ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: kristoffersson skrivet 16 oktober 2011 kl. 20:53:24

Titel: mudrace... bara skit????
Skrivet av: kristoffersson skrivet 16 oktober 2011 kl. 20:53:24
har nu varit ute å kört med en kompis 2 helger å jag har kört med min 08as outlander 800 div trim å monster däck, och kompisen med en NYYYYYY MR, den har nu gått 30 timmar, å på dom timmarna har luftfjädringen tagit eld, servon brunnit upp, motorlampan & servolampan lyser så fort du sneglar på winchknappen, plasten runt fotstegen spricker om du får in en tandpeare där under.. och nu knäckte han en drivknut idag, plus att det ryker som en ångbåt ur variator snorkeln så fort det går lite tungt :-\

min for faktiskt remmen på idag, men den har snart gått 200 timmar så det kan jag acceptera, men det är fan det enda jag har bytt på min och den har snart passerat 200 timmar, och det är verkligen inte snälla timmar....

hur har era mr fungerat? man blir ju lite anti när det bara racklar :/
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: TommyBoxster skrivet 17 oktober 2011 kl. 10:13:22
mkt trist... garantin bör ju täcka det då den inte direkt är byggd för asfalt.
min 07a 800 har samma rem sen ny efter 600mil och verkar ostoppbar(pepparpeppar)
snygg är då mud versionen men ärligt den tog sig väl inte så mkt bättre än din korta 800a?

Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: kristoffersson skrivet 20 oktober 2011 kl. 18:26:06
ja hitils har garantin täckt allt, men trisst att lämna bort den hela tiden... och den tar ju slut garantin nån gång också... den är ju som frän men som sagt jag kommer då lika långt som han så :headbang:
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Grönis skrivet 22 oktober 2011 kl. 08:23:51
Tycker min har funkat bra, servon gav upp efter 1 timme ca. Visst det hadde jag läst om så det var jag beredd på.
Den har gått ca 160 timmar nu och nu e luftfjädrigen paj, den har varigt inne på felsök och det dom hittat är styrenheten till luften som tar in fukt.
Enligt BRP är det ett fel som är känt och nu väntar jag på en ny box, vart lovad den 12 först men nu uppsjkutet till den 24 okt.

Det är dom två fel jag haft under 160 timmar och det tycker jag faktis e ok på en ny modell.

Jag har kört väldigt blandat med min och e faktis förvånad att jag inte har knäckt en drivknut än..... men iofs så har jag mycket snällare däck på min.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 12:18:59
Hm,30 timmar och ut och svarva i mudden som en galning :lol:.Remmen, ja hela maskinen måste ju köras in varsamt åtminstone dom första 50 timmarna :rtfm: :dntknow: :D
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: twinner skrivet 22 oktober 2011 kl. 12:51:28
blir lite trött på allt tjat om inkörning endast remmen som behöver inkörning,motorerna körs som man vill ha dom direkt! Har 2 kompisar som köpte 2 flång nya hojjar den ena "körde in" enl. fabrikantens idee'r den andra körde "fullt" från början :) gissa vilken som går bäst ? bägge har idag gått ca 3500mil bägge funkar finfint ;)
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: jonny800 skrivet 22 oktober 2011 kl. 17:07:45
blir lite trött på allt tjat om inkörning endast remmen som behöver inkörning,motorerna körs som man vill ha dom direkt! Har 2 kompisar som köpte 2 flång nya hojjar den ena "körde in" enl. fabrikantens idee'r den andra körde "fullt" från början :) gissa vilken som går bäst ? bägge har idag gått ca 3500mil bägge funkar finfint ;)

Håller helt med har hittills köpt totalt 2 nya skotrar och 1 Mc och 1hjuling alla har fått gå fullt från första start aldrig nå fel på motorerna :headbang: ljög lite där Mc'n gick inte fullt direkt men det var pga min egen oerfarenhet ;D
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 19:35:37
Jo,jo.Smaken är som röven.Men tillverkarens rekomendationer är ju inget påhitt för skojs skull, vilket trådskaparens erfarenhet kanske visar :dntknow:I dom flesta manualer nämns att ingen egentlig "inkörning" krävs.Dock nämns att remmen behöver en inkörningsperiod, Att ändå brassa fullt från början, med sin egen föreställning om att ingen inkörning behövs, är ju bara dumt.Tror man sig veta bättre än ingenjörerna är det inte direkt förvånande med ett resultat som beskrivits ()p.Att tro att en hård "inkörning" är bättre än en normal, och göra en jämnförelse mellan två maskiner, där den med normal inkörning går sämre än den med hård inkörning är ju en omöjlig och felaktig jämnförelse av många anledningar.Tester för rekommendationer angående e.v. inkörning görs ju strikt vetenskapligt och inte utifrån tyckande ()p
Mvh Anders
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: twinner skrivet 22 oktober 2011 kl. 19:43:28
hmm men fakto kvarstår att den som gasades friskt med från början går bättre, identiska maskiner i övrigt !!!
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 19:59:59
Visst, men det bevisar ingenting.Har samma förare på samma ställe (bana/laboratorium) under samma förhållanden gjort ett indentiskt test på identiskt (uppmätt) lika maskiner, ja då kan man göra en jämnförelse. allt annat är bara tro. ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: twinner skrivet 22 oktober 2011 kl. 20:14:43
 :hmmm: jaja tro vad ni vill, jag vet hur ja kör in min maskin iallafall - som jag kör i normalt fall :)
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 20:17:38
 ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: tompeng2 skrivet 22 oktober 2011 kl. 20:55:08
anerismyra, Du verkar leva kvar i 50 och 60talet.  ;)
Sedan många år tillbaka i moderna industriländer tillverkas motorer och kraftöverföringar av maskiner
som har toleranser på 1 till 3 hundradels mm. CNC maskiner och andra verkstads maskiner har haft den nogrannheten i många många år nu. Motorer efter montering körs som regel på fabrik i innan de går ut för leverans. Oljor är sedan de senaste år 10-20 åren är så mycket bättre än de var för 40 50 år sedan.
Att fabrikerna skriver inkörning i instruktions boken är en kvarleva från förr och inkörning köper ju många kunder och det är ju bra för fabrikanten att kunden är varsam med grejorna.
Alla motorer uppfyller specifikationen från första sekunden kunden sätter nyckeln i tändningslåset.
Inkörning är något vi blivit itudade med modersmjölken.

Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 21:16:01
Tompeng, läs då om mitt inlägg, jag citerar mig själv: dom flesta manualer anger att ingen egentlig inkörning behövs,just p.g.a. det du beskriver.Samtidigt anges i närmare 100% av alla manualer att maskinen ska köras in under begränsad belastning under ett visst antal timmar.När det gäller remmen, står i vart fall i polaris manual att, INKÖRNING AV REMMEN ÄR DEN ENSKILT VIKTIGASTE SAKEN ATT TA HÄNSYN TILL,det borde vara rätt lika på alla maskiner.Den manualen är ingalunda skriven varken på 50 eller 60 talet, den gäller en maskin av 2010 årsmodell.Det blir rätt komiskt med alla "vedbodsingeniörer" som hävdar att tillverkarnas rekommendationer skulle vara fria fantasier.Jag är övertygad om att rekommendationerna baserar sig på gedigen kunskap och erfarenhet och inte på tyckande och gissningar. ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Pson™ skrivet 22 oktober 2011 kl. 22:03:45
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Här är det en som testat ordentligt.. Resultaten talar för sig själv..
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: twinner skrivet 22 oktober 2011 kl. 22:24:56
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Här är det en som testat ordentligt.. Resultaten talar för sig själv..

 ()p ()p ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 22:42:40
Intressant,kanske är det riktigt som står att läsa.MEN,siten kan även ifrågasättas,t e x, vem är ansvarig för sidan? när uppdaterades den senast? 300 nya maskiner påstås ha testats hårt,vem levererade dessa?verifiering saknas,syfte, sponsor etc.Ja folk får göra som dom vill.Om detta stämmer, varför följer inte tillverkarna hans rekommendationer?.Nej detta är inget annat än ett påstående utan någon som helst vetenskaplig bärighet. ()p.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Hakerik skrivet 22 oktober 2011 kl. 22:55:58
anersimyra. Jag kan köpa inkörning av remmen eftersom den består av gummi eller iaf gummi liknande material. Så jag protesterar inte om rem inkörning. Å det är ju klart att det blir svårt att köra lugnt med remmen utan att samtidigt köra lugnt med motorn på en variator försedd ATV.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 oktober 2011 kl. 23:05:02
Jo, det var kul att gå vidare på "motorguruns" sida :lol:MÖRDANDE REKLAM, ITS FREE. :lol: :lol:Men som på vilken porrsida som helst, kostar det dollar till slut :lol: :lol:För trovärdighet krävs OERHÖRT mycket mer.Jag skulle med samma "metod" kunna "bevisa" att jag kan gå på vatten. :lol: :lol: :whip:
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 oktober 2011 kl. 09:49:40
när det gäller inkörning så ska man faktiskt ge full gas väldigt tidigt i inkörningsstadiet, men absolut inte långvarigt, och absolut inte om motorn är kall.
vär upp motorn och puttra omkring i en timme, ge sen full gas på en raksträcka i några sekunder (varva inte upp den i höga varv, bara så det blir full belastning) släpp sedan gasen och låt den motorbromsa till stillastående, då smörjs åter kolvringarna, ge sedan full gas från stillastående igen, då slipar kolvringarna in sig mot loppen och kompressionen kommer bli bättre.
enda chansen att slipa in kolvringarna är när motorn är ny och cylinderhoningen är färsk, sen är det försent.
mer info här:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

OBS, såg inte att sidan redan nämnts då jag tryckte svara när jag var på sidan ett.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Grönis skrivet 23 oktober 2011 kl. 17:19:46
jag tog det lungt första timmen så remmen skulle sätta sej lite...men sen har jag kört som vanligt, inte nå vrålgasa men jag har kört på som vanligt typ. Min har gått 160 timmar nu å jag märker inge alls på motorn, den drar inte en droppe olja tex.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 oktober 2011 kl. 09:54:53
Hm den sidan finns en del frågetecken runt. :hmmm:

Han ställer ju en fråga som han inte svarar på

"The real reason ???
So why do all the owner's manuals say to take it easy for the first
thousand miles ??? "

Jag svarar gärna på den
En motor består ju inte av ENBART oljeringar som han enbart fokuserar på i denna "Vetenskapliga" sida.
Visst kan det vara som han säger att ringar tätar bättre med denna metod men detta är ju bara en del av inkörningen.

Inkörningen är ju andra saker än motor också (remmen som ni bla. skrev)

Så där har han svar på varför det står som det gör i "bruksarna"
Det svaret har han säkert fått men vill nog inte lägga upp det på sin fina sida och förstöra sin COOLA metod.

Tänker inte säga att han har fel, men det gäller bara oljeringarna.



Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 oktober 2011 kl. 10:51:15
Vore det så viktigt hur man kör de första milen så skulle tillverkarna säkerligen bygga in nåt i databoxen som reglerar möjligheten att köra "fel" ...
Jag har aldrig haft några problem med nån motor, vare sig båt eller Atv och jag kör ALDRIG in på nåt smyg sätt, utan jag använder grejerna direkt, fast åt andra sidan så kör jag relativt lugnt, min körstil är mer smygande än fullgas.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 oktober 2011 kl. 11:34:09
Vore det så viktigt hur man kör de första milen så skulle tillverkarna säkerligen bygga in nåt i databoxen som reglerar möjligheten att köra "fel" ...


Hur vet du att dem inte har ändrat i boxen under första timmarna för att hjälpa motorn under första tiden?
Kanske inte varven men bränslet och kanske tändningen.

Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 oktober 2011 kl. 11:44:16
Vore det så viktigt hur man kör de första milen så skulle tillverkarna säkerligen bygga in nåt i databoxen som reglerar möjligheten att köra "fel" ...


Hur vet du att dem inte har ändrat i boxen under första timmarna för att hjälpa motorn under första tiden?
Kanske inte varven men bränslet och kanske tändningen.


Det vet jag inte, jag tänkte mest på varvspärr.
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 oktober 2011 kl. 11:56:10
Hela varvregistret ska ju anv vid inkörning bara inte långa perioder med statiska varv.

Ganska så tveksam om motorer överhuvudtaget startas vid montering ev. när maskinen lämnar fabriken blir den startad (inte ens säkert det).

det är ju därför den levereras med speciell olja så kunden får köra in den själv.(det sparar tillverkaren säkert en hel del pengar på)
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 oktober 2011 kl. 12:12:28
Jorå startas gör de...


http://www.youtube.com/watch?v=mm_KCFCQfpE&feature=youtube_gdata_player


Se slutet. :)
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Grönis skrivet 24 oktober 2011 kl. 12:24:20
Jorå startas gör de...


http://www.youtube.com/watch?v=mm_KCFCQfpE&feature=youtube_gdata_player


Se slutet. :)

intresant som fan, skulle vilja se när en mexikanare görs :D
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 oktober 2011 kl. 13:55:54
Ja det startas, men undra om man gör det hos alla tillverkare och om man startar alla.

Sedan är det ju inga långa körningar man gör så det blir inte mycket till inkörning, mer en test att den startar .

Jag vet inte alls hur det funkar exakt, men man misstänker att det finns mycket att tjäna på detta och det skiljer säkert där mellan billigare märken och dyrare märken
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Tony 4x4 skrivet 24 oktober 2011 kl. 17:50:54
Herregud vilket ältande, läs instruktionsboken, där står det klockrent, motorn är elektroniskt spärrad dom 10tim, iaf på 2011års modell!!!
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: anersimyra skrivet 24 oktober 2011 kl. 17:59:37
Vore det så viktigt hur man kör de första milen så skulle tillverkarna säkerligen bygga in nåt i databoxen som reglerar möjligheten att köra "fel" ...
Jag har aldrig haft några problem med nån motor, vare sig båt eller Atv och jag kör ALDRIG in på nåt smyg sätt, utan jag använder grejerna direkt, fast åt andra sidan så kör jag relativt lugnt, min körstil är mer smygande än fullgas.
Det du beskriver stämmer ju rätt väl med vad som står i annvisningarna,d.v.s försiktighet varvat med fullefektkörning ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 oktober 2011 kl. 19:00:47
Herregud vilket ältande, läs instruktionsboken, där står det klockrent, motorn är elektroniskt spärrad dom 10tim, iaf på 2011års modell!!!
Vafaan har du konverterat till det täckta könet?!! Vem faan orkar läsa instruktioner?! ;)
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: AtvHudik skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:02:07
Herregud vilket ältande, läs instruktionsboken, där står det klockrent, motorn är elektroniskt spärrad dom 10tim, iaf på 2011års modell!!!
Vafaan har du konverterat till det täckta könet?!! Vem faan orkar läsa instruktioner?! ;)
;D :lol: ;D :lol: ;D :lol: ;D :lol: ;D :lol: ()p
Titel: SV: mudrace... bara skit????
Skrivet av: Grönis skrivet 25 oktober 2011 kl. 19:12:02
ni e för roliga ni killar :D