ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: CrashBanditico skrivet 3 september 2007 kl. 23:57:32
-
Tänkte stämma av lite vanliga fel & brister på Renegaden..
Gummipackningen till avluftningen uppepåtanken saknas ofta, eller är trasig vid leverans.. Så oxå på min!
Kabelbrand vid pluskabeln precis vid batteriet! Någon plåtbit som ligger emot och skaver! Kan vara bra att kolla på era hojar! Det hände min i Svågadalen, och det var tydligen fler som det hänt på!
Vänd batteriet, och böj bort plåtbiten som sticker ner!
Hade detta hänt utan att jag först satt en ny packning till avluftningen så hade jag nog inte haft någon hoj kvar!!
Mer tips??
-
Tre segment i sista siffran på hastighetsmätaren pajjade för mej, men en ny kommer på garantin.
Blinkersreläet hade stått på med varningsblinkers över natten så reläet brann, men det ska det nog inte hålla för heller.
Jag fick även ärg i blinkersreglaget på styret. Det är ett riktigt dålig reglage som sitter orginal, men det är ju samma som på alla Can-am.
Skydda den mot fukt så mycket det går.
-
Så man ska inte bada med hojen då? :D
Se badande can-am på: http://www.atvstockholm.com/IMAGES/pictures/070831_Svagadalen_stefan.gif
-
Min Renegade har jag inte haft något problem med alls förutom att den kan lukta lite bensin efter att man har tankat..... låter som om jag behöver byta gummipackningen till avluftningen. Stort tack för tipset CrashBanditico. :D Blinkersreglaget dom har skruvat på i efterhand "suger" verkligen men det fungerar än så länge för mig :?
-
Ang packningen, så hade Denada en hel påse och var mkt medvetna om problemet! :o
-
Ang packningen, så hade Denada en hel påse och var mkt medvetna om problemet! :o
Då vore det väl läge att dom också slog en signal till dom som dom sålt Renegades till då så kan man kanske undvika ytterligare bränder... Bara en tanke, det kanske dom redan har gjort...
-
Har haft dom problem , men några till
Avluftningspluppen, Blinkersknappen, Ingen blinkersvarning i instrumentet, bakdäck som inte gick att balansera (fått 1st nytt),
klonk i bakfjädringen (som verkar vara vanligt på outlander oxå), Och
nu e den inne för kylaren, Skall bli skoj och se om jag får ny.
Men annars e jag nöjd :?
-
Jag har inte heller nån blinkersindikator på displayen. Men det verkar som
det inte ska va det från början heller, för killen som servade min maskin
såg ut som en fågelholk i ansiktet när jag påpekade det.
Det sitter nog i bristande kunskaper skulle jag tro, för det borde gå att
fixa via en laptop.
Sen så är det ju lustigt det där med fälgarna, det går ju inte på nå vis att balansera dom. Det är ju inte hål i navet på dom. 8O
Nu har jag inga problem med obalans, men en vacker dag så behöver
jag lägga om däcken.....
-
Finns väl igentligen bara ett fel med hojen... Priset :wink:
-
Blinkersindikator på displayen fixas mycket riktigt via dator. Man skall "klicka" i att den är registrerad för europeiska marknaden. Fick min blinkersindikator fixad vid första servicen.
-
Blinkersindikator på displayen fixas mycket riktigt via dator. Man skall "klicka" i att den är registrerad för europeiska marknaden. Fick min blinkersindikator fixad vid första servicen.
Om man vetat det innan bara..,. :x
-
Rent krast så känns det som återförsäljarna borde ha ett åtgärdspaket att gå igenom innan dom säljs!
Men som sagt, den är annars helt jävla grym..
Denada <--- Läs, lär, ta in och utbilda.. :D
Annars vill jag tacka Denada för superbra service, och speciellt Ubbe för den proffsiga attityden när jag fick kabelbrand!! :wink:
-
Rent krast så känns det som återförsäljarna borde ha ett åtgärdspaket att gå igenom innan dom säljs!
Men som sagt, den är annars helt jävla grym..
Denada <--- Läs, lär, ta in och utbilda.. :D
Annars vill jag tacka Denada för superbra service, och speciellt Ubbe för den proffsiga attityden när jag fick kabelbrand!! :wink:
Den proffsiga attityden betyder att han stod för kalaset eller..? :-)
//L
-
Självklart.. :)
-
Vi hittade ett fel till i dag när den var på service, det va att reflektorn i blinkerserna fram släpper, verkar som dom e målade med cromfärg, fick nya men dom e väl samma skit,
Man såg tydligt där vatten trängt in och tatt bort "refektorn" i blinkersen,
-
.... blev ju tvungen att plocka isär (nåja det satt bara med två bultar) det enorma förvaringsutrymmet på renegaden föratt kolla kabeldragningen .... Vill ju inte få kabelbrand....
Jag kan inte hitt några somhelst fel i hur den är dragen på min maskin iaf.... :? Den ligger ju helt skyddad i en "flexslang" förutom en liten bit (ca 2 cm) alldeles brevid batteripolen. Inga plåtbitar som liggger i närheten av kablen.... Jag tolkar dig som att kabelbranden på din maskin var mellan huvudreläet och batteriet :?:
Bilderna nedan visar hur det ser ut på min maskin... är din/era annorlunda dragna?
(http://robnet.se/Original/images/Batteri1.jpg-for-web-LARGE.jpg)
(http://robnet.se/Original/images/Batteri2.jpg-for-web-LARGE.jpg)
(http://robnet.se/Original/images/Batteri3.jpg-for-web-LARGE.jpg)
/Robban
-
Hum, jag vet inte hur det såg ut vid batteriet!Jag ska ta loss och kolla..
Det som Denada gjorde var att vända batteriet och böja någon plåt..
Återkommer om det!!
-
är lite sugen på en renegade till vintern.
undrar lite va ni som har dom själva tycker om dom ?
och om nu haft några flera problem än dom ni skrivit, och hur långt ni kört med dom.
är väldigt trött på min dinli som har strulat ända sen den va ny,
och har inte nån lust att ha samma problem igen på en maskin som är dubbelt så dyr som dinlin.
så min fråga är : är renegaden dubbelt så bra som dinlin (i kvalité och hållbarhet) ?
-
Du blir lika skiten som om du skulle åka Quad,inga stänkskydd alls
-
Du blir lika skiten som om du skulle åka Quad,inga stänkskydd alls
Agree. Men jag fick en vild idè för ett tag sedan att skaffa plastskärmar,
typ som man har till lastbilsläp men modell mindre.
Om man kunde göra snabbfästen i bärarmarna, så man lätt kan kroka av dom när dom inte behövs. :idea:
Kom på ett problem till med min Renegade, den har börjat tjata om service, "Maintenance soon" står det i displayen. Jag kom överens med säljaren att jag skulle göra resterande service själv, så jag kanske blir
tvungen att traila upp den 20 mil för att få larmet släckt. :x
Min lokala säljare vägrar släcka meddelandet med hänvisning till garantin.
-
ok, man blir nästan lika skitig.
men annars är ni nöjda med dom ?
nån som har kört 500-1000 mil med den ?
-
Jag har hunnit med ca 300 mil på min och den känns fortfarande som ny :D Förutsatt att du inte har ambitionen att hänga konstant på crossbanan så är det här en drömmaskin om du frågar mig. Är själv en "grussmiskare" och för det ändamålet är den här maskinen helt otrolig.
-
nästan bestämt mig för en renegade.
frågan är bara vart man ska köpa den ?
nån ÅF man ska undvika ?
eller nån som är skit bra ?
-
Härligt du kommer inte bli besviken.
Sen var man skall handla e en bra fråga, Runt GBG har vi lyckats att köpa maskiner billigare än list priset, men det e frågan om det e värt det.
Satsa på en handlare nära dej, för garanti grejer eller när du kört sönder,
det kommer att hända, då tror jag att det e värt att köpt av lokal eller iallafall närliggande handlare, Sen runt GBG har vi ingen som e bra på service, så då kan man lika gärna köpa billigt, Gav 113750 för min.
Lycka till
-
Denada i södra sthlm är skitbra!! :D
-
denada i länna är bra :D :D
-
Jag vill bara tala om att jag har haft samma fel som alla andra...
1, dom glömde promma en nyckel
2, Luktade bensin - då var det avluftnings pluggen.
3, Ingen blinkers indikering - Fel programvara.
4, Samt att jag fått alla fyra däcken utbytta.
5, Tutan slutade funka men det ska dom kolla nu när den är inne på 150mila service(lämnade in den i dag)
Alltså inga allvarliga saker hittills mycket nöjd...
Det jag ser som en konstruktions miss på den är:
1, Tutans placering (jag har flyttat den under kåpan fram)
2, Reglage för blinkers och tuta (billig konstruktion Kineserna har bättre)
3, Luft intaget för motor och variator under vänster framskärm :? vem fa... kom på den plaseringen :evil:
-
Nu är nästan alla fel åtgärdade :)
Det som återstår är att byta blinkers och tut rglaget när det kommer hem.
Jag tycker att motorn "sjunger" bättre nu med ny program vara
hojen går bättre :D
-
ja det tyckte jag va roligt när jag hämta min.
han sa att han hade laddat in det senaste mjukvaran.
som om det va en mobil jag hade köpt :D
har inte haft några fel på min än, fast har inte hunnit köra så mycket heller.
men vilken maskin.
-
en bris tycker jag är den där jävla blickersknappen.
jag måste släppa handtaget för att använda den, för den sitter så långt bort.
och sen går det ju inte bara peta till på den när man vill sluta blinka för då blir det garanterat så att man blinkar åt andra hållet istället.
ingen som har nån lösning på det här eller är det bara jag som irriterat mig på den här eftermonterade kines skiten?
-
....på den här eftermonterade kines skiten?
Knappen är ett elände. Undra vad andra bilister tycker när man signalerar för slalomkörning. Höger, vänster, höger..........................
På Linhaien fanns det i vart fall en bra blinkersknapp :lol:
Bara att trycka till på den och den gick till baka till 0.
Man kanske får uppsöka en Linhai ÅF en mörk kväll och handla en knapp där för utbyte 8) :oops:
-
Är den inte av typen, tryck rakt in, när man ha blinkat klart? Så har det varit på alla hjulingar jag kört...
-
Är den inte av typen, tryck rakt in, när man ha blinkat klart? Så har det varit på alla hjulingar jag kört...
Välkommen att blinka höger/vänster med en Can Am :(
//L
-
Ja på linhaien var det bra reglage, det håller jag med om.
Det kanske finns nån bra på eftermarknaden som man kan byta till.
Tuten har jag fått laga 2 gånger i alla fall, kontaktblecket brinner av.
Förmodligen för att det tränger in fukt.
-
tråkigt att höra att det inte bara är renegaden som har den här skiten,
utan även outlandern,
men det är ingen som har nån lösning på det ?
får väl sätta dit en sån där flagga man har på cyklar för att visa vart man skulle svänga istället då :lol:
-
man kanske kan ta blinkers spaken i från bilen 8O
-
Rent krast så känns det som återförsäljarna borde ha ett åtgärdspaket att gå igenom innan dom säljs!
Men som sagt, den är annars helt jävla grym..
Denada <--- Läs, lär, ta in och utbilda.. :D
Annars vill jag tacka Denada för superbra service, och speciellt Ubbe för den proffsiga attityden när jag fick kabelbrand!! :wink:
Den proffsiga attityden betyder att han stod för kalaset eller..? :-)
//L
Han stod för det, han fixade det utan omsvep.. Inga krussiduller.. GRYMT!
-
Ja på linhaien var det bra reglage, det håller jag med om.
Det kanske finns nån bra på eftermarknaden som man kan byta till.
Tuten har jag fått laga 2 gånger i alla fall, kontaktblecket brinner av.
Förmodligen för att det tränger in fukt.
Jasså, är det därför som inte tutan fungerar.. Jag var helt hundra på att min vän Pete hade dragit ur någon sladd.. 8)
-
(http://i247.photobucket.com/albums/gg149/RENEGADEX800/IMG_0026Medium.jpg)
Byte däck ikväll å fick se dessa små bränn märken??? :(
dom är runt om 4-5 st inga såna på andra sidan :?
har kört 10h 32mil så de ju dax för första service, få se va dom säger.
va tror ni?
-
Jag tror inte att brännmärkena uppkommit pga körning MR:X,
Det kan mycket väl komma från tillverkningen. Härdning eller nåt sånt.
Men säker kan man ju inte va.
-
Då har nästa fel kommit, trasig bränsle mätare!!!
Om jag tankar fullt så visar mätaren det, men efter att kört
3-4 mil så försvinner alla streck och varningslampan tänds,
Åkte och tankade fick i 5 liter och mätaren gick upp i topp igen.
Sen samma visa igen.
Nån som känner igen det?
-
Då har nästa fel kommit, trasig bränsle mätare!!!
Om jag tankar fullt så visar mätaren det, men efter att kört
3-4 mil så försvinner alla streck och varningslampan tänds,
Åkte och tankade fick i 5 liter och mätaren gick upp i topp igen.
Sen samma visa igen.
Nån som känner igen det?
så har min varit sedan den var ny...
när mätaren visar tom så är det 13-14 liter kvar i tanken.
Med tanke på att den rymmer 20 liter så borde inte vara så mycke fel visning.
att det ska vara soppa kvar när mätaren visar tom är ju bra men inte att den visar tom när det är 3/4 eller (75%) kvar.
jag får nog säga till vid nästa service jag med
-
Min Outlander 650 ska in till åf för koll av bl.a bränslemätaren nästa vecka.
Samma fel som Macgyver. :evil:
Åf ska även kolla upp visko diffen som kopplar i väääldigt sent.
-
Skulle laborera lite med stötdämpareinställningen ikväll och de visa sig att jag ej kunde ställa retur trycket på ena stötdämparn bak, finns inga ändlägen och trycket ändras ej. :(
NI SOM HAR X"en! KOLLA DETTA!
Prova å hitta alla ändlägen på alla justerings skruvar och känn att de blir skillnad på tryckena...
-
Skulle laborera lite med stötdämpareinställningen ikväll och de visa sig att jag ej kunde ställa retur trycket på ena stötdämparn bak, finns inga ändlägen och trycket ändras ej. :(
NI SOM HAR X"en! KOLLA DETTA!
Prova å hitta alla ändlägen på alla justerings skruvar och känn att de blir skillnad på tryckena...
funderar på att köpa en renegade 800 eller en 800x, hur mycket bättre är stötdämpare osv är det på x modellen, har fått pris på en 07 ny 113000kr och en 08 128000kr
-
Skulle laborera lite med stötdämpareinställningen ikväll och de visa sig att jag ej kunde ställa retur trycket på ena stötdämparn bak, finns inga ändlägen och trycket ändras ej. :(
NI SOM HAR X"en! KOLLA DETTA!
Prova å hitta alla ändlägen på alla justerings skruvar och känn att de blir skillnad på tryckena...
funderar på att köpa en renegade 800 eller en 800x, hur mycket bättre är stötdämpare osv är det på x modellen, har fått pris på en 07 ny 113000kr och en 08 128000kr
finns de en x från 2007? jag köpte min x 2008 för 129000, tänkte att ska man köpa så dyr maskin kan man lika gärna lägga till en slant å få de värsta å snyggaste :D sen hur mycket bättre dämparna är vet ja ej för jag har inget att jämföra med men ja är väldigt nöjd med maskin och möjligheten att justera dämparna är kanon.
-
Skulle laborera lite med stötdämpareinställningen ikväll och de visa sig att jag ej kunde ställa retur trycket på ena stötdämparn bak, finns inga ändlägen och trycket ändras ej. :(
NI SOM HAR X"en! KOLLA DETTA!
Prova å hitta alla ändlägen på alla justerings skruvar och känn att de blir skillnad på tryckena...
funderar på att köpa en renegade 800 eller en 800x, hur mycket bättre är stötdämpare osv är det på x modellen, har fått pris på en 07 ny 113000kr och en 08 128000kr
finns de en x från 2007? jag köpte min x 2008 för 129000, tänkte att ska man köpa så dyr maskin kan man lika gärna lägga till en slant å få de värsta å snyggaste :D sen hur mycket bättre dämparna är vet ja ej för jag har inget att jämföra med men ja är väldigt nöjd med maskin och möjligheten att justera dämparna är kanon.
o7: an är en vanlig 800 ingen x
-
Nu var det dax igen,
Skulle byta däck på den hissar upp och upptäcker
väldiga glapp i fram vagnen,
Kontrollerar och upptäcker att det glappar i alla busningar(8st) på infästningen av A armarna i rammen.
Hojen har gått 86 timmar och e full servad + att jag smöjt fett nipplarna minst 10 gånger själv.
Verkstads killen menade att det berode på att jag kör på 30 tummare.
Då sa jag att Brp säljer ju själva 28 numera.
Sedan kollade vi polarnas (5st)hojar och alla hade glapp, vissa mycket mer än vad jag hade, Och en av dom har bara kört orginal däck.
Så kolla det om ni har Renegade.
-
Tack för tippset :?
-
Va är de för skit vi har köpt :evil:
Kollade min åxå och hade ett visst glapp jag med efter 45mil...kanske ska vara så??? :?
-
huuu, bästa att kolla då... 8O
-
phuuuu... Jag hittar inge glapp i min framvagn...
hoppas att det kommer ut en service bulitin på dom som är glapp
Lycka till
:)
-
någon såm kollat hur mycket er renegade drar i bensin?? känns som om det bara rinner igenom
-
Min drar 1-1,2 liter milen,
Varningslampan för låg bensin börjar lysa lite väl tidigt tycker jag.
därför känns det som att den drar mycket mera.
-
någon såm kollat hur mycket er renegade drar i bensin?? känns som om det bara rinner igenom
Beror på hur du kör...
jag körde 4 mil på lågen i terrän och fick i 11 liter... =2,75 l/mil :(
sedan har jag kör i trafik på 0,9 l/mil
men blandad körning ligger den runt 1,1-1,2 l/mil
sedan visar soppa mätaren lite fel...
när min lyser och visar 1-2 "pluttar" så brukar jag få i ca 8 liter,
det betyder att det är 12 liter kvar i tanken..
-
Nu var det dax igen,
Skulle byta däck på den hissar upp och upptäcker
väldiga glapp i fram vagnen,
Kontrollerar och upptäcker att det glappar i alla busningar(8st) på infästningen av A armarna i rammen.
Hojen har gått 86 timmar och e full servad + att jag smöjt fett nipplarna minst 10 gånger själv.
Verkstads killen menade att det berode på att jag kör på 30 tummare.
Då sa jag att Brp säljer ju själva 28 numera.
Sedan kollade vi polarnas (5st)hojar och alla hade glapp, vissa mycket mer än vad jag hade, Och en av dom har bara kört orginal däck.
Så kolla det om ni har Renegade.
Jupp jag upptäckte idag att 2 bussningar på min är glapp.
Jag kör på 27" Mud gear. :cry:
-
Ang. bensinförbrukningen på renegade, den är väl rätt överförbar om inte mer förbrukning på en outlander p.g.a vikten(samma motor)???
Undra om den 11% mindre förbrukningen gäller renegade/x 08 också???
-
Nu var det dax igen,
Skulle byta däck på den hissar upp och upptäcker
väldiga glapp i fram vagnen,
Kontrollerar och upptäcker att det glappar i alla busningar(8st) på infästningen av A armarna i rammen.
Hojen har gått 86 timmar och e full servad + att jag smöjt fett nipplarna minst 10 gånger själv.
Verkstads killen menade att det berode på att jag kör på 30 tummare.
Då sa jag att Brp säljer ju själva 28 numera.
Sedan kollade vi polarnas (5st)hojar och alla hade glapp, vissa mycket mer än vad jag hade, Och en av dom har bara kört orginal däck.
Så kolla det om ni har Renegade.
Jupp jag upptäckte idag att 2 bussningar på min är glapp.
Jag kör på 27" Mud gear. :cry:
Jag kan nämna det att det inte var bussningarna, det var några av bultarna som inte var åtdragna. Bulten glappade i hålet. :oops:
-
Drar fram denna gammla tråd igen!
Har precis köpt mig enn Renegade 07a! Går kanon och är super nöjd!
Har märkt av lite skavanker jag med!
Vibrerar över 90km/h (däcken antar jag!)
Ingen tuta
Iriterande blinkers knapp! Någon som löst detta än? =)
lite glapp framvagn (kan också orsaka vibrationer)
säljaren har beställt nya styrstag osv till ifram satt de kommer att bytas snart!
Jag kan anta att många får glapp ifram just för att däcken inte är riktigt 100. Inte gjort för sånna påfrästningar konstant kan jag tro.
När jag byter ut styrstagen osv så ska jag byta däck och göra framvagns inställning, Tänkte höra med en ÅF i rimbo, någon som vet om dom är bra? Tänkte där även uppgradera programvaran för jag kan inte se att jag blinkar i displayen.
Om dom inte kan hur mycke kan Denada ta i sthlm när dom inte är min ÅF?
Några rekomendationer på däck å fälg?
Hoppas på bra svar =) Mvh//Fredrik
-
LAGRINGEN I FRAMVAGNENS A ARMAR ÄR I PLAST = DÅLIGT
-
Bränsle pump bytt! Andra gången !!!!!
Vatten pumpen bytt! Andra gången!!!!!
Kylare !!!! Första gången
+ Att maskin går in i limpe home mode utan att det syns i mätaren ,
-
LAGRINGEN I FRAMVAGNENS A ARMAR ÄR I PLAST = DÅLIGT
Hade dom varit gjorda av lagermetall så hade du säkerligen känt det i styret, det är typen av "plast" som felar skulle jag tro.
-
Är några av de brister ni nämner åtgärdade till -08??