ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 22 juni 2013 kl. 21:30:50
-
Hur fasiken ska man lyckas ställa om dämparna?
Testade med det där verktyget som följde med och jag slant så jävligt så jag får med näsan full kraft in i stänkskärmen :tickedoff
Dessutom krökte den sig så nu får jag inte fäste alls. Likadant på den förra, fast där gick den av istället.
-
Menar du att ändra förspänningen på fjädrarna?
Prova att hissa upp den så hjulen hänger fritt. Då brukar det gå lättare.
-
Menar du att ändra förspänningen på fjädrarna?
Prova att hissa upp den så hjulen hänger fritt. Då brukar det gå lättare.
Japp, förspänningen är det jag menar.
Testade hissa upp hjulingen så hjulen hängde fritt, men det var ingen skillnad. Sitter stenhårt fast gör dom.
-
Hissade upp hjulingen igen, skruva lös däcket och grep fast med en polygrip och skulle börja vrida.
Då händer detta...
(http://i42.tinypic.com/vy9yq8.jpg)
-
Bra!
Nu får du alltså göra som du skulle gjort från början.
Lämnat maskinen till verkstaden.
()p
-
Bra!
Nu får du alltså göra som du skulle gjort från början.
Lämnat maskinen till verkstaden.
()p
Helt rätt där, borde lämna in den till verkstan tom för tvättning så ingenting ska gå snett till ()p
Eller så skaffar jag mig en pansarvagn.
-
Kanske skaffa en hobby där du inte kan förstöra något...
-
Puh...
Var på väg att rekommendera att prova med en polygrip eller liknande.
Jädra tur jag inte hann... ;D
-
Fel hanterat så kan allt gå sönder, även en pansarvagn.
Om något inte går, släpp då och låt bli.
Detta gäller särskilt nya saker, som du ju faktiskt har... där har inget rostat ihop eller liknande.
Hur mycket har inte gått sönder när du istället försökt igen, hårdare och mer envist?
Allt går, om man gör rätt.
Gör man fel, så får man köpa nya saker... och man skulle ju kunna tro att du lärt dig något av sista årens misstag...
:hmmm:
-
Fel hanterat så kan allt gå sönder, även en pansarvagn.
Om något inte går, släpp då och låt bli.
Detta gäller särskilt nya saker, som du ju faktiskt har... där har inget rostat ihop eller liknande.
Hur mycket har inte gått sönder när du istället försökt igen, hårdare och mer envist?
Allt går, om man gör rätt.
Gör man fel, så får man köpa nya saker... och man skulle ju kunna tro att du lärt dig något av sista årens misstag...
:hmmm:
Word!
Det som inte går, ska jag låta bli helt enkelt. Annars får jag köpa nytt, vilket det alltid hänt.
Aja, nu vet man iaf att man aldrig ska använda polygrip till att justera stötdämparfjädringen med.
-
Var kan man hitta endast 1 ny likadan dämpare? :hmmm:
-
Prova där ni köpte maskinen.
Detta var väl rätt så väntat eller?
-
Jag har använt polygrip till denna justering åtskilliga gånger när man inte haft tillgång till en riktig haknyckel. Ibland går det lätt, ibland går det lite tyngre. Att fjädertallriken spruckit sönder i småbitar har jag däremot aldrig varit med om.
Förstår inte hur du lyckas med allt Emil...
-
Förstår inte hur du lyckas med allt Emil...
Det gör ingen annan heller...;)
-
Var kan man hitta endast 1 ny likadan dämpare? :hmmm:
Du behöver ju inte byta hela dämparen. Byt fjädersätet bara. Sen brukar jag spraya WD40 före jag vrider förspänningen. Gör en enorm skillnad i dom flesta fall. :)
-
Drummel!!!
Du verkar tyvärr inte ha någon mektalang så lämna in skiten.
"Ett gott skratt förlänger livet". Efter dina trådar blir man gammal som en oxe :D
-
Var det inte stål? ser ut som gjutgods. Då är det inte bra att klämma åt, andvänd en haknyckel, gillar du inte skiten som följde med bygg en eller handla ett sett. Verktyg kan man inte få för mycket av.
-
Drummel!!!
Du verkar tyvärr inte ha någon mektalang så lämna in skiten.
"Ett gott skratt förlänger livet". Efter dina trådar blir man gammal som en oxe :D
Kul att man iaf lyckas glädja någon ;D
Medans det blir tvärtom för en själv :banghead:
Var det inte stål? ser ut som gjutgods. Då är det inte bra att klämma åt, andvänd en haknyckel, gillar du inte skiten som följde med bygg en eller handla ett sett. Verktyg kan man inte få för mycket av.
Det var gjutgods, ser riktigt klent ut också.
-
Glad att Emils pappa inte drog en runk bara när Emil blev till.
Tänk vad tråkigt det hade varit då :lol:
-
Glad att Emils pappa inte drog en runk bara när Emil blev till.
Tänk vad tråkigt det hade varit då :lol:
Hahahahahaha
-
Har ni nå tips på hur man ska få klämt ihop fjädern så man kan sätta dit en ny såndär?
-
Ett litet spännband räcker :)
-
Varför var inte denna tråden bra längre..?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47535.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47535.0)
Att montera nytt fjädersäte känns för övrigt minst sagt riskabelt om man har problem med att justera detsamma.
:hmmm:
-
En fråga till dig Emil, hur reagerar din pappa när något sådant händer? Jag såg hur du misshandlade din 400. Ändå köpet han en ny åt dig.. Eller är den för hela familjen?
Min pappa hade blivit jävligt förbannad om jag skulle förstöra något på ett klantigt sätt.
Som tur har jag inte gjort några dumma saker (än så länge) :p
-
En fråga till dig Emil, hur reagerar din pappa när något sådant händer? Jag såg hur du misshandlade din 400. Ändå köpet han en ny åt dig.. Eller är den för hela familjen?
Min pappa hade blivit jävligt förbannad om jag skulle förstöra något på ett klantigt sätt.
Som tur har jag inte gjort några dumma saker (än så länge) :p
Han blev mest förbannad över hur dålig kvaliten är, när det inte ens går å ställa om dämparen.
Och jag håller med honom där.
-
Han blev mest förbannad över hur dålig kvaliten är, när det inte ens går å ställa om dämparen.
Och jag håller med honom där.
Tror mer på att det är ni som inte kan :whip:
-
Tycker att alla kan sluta hacka på pojk stackaren är inte så lätt alla gånger när man själv ska greja heller...
brukar själv använda rörtång på fjäderspäningen på cf'en då orginal hak nyckel är totalt värdelös och inte fan har den tallriken ramlat i delar ännu :banghead:
-
Tycker att alla kan sluta hacka på pojk stackaren är inte så lätt alla gånger när man själv ska greja heller...
brukar själv använda rörtång på fjäderspäningen på cf'en då orginal hak nyckel är totalt värdelös och inte fan har den tallriken ramlat i delar ännu :banghead:
Håller med här, man måste va ung och dum för att bli gammal och vis.
Å dessa nedlåtande kommentarena Emil får sporrar nog inte han direkt...
-
Alla gör fel och misstag, ja.
Flertalet lär sig dock av misstagen.
Och flertalet gör sina misstag på gammalt skrot, inte på nya maskiner för sexsiffriga belopp.
Man måste vara försiktig när man skruvar och ha lite "känsla".
Det går liksom inte att alltid hämta spett och dynamit och sen klaga på dålig kvalité, fel materialval osv.
Emil... statistiken talar emot dig.
Alla andra kan ju justera sina dämpare.
Att sedan sätet gick sönder var ju inte sätets fel, du brukade våld och fel verktyg.
Gör man som man skall så håller det, både till det som är dess tänkta funktion och för att justera.
Men utsätts ringen för tyck från sidorna, ja då spricker den...
Men det är inte ringens fel.
Tänk så här, om du skall tvätta en bil och framrutan då har intorkade flugor som vägrar lossa...
...och du då hämtar en sten för att "justera" lite, då kan man misstänka att bilrutan går sönder efter en stund.
Tycker då du och din far att det är dåligt kvalité på bilrutor?
(förresten var väl iofs detta ett dåligt exempel, då du faktiskt gjorde något liknande men då gällande limrester på maskinens karossplast)
Visst är det är bra med självförtroende men ibland måste man faktiskt inse att man gjort fel.
Det kan liksom inte alltid vara fel på precis allting annat.
-
Alla gör fel och misstag, ja.
Flertalet lär sig dock av misstagen.
Och flertalet gör sina misstag på gammalt skrot, inte på nya maskiner för sexsiffriga belopp.
Man måste vara försiktig när man skruvar och ha lite "känsla".
Det går liksom inte att alltid hämta spett och dynamit och sen klaga på dålig kvalité, fel materialval osv.
Emil... statistiken talar emot dig.
Alla andra kan ju justera sina dämpare.
Att sedan sätet gick sönder var ju inte sätets fel, du brukade våld och fel verktyg.
Gör man som man skall så håller det, både till det som är dess tänkta funktion och för att justera.
Men utsätts ringen för tyck från sidorna, ja då spricker den...
Men det är inte ringens fel.
Tänk så här, om du skall tvätta en bil och framrutan då har intorkade flugor som vägrar lossa...
...och du då hämtar en sten för att "justera" lite, då kan man misstänka att bilrutan går sönder efter en stund.
Tycker då du och din far att det är dåligt kvalité på bilrutor?
(förresten var väl iofs detta ett dåligt exempel, då du faktiskt gjorde något liknande men då gällande limrester på maskinens karossplast)
Visst är det är bra med självförtroende men ibland måste man faktiskt inse att man gjort fel.
Det kan liksom inte alltid vara fel på precis allting annat.
Så jävla bra skrivet!
-
Var det det skit i gängorna?
Jag har haft ett antal bilar där jag har kört med coilovers även på vintertid. Det brukar samlas ganska så mycket skit i gängorna. Stålborste och smörja gör susen och för att inte slita halvt ihjäl sig så kan man alltid förlänga haknyckeln med ett kort litet järn rör. Att haknyckeln viker sig köper jag, får man lite fel vinkel så gör dom de.
Att sätet sprack förstår jag också om det var gjutgods.
Knappast fel på kvalitén.
CF har dock inte sina i gjutgods.
-
Skit i alla hackkycklingar Emil.
De är bara avundsjuka :P
Man lär sig mycket bättre på egna tabbar.
Försökte du gå från hårdaste fjäderspänningen till det lägsta, alltså spänna lite mer så den trillar ner till det mjukaste läget? Isf. kan jag för stå att det gick trögt.
-
Var det det skit i gängorna?
Jag har haft ett antal bilar där jag har kört med coilovers även på vintertid. Det brukar samlas ganska så mycket skit i gängorna. Stålborste och smörja gör susen och för att inte slita halvt ihjäl sig så kan man alltid förlänga haknyckeln med ett kort litet järn rör. Att haknyckeln viker sig köper jag, får man lite fel vinkel så gör dom de.
Att sätet sprack förstår jag också om det var gjutgods.
Knappast fel på kvalitén.
CF har dock inte sina i gjutgods.
Det är inga gängor alls utan bara slätt, så den glider alltså.
Skit i alla hackkycklingar Emil.
De är bara avundsjuka :P
Man lär sig mycket bättre på egna tabbar.
Försökte du gå från hårdaste fjäderspänningen till det lägsta, alltså spänna lite mer så den trillar ner till det mjukaste läget? Isf. kan jag för stå att det gick trögt.
Försökte vrida så den åker upp ett snäpp, eftersom jag tyckte den var lite mjuk i fronten.
Spänna den alltså.
-
Det är inga gängor alls utan bara slätt, så den glider alltså.
Vet inte hur dina dämpare ser ut men jag förstår