ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Per Silja skrivet 21 februari 2010 kl. 11:46:48
-
Bakaxeln på min nya Outlander 400 EFI -09 läcker olja. Har inte ens gjort 10-timmarsservicen än. Det är inte gummibälgen, det verkar vara axeltätningen för ingående axeln (kardan). Oljan har stänkt runt.
På microfiche ser det ut att vara enkelt att byta tätningen utifrån, nån som vet?
Jag måste förstås få det fixat på garantin, men är nyfiken på om nån annan råkat ut för detta.
-
Bakaxeln på min nya Outlander 400 EFI -09 läcker olja. Har inte ens gjort 10-timmarsservicen än. Det är inte gummibälgen, det verkar vara axeltätningen för ingående axeln (kardan). Oljan har stänkt runt.
På microfiche ser det ut att vara enkelt att byta tätningen utifrån, nån som vet?
Jag måste förstås få det fixat på garantin, men är nyfiken på om nån annan råkat ut för detta.
Jag råkade ut för detta på 800 max.
Det kom inte ut mycke men det fuktade och det fixade åf på nästkommande service utan att fundera. ()p
Packboxen var slarvit monterad sa meken.
-
Har bytt detta på 2 stk outlander , men båda hade gått över 300tim .
Tog 4 tim , måste ta bort bromsen,sedan alla butar ,axel och dra bakaxel ut från chassi.
-
Tack för svaren.
Det visade sig vara skruven som håller fast kardan mot bakaxeln som saknades!
Oljan bör alltså ha läckt mellan splinesen och ut där skruven skulle ha suttit. Mysko att skruven är helt borta, den ska ha nån sorts låsvätska på sig och borde inte försvinna.
Ska in på verkstan om några dar.
-
Det sitter en o-ringspackning på axel från bakaxeln, så är inte kardanaxel på plats vill den läcka vid bulten, precis som du säger.
-
Det visade sig vara skruven som håller fast kardan mot bakaxeln som saknades!
Oljan bör alltså ha läckt mellan splinesen och ut där skruven skulle ha suttit. Mysko att skruven är helt borta, den ska ha nån sorts låsvätska på sig och borde inte försvinna.
Ska in på verkstan om några dar.
Lätt fixat på verkstan. Skruv, bricka och ev o-ring ditsatt. Tyvärr läcker det lite fortfarande men inte alls så mycket som förut. Antar att axeltätningen har tagit skada av den vinglande hylsan. Ska fixas nästa service, till dess håller jag koll på oljenivån, som ska vara 25-30 mm under nivåpluggen.
Skruv, bricka och o-ring är nr 38, 39 och 28 på bilden.
(http://bloggis.se/Tramsvalp/bilder/08__Drive_System__Rear.jpg)
-
min har med börjat droppa ur tätningen mot kardan.. hällde i tätningsvätska som sväller packningar, specialtillsats för 300kr å de blev tätt på 1 dag,
låter mkt märkligt att de ska var nivån 25-30mm under nivåpluggen..hur i hela ska man kolla det.. ja häller då in tills de rinner ut sen drar igen?
jag kör vanlig 75w-90 vxl lådsolja i mina axlar.. de kan inte ha å göra med att de börjat läka va?
-
Fixat på garantin. Det läckte lite olja i början men blev tätt sen.
Det knepigaste är nog att avfetta gängorna så Loctiten fäster, utan att det kommer in för mycket avfettning i splinesen... Men antar att det går med bromsrengöring och hushållspapper runtom.