SWAY BAR // Front sway bar reduces body roll in aggressive cornering conditions and will be an advantage for the performance trail rider or cross-country racer.
Jag tycker den funkar grymt bra med kränghämmaren....både för snabbare enduro och trial som jag kör mest. Har dock lyckats rulla den O0 däcktryck 0.3 på skare ger bra fäste :headbang:
-
jag håller med arctic cat när det gäller krängningshämmare, i början av filmen säger dom varför: http://www.arcticcat.com/atv/tech_traction.php
-
Allt handler ju om vad man använder sin atv till. Arcticat har motorbroms oxå. Fantastiskt! O0 :dntknow: :hmmm:
-
Allt handler ju om vad man använder sin atv till. Arcticat har motorbroms oxå. Fantastiskt! O0 :dntknow: :hmmm:
Har inte canam motorbroms??????? wtf
-
[/quote]
Har inte canam motorbroms??????? wtf
[/quote]
JoJo...
-
det har väl alla maskiner så det kan ju inte vara nåt att skryta om kanske...
-
ja jag tänkte väl. en terräng maskin som frihjular :lol: ;D
-
inte alla, Polaris RZR har ingen motorbroms, den frikopplar efter lite rull, och ingen ADC heller!!!?
-
Allt handler ju om vad man använder sin atv till. Arcticat har motorbroms oxå. Fantastiskt! O0 :dntknow: :hmmm:
Har inte canam motorbroms??????? wtf
Det var ironi från min sida :D