ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Cn skrivet 25 april 2008 kl. 11:19:34
-
Hej!
Min Outlander 800 börjar närma sig 50 timmar.
Ungefär hur mycket kan man räkna med att en 50 timmars service kostar?
Det står säkert redan någonstans på forumet, men sökfunktionen fungerar inte för mig.
Mvh
Crille
-
borde väl kosta lite mindre än 10 timmars servicen när dom inte behöver justera ventilerna, jag pröjsa 2000 för 10 tim servicen.
-
50 timmar´s kan man väl göra själv om jag inte minns helt fel !?
-
Rent teoretiskt kan man väl göra all service själv? 8O
-
Rent teoretiskt kan man väl göra all service själv? 8O
Det står i manualen vilka servicar man kan göra själv och vilka en serviceverkstad skall göra. Det har ju att göra med garantier osv.
-
Jo det förstår jag, klurade bara på vilka delar på fyrhjulingen som kan gå sönder och som inte skulle omfattas av garantin om jag själv gjort servicen och inte en serviceverkstad? Om man bortser från normala slitageskador som man ändå själv får stå för! :D
-
Jo det förstår jag, klurade bara på vilka delar på fyrhjulingen som kan gå sönder och som inte skulle omfattas av garantin om jag själv gjort servicen och inte en serviceverkstad? Om man bortser från normala slitageskador som man ändå själv får stå för! :D
Ja det är ju en fråga. Har svårt att tänka mig att ÅF kan neka till garanti om man gjort alla servicar själv och tex. en drivknut går sönder.
-
alla fabrikationsfel måste ju ändå täckas av garantin oavsett vem som utfört servicen (du själv eller verkstan)? 8O
-
Jag har kört 800mil nu och gjort samtliga servicar själv, allt från oljebyten till ventiljusteringar. Eftersom man kan det lika väl som en verkstad så är det bättre att man gör det själv så vet man att det blir riktigt utfört. Finns tyvärr verkstäder som utför jobb inte allt för bra om man säger så. 8O :D
-
Jo jag gjorde alla servicar utom ventiljusteringen själv på min förra maskin. Vågar mig inte riktigt på det ännu :)
-
Jag tog en titt i instruktionsboken och där stod det ju faktiskt att man kan göra 50timmars själv.
Och det verkar ganska enkelt faktiskt.
Ska försöka mig på att göra servicen i helgen.
Är det någon här som har gjort den som har något tips om vad man bör tänka på ?
Mvh
Crille
-
Hittar i alla fall 7 punkter som ÅF skall inspektera/utföra enligt uderhållsschemat under 50 timmars.
Läser man längst bak i användarhandboken så står alla "friskrivningar" som BRP förbehåller sig med. Är väl också svårt när man inte kan använda BUDS:en och köra uppdateringar och nollställa serviceinfo osv.
//L
-
var och hämtade min 400 från 10 timmars servicen idag ... det står maintence soon i displayen när ja vrider på den och inte en kråka i serviceboken man får ju hoppas att han kom ihåg att verkligen serva den!
-
var och hämtade min 400 från 10 timmars servicen idag ... det står maintence soon i displayen när ja vrider på den och inte en kråka i serviceboken man får ju hoppas att han kom ihåg att verkligen serva den!
Då skulle jag nog köra dit den engång till och fråga vad dom syslar med...
dom har ju inte ens släckt service medelandet....
-
hade ingen lust att vända tillbaka idag med obesiktat släp och grejjer men de blir ett telefonsamtal på måndag och fråga va faen de pysslar med egentligen...
-
Jo det förstår jag, klurade bara på vilka delar på fyrhjulingen som kan gå sönder och som inte skulle omfattas av garantin om jag själv gjort servicen och inte en serviceverkstad? Om man bortser från normala slitageskador som man ändå själv får stå för! :D
Ja det är ju en fråga. Har svårt att tänka mig att ÅF kan neka till garanti om man gjort alla servicar själv och tex. en drivknut går sönder.
Jag blev nekad ett nytt hjullager idag, har bara kört 100 mil och högra hjullagret fram glappar.han sa att de är en slit del och sånt går inte på garanti...är de verkligen så de är???
-
Jo det förstår jag, klurade bara på vilka delar på fyrhjulingen som kan gå sönder och som inte skulle omfattas av garantin om jag själv gjort servicen och inte en serviceverkstad? Om man bortser från normala slitageskador som man ändå själv får stå för! :D
Ja det är ju en fråga. Har svårt att tänka mig att ÅF kan neka till garanti om man gjort alla servicar själv och tex. en drivknut går sönder.
Jag blev nekad ett nytt hjullager idag, har bara kört 100 mil och högra hjullagret fram glappar.han sa att de är en slit del och sånt går inte på garanti...är de verkligen så de är???
Med det resonemanget är ju allt slitdelar, motorn slits och allt annat. Det är just såna här oseriösa ÅF man ska passa sig för, tur det finns lagar som styr! Upplys din ÅF att du inte kommer att nöja sig med hans beslut utan kommer att driva detta vidare, han har ju inte ens kollat vad det är som glappar om jag förstår rätt? Det kan ju likväl vara axeln som glappar inne i lagret, nä stå på dig med att det ska gå på garantin! Slitdelar är typ bromsbelägg och kedja o drev så han är ute o cyklar!
-
Hjullagret ska ju inte va slut efter 100 mil tycker jag, men har du kört med
större hjul så kanske dom kan vägra att ta det på garantin.
Är du säker på att det är lagret förresten, på min så är det ett par av
A-armsbussningarna som glappar.
-
hade ingen lust att vända tillbaka idag med obesiktat släp och grejjer men de blir ett telefonsamtal på måndag och fråga va faen de pysslar med egentligen...
Vad sa dom?
Är nyfiken eftersom vi säkerligen har samma åf och det har funkat bra när dom har gjort servicar och garantijobb på min maskin.
-
Det där med "Maintence soon" meddelandet kunde de inte göra nått åt eftersom de inte fått programvara till 08:an än och när jag sa att de inte stod en kråka i serviceboken så sa han typ -Jaha hade du med den? ja de flesta brukar glömma bort den... jo det hade ja! han frågade ju efter den när ja lämnade in maskinen den låg i facket bakpå... Så jag får väll påminna honom att fylla i den när ja gör 50 timmars servicen...
-
Det där med "Maintence soon" meddelandet kunde de inte göra nått åt eftersom de inte fått programvara till 08:an än och när jag sa att de inte stod en kråka i serviceboken så sa han typ -Jaha hade du med den? ja de flesta brukar glömma bort den... jo det hade ja! han frågade ju efter den när ja lämnade in maskinen den låg i facket bakpå... Så jag får väll påminna honom att fylla i den när ja gör 50 timmars servicen...
Inte kul när det hela sköts på det viset. Då skulle man ju bli lite fundersam om verkligen har gjort servicen. Kolla oljestickan om oljan ser fräsch ut.
-
Det där med "Maintence soon" meddelandet kunde de inte göra nått åt eftersom de inte fått programvara till 08:an än och när jag sa att de inte stod en kråka i serviceboken så sa han typ -Jaha hade du med den? ja de flesta brukar glömma bort den... jo det hade ja! han frågade ju efter den när ja lämnade in maskinen den låg i facket bakpå... Så jag får väll påminna honom att fylla i den när ja gör 50 timmars servicen...
Inte kul när det hela sköts på det viset. Då skulle man ju bli lite fundersam om verkligen har gjort servicen. Kolla oljestickan om oljan ser fräsch ut.
Jodå de har jag gjort och den ser fräsch ut, men det hinner väll inte hända så mycket med oljan på 10 timmar heller kanske men som sagt den ser okej ut ... men helt klart så funderar man lite vad han pysslar med och de där med att de flesta glömmer serviceboken tror ja va faen ja vill om!!! de flesta är nog jäkligt noga med den skulle ja tro!
-
Pratade med min Åf i går när jag hämtade min maskin o jag skulle få ge 850:- för 10: timmars o 1250:- för 50: timmars
-
Pratade med min Åf i går när jag hämtade min maskin o jag skulle få ge 850:- för 10: timmars o 1250:- för 50: timmars
Inte tvärtom? 50 tim servicen är väll i stort sett bara oljebyte?
-
Pratade med min Åf i går när jag hämtade min maskin o jag skulle få ge 850:- för 10: timmars o 1250:- för 50: timmars
Inte tvärtom? 50 tim servicen är väll i stort sett bara oljebyte?
10 Timmars skulle oxå kosta 1250:- men jag skulle få rabatt på första o sen kostar servicen 1250 st :)