ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Mudde skrivet 1 november 2008 kl. 11:05:20
-
Hej alla profeter!
Min outlander 500 har börjat slå till en ett klonk. Särskilt när den är kall. Kan det vara så enkelt att remmen är sliten?
-
Enklast är att mäta remmen, servicegränsen är 30 mm.
Men du har ju en ganska ny terrängreggad om jag inte är ute och cyklar, ganska osannolikt att du redan slitigt ner den.
Prova att fetta in kardanaxlarna ordentligt.
-
Stått länge på tomgång med växel i?, kan ha fått "midja" på den.
-
Hur många mil brukar remmen hålla egentligen? Har kört 250 mil med min maskin och känner inga tendenser till att den slirar iaf. Kan ju vara bra att veta ungefär hur lång tid ni andra kört med remmarna innan byte.
-
Jag har kört 270 mil och inte ens funderat på att det skulle kunna vara dags.
Har iofs inte belastat den så mycket med att dra tungt.
-
Hej alla profeter!
Min outlander 500 har börjat slå till en ett klonk. Särskilt när den är kall. Kan det vara så enkelt att remmen är sliten?
När variatorn på skotern gör så där brukar det vara för att den behöver rengöras, om primärvariatorn går lite tungt kan den "släppa" vid ett lite högre varvtal än normalt och då hugger den in, vet inte om det kan vara samma på en fyrhjuling, men det är väl inte otroligt.
-
Tack för alla tips. Har slirat lite väl mycket på remmen då och då pga 27:or och lera.... börjar med en mätning.
-
Tack för alla tips. Har slirat lite väl mycket på remmen då och då pga 27:or och lera.... börjar med en mätning.
Använder du hög eller låg när du geggar ?
Bytte rem efter 700 mil, 50/50 väg och terräng. Mätte då 30 mm, remmen jag satte dit mätte 31 mm...
Allt annat än orginalrem suger......
-
Jag kör alltid på lågen. Någon gång har man ju förstås glömt bort sig men inte några långa stunder. Märks ju direkt när det blir geggigt. Däremot går det ju jäkligt tungt i leran med 27:orna. Nu har jag nergraderat till 25:or vilket jag borde ha gjort tidigare. 27:orna suger trots att jag har ett clutch kit.
-
Jag kör alltid på lågen. Någon gång har man ju förstås glömt bort sig men inte några långa stunder. Märks ju direkt när det blir geggigt. Däremot går det ju jäkligt tungt i leran med 27:orna. Nu har jag nergraderat till 25:or vilket jag borde ha gjort tidigare. 27:orna suger trots att jag har ett clutch kit.
Kör man fast har man laddat för klent! ;D
Jag kör med 26" och vill inte ha större! körglädjen är störst med 25"-26" tycker jag... ()p
-
Jag kör alltid på lågen. Någon gång har man ju förstås glömt bort sig men inte några långa stunder. Märks ju direkt när det blir geggigt. Däremot går det ju jäkligt tungt i leran med 27:orna. Nu har jag nergraderat till 25:or vilket jag borde ha gjort tidigare. 27:orna suger trots att jag har ett clutch kit.
Kör man fast har man laddat för klent! ;D
Jag kör med 26" och vill inte ha större! körglädjen är störst med 25"-26" tycker jag... ()p
Fast de är ju 27"......
-
Jag kör alltid på lågen. Någon gång har man ju förstås glömt bort sig men inte några långa stunder. Märks ju direkt när det blir geggigt. Däremot går det ju jäkligt tungt i leran med 27:orna. Nu har jag nergraderat till 25:or vilket jag borde ha gjort tidigare. 27:orna suger trots att jag har ett clutch kit.
Kör man fast har man laddat för klent! ;D
Jag kör med 26" och vill inte ha större! körglädjen är störst med 25"-26" tycker jag... ()p
Fast de är ju 27"......
ja ja de är lite stora för att vara 26":or men tänk om jag köpt 27":or ;)
-
Jeg kjørte 10000km på orginal reimen, da var den ikke på 30mm men 0.5 mm lavere på variatoren en orginalen samt at det var en liten skade på den.