ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Tjonasson skrivet 15 december 2015 kl. 18:55:02
-
Hoppas på hjälp å idéer.
Fick avslag på besiktningen då det vissar sig vara rejäl ojämn bromsverkan fram, vänster nyper och hjulningen drar rejält åt vänster.
Haft isär och smort upp ok/kolv. Beläggen knappt sletna.
Bytt bromsvätska samt luftat systemet med sån vaccumpump. Dock tyckte jag det aldrig riktigt slutade komma bubblor vid luftningen, men körde aldrig behållaren vid styret tom. Så var ev luft skulle komma ifrån kan jag ej komma på.
..
-
Köp en bromsluftare på Biltema av den model som suger ut via luftningsnipplarna. Då är det svårt att missa ev. luft.
-
Du har en behållare till utöver dom på styret.
Den till fotbromsen som går till både fram och bak.
-
Har en sådan bromsluftare (tryckluftsdriven) men tycker det slutade aldrig komma luftbubblor. Försökte flera gånger men med samma resultat.
Ok, tycker jag följt slangarna och tycker den behållaren på styret går till frambromsarna sen ner till huvudcylindern för bakbromsen. Men att bakbromsen skulle vara sammanlänkad med frambromsarna måste jag kontrollera.
-
Kommer det mycket bubblor? Ibland kan vätskan i sig bubbla när den sugs ut fort, men då talar vi om enstaka.
-
Vad har du för årsmodell?
-
Ja jag tycker det kommer bubblor mest hela tiden, något mindre ifall jag "bromsar" något med handtaget under
Luftningen.
Dock tycker jag det är likvärdigt med bubblor när jag luftar vänster som höger sida, även vid luftning av slangen fram till bakbromsens huvudcylindern.
Det gäller en 800 -06
Brukar ju inte vara några bekymmer vid luftning av bilbromsar, men detta börjar bli drygt.
-
Någon som vart med om att det skulle bli ojämn bromsverkan p.g.a beläggen?
Verkar vara 2 olika modeller på höger och vänster belägen av någon anledning. Men om det skulle påverka bromsningen som det gör.
[ Invalid Attachment ]
-
Olika belägg? De kan ha helt olika material, så det kan göra stor skillnad. Kan vara sintade på ena sidan tex. Jag hade bytt till lika på båda sidorna.
-
Ja det är ju sant.
Får väl bli nästa del att byta ut.
-
Inte säkert det är bekymret men om inte annat så har du reducerat den risken iaf. :)
-
På min g1 kör jag med olika belägg på vänster och höger.
Kör redstuff på ena och standard på andra sliter mycket mer på ena sidan med "original typ".
men den drar inte åt något håll utan håller sig rak.
Det är inte så att hjulinställningen är helt åt skogen så när du bromsar drar den åt något håll?
Du har PM Tjonasson
-
Ja jag har väl inte lagt nått större engagemang på att kolla hjulinställningen.
Men drar inte bara vid körning rakt fram, utan kan ligga i en högerkurva och om jag trycker till handtaget kraftigt känner man att vänster bromsen hugger tag och styret viker av åt vänster.
-
Inte hjullagret som e kass? :hmmm:
-
Nej allt sånt genomgånget, ingen garanti men gick ju även igenom besiktningen utan några tokigheter förutom att den viker av kraftigt vänster vid "panik" bromsning.
Även läst nånstans att det vid problem med dämpare att den kan dra åt endera håll, men inga fel hittade där heller.