ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: OutlanderXT skrivet 1 juli 2011 kl. 22:26:14

Titel: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 1 juli 2011 kl. 22:26:14
Hej. Jag håller på att byta kamkedja på min can-am på den bakre cylindern (pto).

Och den främre kedjeguiden har gått sönder. Det sitter dock kvar en del kvar dvs. den del av plasten som har en flik på sig.

nu undrar jag om jag måste lös med toppen för att kunna montera dit min nya kedjeguide???
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Pson™ skrivet 1 juli 2011 kl. 22:37:49
Bara genom att kolla i rep boken så ser det ut som att toppen lär bort... Ser trångt ut..
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 1 juli 2011 kl. 23:30:35
Jo jag kollade i den. Och jag blev tvungen att lätta på toppen. Det gick fint.
Undra om man måste slänga på en ny topp-packning?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Pson™ skrivet 1 juli 2011 kl. 23:39:41
Man måste väl inte, frågan är väl om man vågar chansa.. Det kan ju funka men det kan ju lika gärna läcka..
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Bast3rd skrivet 2 juli 2011 kl. 00:56:49
Klart du skall byta packning  :headbang: det gör man alltid  :headbang: Men varför byta kedja?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 2 juli 2011 kl. 09:06:51
En av kedjorna gick av när jag var ute å körde. Verkade helt enkelt som att den var slut, konstigt nog. efter 488h
åkte även på att byta båda kedjeguiderna då kedjan slagit sönder dem.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Cummins skrivet 2 juli 2011 kl. 14:09:29
Har du kört hårt eller är det bara otur. Skriv sedan vad reparationen kostat dej i pengar då det kan va kul att veta, för det finns flera maskiner som närmar sej dom timmarna.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Oskar P skrivet 2 juli 2011 kl. 20:29:23
ingen garanti kvar?
blev det inte ventilsallad när kedjan gick av?

och packning skall alltid bytas! i vissa fall även bultarna om det är sträckbultar, men det är det nog inte på så små motorer.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: hocky79 skrivet 2 juli 2011 kl. 20:32:56
Är ju ett vanligt problem att kedjorna på dom tidigare modellerna sträcker sig och äter
sig in i guiderna. Dom kedjor som säljs nu är av den uppdaterade sorten. Kan vara klokt att hålla ett öga på kedjespännaren.Är den långt ute så måste man byta. Hoppas du bytte båda kedjorna? Är guiderna slitna så är kedjan slut.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: djmapleman skrivet 3 juli 2011 kl. 21:54:56
Vi upptäckte felet innan det var för sent på min!
Den bakre kedjan hade ätit sig in i guiden!
Dom nya guiderna var i helt annat material!
Min är en 08XT med bra precis 400 timmar!
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 4 juli 2011 kl. 11:32:07
Hej igen. ventilerna och toppen klarade sig. Kedjan hade gått utav när samtliga ventiler var stängda. Kedjan gick på 1020.- och kedjeguiderna på runt hundringen/styck samt 20.- för plastbiten som ligger under kedjan. Det är som sagt var en helt annan typ av kedjeguide nu jämfört med den modellen som satt standard.

Innan jag byter topplockspackningen så vill jag se att maskinen går.
Kan även tillägga att oljefiltret var helt tätt av plast och aluminiumspån  :o
Jag valde att spola ur motorn med diesel. Servicemanualen är guld värd i dessa sammanhang. Åtdragningsmoment mm. finns ju där.

Dock hade jag ett jävla bekymmer med att lyckas kugga in kammen rätt. Det är ju lätt hänt att det blir 180grader fel.

Kunde ej få lös skruven/bulten på framsidan motorn där man ska kunna stoppa in ett verktyg när kolven är på TDC
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 4 juli 2011 kl. 16:55:56
Nya bekymmer. Maskinen vill inte starta nåt mera. :( motorn går runt men det låter som att den går aningens tungt. Det bakre tändstiftet är blött. Det främre är torrt. Jag har kollat inkuggningen på kammen på den cylindern som jag har lös. Och det ser ut att stämma.
Inga felkoder finns heller.

När kedjan small utav så gick ju maskinen på 1 cylinder. Jag har ju inte ens haft lös den främre. så den borde ju iaf. starta och gå på 1 cylinder nu också.

motorn poffar och luktar bensin, men vägrar starta.
Vad kan vara fel?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Bast3rd skrivet 4 juli 2011 kl. 17:05:10
om kedjan gick av och den gick på 1 cyl så måste väl den ha slagit i?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: hocky79 skrivet 4 juli 2011 kl. 17:50:04
Du byter väl inte bara kamguiderna på främre?Förstår du inte att orsaken till slitna guider är en sträckt kedja?Jag köpte båda kedjor med guider och båda packningarna av mrrpmcycle.com femtonhundra för allt!
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 4 juli 2011 kl. 18:53:34
Jag bytte 1st kedja samt båda kedjeguider på den bakre cylindern.

min lokala handlare sa att ventilerna ej slår i kolven.

Det lustiga är att jag har haft igång den tidigare men den gick inte rent. Då antog jag att kammen var 180 grader fel. Jag hittade senare en guide på can-amtalk där det stog hur man kollar upp att man kuggat rätt.
Efter dett lyckas jag ej få igång maskinen trots att jag kollat och dubbelkollat inkuggningen. allt ser ut att stämma.

Jag är så trött på detta efter 5 dagars skruvning
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: hocky79 skrivet 4 juli 2011 kl. 19:32:09
Jag sätter bakre cyl i tdc och monterar,sen drar jag mot klockan till jag ser ettan i givarhålet:-)
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 4 juli 2011 kl. 20:42:48
Jag vred på svänghjulet tills siffran 2 syns i hålet för tändgivaren. och står mot den lilla upphöjningen i hålet. Kontrollerar även i tändstiftshålet att kolven är till synes i topp.
Kollar att kamdrevet står parallellt med toppen. dvs. märkningen i nederkant på drevet. dom 2 strecken.

Är det korrekt?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: hocky79 skrivet 4 juli 2011 kl. 22:03:29
Ja, då är bakre rätt. Vrid därefter motsols tills du ser ettan och kontrollera att märkningen är paralell på främre cylinder...Men som jag sa,byt främre kedja oxå. Du kommer ångra bittert annars. Dina gamla kedjor är märkta med "did" och är av den sorten som "går av"
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 6 juli 2011 kl. 16:50:17
Jag upptäckte att insugsventilerna på bakre cylindern var krokiga. Beställde nya + 1 st till kamkedja till andra sidan + topppackningar + kedjeguider till andra cyllen också. tog från ronniesmailorder.com
aningens billigare än i Svea rike.

Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Bast3rd skrivet 6 juli 2011 kl. 19:08:04
Hmm bra att du hittade felet :)  :headbang: :headbang:
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: hocky79 skrivet 6 juli 2011 kl. 19:12:51
När du ändå har grejorna isär,ett par "drop i :headbang:n" kammar från mrrpm är en trevlig och inte allt för dyr uppgradering :headbang:
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 29 juli 2011 kl. 19:40:07
Hej igen. Efter lite dröjsmål så är jag tillbaka i garaget. Har monterat nya ventiler och skruvat ihop allting. 11-11,5kg i komp på båda cylindrar. gnista på båda stiften. och allt verkar inkuggat rätt. Men maskinen vill inte starta. Den puffar och smäller lite sporadiskt men vägrar starta. Jag hittar inte felet på den. Har fulladdat batteri också. Provade att ge den en sup genom spjällhuset men det hjälpte inte.

Någon som har nån teori?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Nilas skrivet 30 juli 2011 kl. 14:03:08
Å märkningarna stämmer exakt...?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 31 juli 2011 kl. 10:06:19
Kuggade om kammen 180gr å nu fick jag igång den.

men nånting verkar fortfarande vara fel. maskinen går bra i ca 30sek sen stannar den. på den bakre cylindern blir toppen varm, men den främre är fortfarande sval.

Det går bra att starta upp maskinen igen.

Men det känns inte bra att den ena cylindern blir så fort varm.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Nilas skrivet 31 juli 2011 kl. 19:04:19
Kuggade om kammen 180gr å nu fick jag igång den.

men nånting verkar fortfarande vara fel. maskinen går bra i ca 30sek sen stannar den. på den bakre cylindern blir toppen varm, men den främre är fortfarande sval.

Det går bra att starta upp maskinen igen.

Men det känns inte bra att den ena cylindern blir så fort varm.
låter.som det är fel ventiltider...
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Can-Am-Gutt-91 skrivet 19 juli 2013 kl. 16:34:13
Är det fortfarnde något liv i denna tråd ?:)
har nämligen en outlander 650 som kedjer & guider ska bytas på nu i förebyggande och då är min fråga : måste man lyfta cylinder/klyva motor eller liknande eller är det så "simpelt" så det räcker med å plocka toppen ?
glad för svar då ja inte har en aning om vad det är ja ska ge mig in på !=)
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 19 juli 2013 kl. 17:13:03
Du behöver lyfta topparna för att kunna få dit dom nya kedjeguiderna, Men du behöver också lossa yttre "motorkåporna" på vardera sidan om motorn för att kunna få kedjorna på plats på nedre drevet/drevena.

Ladda ner servicemanualen från nätet, den är praktisk att ha till hands.

Kan även passa på att nämna varför jag ej fick min gamla hjuling att gå efter en liknande operation. Det var så enkelt att motorn behöver primärvariatorn på plats för att den skulle gå rent.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: Can-Am-Gutt-91 skrivet 19 juli 2013 kl. 20:11:00
Tack för snabbt svar !:P
men efter många om & men så får nog verkstan i grannkomun ta hand om den :P
såg invecklat ut :P
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: JHN skrivet 21 juli 2013 kl. 01:30:54
Ladda ner servicemanualen från nätet, den är praktisk att ha till hands.

Var laddar men hem dessa? Eller skulle du kunna skicka?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: p-sson skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:55:14
Jag tänkte byta kamkedja och guiderna är det något mera jag behöver beställa  till den bakre cylindern ? (ska givetvis byta på den främre cylindern med)
NR:
1, 16, 17, 18, 19, 20 & 38

Kanske man ska ta 27 också ???
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: janne_Z skrivet 13 augusti 2013 kl. 14:29:24
Jag har bytt på semestern och fick byta del 27 och 28 på bakre cylindern.

Vill du veta kan du skruva ur dessa och inspektera innan du beställer.

Du behöver även lite specialverktyg. / tillverkade dessa själv men även de finns att köpa.

Skruv för att ta bort primärvariatorn. Låsskruv för vevpartiet. och speciell avdragare för svänghjulet(använde biltemas standard 3 armars)

Rätt enkelt men tidskrävande för en amatör mekare tror jag gjorde åt ca 10 timmar demontering och byte och 3h montering motor i chassi.
(Inklusive lite svarvning av verktyg.)

Lycka till
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: janne_Z skrivet 13 augusti 2013 kl. 14:34:07
Föresten nummer 16 behöver inte bytas. Antagligen inte nr 38 heller läcker det olja i ventilkåpan byt till de nya ventilkåporna i stället. räcker med att tvätta nr 38.

Du kan även behöva cylinderfotspackningen om du har otur och spräcker den vid demonteringen.

Även en TR-14 hylsa för att losa cylinder bultarna om du inte har det.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: p-sson skrivet 17 augusti 2013 kl. 19:04:09
Janne_z  bytte du på plats eller tog du bort motorn ? Behöver man spräcka motorn i så fall behöver man väl dom packningarna med !?!                                               
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: janne_Z skrivet 17 augusti 2013 kl. 19:10:47
Byta på plats ser jag som uteslutet verkar inte alls trevligt. Jag tog ur motorn lite jobb men enkelt.
Glömde du behöver även de två packningarna för kåporna på vadera sidan av motorn.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: JHN skrivet 19 augusti 2013 kl. 11:11:11
läcker det olja i ventilkåpan byt till de nya ventilkåporna i stället
Menar du att det finns uppgraderade bättre
eller är kåporna billigare än nya packningar?
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: janne_Z skrivet 19 augusti 2013 kl. 11:51:40
Ja ventilkåporna runt 07 var sämre och blev skeva därför tätade de inte. Pacningen är en gummi list och slits nog inte speciellt själva kåpan kostar bara 150. Så det kan vara värt att testa först.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: nicket5 skrivet 19 augusti 2013 kl. 12:55:39
Menar du att det finns uppgraderade bättre
eller är kåporna billigare än nya packningar?

Nya packningar kostar 90kr/st.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: JHN skrivet 19 augusti 2013 kl. 19:48:09
Ja ventilkåporna runt 07 var sämre och blev skeva därför tätade de inte. Pacningen är en gummi list och slits nog inte speciellt själva kåpan kostar bara 150. Så det kan vara värt att testa först.

Bra infomation. Min bakre läckre lite, 150 spänn är det ju värt att få det tätt.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: p-sson skrivet 18 september 2013 kl. 07:07:56
Vad är det för moment på skruvarna till topp locket ? Nr 11 i den första bifogade bilden. Jag har letat på forumet och nätet men kan inte hitta något.

Det närmaste jag har hittat är denna men jag kan inte hitta något där heller.
Titel: SV: kamkedjebekymmer
Skrivet av: p-sson skrivet 18 september 2013 kl. 09:11:41
Efter ytligare letande på arbetstid så hittade jag momenten man ska dra korsvis första omgången 20Nm och sen fullt moment på 60Nm