ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 15:35:15

Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 15:35:15
Hur är furhjulsdriften på outlander 800:an? slår den i tillräckligt snabt ?
Jag har hört att den kan vara lite långsam att slå till när den behövs, sen ser man på den senaste filmen från arlanda när den gula quadden hånar 800:an  :lol:  att den bara driver på det framhjul som är i luften.

Jag är intresserad av att köpa en sån därav frågan.
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: Tribal-X skrivet 11 mars 2007 kl. 16:20:21
Hej.
En fråga som inte har ett riktigt svar, det funkar utmärkt med visholocken, bara du inte är för feg och duttar dig fram på gasen.
Ett till problem uppstår när du sätter större hjul på än orginal, dvs att det tar längre tid innan diffen kopplar. MEN. jag har haft en 800 XT med 27" hjul på och kört snart 150mil safari med Sveriges många duktiga offroadförare, hittills är det inget som kommit för mig till målet.
Jag driver ett exterme safari företag och har under föra året kört och guidat över 150 personer i extreme terräng. Visst har jag satt mig fast och det har då alla andra med gjort, eller så har jag gjort ett misstag osm satte ottisen i den sitsen. En ottis ska köras aggresivt och man får justera med bromsen i stället för gasen "dutta". När du kommer till den punkten att 4-hjulsdrift behövs, vågar du gasa? då funkar det!!
Detta med förändring av hjul dia, kommer det en lösning på inom kort, detta enligt kollegor i USA. Men är det inget monster med monster effekt du ska använda, så är kanske en ac700efi ett bra val, där du med PV/Duett liknade växel-spak låser diffen fram och sen får du bryta dig fram, för att sedan koppla ur den.
En funktion  som fungera utmärkt, när den är i, då har du 4x4, kör försiktigt..
Eller köp en ottis 800 och gasa, justera farten med bromsen i stället, du kommer att ha kul.
Det finns lösningar på G för diffen om det är ett problem för dig med att ha konstant 4x4. Vill du senare ha mer effekt typ 80hk, så finns det tillgå, ha själv beställt ett 30hp kit till  maskinen och variator kit. Kommer det en ventil eller en mekanisk lösning till diffenr då åker 29" arna på. Saknar funktionen attl smyga fram på en myr eller likande, det är ibland bra med kryp läge.
Men jag vågar lova att det är massor med kul att köra en ottis 800, den är stor, den är brutal och det finns effekt att köpa när man tröttnat på de befintliga 62hk. Ala har sina för och nackdelar.
Jag gillar min ottis, men kommer at köpa en AC700 till verksamheten under 2007, för en är grymm på sitt vis! Samt du slipper byta rem så ofta.
Jag har bytt rem 2ggr under ett år och ser inte det som något problem, att köra en ottis800 är som att kontrollera en Pitbull, det går inte att ge med sig och låta djuret styra, det är du sm förare som styr ingen annan..
Men som sagt inget säger att ottis är bäst, Yamaha 700 är grym (omöjligt att inte tycka om den maskinen), AC 700EFI, vilken kryp och dragförmåga och en underbar desig!, Polaris 800 OK (personligen gillar jag inte designen och all plast och ljudet) men det är en bra maskin ändå.

Mitt råd, testa dig fram, titta inte på en film, prova på riktigt, du är välkommen till oss, så kan du testa fler maskiner i extremea situationer, sen vet du vad du vill ha och hur mycket du behöver!!

Mvh. Ted Honkala atv-quadXtreme

www.tribal-x.se Tribal-X adventure "Sveriges bästa ATV-safari enligt kundundersökning 2006"
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 16:45:29
OJ 8O , det är sådana svar vill man ha, tackar så mycket för det.
Jag vill nog ha en allround maskin med mycket pulver så det lutar nog åt att det blir en outlander. det där med feghet ska man nog klara av när man vant sig med maskinen :lol:

D
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: ingemar skrivet 11 mars 2007 kl. 17:24:06
Citat från: "DanneR33"
OJ 8O , det är sådana svar vill man ha, tackar så mycket för det.
Jag vill nog ha en allround maskin med mycket pulver så det lutar nog åt att det blir en outlander. det där med feghet ska man nog klara av när man vant sig med maskinen :lol:

D


Det där är en kille som vet vad han snackar om.man får bra och goda råd och information allt inom ATV & QUAD maskiner och mycke därtill...
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 17:45:41
Ingemar
Det är kul att någon med så mycket erfarenhet svarar på detta.
Jag hoppas att även andra 800:a ägare kan komma med komentarer kring maskinen.

Har du Ted haft några andra problem som du tycker att man ska tänka på innan man handlar en, jag vet att alla märken har olika "problem" men jag tänkte om det finns något som är specifikt för 800:an.
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: tribon skrivet 11 mars 2007 kl. 21:34:43
Tjena DanneR33. Om du menar filmen från 2007-03-10 o den gula ltz som garvar. så är det jag som får skämmas med min 650 som sitter fast..

Alltt beror på ren feghet från min sida..

Det är som ted skriver. Man ska ha lite mer fart istället för att smyga.. hade jag haft liter mer ursprungsfart, så hade jag nog inte blivit stillaståendes.. 800:an som kom strax efter mig klarade detta galant.

Gäller bara att lära sig att våga ha lagom fart hela tiden.

Tro mig, uppe i örebro när Ted huidade oss genom skogen med den värsta stenpartierna jag har skådat, då gick det inte alls bra för mig... min körstil med lite mer softcorekörning fungerar inte då. Man blir bara ståendes på saker istället för att låta maskinen göra sitt o klara hinder.

Sedan är det som sagt med can-am diffen, man måste låta den varva o spinna lite, får INTE fega ur, gör man det så fungerar inte viskolocken....

Man lär sig något nytt varje dag :-)
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: d4 skrivet 11 mars 2007 kl. 21:49:42
Det går alldeles utmärkt att köra sakta och försiktigt med Outy 650 eller 800 och ha låst diff, bara man inte släpper gasen helt.
Duttar man med gasen och kör ryckigt så måste diffen låsa om.

Jag har kört på blöta myrar och inte behövt förstöra marken genom att tokgasa, utan bara kört med jämn gas.
Ibland kan det vara nödvändigt att gasa till så diffen låser snabbare för att sedan inte släppa gasen helt.
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: tribon skrivet 11 mars 2007 kl. 21:57:09
d4, stämmer alldeles utmärkt det du säger. man måste inte gasa fullt, bara man håller fart hela tiden. Jag är lite feg o "smyger" lite för ofta o tar det väldigt softcore. är väl rädd om maskinen o mig :-)
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 22:03:57
Citat från: "tribon"
Tjena DanneR33. Om du menar filmen från 2007-03-10 o den gula ltz som garvar. så är det jag som får skämmas med min 650 som sitter fast..

Alltt beror på ren feghet från min sida..

Det är som ted skriver. Man ska ha lite mer fart istället för att smyga.. hade jag haft liter mer ursprungsfart, så hade jag nog inte blivit stillaståendes.. 800:an som kom strax efter mig klarade detta galant.

Gäller bara att lära sig att våga ha lagom fart hela tiden.

Tro mig, uppe i örebro när Ted huidade oss genom skogen med den värsta stenpartierna jag har skådat, då gick det inte alls bra för mig... min körstil med lite mer softcorekörning fungerar inte då. Man blir bara ståendes på saker istället för att låta maskinen göra sitt o klara hinder.

Sedan är det som sagt med can-am diffen, man måste låta den varva o spinna lite, får INTE fega ur, gör man det så fungerar inte viskolocken....

Man lär sig något nytt varje dag :-)


Japp, den filmen jag mena.
men hur tycker du den funkar i miljöer som sten, lera och surhål jämfört med andra hojar i samma klass?

Citat från: "d4"
Det går alldeles utmärkt att köra sakta och försiktigt med Outy 650 eller 800 och ha låst diff, bara man inte släpper gasen helt.
Duttar man med gasen och kör ryckigt så måste diffen låsa om.

Jag har kört på blöta myrar och inte behövt förstöra marken genom att tokgasa, utan bara kört med jämn gas.
Ibland kan det vara nödvändigt att gasa till så diffen låser snabbare för att sedan inte släppa gasen helt.


Ok, så sålänge man håller lite gas så håller diffen i alltså, det låter som man helt enkelt får byta körstil om man byter till den här hojen, men det kanske man kan lära sig :D
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: tribon skrivet 11 mars 2007 kl. 22:06:22
tror nog den klara sig ganska bra. det handlar mycket om körstil o körvana. Sedanär min maskin en MAX modell som är ca 20 cm längre. Det ger både lite mer stabilitet i terräng, men ställer då till det när det blir trångt.

Gäller bara att lära sig köra rätt. :-)
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 22:13:09
Citat från: "tribon"


Gäller bara att lära sig köra rätt. :-)


Stämmer nog ganska bra det.

Sen är det väl så att med vissa fördelar så får man ta några nackdelar :D
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: Quadjonen skrivet 11 mars 2007 kl. 22:49:39
Man får gasa på ,jag tycker det ger mera ,att köra på så viscodiffen får jobba.Ottyn 800 är en kanon bra maskin Var oxså i Örebro,det var inte lätt att smygköra där,när Ted var våran guide, men jag och min Outty tyckte om det  :D
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 11 mars 2007 kl. 22:53:32
Citat från: "Quadjonen"
Man får gasa på ,jag tycker det ger mera ,att köra på så viscodiffen får jobba.Ottyn 800 är en kanon bra maskin Var oxså i Örebro,det var inte lätt att smygköra där,när Ted var våran guide, men jag och min Outty tyckte om det  :D


Hehe, att folk är nöjda med sina maskiner får man väl se som ett gott betyg av helheten :D
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: cableduude skrivet 14 mars 2007 kl. 21:03:30
Tjenare jag är oxå nöjd med min outlander och kan bara hålla med övriga ang. visco:n dessutom har jag inte hittat nån maskin som hänger med 800:an i original iaf och de e ju inte tråkigt  :twisted:
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: zacka skrivet 15 mars 2007 kl. 14:36:56
cabledude
har du testat mot en kfx 700 ?
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: Tarzan skrivet 15 mars 2007 kl. 14:49:10
Problemet som Tribon ofta har... är han ska filma med ena handen och därmed måste fega...  :lol:
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: DanneR33 skrivet 15 mars 2007 kl. 16:52:43
Citat från: "cableduude"
Tjenare jag är oxå nöjd med min outlander och kan bara hålla med övriga ang. visco:n dessutom har jag inte hittat nån maskin som hänger med 800:an i original iaf och de e ju inte tråkigt  :twisted:


Låter bra det, det närmar sig för mig att ha en i garaget :twisted:

Citat från: "zacka"
cabledude
har du testat mot en kfx 700 ?


Tror nog inte han menade quad för då finns det säkert fler som är snabbare än outlandern


Citat från: "Tarzan"
Problemet som Tribon ofta har... är han ska filma med ena handen och därmed måste fega...  :lol:


hehe, men han filmar väl med vänstern så då borde han ju komma åt gasen iallafall  :lol:  :wink:
Titel: Fyrhjulsdriften
Skrivet av: cableduude skrivet 17 mars 2007 kl. 12:00:17
nix har inte testat mot en sån än iaf bara mot 4x4 än så länge, men skulle gärna testa