Ja det kan ju va vettigt då större däck ger en annan "utväxling".Borde inte ett sånt kit fast med originalhjul ge bättre acceleration istället då?
visco lock suger
tänkte oxå att 650 är ett lite mer prisvärt alternativ till 800 och det är ju hur som helst bättre med 650cc v-twin än 500cc enstånka
Jag menade PolarisenHur tycker ni natt växellådan funkar på era maskiner är den lättväxlad som typ Kawa eller är det lite slita å gunga hela maskinen som Polaris när man ska byta växel
Visco-locken ni pratar om är det diffen i fram ??
Är det den typen av diff som värmer en olja när ett hjul slirar så att detta på nåt sätt som jag inte vet hur börjar dra med det andra hjulet? Kanske nån som kan förklara?
Skall man tex åka precisionkörning bland klippblock osv så är inte de tidiga versionerna av Viscoloken att föredra... de låser när de andra hjulen snurrat ett varv typ, och då har man oftast slirat iväg eller grävt ner sig.Om man däremot åker på ställen där man kan hålla jämn gas så funkar det finfint, för när den väl låst håller den sig låst tills dess att gasen släpps efter.Från årsmodell -10 är den dock väldigt snabb, men redan -08 förbättrades kvickheten på bra.Har du "bytt namn"? Framhjulsdriften läggs i manuellt med en knapp på styret, och bak går det inte att få differential.Den är alltså alltid stum bak.Polaris är det enda märket med ett "Turf"-läge vilket innebär att man får en differentialfunktion som tillåter att innerhjulet i en kurva rullar en kortare sträcka än ytterhjulet.Polaris har på vissa modeller även ett system för automatisk inkoppling av framhjulsdriften vid motorbroms nedför en brant backe (ADC) vilket i många fall kan vara bra.Vid extremt nedförslut vill jag dock absolut inte ha någon som helst bromsverkan på framhjulen, dels för att kunna styra och dels för att inte riskera att maskinen tippar framlänges.
Ja jag har ADC på min 500 och det är ju helt suveränt i inte alltför extrema situationer men när det lutar nåt rent förjävligt vill man allt kontrollera maskinen själv. Det är ju iof bara å gasa lite så kopplas ADC:n ur men är det lite halt å kraftigt nerförslut kan det bli lite "knepigt" har jag märkt
Känns som vi glidit från ämnet, men:Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.
Min plast har inte varit böjd 175 grader.... bara typ 168.Den är gul och homogent gul... och utan några vita streck efter vecken som varit... Citat från: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:18:43Känns som vi glidit från ämnet, men:Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.Att turfen tagit stryk vet jag inte, men däremot vet jag tre stycken här nere som fått framdiffen totalrasad när dem i läge 2WD kört och busat på grusväg, sladdat lite och så... då har systemet fått för sig att det är halt och kastat i framhjulsdriften "on demand" och med fullt ställ och 800 kubik så blir det självklart kapitalras i diffen.Varför detta hänt har de inte fått besked på, "on demand" skall ju endast aktiveras i läge 4WD.För den förste detta hände tog det över två månader innan han fick maskinen tillbaka, de andra två fick snabbare service, firman hade väl fått lite mer vana då.
Citat från: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:18:43Känns som vi glidit från ämnet, men:Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf. jag har inte hört nått om några problem med just turfen,men dom första 800 kunde ju tydligen framdiffen hoppa i om man tokgasade med 2x4 i
Baksvingen på can-am är en av behållningen, det håller sej rentfrån skit. Dessutom så håller den hjulgeometrin också,utan att hjulen byter spårvidd. Den fjädrar bra ocksåi terrängen, tack vare svingen.Va bra, det kan man ju verkligen inte säga om Polaris. Man ska ju va glad om man hittar nåt som liknar en drivaxel i all skit efter man har vart ute å geggat lite.McPherson är ju inte progressiv, dvs fjädringen är likamjuk hela vägen. Det är kanske nackdelen med den konstruktionen.Annars så är det ju en enkel och billig lösning.
Citat från: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:58:24Baksvingen på can-am är en av behållningen, det håller sej rentfrån skit. Dessutom så håller den hjulgeometrin också,utan att hjulen byter spårvidd. Den fjädrar bra ocksåi terrängen, tack vare svingen.Va bra, det kan man ju verkligen inte säga om Polaris. Man ska ju va glad om man hittar nåt som liknar en drivaxel i all skit efter man har vart ute å geggat lite.McPherson är ju inte progressiv, dvs fjädringen är likamjuk hela vägen. Det är kanske nackdelen med den konstruktionen.Annars så är det ju en enkel och billig lösning.Borde det inte bli lite bätte väghållning oxå då hjulvinklarna bibehålls hela fjädringsvägen ??
Jag har inte en aning om hur det ser ut i bak på en Can-am, ingen som har lite bra bilder att lägga upp???
Tackar gurra_g.Vad är det för typ av servostyrning på dom, är det el eller hydralic eller hur funkar det??
Jag tycker att du ska tänka dig för innan du byter bort polarisen en polare till mig har en can am 800Denn började knacka ngt vansinnigt efter att vi hade stannat och skulle igång igen.Det visade sig efter att vi klyvit motorn att cylinder var sprucken ut till kylkanalen bitar hade slagit sönder toppen på den bakrecyllenRamlagren slut på veven. Efter 800mil det var också en 07:aVet inte om det är vanligt men kan kanske vara det.
ok. men provkör i skogen så har du snart ändrat dig.lycka till
Jag har provat både nya Polaris och Can Am och efter enbart en kort provkörning av polaris kan jag säga så här:Polaris är smalare över sadeln, kändes bättre för mig i alla fall.Framkomligheten är väl "erkänt bättre" på polaris, även om Can Am ryckt upp sig med en snabbare viscokoppling i år, har dock inte hunnit testa hur pass snabb den är ännu, min -07 (650) var dock så pass trög att maskinen hann gräva ned sig i snön innan man fick drivning på alla hjul.Det lilla jag sett idag på min Can Am (på en lerig åker) bådar dock gott, såg inte att något av framhjulen spann loss nämnvärt innan den drev på alla fyra.
Citat från: Hellberg skrivet 5 oktober 2009 kl. 19:50:29Visco-locken ni pratar om är det diffen i fram ??Jo, det är så att diffen spärras när ett framhjul slirar, men det är en stundsfördröjning innan den slår till. Och då kan det ju redan vara försent.Men som sagt, den funkar mycket bättre på dom nyare maskinerna.Jag skulle velat haft en manuell diff också, som Kawasaki har.Men risken med den är att, om man slår till den med fullt hjulspinn såkan hela diffpaketet gå i omloppsbana. Och btrf växling förresten. Can-am har ju ingen centrifugalkoppling,utan variatorn får fungera som det också. (som en snöskoter)På ATV:s med separat koppling så funkar växlandet mycket bättre.Så det är en konstruktionsfråga.
Det finns ju även två tunga argument för Polaris, 4hjulsdriften och priset
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️