ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: CCS skrivet 5 april 2009 kl. 21:35:38

Titel: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: CCS skrivet 5 april 2009 kl. 21:35:38
Ja varför inte.. Det är ju en bilmotor så at bänka den och få mer pulver i den torde ju gå. :banghead:

här hoppas jag på massvis med svar både bra som dåliga..

Quadriften gör 120km/h med mig på (dryga105kg) men att ta sig upp till 60 går inte tillräckligt fort. från 70-110 spelar det ingen roll det är axet jag vill ha.
Vad kan man göra?
Variator kitta den? Vikterna borde vara samma som Renegade? Byter jag vikter på en outlander till renegade vikter så får jag ett bättre bett i lådan. Går det att kräma mer ur CVT:n?

Plokar jag ur ändröret på dämparen och kapr bort insatsen så blir den piggare (plus att den låter bättre/mer) men finns det någon som kan snickra ett helsystem? Rören är raka och det är ju encylindrigt.. Någon som har koll?

Jag kommer posta mer så fort jag har provat lite och hoppas ni kommer med massa info!

// CCS
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: el p. skrivet 6 april 2009 kl. 07:37:48


Plokar jag ur ändröret på dämparen och kapr bort insatsen så blir den piggare (plus att den låter bättre/mer) men finns det någon som kan snickra ett helsystem? Rören är raka och det är ju encylindrigt.. Någon som har koll?

// CCS

Då motorn i Cectek är en EFI finns ju "RISK" för att du med dina moddningar gör att motorn går sämre alt. förkortar livslängden/gör den mera otillförlitlig. Alla stora ingrepp ska ju egentligen följas av en ommappning av sprutet...
Du får dock gärna posta dina erfarenheter här - kul att följa!
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: SugBritt skrivet 6 april 2009 kl. 19:43:36
Om den bara har en lambda borde den ju kunna justera sig själv till en viss del, eller? Bilmotor o bilmotor.... Det enda som efterliknar en bilmotor är väl just att den har ett oljetråg tror jag. dvs den är uppbygg med topplock, cylinder samt oljetråg. Så ja, den är kanske det ändå då ;)

Om man öppnar upp luftburken borde den väl själv kompensera med mer sås, dvs Om den har en lamdasond? Nu vet inte jag fall det sitter en sån på främre röret, kolla du som har en sån. Sen borde man ju kunna chippa den, ring till BSR i Växsjö. Om du erbjuder Din för framtagning av ett passande program så kan du säker få det Utan kostnad, så gjorde jag med min Volvo 850T. Dom tog fram 9st olika program som sen såldes i deras sortiment, på min 850i.
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: p_stman skrivet 7 april 2009 kl. 01:19:35
cecteken har lambda men det är en smalbandare så det är inte säkert att den kan kompensera för mer än bara höjd/lufttryck..

den har även map/maf sensor, troligtvis en maf sensor i och med att det inte är en turbo, då räcker det med maf..

det man kan göra är ju att montera en bredbandare och en innovative LM1 t ex. då ser man ju om den börjar gå snålt allt eftersom man ökar flödet in/ut på motorn.

en tanke bara.
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: Fritte skrivet 6 mars 2010 kl. 01:25:20
Om den bara har en lambda borde den ju kunna justera sig själv till en viss del, eller? Bilmotor o bilmotor.... Det enda som efterliknar en bilmotor är väl just att den har ett oljetråg tror jag. dvs den är uppbygg med topplock, cylinder samt oljetråg. Så ja, den är kanske det ändå då ;)

Om man öppnar upp luftburken borde den väl själv kompensera med mer sås, dvs Om den har en lamdasond? Nu vet inte jag fall det sitter en sån på främre röret, kolla du som har en sån. Sen borde man ju kunna chippa den, ring till BSR i Växsjö. Om du erbjuder Din för framtagning av ett passande program så kan du säker få det Utan kostnad, så gjorde jag med min Volvo 850T. Dom tog fram 9st olika program som sen såldes i deras sortiment, på min 850i.

Bilmotorteknik för hela slanten.

Glidlager till vevaxel istället för kullager. Balansaxel, insprut med lambdasond, 4 ventilsteknik. Nämre bilmotor än så är svårt att komma.
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: Moonrebel skrivet 9 november 2010 kl. 09:11:49
Är det nån som gjort nått med sin än??? bytt avgas system eller nått?
variator kit kanske??? vad som helst ingen som skrivit nått än iallafall
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: swempa skrivet 9 november 2010 kl. 19:59:09
jag har fått ett nytt variator kit på min på garantin, den verkar
ha blivit slöare mot den gamla.men har inte provat så mycket
än.
Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: Håkonsen Racing skrivet 9 november 2010 kl. 20:43:43

Her er ett tyskt firma som har litt tuning parts til Cectek  ()p

http://www.powerquad.at/tuningcenter.htm

Noen fler Cectek linker:

http://www.cectek-racing.com/

http://www.scooterhaven.de/epages/62316498.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62316498/Categories/CECTEK

http://www.cectek.com/index.php/Index


Titel: SV: Cectek 500 EFI - Trimma Modda Trimma
Skrivet av: Moonrebel skrivet 10 november 2010 kl. 20:26:34
swempa då är det inte bara jag som upplevt min som slöare efter variator byte...................... :hmmm:
Håkonsen Racing  tack fanns allt lite intressant ska kolla upp det lite blir nog kanske till å handla lite med  ()p