ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 10 februari 2014 kl. 18:26:20
-
Har nu prövat lite andra atv s och upplever min access väldigt spårig och hetsig på vägen. På gränsen till läskig.
Sen får man hålla styret aningens snett för att maskinen skall gå helt rakt
Har fått detta bekräftat av folk som provat min.
Har mätt väldigt snabbt. Och olastad verkar toe in ligga på 10mm nästan.
Alltså om man mäter totalen mellan innersida däck i framkant och jänmför med bakkant.
Dom andra vinklarna har jag inte kollat ännu. Men jag skulle tro att toe in är den mest betydande när maskinen spårar m.m har läskigt väg beteende.
Min plan är att minska toe in. Till en mindre skillnad.
Kanske hälften. Typ 6mm totalt längre i bakkant än framkant
sen ha några grader i innåt lutning på däcken
funderar på ta en stor vinkel mot golv och däck med lastad maskin och ha ex 1cm ifrån i ovankant från vinkel. ?
Angående att man får hålla styret aningens snett. Så funderar jag på att ta spännband från bak handtaget till varje handtag och mäta in exakt samma mått. På så vis få styret helt rakt. Sen mäta från ramen ex länkarms fästen mot bakkant däck. ?
Det ser ut att ramen går parallellt där ?
Vad tycker ni ?
-
Man kan i dagsläget inte släppa en hand från styret i någon hastighet igentligen.
Man får köra på helspänn och ev vara beredd
Har oxå lite funderingar på hur hur en styrdämpare hade funkat på våra maskiner ?
-
Så där skall det inte vara alls, men det är många faktorer som spelar in här! Allt från däcktryck till toe in
Börja med att kolla däcktryck i alla däck,
Sen gör du så att du kollar
Toe in med styret centrerat och även camber och caster.
En sak till är även att på access går det tyvärr att justera bakaxeln snett litegranna så det drar snett, kolla även detta!
-
Shit hur vet man att bakaxeln är rätt ?
Däcktrycket är ca 0.8-.09 kg
när jag köpte den var däcktrycket under vad mätare n gav utslag.
När jag provkörde hemma sen var den snudd på omöjlig att hålla på vägen.
Så när jag pumpa i 0.8 kg var som natt och dag i skillnad.
Nu gär den att köra hyffsat .men är läskigt.
-
Enklast så mäter du avståndet mellan fram och bakdäck. kolla så kedjan går rakt mellan dreven, tittar du rakt bakifrån på kedjan ser du detta. var noga med däcktrycket med. det kan dra bra snett om det skiljer mellan däcken.
-
Okej. Ty ställer styret rakt riktar in framdäcken exakt rakt. Sen mäter frånfram framdäck till bakdäck sidvis.
Vilka är fabriksintällningarna på våra access er ?
-
Hei. Jeg kjører med toe in 1-2mm når jeg sitter på og min kan kjøres med en hånd på styret i 100km/t. For å måle om akselen er rett er det mere nøyaktig å måle fra bærekule fremme til aksel inntil hjulet.
-
Okej det var lite. Men då gör jag likadant :)
-
Lämna in den till ett proffs typ vianor och få en riktig inställning.
Snören och plankor och annan skit man läser om här ger jag inte mycket för.
hade 12 mm toe out på min och den var vidrig, Vianor ändrade till 1-2 mm toe in och den blev skitskön.
-
kan man lämna in den på en vanlig proffs verkstad som vanligen gör hjulställningar på bilar?
det känns en smula för simpelt för att lämnas in det faktiskt..
en fyrhjuling är extremt lätt mekad med oxå. jag skall göra en egen inställning och kolla först. löser jag det inte får jag lämna in det.
men nu inser jag att min har alldels för mkt toe in iaf . har misstänkt detta.
-
då kan kanske vi kan komma fram till nåt här
Toe in 1-2mm
caster 2-3grader ? på cross däck
caster 2grader gat däck med hårdare däck sidor?
camber ? går det att ställa ? vilken vinkel är detta
-
Har nu mekat lite ikväll.
Började med att mäta in styret rakt. Mätte från mitten på handtaget bak och till handtagen på styret . Och spände med spännband imellan.
Justera tills det var på millimeter samma mått på bägge sidor.
Sen lasta jag på ca 100kg på hojen uppskattningsvis.
Efter detta började jag mäta med skjutmått på rörramen och se om den var parallell . Men det var den inte
hitta däremot att dom nedre länkarmsinfästningarna var helt parallella och stämde perfekt.
Så dessa utgick jag från.
Sen lossa jag låsmuttrana på styrstagen. Så dom gick att justera
började mäta mellan det främre länkarmsinfästningen och sen det bakre och till Slut var däcken nollade typ toe neutral
gick över till nästa sida och gjorde likadant.
Sen tog jag måttbandet som man kan låsa och har en flärp som gör att man ganska exakt kan mäta mått invändigt.
Hursomhelst så tog jag bort 1mm och ställde däcken 1 mm in på vardera sida. Antar att det blir toe in 1mm
Efter detta var gjort så justera jag in bakaxeln så jag fick samma mått mellan bakfälg och framfälg på vardera sida.
Kan ju säga såhär att jag hade olika toe in på höger vänster och jag hade ca 6mm
och bakaxeln stod 1.5cm fel från ens sidan till andra.
Så inte konstigt att den har svängt och varit orolig på vägen.
Men vi får se om det hjälper för imon blir det provkörning :)
-
Kommer nog bli skillnad ()p
-
Härligt att du fick till det...
Men. Ett måttband har en skräddare, du hade en talmeter ()p
-
Hehe ja just d ja talmeter ':)
-
Har nu varit ute och kört antal mil ca 10
Och skillnaden är som natt och dag. Nu är den stabil på vägen. Man kan släppa Styret med en hand det var en omöjlighet förut.
Så den timman jag la gjorde stor skillnad. Känns underbart.
Har till omed maxat den.