ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: farmarn skrivet 2 januari 2009 kl. 09:55:00

Titel: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 2 januari 2009 kl. 09:55:00
Tja hur länge har Bashan badboy funnits i sverige? När kommer dom att börja besiktigas? undrar eftersom det känns som att det skulle vara omöjligt att få den att gå igenom.. min glappar typ överallt i framvagnen tex och den har bara gått 40 mil, bromsen känns ju inte världsbäst, och "handbromsen" är ju också under all kritik.. så min fråga, hur gamla badbojs finns det egentligen?
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Motoya skrivet 2 januari 2009 kl. 12:17:47
Jag tror att vi beställde bland de första som kom. I februari har jag för mig skicka vi (2 st hojar) i en beställning te poweronatv.se, sen kom dom hem te typ mitten av April -07. De va "orginal" hojen, sen efter dess så har de bara kommit skit kopior på dom. 
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 2 januari 2009 kl. 13:45:50
Jag tror att vi beställde bland de första som kom. I februari har jag för mig skicka vi (2 st hojar) i en beställning te poweronatv.se, sen kom dom hem te typ mitten av April -07. De va "orginal" hojen, sen efter dess så har de bara kommit skit kopior på dom. 

Kan berätta för herr motoya, att min Kangchao 250cc(identisk Badboykopia ::))
har gått 140 mil med original lager, leder och bussningar. Det är en -08 i pappren ;) Den börjar glappa aningen i svingbussningarna :cry:
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: manneman skrivet 2 januari 2009 kl. 14:26:10
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 2 januari 2009 kl. 14:42:34
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...

Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 2 januari 2009 kl. 14:46:49
ja, min är en 07a så det blir besiktning nån gång 2011, och som sagt, har svårt att se redan nu att det skulle finnas så stora chans att få den att gå igenom. Det bästa skulle ju vara att det var en skoter(terrängfordon?) eftersom jag bara kör i skog och på is typ. går det att regga om? antar att det om inte annat är dyrt?

Kan svara på frågan själv nu! Jag behöver ett intyg från generalagenten att maskinen uppfyller kraven för terrängfordon, sedan kan jag regbesikta. så följdfrågan blir: vem eller vilka är generalagent för Bashan?
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Motoya skrivet 2 januari 2009 kl. 16:44:22
Kan berätta för herr motoya, att min Kangchao 250cc(identisk Badboykopia ::))
har gått 140 mil med original lager, leder och bussningar. Det är en -08 i pappren ;) Den börjar glappa aningen i svingbussningarna :cry:

Ja min hoj gick ju ca 700 mil något sånt. Sen sålde till en kompis, går än på orginal lagren :)

Fast pappas hoj va de mindre tur me, svingen va hel glapp, så efter en massa krångel hit o dit så fixa vi de. Motorn är klockren fast allt annat på hojen är skit!

Men plasten va ruskigt bra! bättre än den jag har på min DVX nu.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: manneman skrivet 2 januari 2009 kl. 20:35:57
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...

Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?

Du den där Dahlbäckarn hade inte vart dum men 300 lök känns lite overkill...
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 2 januari 2009 kl. 20:50:41
Det verkar iaf som att de flesta Kangchao i 250 versionen iaf finns som just bara Kangchao men att de kom ungefär samtidigt som Bashan modellerna började anlända.
Men besiktiga dem tror jag man kan fetglömma efter 2012! Förmodligen har jag bytt till en annan gatmaskin då typ Dinli, SMC eller Hisun. Drömmenn är ju förstås en Raptor 700 turbo men jaja...

Kinesernas vägar äro outgrundliga ;D :D
Har du sett yakahosu Raptor R1?

Du den där Dahlbäckarn hade inte vart dum men 300 lök känns lite overkill...

Jo, men det kostar inget att drömma! ^-^ :DV
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: manneman skrivet 2 januari 2009 kl. 21:28:06
 :headbang:

[youtube]rlysvoIO-IE&feature[/youtube]
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Nonne skrivet 2 januari 2009 kl. 22:25:40
Ganska oroande läsning att ni tror (att ni redan vet) att era hojar inte skall klara en besiktning!

Anledningen till att svensk bilprovning finns är inte för att stjälpa någons fordon, utan för att se till att fordonet är säkert att framföras på allmän väg   ;)

Fördelen med dessa billiga och undermåttliga motorfordon är att vi västerlänningar bygger upp kinesernas ekonomi, så på sikt kommer dom säkert att vara där japsarna är i dag   ;)

//Nonne



Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: gurra-g skrivet 2 januari 2009 kl. 22:58:42
Håller med rent principiellt, han/dom som tex godkände Lifan 250 med vajerdrivna trumbromsar
och 2-ledad framvagn borde sinnesundersökas.
Och går en enda av dom igenom en besiktning, så,,,,,,,,,, :hmmm:

Dessa maskiner framstår ju som kvalitè i jämförelse!

Edit: Kanske ska tillägga att jag själv haft en Lifan.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 2 januari 2009 kl. 23:18:36
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: AtvNerd skrivet 2 januari 2009 kl. 23:25:43
tror att vi alla får ett par timmar med mekande innan en besiktning,ta av effektsystem, sätta tillbaka strypningar koppla in permanet 4wd ta av de för stora hjul m.m  vi som kör samma märke får hålla ihop och låna delar av varandra för att få igenom maskinerna,  ;D iofs så kanske de inte tittar på db. och hjul storlek/slitage  :dntknow:
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Cummins skrivet 2 januari 2009 kl. 23:38:30
Jag kan absolut hålla med. Dock tror jag att det kommer bli många maskiner borta från marknaden både märkes samt kina, det var några dinlis som skulle ha varit till bes nu men inte hört nått mer från dom i deras tråd så.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Nonne skrivet 3 januari 2009 kl. 00:00:31
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p

Håller med att plånboken styr mycket  :banghead:
Det som har förvånat mig mest är att ni som köpt dessa undermåttliga hojar nästan alltid måste hävda er med att ni är nöjda trots att ni varit tvugna att bygga om maskinen redan från början för att kunna bruka den  :hmmm:
Säljarens ansvar då? ??? att sälja ett fordon för allmän väg som inte klarar en besiktning efter 10mil borde i högsta grad vara olagligt  :banghead:

Tur att många är duktig på att mecka och modda i alla fall  ()p

p.s inget illa menat utan bara en tankeställare med glimten i ögat ;)


//Nonne




Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Nonne skrivet 3 januari 2009 kl. 00:05:23
det var några dinlis som skulle ha varit till bes nu men inte hört nått mer från dom i deras tråd så.

Dinlin kom i augusti -05 så du får vänta och se tills augusti i år  ;)
(äger själv en av dom 17 första dinli 450 som kom hit och den har rullat strax över 3000mil nu och ändast bytt slitage delar ()p )

//Nonne
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Cummins skrivet 3 januari 2009 kl. 00:22:56
Det är riktigt bra om du bara bytt slitage delar på den då ska du vara nöjd.  ()p Du får meddela oss dödliga då vad som gjordes, det blir dom första 450 cc som får en besiktningsman på sadeln. ()p 
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Nonne skrivet 3 januari 2009 kl. 00:29:01
Det är riktigt bra om du bara bytt slitage delar på den då ska du vara nöjd.  ()p Du får meddela oss dödliga då vad som gjordes, det blir dom första 450 cc som får en besiktningsman på sadeln. ()p 

Sorry Ts att det blir lite Ot i din tråd ......

Blir inga problem att få genom den.... men den kommer mest troligt att säljas innan det då jag tappat förtroendet helt för importören  :banghead:

//Nonne
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 3 januari 2009 kl. 10:14:47
Kan ju säja ärligt att börsen bestämde när jag köpte, och att jag hade obefintlig kunskap om hjulingar :dntknow: Med facit i hand hade jag nog köpt en beggad smc eller liknande, men ska tillägga att jag inte ångrar mitt köp, har jäkligt kul för pengarna, och om jag mot förmodan har den kvar ska jag nog få den genom besiktningen ()p

Håller med att plånboken styr mycket  :banghead:
Det som har förvånat mig mest är att ni som köpt dessa undermåttliga hojar nästan alltid måste hävda er med att ni är nöjda trots att ni varit tvugna att bygga om maskinen redan från början för att kunna bruka den  :hmmm:
Säljarens ansvar då? ??? att sälja ett fordon för allmän väg som inte klarar en besiktning efter 10mil borde i högsta grad vara olagligt  :banghead:

Tur att många är duktig på att mecka och modda i alla fall  ()p

p.s inget illa menat utan bara en tankeställare med glimten i ögat ;)


//Nonne






Tja, kan ju åxå vara så att vi faktiskt ÄR nöjda ()p Jag har haft mycke skoj med min maskin, även om det blivit en del skruvande, men har inte reparerat speciellt mycke. Hade jag däremot gett 35-40 tusen hade det nog varit annorlunda, alltså menar jag att det är mycket nöje per krona, om du förstår vad jag menar. Finns ju en del som moddar och bygger om sina "dyra" maskiner åxå, så att dom får personlig prägel, är ju bara att läsa här på forumet! ;)
Vad gäller ÅF av kinamaskiner så är det en katastrof med garantiåtagande, 95% vill bara sälja och sen skiter dom i resten, och det är väldigt tråkigt, och man orkar inte hålla på att tjafsa med dom hur länge som helst, och på det viset fortsätter dom :(veryangry):
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 3 januari 2009 kl. 14:51:32
he, he tråden spårar ur.. Det är ingen som vet något om "Generalagent" till Bashan? det kanske inte finns såna längre.. jag är som sagt intresserad av ett intyg på att min MC (ATV) uppfyller kraven som terrängfordon. jag vill bara kunna försäkra mitt fordon efter 2011 och slippa besiktiga. Jag är jättenöjd med min puff, men jag är helt övertygad om att den aldrig skulle klara en besiktning, i framvagnen är det ju glapp överallt, och det borde ju vara lika grinigt som på bil, speciellt med debatten om atv,s livsfarlighet efter väg. Har inte haft några allvarliga problem utom att jag hittils alltid fått locktighta lite skruvar när jag kommit hem+ framvagnsinställning, nytt exidebatteri och ny skotersoppakran!
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 3 januari 2009 kl. 15:04:53
Jag är inte säker, men kolla med megagroup i Jönköping, för dom va iaf väldigt tidiga med att importera Bashan, såvitt jag vet :)
(ursäkta urspårningen :cry:)
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: manneman skrivet 3 januari 2009 kl. 17:25:23
Det finns lite olika importörer och du kan även höra med www.importlagret.se
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Cummins skrivet 3 januari 2009 kl. 17:47:38
Du kan ju han en bil avställd, obesiktigad men fortfarande försäkring på den. Varför skall det inte gå på quad,atv. Blir den så dålig att den inte klarar att gå igenom bes om fyra år, är det nått kvar av den överhuvudtaget då. Du kan alltid skrota papprena på den, då blir den borta i registret men du har kvar den som förut och försäkrar den på samma sätt som cross maskiner. Jag kommer göra på detta sätt om den blir för sliten. Det kan hända mycket fram tills den ska upp till bevis. 
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 6 januari 2009 kl. 15:58:19
vart försäkrar ni era badbojs?
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 6 januari 2009 kl. 19:14:17
vart försäkrar ni era badbojs?

Trygg-hansa, 1400 spänn helår på en vanlig trafikförsäkring!
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: 700++ skrivet 11 januari 2009 kl. 23:13:53
1400 spänn vilket rån för en moped  :lol: :lol:
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 11 januari 2009 kl. 23:41:03
1400 spänn vilket rån för en moped  :lol: :lol:

Tja, som sagt, inte alla som har en fet börs och kan handla en hjuling för över 60 lök!!! :knupple: men hade jag haft det hade det kunnat bli en Dinli! Antar att du hosta upp det kontant utan problem?? :DV
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 12 januari 2009 kl. 10:11:37
Smörjde up puffen igår och då lyfte jag upp framändan i traversen för att kika på allt glapp i framvagnen.. om man tar i fram ändan av hjulen och trycker utåt/ inåt så glappar det typ 4 cm toe in/ut. som jag sagt tidigare så finns det ju inte en chans i världen att detta går igenom besiktningen. det är ju inget tokglapp någonstans som ju skulle vara positivt utan precis alla leder i hela framvagnen glappar. Jag har svårt att tro att det bara är min som är så här..
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Skane skrivet 15 januari 2009 kl. 17:41:39
Hade jag varit som dig så hade jag inte kört en meter till med det glappet...

Sen kan man ju byta ut delarna som det är glapp i, om man nu tänker så långt??

Edit: Min ska inte besiktigas förrens år 2013, men jag kör inte runt med något som jag själv anser trafikfarligt för det..


Smörjde up puffen igår och då lyfte jag upp framändan i traversen för att kika på allt glapp i framvagnen.. om man tar i fram ändan av hjulen och trycker utåt/ inåt så glappar det typ 4 cm toe in/ut. som jag sagt tidigare så finns det ju inte en chans i världen att detta går igenom besiktningen. det är ju inget tokglapp någonstans som ju skulle vara positivt utan precis alla leder i hela framvagnen glappar. Jag har svårt att tro att det bara är min som är så här..
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: farmarn skrivet 15 januari 2009 kl. 21:45:52
men prova att rucka lite i grejorna själva.. gissar att ingen skulle kunna vara ute med sin badbojs om man inte hade överseende med den bristande kvaliten. och det löns ju inte att köpa originalprylar för de är ju antagligen lika risiga, man måste ju hitta kvalitativa ersättningsprodukter.. och vart gör man det?
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: elkbeast skrivet 17 januari 2009 kl. 22:50:36
brorsan hade en bad boy den tyckte vi alla var lite skräpig när vi va ute o körde för det var den enda som föll i bitar, detta va 2006 vet ej om de har blivit  bättre nu
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 18 januari 2009 kl. 12:54:17
brorsan hade en bad boy den tyckte vi alla var lite skräpig när vi va ute o körde för det var den enda som föll i bitar, detta va 2006 vet ej om de har blivit  bättre nu

som sagt, jag har en -08 som jag kört 144mil med i skrivandets stund, och original lager och leder sitter på än. ()p Fick spänna och byta ut lite skruvar och muttarar här och där, men man ska ju inte ens fantisera om att det ska vara samma kvalite på en Badboy, som på betydligt dyrare maskiner! Man får vad man betalar för! ;) Men ändock har jag mycket kul för pengarna, och kommer i framtiden att köpa en större, och dyrare! ;D
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Mr Z skrivet 23 januari 2009 kl. 08:17:09
men prova att rucka lite i grejorna själva.. gissar att ingen skulle kunna vara ute med sin badbojs om man inte hade överseende med den bristande kvaliten. och det löns ju inte att köpa originalprylar för de är ju antagligen lika risiga, man måste ju hitta kvalitativa ersättningsprodukter.. och vart gör man det?

Momentum säljer alla möjliga ledar och bussningar. De har det du söker.

MVH Peter Z
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 2 februari 2009 kl. 15:34:40
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 2 februari 2009 kl. 17:15:08
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()

Jäpp, kan bara hålla med, kolla leder och lager med jämna mellanrum ()p Har som sagt inga problem med min än, men hört andra som haft det ;)
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 2 februari 2009 kl. 20:23:31
tips till alla ni som äger puffar är att kolla kulleden fram (åckte överstyret en gång när jag körde pga att den hade gröpt ur hållet :()

Jäpp, kan bara hålla med, kolla leder och lager med jämna mellanrum ()p Har som sagt inga problem med min än, men hört andra som haft det ;)
det kommer nog inte innan 300 mil iallafall för jag har kört min i 4 elr 5 år på grus skog och dom släppte för ett årsedan. gummi skyddet som hindrar smuts att komma in sprack nästan på en gång  :-\
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: rakke skrivet 18 mars 2009 kl. 17:33:25
Men får man köra sin Badboy på vägen fast den inte är besiktad? eller måste man besikta den som med en bil sen kunna få köra den på vägarna!

Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: atvmorfar skrivet 30 mars 2009 kl. 11:47:20
Men får man köra sin Badboy på vägen fast den inte är besiktad? eller måste man besikta den som med en bil sen kunna få köra den på vägarna!



Alltså, den måste va registrerad som mellanklass mc, och då får du köra på A eller B kort. Besiktigas efter 4 år. Kolla vägverkets hemsida, där står vad som gäller för 4hjulingar! ()p ()p
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: Mad_man skrivet 21 juni 2010 kl. 22:22:37
Jag köpte min Badboy för 8000:-
Detta har hänt.
Ny motor 5000:- Pga att toppen sprack med cylindern och vevstaken.
Nytt bromsok bak 700:-
Nya drev plus kedja pga ny motor 1200:-

Detta var min första badboy 250cc.

Har även lite delar från bashan badboy till salu.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: vespa skrivet 21 juni 2010 kl. 23:02:00
skumt att ni säger att de första besiktigas 2011. jag besiktigade ena vespan förra veckan och före mig var en Badboy, den hade gått 48 mil och fick sex 2:or.  Vespan från 1992 har gått 2400 mil och fick rena papper som vanligt.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: manneman skrivet 4 juli 2010 kl. 19:14:59
Badboy fanns inte i Sverige innan 2007 så det bör isf varit en Shineray då den fanns året innan och ofta misstas för att vara en Badboy.
Titel: SV: Besikta Bashan Badboy
Skrivet av: vespa skrivet 4 juli 2010 kl. 21:33:23
Så kan det vara, de ser väl exakt likana ut?