ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Outty 1000 skrivet 11 september 2007 kl. 06:56:56

Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 11 september 2007 kl. 06:56:56
Någon som vet om det går eller kostar det mer än det smakar ?
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: AtvHudik skrivet 11 september 2007 kl. 08:12:54
Allt går ju men behövs det?
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2007 kl. 10:06:10
Den lär ju bli näst intill omöjlig att köra i skogen,
turbo har sina nackdelar. (ketchupeffekt)
Jag tycker du ska glömma det där med turbo, det finns andra sätt
som dessutom blir billigare.
Men varför på en Outlander???
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: shivaxl skrivet 11 september 2007 kl. 12:54:36
Citat från: "gurra-g"
Den lär ju bli näst intill omöjlig att köra i skogen,
turbo har sina nackdelar. (ketchupeffekt)
Jag tycker du ska glömma det där med turbo, det finns andra sätt
som dessutom blir billigare.
Men varför på en Outlander???


Ketchupeffekten kan man ju komma undan,eller ja, Man behöver inte ha någon sådan effekt så länge man väljer rätt turboagg, Finns ju agg anpassad för mc-motorer från 350cc upp till 900cc Man kan få ett mera mjukare laddtryck/övegång
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 11 september 2007 kl. 15:29:45
Har mailat till dalbäck racing och se vad han tycker och kostnaden , jag tror att man kan ha mer annvändning av turbo än can-am s egna trim leksaker då är det nog fult ös på en gång .
om turbo vore så svår tyglad så borde det inte finnas på orginal bilar och hojar , skotrar .
det finns andra lägen än full gas om jag inte minns helt fel .....lol

jag tror det kan fungera med ett agg från dalbäck , han har ju lyckats fått sina prylar vägreggade ..............

vi får se vad som händer
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: STENE skrivet 11 september 2007 kl. 16:44:01
Citat från: "Raptor devil"
Har mailat till dalbäck racing och se vad han tycker och kostnaden , jag tror att man kan ha mer annvändning av turbo än can-am s egna trim leksaker då är det nog fult ös på en gång .
om turbo vore så svår tyglad så borde det inte finnas på orginal bilar och hojar , skotrar .
det finns andra lägen än full gas om jag inte minns helt fel .....lol

jag tror det kan fungera med ett agg från dalbäck , han har ju lyckats fått sina prylar vägreggade ..............

vi får se vad som händer


Skulle vilja se hans reggpapper.. Tror inte att det står att den får ha +50 hkr.. Utan det är ju 20 som gäller. så varför äns bry sig i om det är lagligt? Då är det ju ingen ide att äns titta på en turbo. Så skit i lagen för det är ingen som kommer att kolla det (innan du smäller iaf) och kör så det ryker.
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2007 kl. 17:54:44
Men du behöver  en annan kamaxel, och kompressionen måste du sänka. Andra ventiler behövs också, och sen så ska sprutet mappas om.
Jag skulle nog lägga ner det där projektet, för vill du undvika en svårkörd motor så vill det till en hel del resurser. om du nu inte är gjord av pengar vill säja.:wink:

Och jag menar att maskinen skulle bli svårkörd i skogen på lågväxeln, på vägen går det väl an.
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: benring skrivet 11 september 2007 kl. 18:26:52
Det är en intressant tanke och beroende på hur långt man vill gå så koster det ju olika.

Man behöver inte byta kamaxel, en orginal kamaxel för sugmotorer är ganska snälla och lämpar sig rätt OK för turbo/kompressor.
Samma sak gällande ventiler, finns ingen anledning att ge sig på dom heller.

Kompressionsförhållandet måste man bara ändra om man ska ladda så pass mycket att orginal kompressionsförhållandet är för högt.
Det riskerar att knacka och man bränner kolvar.

Det är NOG så viktigt att bränslet är duktigt mappat, annars så inträffar kolvhaveriet betydligt snabbare.

Man kan räkna att en turbo som laddar 0,5 ger TEORETISKT 50% höjning av orginaleffekten. Sen blir det inte alltid så. Då måste man ge sig på mer saker i motorn, som ovan talade om.

Säg att du får 25% ökning av 50 hästar, du får kanske 65 häst och vridet ökar med samma hastighet.

Turbo är som en drog, du laddar på tills nått brister, sänker du trycket och lagar? Nej, du förstärker det som gick sönder så du kan ladda mer osv :)

EDIT: med en liten turbo så får man laddtryck tidigt vilket ger en rätt ok motor, behåller man kompressionen intakt så har man en lättrycksturbo och man har ju då orginalvridet kvar på låga varv.
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 september 2007 kl. 18:33:41
Sen så har vi det där med värmeproblem och smörjning....

Jag skulle i alla fall kört på Can-ams egna trimkit, 30 hk för lika många lakan. Då har du ca 95 hk i motorn, beprövat.

Men visst, turbo är häftigt också.8)

Edit: mitt 100:e inlägg! :D
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: shivaxl skrivet 12 september 2007 kl. 00:57:18
Eller ännu värre, Spika så hårt så att det blir hål i kolven,Jag vet :)
Det där med tempratur löser man på tre sätt, Antingen det första eller alla tre.
1, En anpassad intercooler som kyler luften som ska in bra.
2, Vatteninsprut(Mer modd om man ska ha det)
3, mycket bränsle som kyler vid rätt laddtryck.
En spiksensor är ju att föredra på ett sådant här projekt.

Sen är det inte så stor ide att fråga dalbäck om vad han använder sig av för turbo om du nu undrar det, Jag har redan kollat med honom, Han använder en special utvecklad turbo påstod han Haha, Själv hitta jag sakerna själv till min 700, Turbo,slangar,intercooler,mm, mm.
Massa pill i vinter här :) Funkar det fint (Borde funka finare än herr dalbäcks) Så kommer jag bygga några satser och sälja mycket billigare än dalbäck  :roll:
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Finnen skrivet 12 september 2007 kl. 01:45:10
Hur skulle de funka med kompressor då? :D Mycket svårare å sätta dit en sådan eller??? Då har man ju iallafall tryck från låga varv också!!!
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: shivaxl skrivet 12 september 2007 kl. 02:08:13
Citat från: "Finnen"
Hur skulle de funka med kompressor då? :D Mycket svårare å sätta dit en sådan eller??? Då har man ju iallafall tryck från låga varv också!!!


Skulle väl funka men man får inte glömma att den snor en del effekt då motorn ska driva turbinen via vevaxeln, Effekt är inget man bjuda på  :wink:
Sen är satserna rätt dyra, Eller MYCKET
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 12 september 2007 kl. 06:17:50
Värsta kittet av trim från can-am kostar ca 30 PAPP , vad säger att turbo blir dyrare !
Agg kan jag få tag i utan problem , IC defenitift utan problem , en som kan mappa , tig svegare , rostfritt mm mm
Det är istort sett vilken storlek jag ska använda mej av som är största problemet , visst blir det hel åt he....e då är det bara att plocka bort , man måste ju prova annars får man aldrig veta !
Det kan ju inte bli sämmre resultat ialf .

Jag förstår er alla och tackar för er hjälp och svar !!!
återkommer om info vad som sker , det kanske inte blir något trim 1
Money talks !!!!
Som ni vet !!!!
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: zacka skrivet 12 september 2007 kl. 13:34:09
Ett tips är att du kolla ett turboagg från en smart bil, deska tydligen ha ett litet aggregat som jag är säker fungerar perfekt för 800cc outlander
sen måste du fixa olje tryck slang till turbon , samt retur som ska vara fallande o ovanför oljenivån på tråget..
det är lite pill, men tror knappast det kostar 30K som sug trimmet kostar
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: gurra-g skrivet 12 september 2007 kl. 14:07:55
Men ska du ha 30 hk med turbo så lär det inte bli billigt.
För som benring skriver, så kan du nog inte ladda mer än
för kanske 15-20 hk utan att modifiera motorn.
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Chivas skrivet 12 september 2007 kl. 14:21:06
Citat från: "benring"
Det är en intressant tanke och beroende på hur långt man vill gå så koster det ju olika.

Man behöver inte byta kamaxel, en orginal kamaxel för sugmotorer är ganska snälla och lämpar sig rätt OK för turbo/kompressor.
Samma sak gällande ventiler, finns ingen anledning att ge sig på dom heller.

Kompressionsförhållandet måste man bara ändra om man ska ladda så pass mycket att orginal kompressionsförhållandet är för högt.
Det riskerar att knacka och man bränner kolvar.

Det är NOG så viktigt att bränslet är duktigt mappat, annars så inträffar kolvhaveriet betydligt snabbare.

Man kan räkna att en turbo som laddar 0,5 ger TEORETISKT 50% höjning av orginaleffekten. Sen blir det inte alltid så. Då måste man ge sig på mer saker i motorn, som ovan talade om.

Säg att du får 25% ökning av 50 hästar, du får kanske 65 häst och vridet ökar med samma hastighet.

Turbo är som en drog, du laddar på tills nått brister, sänker du trycket och lagar? Nej, du förstärker det som gick sönder så du kan ladda mer osv :)

EDIT: med en liten turbo så får man laddtryck tidigt vilket ger en rätt ok motor, behåller man kompressionen intakt så har man en lättrycksturbo och man har ju då orginalvridet kvar på låga varv.


Du får bli våran testpilot Benring.. Gör som Dahlbäck, ta en turbo från en skrotad bil som heter Smart och trixa lite.. :wink:
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: renegade skrivet 12 september 2007 kl. 16:53:53
om man gillar att bada så är nog inte turbo så bra
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 12 september 2007 kl. 21:29:24
Gillar inte att bada !!!!lol
allt går att lösa det är bara olika dyrt och knövligt ,,,,,men det är kul att det är många tips o trix!!!!!
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: shivaxl skrivet 13 september 2007 kl. 01:00:11
Det är ju inte riktigt så lätt att bara ta en turbo och "Slänga" På, Hur har ni tänkt att styra laddet då?? Köra på känn eller??  :?
Rör,turbo,slangar och ic är inga problem att fixa, Olja in och ut är redan planerad också :)
Jobbar på en annan luftburk i aluminium nu :)
smart motorn är då 3cylindrig, Grenrör och turbo är gjutet i ett och samma stycke, Om man ska göra om detta så måste det kapas och svetsas och det är svårt att få det och hålla i gjutjärn, Finns Elektroder för svetsning i gjutjärn, Dock är dessa MYCKET dyra och det går åt mycket när svetsning görs med denna elektrod i gjutjärn + att det måste värmas innan svetsning, Sen får det inte svalna för fort när svetsningen är utförd,
Sen ska man smida svetsen under svetsningen för att den ska hålla bra...

Det enda som kanske ska ses över vi en turbokonvertering är vevstakens gjutning, En del tillverkare gjuter med mindre "skägg" på stakarna än andra, mycket/Ojämt skägg = lättare bristning, Man kan bearbeta stakarna så att dom tål mera, Man slipar och polerar stakarna rena ifrån skägget, Även kolvbulten kan vara i klenaste laget, vid uppgradering av kolvbult så sätter man dit en med tjockare gods eller byter ut hela staken mot en med större och starkare bult, Vid större bult så måste även hålet i kolven där bulten ska igenom öppnas upp mer.
Även höjning av oljetryck och öppning av smörjhålen i kolven är att rekomendera på en icke turboanpassad motor, Allt för att förbättra smörjningen..
För att få ner kompet så kan kanaler och förbränningsrum i toppen portas (Fräsas upp) Detta medför lägre komp, Man kan då tillsätta mer bränsle och luft som ger mindre värme (Mycket värme = knack/spikning)
Man kan även oringa cylinderns övre kant, Man fräser ett spår och lägger i en ring som trycks mot toppen vid åtdragning, Detta medför att man kan ladda mer utan att topplockspackning blåses sönder, Dock kan det vara bra utan oring på dessa motorer. En blåst orginalpackning kan vara som en säkerhet vid överladd, Hellre en blåst packning än en skuren motor.
För att sänka kompet på annat sätt så kan man tillsätta två topplockspackningar, Dock kan detta bli för klent.
Annars så kan man skaffa måttanpassad kopparpackning som topplockspackning, Dessa håller mycket bra, Med då finns inte den där lilla säkerheten som en orginal packning har vid skenande laddtryck..
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: zacka skrivet 13 september 2007 kl. 13:48:26
laddtrycket kan styras manuellt med en klen wastegate fjäder och en pysventil

va är original komp på outlander 800 ?
är man ute efter 0.2 / 0.3 bar så kanske orig komp räcker  :?:

man få som sagt kolla upp motorn iinnehåll såsom vevstake (kulpena) byta till bättre stak bultar, kanske investera i en låg komps kolv o köra orig packning

probloemet här tror jag som kan vara lite trixigt är just soppan till konverteringen
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: benring skrivet 13 september 2007 kl. 14:00:50
Som sagt redan att man kollar upp motorns uppbyggnad, har för mig att tex Linhaiens motor har glidlager o sånt. Tål inte mer trim där inte i så fall :)

Så har outlander motorn vanliga lager och dom sitter "där dom ska" så tål motorn det i övrigt.

Nä, som Zacka säger, bensinfrågan blir knepigare.
Den måste ju få mer soppa.

Har den förgasare eller insprutning? Med förgasare är det bara o glömma i stort sätt. Visst går det o lösa att trycka genom förgasaren men det är inte helt lätt.

Alternativet ett tillsatssprut med egen pump.

Jag har haft denna tanke förr men det slutar alltid med tidsbrist :)
Pengafrågan är inga bekymmer om man gör mycket själv och låter det ta lite tid :)

Fast jag vill ha kompressor! Turbo är för Quadar ju ;)
Den kan man kanske driva på hojens drivrem :lol:
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: Outty 1000 skrivet 19 september 2007 kl. 21:33:03
nira sprut ! det är ju en efi are sådet problemet är minimalt mot motorn !
kompressor klurade jag på oxå  !  finns ganska smidiga till H-D och dom är ju v-twin ,,,,,,,risken finns
Titel: Turbo konvertering Outlander 800
Skrivet av: MadMike skrivet 20 september 2007 kl. 20:16:26
Citat från: "Raptor devil"
nira sprut ! det är ju en efi are sådet problemet är minimalt mot motorn !
kompressor klurade jag på oxå  !  finns ganska smidiga till H-D och dom är ju v-twin ,,,,,,,risken finns


Länka...