ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: 660grissly skrivet 24 september 2007 kl. 13:01:35
-
körkorts tvång för fyrhjuling
-
Jag har gått en 3-dagars kurs genom jobbet för att få köra våra terränskoter-reggade hojjar. Ganska mycket man bör tänka på, speciellt under körning i lutning osv, det är mycket lätt att man gör illa sig om man gör fel (vilket nästan alla jag sett gör!)
Så lite mer utbildning vore nog inte fel, då många nu behandlar fyrhjulingarna som leksaker, som vem som helst kan åka, full eller nykter, 15 eller 55 år spelar ingen roll tydligen. Behövs framförallt en attitydförändring, men det kanske ett körkort skulle hjälpa till med?
-
Körkortskrav är bara något som staten hade sett möjlighet att håva in pengar på! Har man B-kort eller liknande ska detta räcka då man redan har bevisat klara trafikteorin. Allt annat är bara rent trafikvett och det går inte att ta körkort på utan finns i personligheten.
-
Tror ej att körkortstvång påverkar dom som är mindreåriga eller dom som kör fulla. Dom kör nog ändå, idioter är det tyvärr gott om.
Sen finns det dom som skötter sig, använder skydd och kör på inhängnade områden. Med oreggade fyrhjulingar som ofta omnämns
som lekfordon.
Mer utbildning håller jag med om, kanske via föreningar eller seriösa
åf. Men ett specielt körkort för fyrhjuling tror jag inte på.
-
Tror ej att körkortstvång påverkar dom som är mindreåriga eller dom som kör fulla. Dom kör nog ändå, idioter är det tyvärr gott om.
Sen finns det dom som skötter sig, använder skydd och kör på inhängnade områden. Med oreggade fyrhjulingar som ofta omnämns
som lekfordon.
Mer utbildning håller jag med om, kanske via föreningar eller seriösa
åf. Men ett specielt körkort för fyrhjuling tror jag inte på.
-
Tror ej att körkortstvång påverkar dom som är mindreåriga eller dom som kör fulla. Dom kör nog ändå, idioter är det tyvärr gott om.
Sen finns det dom som skötter sig, använder skydd och kör på inhängnade områden. Med oreggade fyrhjulingar som ofta omnämns
som lekfordon.
Mer utbildning håller jag med om, kanske via föreningar eller seriösa
åf. Men ett specielt körkort för fyrhjuling tror jag inte på.
-
Tre gånger!!!! Nytt rekord eller. vet ej vad jag gjorde för fel.
Första gången vart det Sidan kan inte visas, andra gången gick det men då vart de tre!!!!!
-
stammar du !!!! hi hi :lol: :lol:
-
Fylla, mindreåriga och dumt folk/föräldrar, vad skulle ett körkort
hjälpa mot dom? Lägg därtill livsfarliga hjulingar, tex Lifan med trumbroms och 2-ledad framvagn.
Blev det bättre med snöskotrarna efter kravet på förarbevis?
-
Snarare skulle det komma krav på skydd....förutom hjälm... (som en del köper den billigaste som finns när dom lagt 100 papp på en hoj och köper en hjälm för 500 spänn)
Själv kör jag aldrig utan skyddväst med ryggskydd och full mundering...
Sen har dom flesta dödsolyckor varit på fyllan och utan hjälm...å då hjälper inget körkort...
-
Själv kör jag aldrig utan skyddväst med ryggskydd och full mundering...
Sen har dom flesta dödsolyckor varit på fyllan och utan hjälm...å då hjälper inget körkort...
Smart! Långt ifrån alla gör som du, kan jag meddela....
Den som vill få förarbevis på terränghjuling kan kontakta oss så löser vi det till självkostnadspris!
Som nån skrev tidigare, det är mycket mer att väga in i ATV körning än att ha mest kubik och tyngst gastumme....
-
Självklart hjälper inte ett körkort mot vare sig fylla eller brist på förstånd, men det skulle definitivt hjälpa till att legitimera fyrhjulingsåkandet på ett positivt sätt genom att det skulle krävas viss ansträngning att ta det. Det skulle nog i och med det förmodligen också fungera som "köpbroms" för vissa som idag med B-kortet på fickan köper sig en hjuling utan att tänka närmare efter. Sedan är det ju som så att det inte kan införas retroaktiv lagstiftning i det här landet vilket skulle innebära att kravet på särskilt kort endast skulle gälla framtida fyrhjulingsåkare. Självklart är det lätt för mig att vara för ett särskilt kort då jag vet att det inte kommer att drabba mig, men jag står för att jag är självisk i det fallet. Ju fler som kör med någorlunda omdöme desto större sannolikhet att jag själv slipper bli jagad med blåslampa när jag ska ut och köra.
-
Kan aldrig vara fel!
Har gått över från två hjul till fyra stödhjul och det var en upplevelse....kul.
Tog med skyddsutrustningen från mc-n och använder den. det var självklart tyckte jag.
Vi behöver inte tvång men morötter...var är försäkringsbolagen med reducerade premier till dom som utbildar sig och använder skyddsutrustning.
:twisted:
-
personligen tror jag på licensiering, om det sedan är förarbevis eller körkort för att det kan legitimera åkandet och jämställa det med annan hojåkning. visst kvarstår problemen med fyllekörning och obehörigt åkande, men det problemet existerar för alla fordonstyper och är väl i princip omöjligt att komma åt. självklart skall det gälla alla, inte bara kommande åkare utan alla som har och framför en 4-hjuling skall naturligtvis omfattas av samma regler på precis samma sätt som alla som kör bil eller 2-hjulig hoj omfattas av körkortskravet.
-
klart som tusan.
-
NÅN som har hört nåt nytt ang krav på kort för 4hjulingar?
Hoppas då att man slipper ta teori och uppkörningar å sånt, fan skulle bara kosta skjortan och ta onödigt massa tid
-
Det hänger väl på EU? Jag tror inte Sverige kan få för sig att ändra på regler hur som helst. Att köra fyrhjuling på B-körkort är en EU-regel som jag gissar att Sverige inte ens ville ha som vanligt (Sverige älskar ju förbud av alla slag).
Även om reglerna ändras så kommer det antagligen innebära på registreringsdatumsnivå, dvs alla fyrhjulingar som reggats efter ett visst datum, kräver speciellt körkort, alla äldre kommer fortfarande ha B-kortskravet. Jämför med vissa äldre mc med sidovagn, vissa gamla gick igenom med b-kortskrav i ett par år innan regeringen hann ändra detta. Dessa äldre modeller går fortfarande på b-kortskrav, nyare kräver mc (undantag finns).
-
om ett fordon är MC-registrerat skall det räknas som en MC. Samma regler som en MC. Inte en massa trams om strypningar etc. Och Mc-Kort.