ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 30 maj 2010 kl. 13:45:01

Titel: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 30 maj 2010 kl. 13:45:01
Hallå

Jag har påbörjat ett tappert försök att byta inre drivknutsdamasken då jag upptäckte att det var läckage i den. Nu har jag lossat på dämparen, nedre a-arm, styrstag. Dock har jag fastnat i att jag inte får loss den övre a-armen. Hur gör man detta på en Outlander? Måste man pressa loss den eller liknande? Såg ett klipp på hur man får loss drivaxeln på en Renegade på Youtube. Det såg betydligt enklare ut.

Jag undrar dessutom om Mekonomens universaldamasker duger. Eller bör man köpa orginal?

På bilden nedan har jag gjort en pil som visar vart jag vill ha loss den.

Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 30 maj 2010 kl. 17:44:12
jag brukar släppa dämpare och den undre a armen. funkar fint då  :)
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 30 maj 2010 kl. 19:59:11
Jag får inte ur axeln som det är nu  :(
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: AtvHudik skrivet 30 maj 2010 kl. 20:00:35
Har du inte verkstadshandboken då?
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 30 maj 2010 kl. 20:46:59
Lyckades med lite våld få ur axeln. Hur får man lättast ur axeln ur diffen sedan?

Vet att jag hade verkstadshandboken förut. Hittar inte på den nu.
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 30 maj 2010 kl. 21:02:08
ett bestämt ryck så ska den lossna. förutsatt att du tagit bort bromsskivan.
tänk på att oljan rinner ut när du får ut axeln  ()p
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 30 maj 2010 kl. 21:16:04
ett bestämt ryck så ska den lossna. förutsatt att du tagit bort bromsskivan.
tänk på att oljan rinner ut när du får ut axeln  ()p

Man rycker i drivaxeln alltså? På youtube klippet med Renegaden så använder dom en kofot och trycker till bakom koppar ringen...men går det att bara hålla i axeln och slita till så är det det enklast kanske.

Hur var det med damasken sedan. Bör man satsa på orginal eller fungerar det lika bra med universaldamask från Mekonomen? Läste någonstans att orginal kostar onödigt mycket pengar.
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 31 maj 2010 kl. 04:54:22
jag tycker att man ska satsa på orginal.
gummit är mycket hårdare på org och därmed inte lika känslig för kvistar.
köpte en på biltema förut men när jag kände skillnaden på dom så åkte jag och köpte en org iaf  :)
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 31 maj 2010 kl. 08:45:15
jag tycker att man ska satsa på orginal.
gummit är mycket hårdare på org och därmed inte lika känslig för kvistar.
köpte en på biltema förut men när jag kände skillnaden på dom så åkte jag och köpte en org iaf  :)

Då kör jag på orginal. Men hur gjorde man med axeln sa du. Var det bara att ta tag i axeln och slita till allt vad man kan?
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 31 maj 2010 kl. 18:04:06
jag höll bara i drivaxeln och röck till, funka för mig iaf  :).
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 31 maj 2010 kl. 19:12:40
denna sida står allt man behöver veta när man ska skruva.
http://www.maxmekker.com/atv.asp  ()p
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 23 juni 2010 kl. 18:14:23
Nu har jag äntligen fått tummen ur att plocka loss axeln. Hur gör jag för att få loss knuten från axeln? Skall man ge den en rejäl smäll där pilen pekar eller hur gör man? Vill ju gärna ha det bekräftat så man inte gör bort sig.
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: 1234 skrivet 24 juni 2010 kl. 07:57:37
Nu har jag äntligen fått tummen ur att plocka loss axeln. Hur gör jag för att få loss knuten från axeln? Skall man ge den en rejäl smäll där pilen pekar eller hur gör man? Vill ju gärna ha det bekräftat så man inte gör bort sig.
helt rätt  ()p
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 24 juni 2010 kl. 11:49:04
Tackar...då vet jag  ()p

Har lusläst manualerna och försökt hitta vilken olja man skall ha. Det står ingenting om vilken olja som skall vara i diffarna. Står bara motor och växellåda.
Kan man köra med vanlig transmissionsolja 75w-90? Eller vill viscon har en speciell olja?

Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: twinner skrivet 24 juni 2010 kl. 11:54:02
ja kör med 80-90 funkar hur bra som helst ()p
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: V-twin skrivet 28 juni 2010 kl. 08:33:53
Jag har använt Mekonomens universal gummi,det har funkat hur bra som helst
Grymt stor skillnad i pris åxå
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: Spiricom skrivet 28 juni 2010 kl. 13:07:34
Jag har använt Mekonomens universal gummi,det har funkat hur bra som helst
Grymt stor skillnad i pris åxå

Jasså...Till vilken bilmodell är det som passar till can-am?

Nu är allt ihopskruvat igen.. Det var mer jobb än jag räknat med lär jag säga...men det kanske går lättare nästa gång när man vet hur allt skall sitta  :)
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: V-twin skrivet 28 juni 2010 kl. 15:42:21
Jag har kartongen kvar så jag kan kolla art nr på den.
Det följer med fett.
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: twinner skrivet 28 juni 2010 kl. 16:59:50
universaldamask från mekonomen kör jag med mä  ()p kostade ca 250pengar verkar hålla ihop bra än så länge..... tror d finns 2 storlekar ska va den lilla(fick den stora först :nono: ) betydligt mjukare gummi än org.  :hmmm:
Titel: SV: Byte av inre drivknutsdamask
Skrivet av: KLER skrivet 29 februari 2012 kl. 23:08:14
http://www.autokatalogen.se/afw/boras/view_article_info.do?articleIdNo=842697&nodeIdNo=871735 (http://www.autokatalogen.se/afw/boras/view_article_info.do?articleIdNo=842697&nodeIdNo=871735) denna funkade fint på en artic cat 650v2, bra pris oxå..