ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 20 augusti 2010 kl. 17:32:10

Titel: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 20 augusti 2010 kl. 17:32:10
Hi Can am owners

Har kört en tråd under "att köpa ATV" som lyder "ATV för 80-85 KSEK, vad skall man köpa?"
Jag har fått mängder med bra svar om olika maskiner. Många tycker coola Can am är en vettig maskin för det jag skall använde den till :

50 % Grusväg
20 % Plogning
10 % Dra ut älg, körning i skogen
10 % Asfalt
10 % Diverse arbete på tomten
10 % Åka två på den

Jag har tittat på Can am 400, 500 och 650. 

Budget 85 KSEK + tillbehör för max 15 KSEK

Jag skall imorgon ut och provköra ny 400, 500 och 650 men är egentligen ute efter en begagnad maskin med något år på nacken.

Ni som har liknande maskiner, har ni några bra tips på vad man skall titta på ?
Vilka "kända fel" finns på Can am olika modeler? Vilka problem (om några) har just du upplevt ?

Mycket tacksam för tips för att göra ett så bra köp som möjligt.

Tack på förhand // Martin 
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Thyrén skrivet 20 augusti 2010 kl. 18:08:19
Har ju själv tänkt köpa en 500 -09 nu till hösten men nu har jag blivit jävligt sugen på en 650 -07 elle -08 ()p

Har kört en kompis 400 ganska mkt och den tkr den är ganska slö... jag ligger jämt med den med min LTZ 250 i början men efter ett tag drar Can-amen ifrån.

Till arbete funkar den väl bra men när man ska nöjesåka lite mer så blir den slö.

Vet inte hur 500, 650 är men dom borde ju vara ganska mkt piggare än 400an.

Skriv och berätta gärna skillnaden mellan dom 3 imorgon när du testat ()p
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 20 augusti 2010 kl. 19:41:46
Har ju själv tänkt köpa en 500 -09 nu till hösten men nu har jag blivit jävligt sugen på en 650 -07 elle -08 ()p

Har kört en kompis 400 ganska mkt och den tkr den är ganska slö... jag ligger jämt med den med min LTZ 250 i början men efter ett tag drar Can-amen ifrån.

Till arbete funkar den väl bra men när man ska nöjesåka lite mer så blir den slö.

Vet inte hur 500, 650 är men dom borde ju vara ganska mkt piggare än 400an.

Skriv och berätta gärna skillnaden mellan dom 3 imorgon när du testat ()p

Har kört en CF X7 (600 kubik) en del. Så kanske jag tycker 400 blir trött  :dntknow:

Jag vill inte ha en för stor maskin heller eftersom jag skall köra långsamt i skogen.
Några andra på forumet har tipsat mig om att Can am 650 kanske blir lite för "orolig" i långsam körning i skogen. Men att det däremot är mycket trevliga maskiner  :sunny:

Lovar att tala om hur provkörningen går.

/ M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Gizmo skrivet 20 augusti 2010 kl. 21:01:58
Jag åker 800 och det är inga problem att åka sakta med den annat än att det blir väldigt varmt runt benen.
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: M.Olsson skrivet 21 augusti 2010 kl. 10:17:20
skulle jag va dig så försök pruta hårt på 10:a för att få nya diffen och servo
en 500 kan kanske gå att få nedåt 92000 efter hård prutning kanske billigare,
eller en beg 10
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: M.Olsson skrivet 21 augusti 2010 kl. 10:22:09
nu vet jag inte var du bor men här har du en prisvärd maskin
http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_500_xt___10_Demo_28503318.htm?ca=7&w=3
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 21 augusti 2010 kl. 15:54:27
nu vet jag inte var du bor men här har du en prisvärd maskin
http://www.blocket.se/jamtland/Can_am_500_xt___10_Demo_28503318.htm?ca=7&w=3
Bra tips.  ()p NU bor jag i Östergötland så det blir en liten resa, Men jag kan tänka mig att åka långt för rätt maskin.

Jag var idag hos en bra ÅF nära mig och provkörde Can am 400 -10 . Motormässigt så kändes den helt okey för mina krav men maskinen kändes väldigt liten. Jag tyckte faktisk också att den var lite "trög" i styret trots att det är en liten maskin. Däremot var den väldigt smidig. Men jag vill ha lite "pulver" kvar till att leka med i exempelvis snö (som någon skrev här på forumet). Denna ÅF skulle får hem 500 -10 inom 1,5 vecka så det blir till att provköra då. Dom hade kanonmöjlighet till provkörning i varierande terräng (grus, på en åker och i skogen)

Har nog sorterat bort 650 då det blir svårt att hitta en 09-10 för mina pengar. Har förstått att dessa maskiner har sämre framdiff på 07-08 och att man bör upp på minst 09. Dessutom så är jag för feg tror jag för att använda 650 kapacitet  ;D

// M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 22 augusti 2010 kl. 12:15:13
Jag har inte förstått varför man måste upp på årsmodell 09 eller nyare för att ha 650. Skillnaden mot 07  å framåt är väl ändå bara några plastdetaljer. exempelvis baklyset, plasten på sidan om kylaren, skydd för voltregulatorn etc. ska det verkligen motivera 20kkr extra?
Har kört både 650 och 400 och hade helst av allt haft en av varje. Båda är trevliga på sitt sätt
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 augusti 2010 kl. 12:49:22
Jag är helt grön på Can am men har fått info om att det skiljer i framdiffen. Enligt utsago skall man helst  upp på 09 för att få en bättre framdiff som låser fortare för skogskörning, men jag är inte heller någon expert.

Ni som kan, skiljer det även mellan 2009 och 2010. Finns det 09'or med QE (quick engage) ?  :help: :help: :help:

Jag har ju tidigare sagt att jag är för "feg"  ;D för de högre effekterna men jag måste nog iväg och provköra just Can am 650. Det verkar sålts ganska många 09,or och finns beggade till vettiga priser.
Det verkar helt klart finnas fler beggade 650 kontra 500 i alla fall. Och så mycket kan det ju inte skilja så att man blir rädd och trillar av  :lol:

Gissar att det enda man missar om man köpar 09 är servot som kom 2010.

// M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 augusti 2010 kl. 12:54:14
Vilken stolle den där Deerhunter verkar vara  !!!
Det märks att han är nybörjare på Can am. Säger emot mig själv i denna tråd ser jag  ;D
Säger först att det är svårt att  hitta en 650-09 för mina pengar, men konstaterar senare att det finns mängder av 650 inom min budget ....ja ja ... man lär sig så länge man lever.

/ M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: M.Olsson skrivet 22 augusti 2010 kl. 12:55:55
diffen skiljer väll även mellan 2009 och 2010
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Gizmo skrivet 22 augusti 2010 kl. 18:15:22
Jag vet inte om det stämmer med vad det gäller diffen så ska det väl vara nått sånt här
2007 ca 14 varv
2008 ca 8 varv
2009 ca 4 varv
2010 med QE ca 1/5 varv
Men det funkar ju inte så att diffen tvärlåser efter ett visst antal varv utan den börjar väl låsa tidigare men är fullt låst efter de varven ungefär.
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: M.Olsson skrivet 22 augusti 2010 kl. 21:06:10
är det verkligen så tidigt på 2010,
har för mig att det är mer?, på en film på atvnerd så har jag för mig att pontus outlander snurrar mer än så ?
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Seb macahan skrivet 22 augusti 2010 kl. 23:12:13
Diffen ska låsa efter ett varv. Detta är teoretisk. I verkligheten kan det bli mer beroende på vilka underlag man kör på. Men en sak är riktigt säker och det är att diffen på 2010 är riktigt bra. En annan liten detalj som skiljer Outlander 650 från <2009 är att fram till detta år är motorn på 41hk och efter 2010 är den på 60hk. Men åk inte och provkör en 2010 650 om du vill klara din budget utan provkör bara det du har bestämmt dig för ekonomiskt. Det är stor skillnad på 09 och 10 samt att du får ganska många fördelar med 2010 orna som du lär sakna efter du provkört en "servo, nya Visco-locken, samt 20hk extra på 650,n" Det tillsammans är en helt annan maskin än en 2009 650 som för övrigt är väldigt trevlig. Men dina ändamål kändes lika med mina och ett råd som du lär märka när du provkör i skogen är framförallt servon. Om du provkör i några timmar så vill du inte ha någon maskin utan servo längre. Sen finns det de som påstår att servo är för klena killar som har understimulerad överkropp. Det är ju därför alla bilar har servo i dag eller????? Servo är bra punkt slut.........
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 23 augusti 2010 kl. 08:37:32
Diffen ska låsa efter ett varv. Detta är teoretisk. I verkligheten kan det bli mer beroende på vilka underlag man kör på. Men en sak är riktigt säker och det är att diffen på 2010 är riktigt bra. En annan liten detalj som skiljer Outlander 650 från <2009 är att fram till detta år är motorn på 41hk och efter 2010 är den på 60hk. Men åk inte och provkör en 2010 650 om du vill klara din budget utan provkör bara det du har bestämt dig för ekonomiskt. Det är stor skillnad på 09 och 10 samt att du får ganska många fördelar med 2010 orna som du lär sakna efter du provkört en "servo, nya Visco-locken, samt 20hk extra på 650,n" Det tillsammans är en helt annan maskin än en 2009 650 som för övrigt är väldigt trevlig. Men dina ändamål kändes lika med mina och ett råd som du lär märka när du provkör i skogen är framförallt servon. Om du provkör i några timmar så vill du inte ha någon maskin utan servo längre. Sen finns det de som påstår att servo är för klena killar som har understimulerad överkropp. Det är ju därför alla bilar har servo i dag eller????? Servo är bra punkt slut.........
Tackar för den sammanfattningen, kanon  ()p Med detta som input så känns ju en ny 500 (2010) som ett bättre köp än en 650 från 2009. De 650 maskiner från 2009 som jag sett ligger runt 90-100 KSEK (väggreggat). En ny väggreggad 500 kan man nog pruta ner till 100 jämnt (listpris 104400 SEK). Men det är klart att en begagnad maskin har ju ofta lite "lull lull" på redan.

Jag skall nog i alla fall våga mig på att provköra en ny 500 med servo  :djump:

/ M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 23 augusti 2010 kl. 21:10:48
Diffen ska låsa efter ett varv. Detta är teoretisk. I verkligheten kan det bli mer beroende på vilka underlag man kör på. Men en sak är riktigt säker och det är att diffen på 2010 är riktigt bra. En annan liten detalj som skiljer Outlander 650 från <2009 är att fram till detta år är motorn på 41hk och efter 2010 är den på 60hk. Men åk inte och provkör en 2010 650 om du vill klara din budget utan provkör bara det du har bestämmt dig för ekonomiskt. Det är stor skillnad på 09 och 10 samt att du får ganska många fördelar med 2010 orna som du lär sakna efter du provkört en "servo, nya Visco-locken, samt 20hk extra på 650,n" Det tillsammans är en helt annan maskin än en 2009 650 som för övrigt är väldigt trevlig. Men dina ändamål kändes lika med mina och ett råd som du lär märka när du provkör i skogen är framförallt servon. Om du provkör i några timmar så vill du inte ha någon maskin utan servo längre. Sen finns det de som påstår att servo är för klena killar som har understimulerad överkropp. Det är ju därför alla bilar har servo i dag eller????? Servo är bra punkt slut.........
har för mig att 650:in hade 54hk på modellerna före 2010  ???
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 augusti 2010 kl. 21:17:37
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_am_xt_650_29132374.htm?ca=6&w=3

Kanske för gammal, men den har ju lite extra grejor med. Och plog! Samt att du får lite pengar över till annat.  ()p
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Seb macahan skrivet 23 augusti 2010 kl. 23:35:28
Jag ska inte offra några kroppsdelar på att 41hk är korrekt men jag har läst någonstans att man "hottade" upp 650 med 19hk och 800:an med 11hk. Men du vet ju säkert hur det ligger till ATV-nerd. Så jag lägger inga fingrar i mellan i denna diskussion.
Till Deer Hunter: Åk du och provkör en ny 500:a. Jag tror inte du ångrar dig mer än att du kanske skulle vilja haft 650'n eller 800:an. Men 500:an är nog bättre för 650 är så lik 800:an så man går alltid och undrar varför man inte la dit dom där extra lapparna och fått en 800 med en gång. Sen att det inte är någon större skillnad på dem mer än att man får vara värst med 800. Hur som helst lär du märka stor skillnad mellan de nya 2010 och de äldre. Hoppas inte de som ska sälja sina äldre vill plåga mig till döds nu men det är ju bara min åsikt. Jag kan ju ha fel får jag trösta er med.
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: larsostman skrivet 1 september 2010 kl. 21:39:46
Har för mig att det är såhär:
400cc har 32hk, 500cc 41hk, 650cc 54hk, 800cc 62hk.
Gäller modeller -06 fram till bytet. Det kan skilja på några hk men det låg i dessa trakter.
Vad gäller 500cc så fanns den såklart inte -06, så den uppgiften gäller från när den började säljas.

Spontant har jag inte upplevt några större svårigheter med min diff från -07. Vissa tillfällen då Bruten var bättre, den justerade man ju själv från 0-100% med separat handtag. Visst kunde det vara bra att ge på 100% innan man satt illa till men med Renen får man ta igen det med planering & fart :D :D
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 3 september 2010 kl. 21:01:09
:djump: I'm in Love  :djump:

Jag har varit och provkört två maskiner  idag ;D Förts en Can am 500 XT årsm 2011, sedan en Polaris 500 Touring årsm 2008 ... inga dåliga maskiner någon av dom.

Vi fick ögonkontakt direkt, kanske rent av "kärlek vid första ögonkastet".  Efter att klämt ordenligt på henne "and taken her for a hard an long test ride" så är jag kär (men säg inget till min fru).

Det var den Canadensiska skönheten som fick mina ben att darra och mitt hjärta att slå dubbla slag :lol: :lol: :lol: Jepp, det är riktigt nära att beställa en ny Can am 500 XT nu.

Jag har ju tidigare sagt att jag skall ha en lång modell. Men efter 30 minuters skogskörning med Can am kan jag konstatera att smidigheten på en kort modell väger över. Det är också så få gånger som jag har använt mig av "baksätet" på den långa CF jag haft.

För övrigt så var det en rolig provkörning av Can amen då säljaren tog täten på en Renegade 800. "Nu åker vi, tuta om du kommer på efterkälken". Sedan försvann han rakt ut i skogen och jag efter  ()p
Vi åkte på ställen där jag aldrig våga åka själv, klättrade över brantaste berg, korsade de djupaste dikena,  ja ni försår  :lol:

Hoppas att ni Polaris ägare har överinseende med min beslut  :( Jag upplevde faktiskt denna Polaris 500 Touring från -08 som trög och klumpig. Den går inte alls att jämföra med den nya Polaris 500 (H.O terräng, utan servo) eller den nya 550 (med servo)  som jag tidigare provkört.

Tack för alla bra tips och råd. Det bästa rådet var nog att provköra många maskiner.
Jag har faktiskt hunnit med en del, jag har provkört : CF X7 (den som är återlämnad), Dinli 700, Goes 625, Yamaha 550 (med servo), King Quad 700 (utan servo), Polaris 500 H.O (utan servo), Polaris 550 (med servo), Polaris 500 Touring (-08, utan servo), Can am 400 XT (utan servo), Can am 500 XT.(med servo).

Min budget sprack lite, räknar på att få loss en ny Can am 500 XT med plog och hasplåt mellan 110-115 KSEK, men fan man lever bara en gång  :headbang: :headbang: :headbang:

Vi ses i skogen // Martin
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 september 2010 kl. 23:04:25
Låter toppen!  8)
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 9 september 2010 kl. 18:33:54
köpen 500 du det var ingen dålig maskin  ()p jag har beställt en får den om en vecka en 500xt år 11  :djump:
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 9 september 2010 kl. 18:36:39
Har faktisk svängt lite, det blir en Can am 500 Max XT 2011 med hasplåt och warn plog  :djump: :djump: :djump:

Jag tog till mig alla goda råd här på forumet så det blir en lång.

Lägger troligen en beställning imorgon.

/ M
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 september 2010 kl. 19:44:14
Grattis!  :headbang:
Hoppas du får din nya maskin snart också, så du inte behöver vänta så länge när du äntligen bestämt dig.

Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 10 september 2010 kl. 09:52:18
Can am 500 Max XT 2011 beställd med Warn plog och hasplåt från Go offroad  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Det fanns några i lagret i Finland så inom två veckor har jag min skönhet  :djump: :djump: :djump:

Yiiihaaaa .......... ATV people watch out !!!! Here I come !!!!!



Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Bugbear skrivet 10 september 2010 kl. 10:31:35
Grattis Martin. Önskar dig all lycka med nya skönheten!!  :djump: Avis, nej inte jag  :lol:
Titel: SV: Can am 400, 500, 650, tips och råd ?
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 12 september 2010 kl. 17:25:37
Grattis Martin. Önskar dig all lycka med nya skönheten!!  :djump: Avis, nej inte jag  :lol:

Tack tack, du skall inte vara avundsjuk. Du har ju en fungerande X7:a om jag förstått det hela rätt.
Hade min fungerat som den skulle så hade jag haft den kvar  :)

Det skall bli kul att få åka lite igen. Har ju varit utan maskin i 1.5 månad nu, så lite abstinens har man fått

/ M