ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: sea skrivet 28 november 2005 kl. 07:25:10

Titel: turbo?
Skrivet av: sea skrivet 28 november 2005 kl. 07:25:10
tack! var hittar man en turbo? det lät som ett hett alternativ.
Titel: turbo?
Skrivet av: sunfire skrivet 28 november 2005 kl. 09:21:02
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1543
Titel: turbo
Skrivet av: sea skrivet 28 november 2005 kl. 09:30:58
tack för tipset men jag har nog ingen lust att lägga 40lax  även om det vore värt varje krona...............
Titel: turbo?
Skrivet av: kenta skrivet 28 november 2005 kl. 10:05:06
Det finns en svensk firma som håller på o ta fram turbo till ATV:s
WWW.MC-XPRESS.COM    priser=vet ej
Titel: Re: turbo
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 november 2005 kl. 10:20:44
Citat från: "sea"
tack för tipset men jag har nog ingen lust att lägga 40lax  även om det vore värt varje krona...............


Jag har allvarligt talat svårt att tro att du kommer att komma mycket under den summan, även om du gör allting själv.
Titel: turbo?
Skrivet av: perhaven skrivet 28 november 2005 kl. 14:37:12
jag skulle byggt själv.. Tror att ett aggregat från en smart (den pyttelilla bilen från mercedes) skulle vara lagom. + en extern wastegate.. vet ej beteckningen på aggregatet men det är litet som en kanelbulle.. bett någon fräsa ut en avgasfläns i stål till turbon och svetsat i ett grovt fint avgasrör. Plockat oljetryck till turbon via motorns oljetrycksvakt med hjälp av en banjobult och dragit ner en retur på lämpligt ställe.. En nerkapad intercooler från saab 900 eller kanske en intercooler från nån modern tdi-bil, dom brukar vara rätt små. Fixa några rostfria rör och lite silikon-slang så är nog saken biff på ett par helger i verkstan.   Svåra blir nog bara att få till en förgasare som gillar laddtryck.
Titel: turbo?
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 november 2005 kl. 17:22:28
Jag saxar min egna text från Svensk QuadRacing. Kan vara nyttig information för andra som går i samma tankar.=)

"Nä, jag vet inte varför det inte skulle gå, men jag tänker direkt på aggregatet. Om man ska ha minimalt lagg med maximal spool-up så brukar man använda små aggregat. Dom allra minsta aggregaten är alltid lättrycksaggregat och orkar sällan hålla ett bars laddtryck under konstant last. Jag antar dessutom att du kommer att köra utan laddluftkylare, vilket i sin tur gör att insugstemperaturen blir hög, och som du säker vet så tar varmluft större plats än kallluft, och för att kompensera detta så måste man höja laddtrycket för att få in samma mängd luft, och då är man tillbaka på problem nummer ett, storleken på turbon och spool-up'en.

Jag tänker även på att det bara är en cylinder som får arbeta, alltså får man laddtrycket i vågform eftersom avgastrycket kommer i takt med att avgasventilerna öppnar. Hade det varit två eller fler cylindrar så hade man haft ett jämt flöde på avgaserna, men med en cylinder så borde laddtrycket bli stötigt? Blir det stötigt så måste man ha en tillräckligt snabb wastegate och snabba wastegate'ar är små, precis som dom är på ett litet aggregat, men dom orkar väl inte att hålla stängt för ett bars laddtryck när dom är så små som på en lättrycksturbo?

Kompressionen får även ändras väsentligt om det ska hålla med ett bars laddtryck, och ändras det så pass mycket så att det blir bra med överladdning, så blir det fel på andra hållet, det vill säga att hojen blir trött och orkeslös innan den byggt upp laddtryck. En sak till, med oljan och vattnet. Aggregatet kyls och smörjs med hjälp av vatten och olja, när aggregatet arbetar på ett bars laddtryck så blir det glödhett och snöbollseffekten är igång, det genererar att motoroljan blir otroligt varm, och vattnet ännu varmare och borde därför koka om du inte byter ut vattenkylaren mot ett stOrt dito (det går ju inga stora mängder vatten i en atv) och/eller monterar minst en 19 raders oljekylare.Detta är mina högst egna tankar och teorier eftersom jag aldrig har konverterat en encylidrig motor, jag skulle däremot vilja prova det nån gång =) Berätta gärna med ingående hur du gör, kan vara kul att veta och bli rättad"
Titel: turbo?
Skrivet av: Elin skrivet 28 november 2005 kl. 18:58:29
Citat från: "kenta"
Det finns en svensk firma som håller på o ta fram turbo till ATV:s
WWW.MC-XPRESS.COM    priser=vet ej


Där inne i garaget har man varit och drägglat några gånger ;)!
Ligger inte långt från mig :)...
Titel: turbo?
Skrivet av: perhaven skrivet 28 november 2005 kl. 19:30:00
tror ju inte man behöver mata i ett bar precis utan det skulle nog räcka gott med max 0,5 bar. Angående kompressionen  så kan man ju svarva ner kolven, gröpa ur /bearbeta toppen eller be någon göra en tjockare toppackning..  När man har gjort iordning allt och så är det ju bara att skruva upp trycket till man märker att motorn spikar. Om möjligt; i med mer bränsle i motorn, om inte; justera ner wastegaten aningen.

Som mr 2 takt skrev så kan den ju vara en ide med fetare kylare, främst olje kylaren..

har själv aldrig märkt nån överdriven temperatur ökning när det har turbokonverterats.. (på bilar alltså)

Man bör nog kolla upp innan man börjar med om prylarna kommer hålla, dvs staken, kolv, lager etc..
Men prövar man inget vinner man inget!
Titel: turbo?
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 november 2005 kl. 20:04:46
Citat från: "perhaven"
tror ju inte man behöver mata i ett bar precis utan det skulle nog räcka gott med max 0,5 bar. Angående kompressionen  så kan man ju svarva ner kolven, gröpa ur /bearbeta toppen eller be någon göra en tjockare toppackning..  När man har gjort iordning allt och så är det ju bara att skruva upp trycket till man märker att motorn spikar. Om möjligt; i med mer bränsle i motorn, om inte; justera ner wastegaten aningen.

Som mr 2 takt skrev så kan den ju vara en ide med fetare kylare, främst olje kylaren..

har själv aldrig märkt nån överdriven temperatur ökning när det har turbokonverterats.. (på bilar alltså)

Man bör nog kolla upp innan man börjar med om prylarna kommer hålla, dvs staken, kolv, lager etc..
Men prövar man inget vinner man inget!


Bilar är en helt annan femma, mitt nick står bla för Toyota Mr2 Turbo =)
Mitt tips till dej är att köpa en bredbandslambda, så att du kan hålla stenkoll på bränsleluftblandningen. Runt lambda 8-9 vid full-last är väldigt safe.

Att svarva ner kolven är nog det sämsta du kan göra, på så vis så försvagar du ju en redan svag kolv, eftersom den inte är tillverkad för att klara överladdning. En tjockare topp-packning är nog din melodi isåfall. Det är bättre att skjuta en packning är att behöva riva en hel motor på grund av en rasad kolv, inte sant!? Montera laddtrycksmätare.

En spikning är inte alltid hörbar för det mänskliga örat, speciellt inte om det är på ett fordon där man är öppen för fartvinden vilket tar bort mycket av motorljudet och ersätts med vindbrus. Montera knacksensor om det går.

Värmeutvecklingen från en turbo är abnormalt stor. Dvs, är din turbo luft eller vattenkyld så får aggregatet oljan/vattnet att nå höga temperaturer, om det inte monteras oljekylare och en större vattenkylare (om aggregatet e vattenkylt) så kommer motorn garanterat att bli för varm. Montera vattentemperaturs mätare

Kolla gäna ochså vad du har för oljetryck i maskinen från början och ta reda på vad aggregatet kräven för oljetryck för att smörja/kyla som det ska, och om oljepumpen verkligen orkar att pumpa oljan genom turbon. Montera oljetrycksmätare.

Det blir ofta ganska så dyrt i längden, och man brukar försvara sej med att det var en lärorik grej att göra, fast att man är uppe i samma pengar som ett bolt-on kit. Det man aldrig räknar med är alla små omkostnader som gör att budgeten skjuter iväg, så som stålomspunna söangar, rörbitar, klämmor, mätare, nipplar, kontakter, slangar etc. Endå fortsätter man att göra det <=) Jag får önska dej lycka till om du skrider till verket, hör gärna av dej om jag kan hjälpa dej med något på vägen.
Titel: turbo?
Skrivet av: Borggren skrivet 28 december 2005 kl. 12:15:18
Citat från: "perhaven"
jag skulle byggt själv.. Tror att ett aggregat från en smart (den pyttelilla bilen från mercedes) skulle vara lagom. + en extern wastegate.. vet ej beteckningen på aggregatet men det är litet som en kanelbulle.. bett någon fräsa ut en avgasfläns i stål till turbon och svetsat i ett grovt fint avgasrör. Plockat oljetryck till turbon via motorns oljetrycksvakt med hjälp av en banjobult och dragit ner en retur på lämpligt ställe.. En nerkapad intercooler från saab 900 eller kanske en intercooler från nån modern tdi-bil, dom brukar vara rätt små. Fixa några rostfria rör och lite silikon-slang så är nog saken biff på ett par helger i verkstan.   Svåra blir nog bara att få till en förgasare som gillar laddtryck.


Hej, skicka iväg fuggen till mc-xpress, så fixar ha säkert den för en billig peng, de är grymt bra att ha att göra med.
Då jag åkte plastraket med "stressfläkt" så åkte jag med dubbla topplockspackningar och det funkade fint, dock var det tvungen att vara orginalpackningar då inget annat höll, laddade 0,75bar

Så det e bara bygga på men låt oss få veta hur det går med bilder osv, kul med lita folk som vågar...