ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: farmarn skrivet 2 januari 2009 kl. 09:55:00
-
Tja hur länge har Bashan badboy funnits i sverige? När kommer dom att börja besiktigas? undrar eftersom det känns som att det skulle vara omöjligt att få den att gå igenom.. min glappar typ överallt i framvagnen tex och den har bara gått 40 mil, bromsen känns ju inte världsbäst, och "handbromsen" är ju också under all kritik.. så min fråga, hur gamla badbojs finns det egentligen?
-
Jag tror att vi beställde bland de första som kom. I februari har jag för mig skicka vi (2 st hojar) i en beställning te poweronatv.se, sen kom dom hem te typ mitten av April -07. De va "orginal" hojen, sen efter dess så har de bara kommit skit kopior på dom.
-
Jag tror att vi beställde bland de första som kom. I februari har jag för mig skicka vi (2 st hojar) i en beställning te poweronatv.se, sen kom dom hem te typ mitten av April -07. De va "orginal" hojen, sen efter dess så har de bara kommit skit kopior på dom.
Kan berätta för herr motoya, att min Kangchao 250cc(identisk Badboykopia ::))
har gått 140 mil med original lager, leder och bussningar. Det är en -08 i pappren ;) Den börjar glappa aningen i svingbussningarna :cry:
-
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...
-
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...
Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?
-
ja, min är en 07a så det blir besiktning nån gång 2011, och som sagt, har svårt att se redan nu att det skulle finnas så stora chans att få den att gå igenom. Det bästa skulle ju vara att det var en skoter(terrängfordon?) eftersom jag bara kör i skog och på is typ. går det att regga om? antar att det om inte annat är dyrt?
Kan svara på frågan själv nu! Jag behöver ett intyg från generalagenten att maskinen uppfyller kraven för terrängfordon, sedan kan jag regbesikta. så följdfrågan blir: vem eller vilka är generalagent för Bashan?
-
Kan berätta för herr motoya, att min Kangchao 250cc(identisk Badboykopia ::))
har gått 140 mil med original lager, leder och bussningar. Det är en -08 i pappren ;) Den börjar glappa aningen i svingbussningarna :cry:
Ja min hoj gick ju ca 700 mil något sånt. Sen sålde till en kompis, går än på orginal lagren :)
Fast pappas hoj va de mindre tur me, svingen va hel glapp, så efter en massa krångel hit o dit så fixa vi de. Motorn är klockren fast allt annat på hojen är skit!
Men plasten va ruskigt bra! bättre än den jag har på min DVX nu.
-
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...
Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?
Du den där Dahlbäckarn hade inte vart dum men 300 lök känns lite overkill...
-
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...
Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?
Du den där Dahlbäckarn hade inte vart dum men 300 lök känns lite overkill...
Jo, men det kostar inget att drömma! ^-^ :DV
-
:headbang:
[youtube]rlysvoIO-IE&feature[/youtube]
-
Ganska oroande läsning att ni tror (att ni redan vet) att era hojar inte skall klara en besiktning!
Anledningen till att svensk bilprovning finns är inte för att stjälpa någons fordon, utan för att se till att fordonet är säkert att framföras på allmän väg ;)
Fördelen med dessa billiga och undermåttliga motorfordon är att vi västerlänningar bygger upp kinesernas ekonomi, så på sikt kommer dom säkert att vara där japsarna är i dag ;)
//Nonne
-
Håller med rent principiellt, han/dom som tex godkände Lifan 250 med vajerdrivna trumbromsar
och 2-ledad framvagn borde sinnesundersökas.
Och går en enda av dom igenom en besiktning, så,,,,,,,,,, :hmmm:
Dessa maskiner framstår ju som kvalitè i jämförelse!
Edit: Kanske ska tillägga att jag själv haft en Lifan.
-
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p
-
tror att vi alla får ett par timmar med mekande innan en besiktning,ta av effektsystem, sätta tillbaka strypningar koppla in permanet 4wd ta av de för stora hjul m.m vi som kör samma märke får hålla ihop och låna delar av varandra för att få igenom maskinerna, ;D iofs så kanske de inte tittar på db. och hjul storlek/slitage :dntknow:
-
Jag kan absolut hålla med. Dock tror jag att det kommer bli många maskiner borta från marknaden både märkes samt kina, det var några dinlis som skulle ha varit till bes nu men inte hört nått mer från dom i deras tråd så.
-
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p
Håller med att plånboken styr mycket :banghead:
Det som har förvånat mig mest är att ni som köpt dessa undermåttliga hojar nästan alltid måste hävda er med att ni är nöjda trots att ni varit tvugna att bygga om maskinen redan från början för att kunna bruka den :hmmm:
Säljarens ansvar då? ??? att sälja ett fordon för allmän väg som inte klarar en besiktning efter 10mil borde i högsta grad vara olagligt :banghead:
Tur att många är duktig på att mecka och modda i alla fall ()p
p.s inget illa menat utan bara en tankeställare med glimten i ögat ;)
//Nonne
-
det var några dinlis som skulle ha varit till bes nu men inte hört nått mer från dom i deras tråd så.
Dinlin kom i augusti -05 så du får vänta och se tills augusti i år ;)
(äger själv en av dom 17 första dinli 450 som kom hit och den har rullat strax över 3000mil nu och ändast bytt slitage delar ()p )
//Nonne
-
Det är riktigt bra om du bara bytt slitage delar på den då ska du vara nöjd. ()p Du får meddela oss dödliga då vad som gjordes, det blir dom första 450 cc som får en besiktningsman på sadeln. ()p
-
Det är riktigt bra om du bara bytt slitage delar på den då ska du vara nöjd. ()p Du får meddela oss dödliga då vad som gjordes, det blir dom första 450 cc som får en besiktningsman på sadeln. ()p
Sorry Ts att det blir lite Ot i din tråd ......
Blir inga problem att få genom den.... men den kommer mest troligt att säljas innan det då jag tappat förtroendet helt för importören :banghead:
//Nonne
-
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p
Håller med att plånboken styr mycket :banghead:
Det som har förvånat mig mest är att ni som köpt dessa undermåttliga hojar nästan alltid måste hävda er med att ni är nöjda trots att ni varit tvugna att bygga om maskinen redan från början för att kunna bruka den :hmmm:
Säljarens ansvar då? ??? att sälja ett fordon för allmän väg som inte klarar en besiktning efter 10mil borde i högsta grad vara olagligt :banghead:
Tur att många är duktig på att mecka och modda i alla fall ()p
p.s inget illa menat utan bara en tankeställare med glimten i ögat ;)
//Nonne
Tja, kan ju åxå vara så att vi faktiskt ÄR nöjda ()p Jag har haft mycke skoj med min maskin, även om det blivit en del skruvande, men har inte reparerat speciellt mycke. Hade jag däremot gett 35-40 tusen hade det nog varit annorlunda, alltså menar jag att det är mycket nöje per krona, om du förstår vad jag menar. Finns ju en del som moddar och bygger om sina "dyra" maskiner åxå, så att dom får personlig prägel, är ju bara att läsa här på forumet! ;)
Vad gäller ÅF av kinamaskiner så är det en katastrof med garantiåtagande, 95% vill bara sälja och sen skiter dom i resten, och det är väldigt tråkigt, och man orkar inte hålla på att tjafsa med dom hur länge som helst, och på det viset fortsätter dom :(veryangry):
-
he, he tråden spårar ur.. Det är ingen som vet något om "Generalagent" till Bashan? det kanske inte finns såna längre.. jag är som sagt intresserad av ett intyg på att min MC (ATV) uppfyller kraven som terrängfordon. jag vill bara kunna försäkra mitt fordon efter 2011 och slippa besiktiga. Jag är jättenöjd med min puff, men jag är helt övertygad om att den aldrig skulle klara en besiktning, i framvagnen är det ju glapp överallt, och det borde ju vara lika grinigt som på bil, speciellt med debatten om atv,s livsfarlighet efter väg. Har inte haft några allvarliga problem utom att jag hittils alltid fått locktighta lite skruvar när jag kommit hem+ framvagnsinställning, nytt exidebatteri och ny skotersoppakran!
-
Jag är inte säker, men kolla med megagroup i Jönköping, för dom va iaf väldigt tidiga med att importera Bashan, såvitt jag vet :)
(ursäkta urspårningen :cry:)
-
Det finns lite olika importörer och du kan även höra med www.importlagret.se
-
Du kan ju han en bil avställd, obesiktigad men fortfarande försäkring på den. Varför skall det inte gå på quad,atv. Blir den så dålig att den inte klarar att gå igenom bes om fyra år, är det nått kvar av den överhuvudtaget då. Du kan alltid skrota papprena på den, då blir den borta i registret men du har kvar den som förut och försäkrar den på samma sätt som cross maskiner. Jag kommer göra på detta sätt om den blir för sliten. Det kan hända mycket fram tills den ska upp till bevis.
-
vart försäkrar ni era badbojs?
-
vart försäkrar ni era badbojs?
Trygg-hansa, 1400 spänn helår på en vanlig trafikförsäkring!
-
1400 spänn vilket rån för en moped :lol: :lol:
-
1400 spänn vilket rån för en moped :lol: :lol:
Tja, som sagt, inte alla som har en fet börs och kan handla en hjuling för över 60 lök!!! :knupple: men hade jag haft det hade det kunnat bli en Dinli! Antar att du hosta upp det kontant utan problem?? :DV
-
Smörjde up puffen igår och då lyfte jag upp framändan i traversen för att kika på allt glapp i framvagnen.. om man tar i fram ändan av hjulen och trycker utåt/ inåt så glappar det typ 4 cm toe in/ut. som jag sagt tidigare så finns det ju inte en chans i världen att detta går igenom besiktningen. det är ju inget tokglapp någonstans som ju skulle vara positivt utan precis alla leder i hela framvagnen glappar. Jag har svårt att tro att det bara är min som är så här..
-
Hade jag varit som dig så hade jag inte kört en meter till med det glappet...
Sen kan man ju byta ut delarna som det är glapp i, om man nu tänker så långt??
Edit: Min ska inte besiktigas förrens år 2013, men jag kör inte runt med något som jag själv anser trafikfarligt för det..
Smörjde up puffen igår och då lyfte jag upp framändan i traversen för att kika på allt glapp i framvagnen.. om man tar i fram ändan av hjulen och trycker utåt/ inåt så glappar det typ 4 cm toe in/ut. som jag sagt tidigare så finns det ju inte en chans i världen att detta går igenom besiktningen. det är ju inget tokglapp någonstans som ju skulle vara positivt utan precis alla leder i hela framvagnen glappar. Jag har svårt att tro att det bara är min som är så här..
-
men prova att rucka lite i grejorna själva.. gissar att ingen skulle kunna vara ute med sin badbojs om man inte hade överseende med den bristande kvaliten. och det löns ju inte att köpa originalprylar för de är ju antagligen lika risiga, man måste ju hitta kvalitativa ersättningsprodukter.. och vart gör man det?
-
brorsan hade en bad boy den tyckte vi alla var lite skräpig när vi va ute o körde för det var den enda som föll i bitar, detta va 2006 vet ej om de har blivit bättre nu
-
brorsan hade en bad boy den tyckte vi alla var lite skräpig när vi va ute o körde för det var den enda som föll i bitar, detta va 2006 vet ej om de har blivit bättre nu
som sagt, jag har en -08 som jag kört 144mil med i skrivandets stund, och original lager och leder sitter på än. ()p Fick spänna och byta ut lite skruvar och muttarar här och där, men man ska ju inte ens fantisera om att det ska vara samma kvalite på en Badboy, som på betydligt dyrare maskiner! Man får vad man betalar för! ;) Men ändock har jag mycket kul för pengarna, och kommer i framtiden att köpa en större, och dyrare! ;D
-
men prova att rucka lite i grejorna själva.. gissar att ingen skulle kunna vara ute med sin badbojs om man inte hade överseende med den bristande kvaliten. och det löns ju inte att köpa originalprylar för de är ju antagligen lika risiga, man måste ju hitta kvalitativa ersättningsprodukter.. och vart gör man det?
Momentum säljer alla möjliga ledar och bussningar. De har det du söker.
MVH Peter Z
-
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()
-
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()
Jäpp, kan bara hålla med, kolla leder och lager med jämna mellanrum ()p Har som sagt inga problem med min än, men hört andra som haft det ;)
-
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()
Jäpp, kan bara hålla med, kolla leder och lager med jämna mellanrum ()p Har som sagt inga problem med min än, men hört andra som haft det ;)
det kommer nog inte innan 300 mil iallafall för jag har kört min i 4 elr 5 år på grus skog och dom släppte för ett årsedan. gummi skyddet som hindrar smuts att komma in sprack nästan på en gång :-\
-
Men får man köra sin Badboy på vägen fast den inte är besiktad? eller måste man besikta den som med en bil sen kunna få köra den på vägarna!
-
Men får man köra sin Badboy på vägen fast den inte är besiktad? eller måste man besikta den som med en bil sen kunna få köra den på vägarna!
Alltså, den måste va registrerad som mellanklass mc, och då får du köra på A eller B kort. Besiktigas efter 4 år. Kolla vägverkets hemsida, där står vad som gäller för 4hjulingar! ()p ()p
-
Jag köpte min Badboy för 8000:-
Detta har hänt.
Ny motor 5000:- Pga att toppen sprack med cylindern och vevstaken.
Nytt bromsok bak 700:-
Nya drev plus kedja pga ny motor 1200:-
Detta var min första badboy 250cc.
Har även lite delar från bashan badboy till salu.
-
skumt att ni säger att de första besiktigas 2011. jag besiktigade ena vespan förra veckan och före mig var en Badboy, den hade gått 48 mil och fick sex 2:or. Vespan från 1992 har gått 2400 mil och fick rena papper som vanligt.
-
Badboy fanns inte i Sverige innan 2007 så det bör isf varit en Shineray då den fanns året innan och ofta misstas för att vara en Badboy.
-
Så kan det vara, de ser väl exakt likana ut?