ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: madmike1985 skrivet 12 mars 2014 kl. 15:15:09
-
hej jag tänkte kolla om någon här är kunnig i ämnet vad gäller när jag vill registrera om min can-am ds450 -08a från terräng till vägreg? jag har körkortet på prov och vill inte gärna bli av med det efterssom jag måste köra en bit för att komma ur byn lixom. så vet någon om jag måste ha nåt slags bevis på nån strypning eller nåt annat slags intyg till bilprovnigen? blinkers har jag förstått att jag lär sätta på men, mvh
-
Det går inte.
-
Det går inte.
Där har du allt fel!
Man kan bygga om en spark till en vägregistrerad fyrhjuling om man vill! Allt du behöver göra är att ta fram vilka krav som ställs och börja bygga.
Dom exakta kraven vet jag inte, men lyssna inte på Pelle då han inte vet vad han pratar om.
Har du testa googla? Ringa vägverket, besiktningen osv?
-
Där har du allt fel!
Man kan bygga om en spark till en vägregistrerad fyrhjuling om man vill! Allt du behöver göra är att ta fram vilka krav som ställs och börja bygga.
Dom exakta kraven vet jag inte, men lyssna inte på Pelle då han inte vet vad han pratar om.
Har du testa googla? Ringa vägverket, besiktningen osv?
Okej,
Nämn en person som lyckats.
-
:happy2 väntar med spänning på svar ;) CoC dokument är väl ett hinder tex.
-
Detta var intressant, finns drösvis med trådar om detta men har inte läst någon som lyckats.
-
MItt tips är att sälja den du har och köpa det du behöver.
Anledningen är att:
- Det går snabbast
- Det blir billigast
- Du slipper lyssna på ett dussintal förståsigpåare
- Det är jättelätt och framförallt inte omöjligt
-
Bara en snabb sökning där ämnet diskuteras.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=14851.msg141503#msg141503 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=14851.msg141503#msg141503)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30141.msg263456#msg263456 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30141.msg263456#msg263456)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=2600.msg20503#msg20503 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=2600.msg20503#msg20503)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=357.msg4081#msg4081 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=357.msg4081#msg4081)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21.msg274#msg274 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21.msg274#msg274)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=790.msg4666#msg4666 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=790.msg4666#msg4666)
-
Okej,
Nämn en person som lyckats.
Jag undrar om Wright bröderna hade samma inställning som dig?
Här är lite att läsa för ts!
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/ (http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf)
-
Jag undrar om Wright bröderna hade samma inställning som dig?
Här är lite att läsa för ts!
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/ (http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf)
Men istället för att vara spydig bevisa att det går.
-
Finns ett företag i Italien som har licens för uppdatera till väg. Försrt registrerar in i Italien sen import till Sverige eller annan EU Land spelar ingen roll .För example Honda heter äfter inte honda men ´´ makaroni motorsport ´´ eller not sont . Kostar ca 2000 EUR.
-
Vad är kriterierna för detta GRAND?
Kan man bara skicka dit en 5 år gammal maskin och förvänta sig den kommer tillbaka väg-legal?
-
Trur ingen vill satsa 2 k EUR på begangnad maskin att registrera den .Men nya :headbang:
-
Finns ett företag i Italien som har licens för uppdatera till väg. Försrt registrerar in i Italien sen import till Sverige eller annan EU Land spelar ingen roll .För example Honda heter äfter inte honda men ´´ makaroni motorsport ´´ eller not sont . Kostar ca 2000 EUR.
Är det verkligen så billigt Dresel heter ett annat företag som bygger om fyrhjulingar för väg och dom betalar runt en halvmiljon för ett coc-dokument och då kan man bygga om den för mc-regestrering obs gäller bara den modellen man sökt för.
Men då kan dom bygga hur många som hellst på samma intyg för byter man kubik eller modell så är det bara att betala en gång till.
Priset en halvmiljon var det som det kostade 07-08 vet inte vad det kostar idag
Dresel Motostar Poletti mm finns flera som bygger om.
Finns några maskiner i sverige som är typade ungefär som du menar men dom är inte helt lagliga om man ska följa lagen skulle man kolla noga på papperen så sitter man i skiten.
-
Nu gällde ju iofs detta terräng till väg, men eftersom Italien och Honda nämna så tänker man ju osökt på HM.
De reggar Hondas crossar för gata.
()p
http://www.hmmoto.it/ (http://www.hmmoto.it/)
Gällande just CA så säljer eller iaf sålde ju de sina maskiner med samma utrustning oavsett regform nån period, blinkers mm hade ju alla.
Kanske det då även finns nåt papper som gör att en ändring är möjlig?
Tyvärr är jag dock väldigt skeptisk, men motbevisa mig gärna!
-
Um de jag vem behöver svara på , då bara konstaterade fakten, at um man bli rejält motiverad kan finnas även ( halv)krukiga vägar komma till mål. Talade um Honda at de vet jag, de går regga for gata, även fabriken är inte inblandad med de.( fast de heter inte Honda på papper längre då) . De passar ju klart INTE till alla .
Den här frågan med CA inte hundra på ock även um de ska finnas möjglihet då är de ingen snabb å enkel väg .I princip samma sätt registrera först till annan EU land ock vidare.Går inte direkt i Sverige , ni alla vet .
Svar till killen som frågade kom ju redan början:
sälja å köpa. De finns ju gott um CA registrerade till salu .
Hoppas ni kan ursakta min mycket dålig Svenska, men kan ju inte skriva in erands forum på Engelska hellere
-
Um de jag vem behöver svara på , då bara konstaterade fakten, at um man bli rejält motiverad kan finnas även ( halv)krukiga vägar komma till mål. Talade um Honda at de vet jag, de går regga for gata, även fabriken är inte inblandad med de.( fast de heter inte Honda på papper längre då) . De passar ju klart INTE till alla .
Den här frågan med CA inte hundra på ock även um de ska finnas möjglihet då är de ingen snabb å enkel väg .I princip samma sätt registrera först till annan EU land ock vidare.Går inte direkt i Sverige , ni alla vet .
Svar till killen som frågade kom ju redan början:
sälja å köpa. De finns ju gott um CA registrerade till salu .
Hoppas ni kan ursakta min mycket dålig Svenska, men kan ju inte skriva in erands forum på Engelska hellere
Jag ber om ursäkt för Off topic i förhand, men:
Ursäkta dig inte för din svenska, jag har sett infödda svenskar som skriver sämre än dig! Jag tycker det toppen du skriver på svenska istället för å skriva engelska.. Får man fråga vad ditt modersmål är, kan det vara tyska?
-
Jag ber om ursäkt för Off topic i förhand, men:
Ursäkta dig inte för din svenska, jag har sett infödda svenskar som skriver sämre än dig! Jag tycker det toppen du skriver på svenska istället för å skriva engelska.. Får man fråga vad ditt modersmål är, kan det vara tyska?
Tack så mycet. Estniska 8)
-
Gällande just CA så säljer eller iaf sålde ju de sina maskiner med samma utrustning oavsett regform nån period, blinkers mm hade ju alla.
Kanske det då även finns nåt papper som gör att en ändring är möjlig?
Tyvärr är jag dock väldigt skeptisk, men motbevisa mig gärna!
Ca maskinerna kommer oreggade till återförsäljaren som sedan väljer registrering.
På de maskiner som kan vägreggas.
Så har jag uppfattat det
-
Ca maskinerna kommer oreggade till återförsäljaren som sedan väljer registrering.
På de maskiner som kan vägreggas.
Så har jag uppfattat det
Precis så sa min återförsäljare också bara välja hur jag ville ha vägreg 1500kr extra typ!
-
Men gäller inte det bara flång nya maskiner då da?
-
Nytt eller begangnat spelar ingen roll. Alla ska ha en EC CERTIFICATE OF CONFORMITY. Um de står L7e på den , då går det registrera för gata .Finns de markerad inte då går de inte . Um du har hjuling 5 år gammal ock har den papper då är de bara regga in .
Så fråga är bara hur är maskin typad from fabriken. AF kan regga bara dom som har L7e for example 1500 spän vilken är hans timpeng för at gjöra sista biten.Annars går helt enkelt inte regga.
-
Men gäller inte det bara flång nya maskiner då da?
I stort sett ja, eftersom ingen skickar med coc intyg går det inte ändra senare.
-
Så sammanfattning av allt, vad har ni kommit fram till?
-
Så sammanfattning av allt, vad har ni kommit fram till?
-
Så sammanfattning av allt, vad har ni kommit fram till?
Du kan regga om din fyrhjuling för den nätta summan 500.000
-
Så sammanfattning av allt, vad har ni kommit fram till?
Att jag inte har en aning om vad jag snackar om. Och personen med lösningen är spårlöst försvunnen ???
-
Du kan regga om din fyrhjuling för den nätta summan 500.000
Låter ju genomförbart
-
Att jag inte har en aning om vad jag snackar om. Och personen med lösningen är spårlöst försvunnen ???
Vilket är synd för jag har en spark över som jag gärna skulle regga som vägreggad fyrhjuling. Tror det skulle höja värdet markant.
-
Vilket är synd för jag har en spark över som jag gärna skulle regga som vägreggad fyrhjuling. Tror det skulle höja värdet markant.
:lol:
Är oseriösa klubbens årsmöte slut nu?
Vi har ju ett exempel på några som har lyckats regga oreggade till terrängreggade, men det är ju en fruktansvärd skillnad.
-
tack för svaren ni som orkat vara seriösa, jag återkommer med resultat nästa vecka så får ni veta hur det gått för min hoj iaf ;)
-
tack för svaren ni som orkat vara seriösa, jag återkommer med resultat nästa vecka så får ni veta hur det gått för min hoj iaf ;)
Låter toppen :)
Dock har minst 10 andra redan gjort det och fått avslag.
Men fråga är ju gratis :)
-
Är det någon som vet om det går att registrera om från väg till terräng, jag kör aldrig på allmänna vägar + att man slipper besiktning.
-
Med en terrängreggad maskin får du bara köra till och från den egna skogen på enskilda vägar och vid behov på allmän väg.
-
Är det någon som vet om det går att registrera om från väg till terräng, jag kör aldrig på allmänna vägar + att man slipper besiktning.
Då skulle jag bara skita i att besiktiga.
Billigare och åka fast obesiktigad än olovlig körning.
Ha den bara trafikförsäkrad.
-
Med en terrängreggad maskin får du bara köra till och från den egna skogen på enskilda vägar och vid behov på allmän väg.
Du får bara 'korsa' allmän väg. Vilket i praktiken KAN innebära att Du får köra några meter på vägen också för att
komma tex från en åker till den andra. Det är en tolkningsfråga och lite luddigt.
På enskild väg får Du köra oavsett om det är din egen mark/skog eller ej bara det är tillåtet.
-
Vi har ju ett exempel på några som har lyckats regga oreggade till terrängreggade, men det är ju en fruktansvärd skillnad.
Terrängreggat kräver inte ett CoC intyg om jag förstått reglerna rätt så då blir det betydligt enklare
-
Du får bara 'korsa' allmän väg. Vilket i praktiken KAN innebära att Du får köra några meter på vägen också för att
komma tex från en åker till den andra. Det är en tolkningsfråga och lite luddigt.
På enskild väg får Du köra oavsett om det är din egen mark/skog eller ej bara det är tillåtet.
Ja man får åka på allmän väg om det inte finns annan väg att ta men kortast möjliga sträcka.
Nej man måste vara på väg till skogen för att arbeta så man får inte ta en nöjes tur.
Detta kommer från en som har Atv kurser.
-
Ja man får åka på allmän väg om det inte finns annan väg att ta men kortast möjliga sträcka.
Nej man måste vara på väg till skogen för att arbeta så man får inte ta en nöjes tur.
Detta kommer från en som har Atv kurser.
Har diskuterat det här förr.
Jag vill fortfarande se lagtexten på det och inte bara vad din körlärare sagt. Även lärare kan ha fel.
-
Jag undrar detsamma.
PM:a mig hans nummer så ringer jag honom i veckan och får det hela förklarat så kan jag sedan lägga ut hans redogörelse här.
Jag har aldrig uppfattat reglerna på så vis.
-
Vet inte hans nummer eller vad han heter i efternamn men får jag tag på det så hör jag av mig
-
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf (http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf)
Skickar pm till dig Hydro.
Fann han på korkortportalen och är rätt säker på att det är han
-
Ja man får åka på allmän väg om det inte finns annan väg att ta men kortast möjliga sträcka.
Nej man måste vara på väg till skogen för att arbeta så man får inte ta en nöjes tur.
Detta kommer från en som har Atv kurser.
Terrängkörningslagen sätter begränsningarna i skog och mark och då är all nöjeskörning förbjuden (på barmark).
På enskild väg får du köra hur mycket du vill med terrängreggat motorfordon.
Allmän väg får korsas och du får köra en kort sträcka men max 20 km/h. Du får också köra längs med allmän väg om det inte går att köra i terrängen (t.ex. om det är myrmark på sidan om vägen eller över en bro). Något krav på nyttokörning finns inte för att t.ex korsa allmän väg. Sen kan körning längs allmän väg alltid bli en fråga om tolkning av nödvändigheten till körningen. Vet en som fick böter för att han körde "fel" väg till beninmacken och tankade.
-
Vart är den vägreggade sparken?
-
Terrängkörningslagen sätter begränsningarna i skog och mark och då är all nöjeskörning förbjuden (på barmark).
På enskild väg får du köra hur mycket du vill med terrängreggat motorfordon.
Allmän väg får korsas och du får köra en kort sträcka men max 20 km/h. Du får också köra längs med allmän väg om det inte går att köra i terrängen (t.ex. om det är myrmark på sidan om vägen eller över en bro). Något krav på nyttokörning finns inte för att t.ex korsa allmän väg. Sen kan körning längs allmän väg alltid bli en fråga om tolkning av nödvändigheten till körningen. Vet en som fick böter för att han körde "fel" väg till beninmacken och tankade.
Så säger iaf inte han som lär ut terränghjuling
-
Så säger iaf inte han som lär ut terränghjuling
Utopiazz förklaring stämmer bäst med det jag läst på iallafall.
-
Utopiazz förklaring stämmer bäst med det jag läst på iallafall.
Vore det inte konstigt att en lärare som har kontakt med vad det nu heter lär ut fel saker?
Hydro ringer han så får se vad han säger till honom.
-
Vore det inte konstigt att en lärare som har kontakt med vad det nu heter lär ut fel saker?
Hydro ringer han så får se vad han säger till honom.
Jo men kom med konkret anmärkning då? I vad har utopiazz fel?
Om du inte ens vet vad "vad det nu heter" heter så känns det som att denna diskussion haltar.
Konsensus: kör skiten bara. Hur i hela h*lvete ska polisen veta detta när sveriges samlade atv-intelligens inte gör det?
-
Jag undrar fortfarande var andragz är någonstans.
Går tydligen bra att komma och idiotförklara mig och sen lämna diskussionen med svansen mellan benen?
Han någon vägreggat en gammal terränghjuling?
Nej precis....
-
Jo men kom med konkret anmärkning då? I vad har utopiazz fel?
Om du inte ens vet vad "vad det nu heter" heter så känns det som att denna diskussion haltar.
Inte sagt att han har fel i något för det kan vara så men jag säger bara vad den lärare jag tog kortet hos säger :dntknow:
Trafikverket borde han ha kontakt med då.
-
Inte sagt att han har fel i något för det kan vara så men jag säger bara vad den lärare jag tog kortet hos säger :dntknow:
Trafikverket borde han ha kontakt med då.
Du har alltså t-kort? Vad gäller då? Om du inte vet det så får ju din utbildning anses som ett fiasko. Och din lärares trovärdighet sjönk som en sten.
Jag kanske låter sur, det är jag också, för denna typ av "jag har hört" skapar bara förvirring i en viktig fråga.
-
Du har alltså t-kort? Vad gäller då? Om du inte vet det så får ju din utbildning anses som ett fiasko. Och din lärares trovärdighet sjönk som en sten.
Jag kanske låter sur, det är jag också, för denna typ av "jag har hört" skapar bara förvirring i en viktig fråga.
Jag har terrängkort ja och jag går efter va läraren sa, inte nöjes köra så om polisen skulle komma så säger jag att jag är på väg till skogen för att leta efter rotvältor
-
Apropå registrering, är det nån som har hört vilka papper som importören av valt märke kan få fram?
-
Fungerar Svensk Maskin Provning som källa ?? dvs om var man får köra och inte ?? Se sidan 5
Nästan alla lagtexter kan tolkas.. därav att vi har advokater... >:( >:(
http://www.smp.nu/Documents/reports/Laglig_anvandning_av_fyrhjuling_0905.pdf (http://www.smp.nu/Documents/reports/Laglig_anvandning_av_fyrhjuling_0905.pdf)
Fyrhjulingen är terränghjuling (terrängskoter)
Får köras i terräng under särskilda villkor (se nedan). Får köras på enskild väg (om inte
väghållaren förbjudit trafik). Får köras på allmän väg endast om vägen behöver korsas
eller om terrängen är oframkomlig. Då den körs på allmän väg eller på sådan enskild väg
som används av allmänheten för trafik skall den framföras i högst 20 km/h och
passagerare får inte åka med.
Fyrhjulingen är traktor
Får köras på väg, dock inte motorväg eller motortrafikled. Ska köras på vägrenen. Får
köras i terräng under särskilda villkor (se nedan).
TERRÄNGKÖRNING
Grundregel
All körning på barmark i terräng med motordrivna fordon är i princip förbjuden utom vad
som kan kallas nyttotrafik, t ex i jord- och skogsbruk.
Undantag
När ärenden inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får motordrivna fordon
användas
• av tjänstemän i tjänsteärende,
• av läkare, sjuksköterskor och veterinärer i yrkesutövning
• av fjällräddningen, brandkårer eller räddningstjänst
Motordrivna fordon får användas av alla dem som utför
• projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas- vatten- eller
avloppsledningar samt radio- och teleanläggningar
• projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar
• transport av sjuka personer eller andra trängande fall
• renskötsel
• hämtning av skjutet vilt
• skötsel- och anläggningsarbeten inom park-, idrotts- eller friluftsområden.
Snötäckt mark
Körning på snötäckt mark är tillåtet. Det är dock förbjudet att köra på skogsmark med
plant eller ungskog och på jordbruksmark om det inte är uppenbart att körningen inte
skadar naturen.
-
Det borde alltså vara omöjligt för polisen att ge en böter om man kör i 20km/h. Dom kan bötfälla men det kan aldrig gå att bevisa i rätten att man nöjeskörde på den allmäna vägen.
Har man köpt en fyrhjuling för att köra på väg så ska man ju ha en väg vägreggad.. Men har man en arbetsmaskin så förstår jag inte varför man vill ha den vägreggad.
-
Finns inget krav på att det ska vara "nyttokörning" så länge det handlar om enskild väg, korsande av allmän väg etc. Enda gången "nyttokörning" omnämns är i terräng på barmark
-
Jag har terrängkort ja och jag går efter va läraren sa, inte nöjes köra så om polisen skulle komma så säger jag att jag är på väg till skogen för att leta efter rotvältor
Jag tror detta är en missuppfattning? Han menar säker om Du kör terrängreggat på allmän väg.
Då kan det ju vara bra med en förklaring, på enskilda vägar har dom inte med att göra vart Du ska.
-
Jag har terrängkort ja och jag går efter va läraren sa, inte nöjes köra så om polisen skulle komma så säger jag att jag är på väg till skogen för att leta efter rotvältor
Nu har jag pratat med din lärare.
Det finns INGET som säger att du inte får "nöjesköra" på enskilda vägar.
Så det får man alltså.
Däremot berättade han en sak jag inte kände till och som inte står på ställen det länkats till här... hastighetsgränsen för enskilda vägar är sänkt till 20, det skedde den 1:e oktober 2013.
Och då försvinner ju lite av detta med "nöjesköra"...
Det är alltså samma hastighetsgräns på både allmäna och enskilda vägar nu.
Något som han kallade "enskild utfart" tex om man har en bit ner till brevlådan från huset, räknas inte som enskild väg och här råder alltså fortfarande 70.
Detsamma gäller om man har skogsbilvägar, traktorvägar, maskinspår mm, dvs vägar som inte är avsedda för trafik.
..sen att man inte kör 70 där är en annan sak, men man får.
-
Men hur gick det med sparken?
-
Konstigt för har frågat flera gånger om jag fick åka och tex handla om det var enskild väg dit men nej.
Har skrivit att 20 km/h även gäller enskild väg men ingen ville lyssna
-
Här är en pdf om vad som gäller för vägreggat och terrängreggat från trafikverket
-
Konstigt för har frågat flera gånger om jag fick åka och tex handla om det var enskild väg dit men nej.
Har skrivit att 20 km/h även gäller enskild väg men ingen ville lyssna
Nä, verkligheten funkar ofta som så att om man har fel i något så tappar folk förtroende och skiter även i resten man har att säga.
Just detta med 20 km/h har jag inte hört, ej eller läst och ine sett någonstans, men han sa som sagt så.
Här är en pdf om vad som gäller för vägreggat och terrängreggat från trafikverket
Jo, den har väl länkats hit några gånger redan.
Står det där att man bara får köra i 20 på enskilda vägar?
Di Leva - Vem ska jag tro på? (Officiell video) (http://www.youtube.com/watch?v=9-JCbcsskYs#ws)
-
På enskild väg gäller hastigheten för den vägen, dvs 70km/h oftast. Nöff said
-
Däremot berättade han en sak jag inte kände till och som inte står på ställen det länkats till här... hastighetsgränsen för enskilda vägar är sänkt till 20, det skedde den 1:e oktober 2013.
Tyckte det lät konstigt så jag ringde till Länstyrelsen i Stockholm för att kolla.
Svaret var att 20 km/h på enskild väg gäller om vägen används i större omfattning av allmänheten. Ok, följdfrågan var ju naturligtvis vad som är "större omfattning". Ett nytt lite svävande svar om att "det borde gälla vägar med stadsbidrag".
Inte blev jag klokare av det iaf så jag försökte få tag på någon hos Polisen men där gick jag bet redan i växeln.
Eftersom det var på telefon så har jag det inte i skrift