ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 9 mars 2011 kl. 13:12:15

Titel: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 9 mars 2011 kl. 13:12:15
Hallå

Här kommer en dum fråga från en som inte meckat så mycket.

Tänkte ta mig i kragen och balansera upp mina hjul inför våren. Eftersom maskinen är ganska ny så har jag inte meckat så mycket ()p
Har endast haft av ngt hjul vid utprovning snö kedjor etc.

Men nu tänkte jag "rycka" alla hjulen och palla upp maskinen för att kunna få med hjulen till däckverkstaden.

Frågan : Hur pallar man bäst upp en Outlander (har full amour) ?  
Kikade på att köpa 4 st pallbockar på biltema, var placerar man dessa bäst ?

// Martin
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Hydro skrivet 9 mars 2011 kl. 14:34:01
Får väl hålla med lite där... det var en rätt dum fråga.  :djump:
Och då kan man kanske lämna ett dumt svar?
Palla upp undertill!  ()p


Är det så att du tycker dig ha användning av dessa pallbockar även i övrigt så köp du.
Personligen skulle jag knappast handlat bockar för detta.
Har du inte sommarhjul till bilen, lägg de under då.
Eller nån jeepdunk att ställa där?
Var och hur det pallas upp spelar ingen roll, den väger ju knappt något så det frestas inte.
Jag lyfter ofta runt mina maskiner med truckgafflar mm och kollar aldrig var de hamnar... så länge det är undertill så funkar det ju.
 
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 mars 2011 kl. 15:06:31
tre bockar räcker, två st på var sida, under fotstöden, långt fram, och en under balken vid draget.
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 9 mars 2011 kl. 16:33:48
Får väl hålla med lite där... det var en rätt dum fråga.  :djump:

He he ... alltid kul att få sparka in en öppen dörr eller hur  ;D
Jag har inte tänkt på att hjulingen ju faktiskt är ganska lätt, du har givetvis helt rätt  :djump:

En ännu dummare följdfråga då : Om man skall montera bort hasplåten, vilka punkter på maskin pallar man då på ?

/ M
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Hydro skrivet 9 mars 2011 kl. 16:42:17
Om du tar bort plåtarna så ser du ju var rambalken går och var det finns lämpliga ställen... det är ju tex aluminiumprofiler under fotbaljorna... ser lite klena ut men håller helt klart för maskinens vikt!
(du behöver ju inte sätta de allra längst ut, sätt de en decimeter från centrumbalken tex)
Alla någorlunda plana ytor undertill funkar, gärna med en träbit emellan så inget glider.
Metall mot metall vill ju gärna glida annars.

Man KAN faktiskt (eller rättare sagt, jag kunde på min -07:a) palla upp mot fotbaljan... där det är plast.
Det höll... utan problem.
 
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Nafets skrivet 9 mars 2011 kl. 17:58:37
Får väl hålla med lite där... det var en rätt dum fråga.  :djump:

He he ... alltid kul att få sparka in en öppen dörr eller hur  ;D
Jag har inte tänkt på att hjulingen ju faktiskt är ganska lätt, du har givetvis helt rätt  :djump:

En ännu dummare följdfråga då : Om man skall montera bort hasplåten, vilka punkter på maskin pallar man då på ?

/ M

Man söker upp närmsta träd  :lol: :lol:
(http://www.promarkoffroad.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/ATV-hanging-from-tree1.jpg)

Mvh--nafets--- 8)
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Hydro skrivet 9 mars 2011 kl. 21:12:39
Det är faktiskt en väldigt bra lösning... men sist jag rekommenderade denna enkla variant blev det gnäll över att man inte kunde lita på vinschens broms.
Fegisar.     :djump:
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Oskar P skrivet 11 mars 2011 kl. 00:01:03
Det är faktiskt en väldigt bra lösning... men sist jag rekommenderade denna enkla variant blev det gnäll över att man inte kunde lita på vinschens broms.
Fegisar.     :djump:
winchens broms är nog det minsta problemet.. tänk på alla oljor som kan rinna ut, bränslet, kylarvätskan osv.. grejerna är inte tänkta för den lutningen så ingen konstruktör har heller designat t.ex. vevhusventilationen så det inte rinner in olja i den vid såna lutningar..
allra skönast är ju dom här killarna som inte ens stänger av motorn (vad fan är oljetryck): http://www.youtube.com/watch?v=tbr7xw3OlMk
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: twinner skrivet 11 mars 2011 kl. 07:32:19
Jag har då aldrig haft några bekymmer med läckage/oljetryck etc gör så ganska ofta fast med en travers,lyfter upp alltså ! Perfa när man ska av/på med hasplasten o service/reparation etc,men så åker man Can am också  ;)  :whip: :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: Dum fråga - hur pallar man bäst upp en outlander ?
Skrivet av: Hydro skrivet 11 mars 2011 kl. 08:53:13
Dieseltraktorer med styre kanske man måste sköta med sammetsvantar...

En Can-Am är däremot van vid tuffa tag och jag ställer alltid min på häcken (bakhjulen med stöd av grabbaren) när tex hasplåtar skall justeras...
Ibland står den så hela helgen, fredag-söndag.
Inga problem alls.
Jag lyfter upp den med antingen traversen eller trucken... ibland låter jag nån stropp hänga kvar som säkerhet, ibland inte.
Transporterar den även så i verkstaden om det är trångt där, alltså hängande i traversen 5-7 meter upp.
Sen om den är konstruerad eller ej att stå så spelar mindre roll eftersom den ju bevisligen klarar det utan minsta problem.  ()p
 
Man skall inte oroa sig så mycket här i livet.