ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: westw skrivet 3 april 2011 kl. 19:37:57
-
Nr 17 på bilden är det någon som råkar veta vad det är på spec på det?
Tänkte om det är billigare att köpa SKF istället för BRP original.
(http://img863.imageshack.us/img863/8956/lager.jpg)
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28052.0 ()p
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28052.0 ()p
Glappar 2-3mm så det borde vara lagret.
Hade loss muttern samt låsbrickan eller vad man ska kalla den
och drog åt igen då jag tänkt beställa lager. Glappar lika mycket fortfarande.
-
tänk på att det är "ringen" med 4 uttag i som man drar åt lagret med,kan va lite knepigt utan ett original verktyg men det går. min glappade mycket mer än 3mm,säker det dubbla. och på min räckte det att dra åt lagret.hoppas du förstår vad jag menar... :)
-
tänk på att det är "ringen" med 4 uttag i som man drar åt lagret med,kan va lite knepigt utan ett original verktyg men det går. min glappade mycket mer än 3mm,säker det dubbla. och på min räckte det att dra åt lagret.hoppas du förstår vad jag menar... :)
Jaha då är jag med. Det är den som ska dras åt hårdare bara.
Du har inte sett någon bild på hur verktyget man behöver kan se ut?
Tänkte om man skulle bygga något liknande. Kanske ett rör man skär ut 4st tänder på?
Vad använde du?
-
jag svarvade till ett järnrör som ja fräste fram fyra tänder på,men jag vet folk som tagit en stor mejsel typ o använt med en hammare till o "knappa/slå" runt ringen med,funkar det med tydligen ()p
-
Gjorde ett verktyg i helgen och drog åt.
Men det hjälpte inte.
Det går ju omöjligt att det få bra måste vara lagret som är slut då axeln ska ju inte kunna glappa upp och ner
i lagret. Det ska väl sitta rätt tight?
Ska lossa andra sidan också och jämföra med innan jag beställer lager.
Ska ta det lösa lagret och kolla spec på det. Kostar ju $80 i staterna så då lär det ju gå på minst 700kr i Sverige och det är ju skojeri.
-
Det kostar 919kr på Nivado.
-
har för mig att axeln är ganska lös i sitt läge så att säga, den fixerar man med den yttre lås "grejen"om du förstår va jag menar ( knappt jag gör själv ). dra åt allting o montera ihop allt utom gummi-kondomen å känn efter om det fortfarande är glappt då...axeln är lite glapp tills man drar åt den stora muttern sist har jag för mig,va ett tag sen.... lycka till :)
-
har för mig att axeln är ganska lös i sitt läge så att säga, den fixerar man med den yttre lås "grejen"om du förstår va jag menar ( knappt jag gör själv ). dra åt allting o montera ihop allt utom gummi-kondomen å känn efter om det fortfarande är glappt då...axeln är lite glapp tills man drar åt den stora muttern sist har jag för mig,va ett tag sen.... lycka till :)
Det visade sig att när jag tagit isär allt och såg hur konstruktionen fungerar så var det inget slitet.
Axeln ligger ju i princip bara inkastad i röret och emot kullagrerna. Var bara att dra åt och känna igen och då verkar bärarmarna inte glappa längre.
-
Flängde runt på tuben å såg dessa filmer. kom genast att tänka på denna tråd.
Slänger upp dom för informationens skull........
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cn6ie0cu-Qg&feature=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FjDBMn_XIUw&feature=related[/youtube]
-
Hallå.. Visst var det du som köpte hjulingen av Peter.. Isf så ska är dom lagerna bytt för inte så länge sedan ! ()p