ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: mindstate skrivet 6 februari 2013 kl. 21:17:12

Titel: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 6 februari 2013 kl. 21:17:12
CECTEK 500 EFI Kingcobra hade oförklarligt ingen egen officiell tråd.
Så jag tog saken i egna vantar och döpte om denna tråden,,
bara för oss som har Kungs Kobror mellan benen

-Här tänkte jag att vi kungar kan hänga och tjöta kobra tills... tja!  ;)


Jag tänker i alla fall posta inlägg med mina framgångar, motgångar, upp och ner samt kanske något filmklipp.
Allt om mitt ägande av en Kungscobra.
Prolog: -Att det blev en Cectek Kingcobra var ren slump. En 2011a var sänkt i pris och jag bytte in min Buell XB12S. La mellan några pengar och breddade åksäsongen till året runt. Motorcyklarna ställs ju in i november och tinas upp i april. Fyrhjulingen blir ju bara roligare ju halare och snöigare det blir  ()p

På bilden poserar min treåriga son stolt. Han är lik sin far en lagom smula motor-tokig och älskar dagliga småturer kring Fjäråstrakten.
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/c156.0.403.403/p403x403/395385_10151257200573602_1349805251_n.jpg)

Mellan minusgraderna blir det lätt slabbigt och geggigt. Men inte mindre kul för det.
Jaja håller jag med nu för att ha sett vissa köra i träsk och nästan helt begrava sina maskiner
i tre fot djup lera är mina bilder inget i jämförelse.
Men jag är nybakad och tvättar min maskin efter nästan varje åk! ':)
(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/61731_10151298840163602_1464428937_n.jpg)
(http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/150979_10151298840168602_749283145_n.jpg)
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/426004_10151298840138602_897378241_n.jpg)
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: mindstate skrivet 6 februari 2013 kl. 21:26:19
Snabbare än fort upptäckte jag fördelarna med riktigt hasplåt och bytte ut Cectekens plastpulka som sitter original under buken mot ett riktigt aluskydd skräddarsytt till Kingcobran. Genom detta ATVforum sparade jag nästan 3000kr mot att köpa ett nytt hos min Cectek ÅF. Och en medlem här på forumet fick in lika mycket pengar i kassan då han haft ett stående i garaget till allmän beskådan mer än ett år. Flax kan man kalla det  :sunny:

(http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/c156.0.403.403/p403x403/2018_10151260090263602_1831705378_n.jpg)(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/843985_10151286110428602_382951569_o.jpg)
Oavsett om det är djupa diken, sura stubbar, stenjävlar eller stöddiga snövallar behöver man inte lyfta röva onödigt mycket för att underlätta klättring och körning. -Måste vara fler än jag som lyfter på arslet när man skuttar över ojämnt väg med bilen eller hur  ^-^
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/843932_10151286114603602_1441479921_o.jpg)
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: mindstate skrivet 17 februari 2013 kl. 12:34:53
94 sekunder lek på alla fyra  ^-^
First ATV clip (http://www.youtube.com/watch?v=M6hHJ7YjQOk#)
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: PeddaATV skrivet 4 mars 2013 kl. 18:40:34
Hej, nu sätter vi fart på denna tråden. :)
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: PeddaATV skrivet 4 mars 2013 kl. 19:24:08
6500k T10 Led
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: t1an skrivet 4 mars 2013 kl. 19:30:11
Snygg som satan  ()p

Ser att du har ägt en SMC 700 , vad tycker du om den ? Skillnad mot Kingcobran ?
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: PeddaATV skrivet 4 mars 2013 kl. 19:37:26
Smc 700 är en bra maskin för pengarna ja hade problem med vatten i samtliga lycktor, bakskjutningar annars inget så.... Kingcobra är lite slöare MEN så jävlar snygg design. Hur den håller vet ja inte än.... Har haft en Cectek estoc innan som ja körde 300 mil med problem fritt mvh
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: mindstate skrivet 8 mars 2013 kl. 00:36:42
6500k T10 Led
Var hittade du w5w/t10(led) starka nog som halvljus?
tänkte oxå sätta led runt om & spara amp till xtraljus på styret t.ex
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 8 mars 2013 kl. 17:18:04
26" med för mycke luft i :)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 9 mars 2013 kl. 14:34:08
Broder provar lite
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 9 mars 2013 kl. 22:48:12
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/885176_10151356193778602_739948216_o.jpg)
Nu sitter 25X10-12 (Kingcobras original bakdäck) runt om på alla fyra. Ett framgångsrikt test i väntan på liiiite
fetare tassar som Peddas 26X11-14.

Lite bilder på bytet av framhjulens originaldimensioner 25X08-12 till de bredare 25X10-12
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/882231_10151356193123602_1717699629_o.jpg)
(http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/887212_10151356193238602_1121890799_o.jpg)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 9 mars 2013 kl. 23:59:00
Gjorde gott med 10or!
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Tedde skrivet 10 mars 2013 kl. 01:54:09
26" med för mycke luft i :)

riktigt frän med dom hjulen :) vad är de för dimensioner? är de bighorn eller sun-f? :)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 10 mars 2013 kl. 06:50:46
De är artax däck 26/11-14 mvh
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 10 mars 2013 kl. 06:55:41
Blev en sväng till skogen igår. Maskinen känns riktigt bra än :)
Titel: SV: Kungsbacka Kingcobra
Skrivet av: mindstate skrivet 10 mars 2013 kl. 09:21:02
6500k T10 Led
Men så svara då ?!?  ;)
-Var hittade du w5w/t10(led) starka nog som halvljus?
Habegäret blir snart för svårt för mig att hantera  ()p
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 10 mars 2013 kl. 19:35:18
De finns inte så de räcker till halv ljus bara parkerings ljus
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 10 mars 2013 kl. 19:38:34
Exenon kitt får du ha om de ska räcka till halv ljus. Däck paketet blev ännu dyrare för mig för nu får inte maskinen plats på kärran ;)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 14 mars 2013 kl. 21:01:02
http://youtu.be/4CKXkFPNCfk (http://youtu.be/4CKXkFPNCfk)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 17 mars 2013 kl. 11:59:42
http://youtu.be/wWRCfDBP7C4 (http://youtu.be/wWRCfDBP7C4)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 17 mars 2013 kl. 14:50:26
Go tur idag :)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 17 mars 2013 kl. 21:47:30
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/881925_10151368615113602_593882481_o.jpg)

Kan bara hålla med dig Patrik. Denna helgen var... -epic! :headbang:
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Jugge skrivet 19 mars 2013 kl. 01:30:56
Vad toppar era?
Läste att dom ska göra runt 100km/h
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 19 mars 2013 kl. 08:55:50
90 kr
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 19 mars 2013 kl. 10:52:19
Med original 25" toppar den ca 80 / 90km/h på plan väg.
PeddaATV och jag kör med 26" och 27" och det ger några % mer km/h till bekostnad av pulver.

Fast det finns vägar till det perfekta draget
Variator byten och dyr-trimm  :headbang:

Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Jugge skrivet 10 april 2013 kl. 12:04:31
Ja då verkar det inte som nått fel då vi ligger runt 80-90 :)


Någon som kollat på gathjul nu till sommarn?

Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 11 april 2013 kl. 07:22:16
Mumma
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Angry Chaplin skrivet 18 maj 2013 kl. 17:17:57
Är ni nöjda fortfarande ? 8)  Funderar på att skaffa till mig .
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: PeddaATV skrivet 20 maj 2013 kl. 22:40:26
Min funkar fint!
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Angry Chaplin skrivet 21 maj 2013 kl. 17:35:41
Min funkar fint!


Ska till Sth nästa vecka för provkörning . :headbang:
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 23 juni 2013 kl. 10:42:59
Fast det finns vägar till det perfekta draget
Variator byten och dyr-trimm  :headbang:
Nu ska jag rätta mig själv för har nu fått bekräftat att uppgiften jag fått tidigare är felaktig.
Det finns i dagsläget inget alternativ till Cecteks drivlina som variatorbyte till t.ex. Dr.Pulley o likn.
Cectek har optimal drivlina heter det i kommentaren. Hade gärna fått fram en 25hk till i maskinen.
Den är liiite slö när man testat 85hk maskiner i samma kategori.
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1040676_10151521195028602_686232703_o.jpg)
Enda mecket man kan göra är att byta drev i drivknuten bak för lägre utväxling.
Starkare vrid men lägre topphastighet.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 juni 2013 kl. 11:06:21

Enda mecket man kan göra är att byta drev i drivknuten bak för lägre utväxling.
Starkare vrid men lägre topphastighet.

Byter du drev i bakväxeln så lär du väl byta fram också, annars lär väl 4wd inte fungera något vidare.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 27 juni 2013 kl. 21:30:27
Någon som kollat på gathjul nu till sommarn?
Gathjul?
Jag sätter på ler-däck  ;D
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Odie skrivet 20 oktober 2013 kl. 14:21:32
Tja. Har du Cecteken kvar? Har en 09a som dom bytt motor på, innan jag köpte den. Dom har haft sönder ca 60% av alla plastskruvar som håller fast kåporna... Varför man nu sätter plastskruv fattar jag inte. Byta växlar med ett vred är inte optimalt. Min kärvar som fan, funkar fint när den är avstängd men gå från hög till back är en mindre kul. Den laddar inte batteriet heller så de är bara att åka utan lyse om man ska åka några timmar. Idag när jag skulle ut upptäckte jag att det inre fästet till ljuddämparen hade gått av... Plockar bort den och kan  bocka fästet med fingrarna! Börjar bli mer och mer skeptisk till kvaliten på de här maskinerna.
Har du haft några problem med din?
MVH Ådi
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: rojjan1 skrivet 15 december 2013 kl. 20:50:03
Hur fort går en som här maskin o-strypt? 120? ,är bra drag i maskin ,lätt å dra upp på bakhjulen å så=)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 december 2013 kl. 09:40:04
Hur fort går en som här maskin o-strypt? 120? ,är bra drag i maskin ,lätt å dra upp på bakhjulen å så=)

Om du läser tidigare i denna tråden så ser du ju att farten ligger nog max runt 90km/h. Och effekten är väl nått många vill ha mer av.
Ska du busa och åka fort så tycker jag du ska kolla på can-am 800 istället, renegade om du gillar detta stuket.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 19 december 2013 kl. 15:25:15
Hur fort går en som här maskin o-strypt? 120? ,är bra drag i maskin ,lätt å dra upp på bakhjulen å så=)

Bakhjulen?  Skämtar du?

Utan våld(stå på racket) kan jag inte nämna någon ATV under 700cc som går på bakhjulen.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: rojjan1 skrivet 19 december 2013 kl. 22:12:48
Om du läser tidigare i denna tråden så ser du ju att farten ligger nog max runt 90km/h. Och effekten är väl nått många vill ha mer av.
Ska du busa och åka fort så tycker jag du ska kolla på can-am 800 istället, renegade om du gillar detta stuket.

Jo jag såg dom gick 90 med original däck. Min access 300 gick max 90 strypt och o-strypt 105-110. För cobra den jag ska köpa är strypt till samma kw och den får ju 15 till när strypningarna åker bort, så tänkte att topphastighet skulle bli lite högre med. Va det jag undrade mest i min fråga
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: rojjan1 skrivet 19 december 2013 kl. 22:23:38
Bakhjulen?  Skämtar du?

Utan våld(stå på racket) kan jag inte nämna någon ATV under 700cc som går på bakhjulen.
finns väll flera maskiner under 700cc som går upp på bakhjulen . Access 450, dinli 450 och många fler men det räknas som quad kanske och inte atv? Min bros lilla adly 300 går ju upp på bakhjulen med bara gas och lite bakåt lut:)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 december 2013 kl. 22:37:47
Det är en väldig skillnad på quad och atv, helst om man jämför variator vs manuell låda med koppling.
En tyngre atv med variator känns rätt trött, men det är därför det finns större motorer.  :headbang:
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: rojjan1 skrivet 19 december 2013 kl. 23:00:12
Det är en väldig skillnad på quad och atv, helst om man jämför variator vs manuell låda med koppling.
En tyngre atv med variator känns rätt trött, men det är därför det finns större motorer.  :headbang:
okej då vet man det :) är rätt ny med fyrhjulingar . Köpte en access 300 förra året , men upptäckte va roligt det va att köra i skogen å så .så ville ha en med 4hjul drift .hoppas bara man blir nöjd med cobran den är ju snygg still på den, och sen värkar den va rätt rapp å pigg va folk säger
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 december 2013 kl. 23:47:38
okej då vet man det :) är rätt ny med fyrhjulingar . Köpte en access 300 förra året , men upptäckte va roligt det va att köra i skogen å så .så ville ha en med 4hjul drift .hoppas bara man blir nöjd med cobran den är ju snygg still på den, och sen värkar den va rätt rapp å pigg va folk säger

Det blir nog bra, och kul att leka i snön är det ju också.  ()p

Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 3 januari 2014 kl. 19:25:11
Min subjektiva rapport på första året av Cectek ägande.
Jag har kört Cobran i ett år nu. Men redan i somras drägglade jag över Can-Ams Xt 1000.
Cectek har helt enkelt inte tillräckligt med pulver för feta däck/träsk-körning/behållen leklust.
 -Precis i den ordningen.
Kör man inte uteslutande på sand, grus och viss lättare terrängkörning är maskinen för slö.

Jag fick min maskin ny, och trodde den var fabriksstrypt från början. Men väl vid första servicen konstaterades att säljaren missat att nämna den var ostrypt. Det fanns inga mera hästar att trimma fram heller då cectek inte kan modifiera drivlinan som vissa andra Kina märken. Enda lilla pillet är bakre diffen som kan bytas mot en med mer vrid och mindre fart. Så vida man inte istället byter till effekt slip-on och bänkar fram några kusar. Men det blir ändå försumbara skillnader och är inte kostnadseffektivt.

Cobran är en bra ingångsmodell så länge man vet dess svagheter och begränsningar.
OBS! Köp Inga modeller med växelvredet (ratten) för det är nästan uteslutande krångel med de årsmodellerna.
OCH!
-ATV SWEDEN som är distributör för Cectek i norden och Baltikum är värdelösa på att ordna reservdelar. Eller så är det kommunikationen mellan Göteborska Wheels4u och ATV-SWEDEN som är problemet för min maskin blev påkörd i april 2013. Jag har än idag (Jan 2014) inte fått några av ersättningskåporna då de var restade tills nyligen. Åtta månaders väntan är uselt.
Under tiden har kamremmen gått av (garantiåtgärd som tog tre veckor att åtgärda)
Och maskinen spenderat nästan tre månader på service för el-fel (garantiåtgärd och W4u's service väntelista)

Vill du köpa en Atv för att någon-gång-när-lusten-faller-på, köra en repa är den ok.
Men som bruksfordon kommer du spy på den för eller senare.
Är det problem eller trasigt blir den troligtvis stående utan reservdelar ett tag.
Har man inget emot att stå å betala skatt, försäkring och ev. avbetalning på en obrukbar maskin gör det ju inget.

Får jag hem maskinen och det blir elfel på samma sätt igen. Kommer jag kräva att köpet hävs och lägger mina 70 lappar på en Can-Am istället.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Hydro skrivet 3 januari 2014 kl. 19:39:22
Åtta månader för ett kåpset är totalt åt fan.
Vad spelar det för roll om man har en "billig" (70 000!!!) maskin om man inte kan använda den...?

Jättebra att du skriver och berättar lite om hur det kan gå till, nu medan du är ägare, för sen efter du eventuellt sålt den då blir genast alla dina erfarenheter tyvärr mer eller mindre tabu här på forumet.
 >:(

Bara frasen om att man köpt en maskin i tron att den varit strypt... medan det visat sig vara en fulleffektshjuling ger ju en liten hint om hur mycket pulver deras 500-stånkor ger.

Can-Ams 500-hjulingar är dyrare men de är tvåcylindriga... så en mer rättvis jämförelse blir det med en 400, och där lär en Cectek få pisk i alla grenar.
Även totalekonomi.

Nu handlar ju inte tråden om detta, och huruvida du menar byta maskin eller ej framgår inte heller, men jag upphör aldrig att imponeras av många människors extrema tålamod och eviga intresse.

Hade jag haft en sån maskin hade jag dels blivit DUKTIG ovän med samtliga firmor som lovar grejer och dels troligen tappat intresset TOTALT för fyrhjulingar för all framtid.

Ungefär som när man var liten och skulle iväg och fiska, då fick man ett kastspöset från ortens mack med idiotsäker inkapslad haspel.
Det blev trassel på rullen redan i bagaget på väg till sjön!
Klart man vägrat fiska sen dess.
 :tickedoff
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Richie skrivet 3 januari 2014 kl. 20:36:04
Synd för den är jäkligt cool och snygg!

Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Bluper skrivet 4 februari 2014 kl. 14:27:38
Jag har nu haft min kingkobra i ett halvår. Trots vissa problem är jag ändå nöjd med maskinen.
Tyvärr så verkar det finnas dåligt med info om Cectek maskinerna. Eller så har jag inte hittat rätt sida än.

Jag vill ha reda på vilka mått ventilerna ska ställas in efter? Vilken olja ska man ha i diffarna och gör en tjockare
olja att den diffar mindre (bättre grepp)

Min gör just nu 110km/h som max med orginal storlek på hjulen. Men jag hoppas att det ska gå att få ut lite till när jag lärt mig maskinen mer :-)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: rojjan1 skrivet 6 februari 2014 kl. 18:52:10
Jag har nu haft min kingkobra i ett halvår. Trots vissa problem är jag ändå nöjd med maskinen.
Tyvärr så verkar det finnas dåligt med info om Cectek maskinerna. Eller så har jag inte hittat rätt sida än.

Jag vill ha reda på vilka mått ventilerna ska ställas in efter? Vilken olja ska man ha i diffarna och gör en tjockare
olja att den diffar mindre (bättre grepp)

Min gör just nu 110km/h som max med orginal storlek på hjulen. Men jag hoppas att det ska gå att få ut lite till när jag lärt mig maskinen mer :-)

Vad har du haft för fel på den?
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Hyson skrivet 6 februari 2014 kl. 19:22:00
Jag har nu haft min kingkobra i ett halvår. Trots vissa problem är jag ändå nöjd med maskinen.
Tyvärr så verkar det finnas dåligt med info om Cectek maskinerna. Eller så har jag inte hittat rätt sida än.

Jag vill ha reda på vilka mått ventilerna ska ställas in efter? Vilken olja ska man ha i diffarna och gör en tjockare
olja att den diffar mindre (bättre grepp)

Min gör just nu 110km/h som max med orginal storlek på hjulen. Men jag hoppas att det ska gå att få ut lite till när jag lärt mig maskinen mer :-)
Nyfiken jag åxå....
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: mindstate skrivet 25 februari 2014 kl. 14:12:16
Jag fick tillsist fixat min maskin. SalusAnsvar (Numera Folkskam) tog sitt ansvar. ATV-Sweden lyckades tillsist borra fram oljan man behövde för att gjuta plasten till  mina kåpor. ELLER så är plastdetaljerna i karossen gjorda av någon svåråtkomlig plast som skördas på en avlägsen måne kan man tro i sin vildaste fantasi. Wheels4U fick i alla fall reservdelarna tillsänt verkstan i mitten av januari.

Hur som helst kom maskinen hem och man har tittat på tändningen och insprutningen och nu går den lite vassare. Tidigare gjorde den cirkus 85 på raksträcka med förare men nu pressar den 100 med passagerare bak. Har dock inte åkt själv än. så mer har jag inte att berätta.
Jag kommer nog sälja maskinen så vill någon Kingcobra ägare köpa mina extradäck och fälgar är det bara att maila på mindstate@live.se

jag har två uppsättningar MUD lite xtr kopior i strl. 26X09-14 & 26X11-14
Kopiorna är lite hårdare gummi än ITPs original MudLite XTR men det ger bara bättre slitstyrka på asfalt. Det ena paketet är helt oanvända.
=4500kr
Andra är bara demo-monterade och körda max några timmar.
=3800kr
(Köper någon båda paketen släpper jag dom för 7500.-)

En uppsättning ITP SS 14"X(4X110)alufälg, 14-6 (fram) & 14-8 (bak) som funkar perfekt med ovan nämnda däck. 3000.-
Köper man fälgar och alla Muddäcken blir...
paketpriset 10.000 vid snabb affär.

Tillsist.
Fyra Maxxis allround däck. Cectek Kingcobra originaldäck (25X08-12)
Perfekta att ha en uppsättning gummi att dubba till IS-däck  :headbang:
Fyra original Kingcobra 12" fälgar (4X110)
= paketpris 2000kr
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Bluper skrivet 8 juli 2014 kl. 14:18:13

Vad har du haft för fel på den?

Nyfiken jag åxå....

Sorry att jag inte svarat tidigare.

Problemen jag haft med den verkar röra elen. Den dör ibland när man ger gas från tomgång. Svårt att få i främre diffen. Det senaste är att varvräknaren visa helt fel. Nålen hänger sig på olika ställen, ibland går den runt och täcker hastighetsmätaren :)
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 juli 2014 kl. 16:27:47
Sorry att jag inte svarat tidigare.

Problemen jag haft med den verkar röra elen. Den dör ibland när man ger gas från tomgång. Svårt att få i främre diffen. Det senaste är att varvräknaren visa helt fel. Nålen hänger sig på olika ställen, ibland går den runt och täcker hastighetsmätaren :)

Kanske något jordfel som gör att det spökar för dig.

Det sitter en dcu baktill, en styrbox till diffarna. Den kanske krånglar så att du får problem med både gasen och diffarna. Kolla om den ser ut att ha tagit in fukt.

Dcu och laddregulatorn har jag sålt, annars har jag mkt delar kvar till cectek. Ifall ni vill komma undan med beg saker.

Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Trikkz skrivet 2 maj 2017 kl. 11:48:30
Jag har precis köpt en Cectek Kingcobra vilken jag tror har samma motor som Quaddriften ?

Det jag funderar på är hur ni upplever era , jag har inte kört min i mer än 5 mil ännu och jag såg i manualen att man ska köra lugnt den första tiden vilket jag försöker göra .
men hur snabbt ska den gå egentligen ? , jag lyckas inte få min att göra mer än 70 km/h vilket jag tycker är lite lite , eller ?

Finns här någon med mer erfarenhet än mig som kan hjälpa ?
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: qbtq skrivet 3 maj 2017 kl. 06:52:40
Jag har precis köpt en Cectek Kingcobra vilken jag tror har samma motor som Quaddriften ?

Det jag funderar på är hur ni upplever era , jag har inte kört min i mer än 5 mil ännu och jag såg i manualen att man ska köra lugnt den första tiden vilket jag försöker göra .
men hur snabbt ska den gå egentligen ? , jag lyckas inte få min att göra mer än 70 km/h vilket jag tycker är lite lite , eller ?

Finns här någon med mer erfarenhet än mig som kan hjälpa ?

Har haft en Gladiator tidigare. ( Samma motor) Googla så hittar du hur du släpper på strypningarna ( Kommer inte ihåg)
Min med grovmönstrade däck var jag iaf upp i över 120 med... Sedan blev det lite läskigt ;-) Men dit bör du komma iaf.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Trikkz skrivet 3 maj 2017 kl. 11:31:11
Har haft en Gladiator tidigare. ( Samma motor) Googla så hittar du hur du släpper på strypningarna ( Kommer inte ihåg)
Min med grovmönstrade däck var jag iaf upp i över 120 med... Sedan blev det lite läskigt ;-) Men dit bör du komma iaf.

Har letat men inte hittat någon bra guide , verkar dock vara två strypningar en i tumgasen och en i spjällhuset , kan det stämma ?
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: qbtq skrivet 3 maj 2017 kl. 15:27:47
Har letat men inte hittat någon bra guide , verkar dock vara två strypningar en i tumgasen och en i spjällhuset , kan det stämma ?
Kan nog stämma.. Min var "avstrypt" vid leverans..

Manne... tror jag har mer info.. samt har en han kan se på just nu... min är såld sedan ett halvår. :-(
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Kratoz_SH skrivet 9 oktober 2017 kl. 09:00:28
Hej.
Noob på området.
Tänkte köpa en ATV främst för att ploga parkering samt 200m uppfart.
(vet inte ännu om jag skall köpa CF, Begagnat, GOES, CECTEK.)

Är det någon här som använder sin King till plogning?
Och är det något särskilt att tänka på isf (annan plog än original osv)?

Tack på förhand!  ()p
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 9 oktober 2017 kl. 12:28:27
Var bor du, hur mycket snö blir det.
Skall man ploga en väg som är 200 meter lång så måste man kunna bli av med snön åt sidan på ett antal ställen för att det skall fungera en hel vinter, att bara snedställa en plog och tro att man kan trycka bort snön funkar inte.
Samma sak om uppfarten är stor, du måste ha antingen en slänt som du kan skotta snön ut över, eller ha rätt stora ytor dit du kan trycka snön.
Talar vi om 50 cm snö eller mer/år så är det onekligen en fördel med bandsats om man ska ploga, det gör i vart fall att man kan bygga ramper för snön, så man kan få plats med mer snö på mindre yta.
Du kanske har någon bild på uppfarten och gårdsplanen så man kan bilda sig en uppfattning.
Som jag ser det så styr behoven lika mycket som annat när det gäller att komma med råd.
De flesta olika maskiner och fabrikat orkar göra jobbet, men en väldigt viktig sak om man skall ploga mycket med maskinen är att det finns en rejäl generator på den, annars kommer du att få slut ström i batteriet innan du är färdig med plogningen.
En stor generator brukar vara lika med märkesmaskiner, men det får du kolla upp bättre, minst 30 A bör det vara, gärna mer.
På min canam är det 60 A generator.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Kratoz_SH skrivet 9 oktober 2017 kl. 13:39:00
Tack för svar!  ()p

Jag bor i Borlänge och plogade (fick plogat) 2 ggr förra året som var extremt snällt.
Det är svårt att hålla reda på hur ofta/mycket det kommer då man inte har gjort jobbet själv.
Jag har iaf inte kört min snöskoter många gånger hem i kring de sista 3-4 åren.  :(

Från min parkering så lutar uppfarten neråt ända till utfarten på "stora" vägen.
Det finns också gott om hål/sluttningar där man får undan snön.  :)

Skall komma ihåg att kolla generator.  ()p
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Tobzter skrivet 24 april 2019 kl. 14:52:25
Hur är dessa maskiner om man jämför mot goes/cfmoto?
är sugen på en som har rulla ca 300mil
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Manne_74 skrivet 6 maj 2019 kl. 22:38:14
Undvik cectek,  märket håller på att dö ut.
Dyra orginalreservdelar, går dock hitta billigare på internet från andra maskiner som passar.

Det vridbara växelreglager suger styggt.

Cfmoto har mer lill-lull att erbjuda.

Övrigt så ska ju cfmoto och geos vara byggda i samma fabrik.
Titel: SV: CECTEK 500 EFI KINGCOBRA (inofficiell tråd)
Skrivet av: Tobzter skrivet 8 maj 2019 kl. 18:26:12
De vart en cf 520 . Tack för info  angående denna modell