ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Slammer skrivet 30 september 2006 kl. 19:52:27
-
Har varit ute och "tagit oskulden" på min maskin som Tribon säger. När jag kom hem nu och spolade av dyngan från hojen så kollade jag lite närmare på ett klonkande ljud som vi trodde kom från fjädringen bak. Nu funderar jag istället på om felet ligger i vänster bakaxel (den del som går in i bakre kardan(navet)kardan(knuten) vet ej vad det heter. Den lille faan kan nämligen röra sig ut och in medans den på högra sidan sitter stumt.
Nån som har kunskap i hur det skall vara där, skall axeln röra sig ut och in?
Och kan man plocka av hjulet och ta av damskerna utan att något rinner ut? Är ingen mekarkung som ni märker. Men tänkte att om man tar av dem så kan man se om något är galet. :cry:
-
Det låter obra. Mitt tips är att om du vill att garantin skall gälla så ska du nog inte rota i det där själv, lämna in den till ÅF.
-
Jag tror att det du menar heter drivknut
den är fylld med fett som är jävligt kletig
på bilar vet jag bruka den röra sig lite i sidled, men inte jätte mycket
det kan vara så att det är fabrikations fel o att knuten borde bytas
Kolla om den klonkar knackar när du svänger fullt
om det inte den så kan det vara nåt lager som är glapp
ta den till din ÅF så får de titta på den nu innan det blir värre
-
jag hörde lite på filmen till o från att det "klonkade". du ska snart in på service igen, kolla med grabbarna....detta borde kunna fixas snart tror jag om delar finns hemma eller finns på centrallager :-)
Så svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer....
-
Tjena, är du säker på att den högra inte går in och ut när man ruskar på den, det var nämligen på höger sida som jag såg att den rörde sig och undrade om det var normalt, men det måste ju vara så eftersom den ska kunna röra sig upp och ner. Men jag snackar om drivaxelns anslutning in till fördelaren i mitten. rör de sig ute vid hjulet?
Mitt tips är också att ta det på garantin, istället för att börja meka själv. De brukar bli griniga då.
-
Tack för kommentarerna.
Skall bara inspektera imorgon om det rör sig och klonkar nu när jag tror mig veta var jag skall titta.
Gör som ni föreslår, mekar INTE själv utan ringer ÅF måndag klockan 10:00 :)
-
Följde rekomendationerna från er alla och tur var nog det.
Visade sig att detta inte hade något med bakaxlar eller drivknutar att göra. Felet låg istället i infästningen till svingen. Tror man kallade det torsionsaxel eller något liknande. Det var ett monsterfett lager där inne (kostar 1.000 spänn till ÅF) som gav ifrån sig oljudet.
Lagret bytt på garanti och nu höljer sig åter "tystnaden" över min framfart :twisted:
Funkar kanon iaf. Tog ett par dagar för lång tid tycker jag men killarna sliter på så gott de hinner är min gissning.
Skall rota fram vilket lager det var så finns informationen samlad om det skulle drabba någon annan.
-
Det är följande... nr 4 på bilden (ballbearing) och det var kansek nr 9 som kunde glappa lite om det fortsätter...
kan också sökas på följande bra site (alla delar)
http://www.can-am.brp.com/en-US/Parts.htm
(http://quick.imgfree.net/images/2006/10/09/124652.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
-
Hahaha, just så är det Tribon.
Tribon = Lightning Fast :twisted: :twisted: :twisted:
Tack, slapp jag leta upp den.
Skall kanske tillägga att jag delade denna tråd. Den spårade ur som en del trådar tyvärr gör här och slutade i något som absolut inte hade med ursprungsämnet att göra :? Den texten ligger i en egen tråd under "Övrigt"
-
Hur kan ett så stort lager nr 4 gå sönder? Var det vatten eller lera ,sand där, var packnigen sönder oxså nr 7 ?
-
De kunde bara som jag, gissa på orsaken. Troligen dåligt/felaktigt monterat från fabrik. Detta kan då ha gjort att lagret belastats på ett felaktigt sett.
Alternativt så är det något galet med del 9. Den skall tydligen "kona" in i lagret och hålla bitarna på plats. Den såg dock helt felfri ut. Dyker felet upp igen så blir det en större attack på delar som byts ut....Gissa om att min förhoppning är att det inte skall behövas, utan att nu sitter allt rätt.
Angående sand, lera och/eller vatten. Nope, inget sånt där inne. Packningen var intakt. :twisted:
-
kan ha vairt ett litet deffekt på lagret från början o sedan efter lite påfrestning så började den glappa...
hoppas på det bästa
-
Snabbt svarat Slammer ,tribon :D . Ska kolla mina packnigar..... sen är det bara att köra på :D :D
-
Jaha, då var det dax för fortsättningen på detta skojjiga ämne...nooot.
I söndags i Pålamalm tyckte jag mig höra ett klonk igen. Sedan igen och igen, men denna gång från andra sidan (höger). Detta reducerade mitt åkande till ett minimum vilket var extra trist eftersom jag hade Slammer Jr. med mig också.
Beställde service hos ÅF idag till torsdag och bad dem ta hem ett lager, inga problem. Tyvärr så har klonkandet nu övergått till ett knirrkande också med inslag av klonk ibland. Detta knirkande känns om möjligt än mer olustigt då det börjat dyka upp på några maskiner i USA och där har det ställt till mer elände än att bara byta ett lager. Det har nämligen visat sig att yttre muttern #11 på skissen ovan har gängat loss och detta på grund av att den helt saknat den klick loctite som skall finnas där. Följden av att den lossnat är att gängorna på torrsionsaxeln har skavts sönder och omfattningen på bytet blir avsevärt större än bara ett lager Tråden i USA (http://www.aurorawheelers.com/forum5/4728.html).
Kan bara säga att det skall bli ruggigt skönt när detta är ur världen. Tycker faan att det liknar apskit att man skall pröjsa 140 papp och sedan få ett jävla mekano i lådan (ursäkta mitt språkbruk). Jag förknippar Canada med kvallité, baserat på vad vet jag inte, men jag gör det. Tyvärr så känns detta trist och sätter mina värderingar på spel kan man säga.
Alla som går i köptag, låt nu inte denna min lilla bitska tråd avskräcka er från Can-AM. Hur illa jag än tycker om dessa två fel jag haft/har så älskar jag hojjen och kan inte komma i mål snabbt nog med lösningen så jag kan få njuta av hojjen till fullo och framför allt nu när mina nya Colway 205:or sitter på också. :wink:
-
I Kanada pratar man franska av en enda anledning, de härstammar från utvandrade fransmän.
Om man pratar frallor så är de väl inte sådär jättekända för sitt kvalitets-tänk.
Bombardier är inte direkt kända för problemfria produkter.
Titta bara på vattenskotrarna, (sea-doo). Det finns till och med en hemsida för missnöjda ägare eller föredetta ägare www.seadoosucks.com
Hoppas du slipper mer trassel med maskinen.
-
tråkigt när såna här saker händer
men är det inte konstigt att det händer din maskin o inte tribon´s t ex o de andra ?
-
Det finns väl inget märke som är problem fritt. Hur lång är garanti tiden på en bomba?
-
borde vara minst 1 år...
sedan är det frågan vad som gäller om konsumentköplagen gäller...
Vad jag har förstått så är en garanti inget måste utan att det är upp till varje affär om dom vill ge "garanti" och hur länge...
men vad gäller för konsumentköplagen o hur den praktiskt brukas vet jag inte
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490&lngArticleId=147
-
tråkigt när såna här saker händer
men är det inte konstigt att det händer din maskin o inte tribon´s t ex o de andra ?
Det är mycket märkligt. Speciellt som jag kör som en liten mes jämfört med Tribon. Han slänger sig ju ut i alla berg och alla surhål som finns. Men, men tur har aldrig varit min grej. Ta bara nya hjulen. Sista hjulet sista muttern...GÄNGPAJ!!! Det kunde varit första hjulet första muttern, men inte jag inte :lol:
Det finns väl inget märke som är problem fritt. Hur lång är garanti tiden på en bomba?
2 år enligt vad jag har förstått, men jag kan ha fel. Hoppas dock att det är Tribon som har fel. 1 år låter läskigt kort. :roll:
-
fast enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt....
är det dessa du syftar på när du nämner 2 år?
Sedan kan det vara svårt kanske att reklamera vissa saker efter en lång tid speciellt då slitage kommer i fråga ....
struligt detta...
Hoppas det löser sig. Jag har inte hört några konstiga ljud föruttom lite gnissel o annat, men det tror jag kommer från dämparna / fjädrarna sedan kan lite leder mm behöva smörjas lite extra...
-
"enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt"
Jag tror detta kan bli svårt att få igenom.
Om jag skulle få loss pengar att byta maskin så blir det nog en som har lite längre garanti eftersom alla maskiner oavsett märke verkar ha problem. Minst 3 år... Men gärna 5 som Yamma ger på sina reggade hoj.
-
Det är 2år fabriksgaranti från BRP. på Can-Am ATV.
Det fungerar också. Jag har reklamerat efter ca. 1,5 år utan problem.
-
Klonkande ljud är inte det standardfel på flera 800?
Jag och 3 kompisar har varsinna 800 här i byn.. alla 3 hade klonkande ljud i bakvagnen.. ÅF skruvade isär och de hade glömt fetta in en sak där bak (minns inte vad).. Men detta verkar inte vara i ditt fall?
2 års garanti är de väl som gäller annars..
-
Nej, inte förra vändan iaf. Då var det ett lager som var orsaken. Denna gånge vete faan vad det är. Tog av gummihattarna på svingen för att dra muttrarna där inne. Satt som gjutna, loctitade å fina. Var helt säker på att finna iaf en av muttrarna lösa, men icke.
Får se efter torsdag hur det gått. Återkommer i ärendet.
-
Nu är det fixat (igen) och åter tyst som i graven. Denna gång känns det äkta, den reparation som gjordes. Tydligen såg de redan förra gången att det var något som såg konstigt ut med Nr.9 på bilden. Det man gjorde då var att byta lagret på vänster sida samt byta plats på 9:orna.
När nu klonkandet kom tillbaka så var det på höger sida, alltså den sida som vänstra sidans 9:a satt på :?
När jag ringde och berättade att ljudet kommit tillbaka men på andra sidan så beställde de hem två nya 9:or och dessa byttes idag samt att allt smordes och loctitades om inne i hela torrsionkammaren Nr.24 (om man nu kan kalla den så).
Nr.9 är som ett låsbleck som skall hålla hela innanmätet på plats. Den har därför två "läppar" som passar i motsvarande urfräsningar i ramen. De läpparna har en konad passform så de skall dra/centrera ordentligt. Den här konade formen hade nu slitits ned till en sfärsik form iställer varpå det kunde röra på sig där inne ett par milimeter typ. Med de krafter som blir och det faktum att allt sitter i spänn så gav detta ifrån sig det höga klonkande ljudet, på bara tvp milimeters glapp.
Så har ni knirk och med handen kan härleda det till det jag kallar torrsionkammaren Nr.24 :lol: eller där svingarmarna fäster in (håll handen på gummitutan Nr.7 och knirka så känner ni), eller har ni rent utav ett klonkade ifrån samma ställe?! In direkt med skrället för åtgärd.
-
skönt att det ordnade sig
powerbike verka var mycket bra att ha o göra med
snabb service
..//zacka
-
Nu har jag oxså fått lite gnäll/knarr från lagret,det hörs när den fjädrar och när man ska upp på hojen. Lagret är skyddat bara på den ena sidan,men på innersidan kan skit komma in på lagret .