ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: kvast skrivet 23 september 2011 kl. 09:35:30

Titel: variatorproblem
Skrivet av: kvast skrivet 23 september 2011 kl. 09:35:30
Har en arctic cat 700 disel, problemet är att vid motorbroms så släpper variaton och farten ökar.
När den är kall och jag backar ur garaget så fortsätter den att dra trots att jag ej har någon gas, någon som har en aning om vad felet är, jag har det inte.  Den har gått 175 mil.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Miko skrivet 23 september 2011 kl. 10:55:27
OskarP kan nog hjälpa dig med tips, han har en 700 diesel som han kan utan och innan  ;)
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Robbo skrivet 23 september 2011 kl. 14:26:34
Har en arctic cat 700 disel, problemet är att vid motorbroms så släpper variaton och farten ökar.
När den är kall och jag backar ur garaget så fortsätter den att dra trots att jag ej har någon gas, någon som har en aning om vad felet är, jag har det inte.  Den har gått 175 mil.

Det du skriver är motsattsen till varan?
ner för backe så "fri kopplar" den.... Och det när du backar ur garaget är ju att den inte "fri kopplar"?

Ifall problemet är att den inte "fri kopplar" så är det fel rem monterat eller för lite mellan rum på primär variatorn... shimsa mer eller byt rem



Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: jaas skrivet 23 september 2011 kl. 15:20:37
Att den rullar av sig själv ut ur garaget beror ju troligen på att när motorn är kall så har den lite högre tomgång, och det blir då tillräckligt för att variatorn ska börja driva.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 september 2011 kl. 20:47:13
motorn har samma tomgångsvarv kall som varm, och min frikopplar också om jag ligger och motorbromsar mig ner för en backe, och farten minskar under 3km/h på lågväxeln så släpper den greppet om remmen och hjulingen sticker iväg i en jäkla fart, då får man antingen hämta hem motorbromsen igen genom ett lätt gasande, eller använda bromsen till det sista. (jag har moddat min variator, förut kopplade den ur vid 5km/h)
och det där att den ligger på och driver när den är kall råkar jag också ut för ibland, troligtvis beroende på att primärvariatorn kärvar lite så skivorna ligger och gnager lite mot remmen, därför är det inte bra att låta den gå på tomgång med växeln i längre stunder, lägger man ur växeln så tillåts hela variatorpaketet att snurra med, men det kan knaka till lite när man lägger i växeln i en sån situation.
jag får snart plocka isär och smörja min primärvariator för den kopplar inte in lika mjukt längre, jag måste gasa lite mer än vanligt för att den ska börja driva, och då hugger den tag om remmen och det blir ett skutt upp till 5-6km/h, sedan kan jag ju minska farten ner till 3-4km/h igen och det går fint, så det är nog bara att yttre primärskivan går trögt på axeln. jag har varit inne på om man skulle fräsa spår i envägslagret som remmen lägger sig mot när variatorn släpper taget, gör man det så går ju remmens tänder ner i dom spåren och man får motorbroms ända ner till tomgång, samt att man kommer kunna bogsera igång motorn om man lägger i högväxeln från början och blir ivägbogserad med växel i.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: kvast skrivet 24 september 2011 kl. 19:06:23
Tackar för era synpunkter, nu till nästa fråga, är detta något man får acceptera eller kan jag dra nytta av garantin?
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 24 september 2011 kl. 21:09:46
med tanke på att de allra flesta ÅF säger "det ska vara så" om man klagar på småsaker så är det stor risk att du möts av samma svar, men fråga går ju alltid.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 24 september 2011 kl. 22:51:16
Jo det blir så, så som du kör är ett vanligt svar >:( >:( >:( >:( :banghead: :banghead: :banghead: :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):det gör mig GALEN då idioten som säger detta inte vet ett SKIT om mekanik, har tummen mitt i handen och är vänsterhänt på båda :knupple: :knupple: :knupple: :knupple:
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: StefanN skrivet 25 september 2011 kl. 02:57:51
jag får snart plocka isär och smörja min primärvariator för den kopplar inte in lika mjukt längre
Smörja  :o  :hmmm:

Vet ju inte hur din variator ser ut, men tror den bara är skitig och därför kärvar.

Fetta in en variator då slungas det väl fett överallt därinne och PÅ remmen å de är ju inge vidare   :help:
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 25 september 2011 kl. 12:59:06
jag får snart plocka isär och smörja min primärvariator för den kopplar inte in lika mjukt längre
Smörja  :o  :hmmm:

Vet ju inte hur din variator ser ut, men tror den bara är skitig och därför kärvar.

Fetta in en variator då slungas det väl fett överallt därinne och PÅ remmen å de är ju inge vidare   :help:
jo, man får va väldigt försiktig så det inte kan komma ut på remmen, men primärvariatorns skivor löper på en hylsa och det är nån bussning i nåt fiberliknande material där..
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: kvast skrivet 23 november 2011 kl. 17:00:54
]Har varit till återförsäljaren, han tog in maskinen direkt, och gjorde ungefär som Oskar beskrev, tog även bort envägslagret och smorde, men varning måste ha någon form av specialvektyg  för att få tillbaks det. Så nu är det bara att köra, vara lycklig och hoppas att felet är åtgärdat.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 november 2011 kl. 17:13:48
]Har varit till återförsäljaren, han tog in maskinen direkt, och gjorde ungefär som Oskar beskrev, tog även bort envägslagret och smorde, men varning måste ha någon form av specialvektyg  för att få tillbaks det. Så nu är det bara att köra, vara lycklig och hoppas att felet är åtgärdat.
hjälpte det då?
jag hade isär mitt envägslager och ja, det var väldigt besvärligt att pilla ihop det!!!
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: kvast skrivet 24 november 2011 kl. 08:10:05
Har inte kört något sedan jag fick hem den, återkommer när jag använt den ett tag.
Titel: SV: variatorproblem
Skrivet av: kvast skrivet 5 december 2011 kl. 15:22:30
Nu har jag kört en hel del och problemet verkar vara löst genom rengöring och lite fett på envägslagret i variaton. Inga problem att få det på garantin/Luva motor och fritid Bollnäs.