ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 29 april 2012 kl. 22:38:17

Titel: går varm.
Skrivet av: Oskar P skrivet 29 april 2012 kl. 22:38:17
har problem med motortempen nu, har iofs alltid fått skölja kylaren efter ett dopp i lera, men den här gången ville det inte hjälpa, jag har kört den i sjön 2ggr och fortfarande stiger den lite för högt på tempmätaren, och fläkten går i princip konstant, kollade så det inte va nåt veck på kylarslangarna men icke, kan det vara så att kylaren tättnat så mycket att den behöver tas loss och spolas med högtryck? är det jobbigt att få ur kylet? orkar inte lossa hela plastkåpan, borde väl gå att få ut det framåt om man lossar frontbågen?
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: blixten skrivet 29 april 2012 kl. 23:06:59
Så gjorde min oxå, jag tog lös kylaren la den i varmvatten och avfettning skjölde den flera gånger med vatten den var ändå igensatt, fick peta med ett buntband imellan varje kylcell tog typ en timma sen med tryckluft sen gick den aldrig mer varm, jag provade med högtryck och avfettning först men det hjälpte inte
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: Oskar P skrivet 29 april 2012 kl. 23:56:15
Så gjorde min oxå, jag tog lös kylaren la den i varmvatten och avfettning skjölde den flera gånger med vatten den var ändå igensatt, fick peta med ett buntband imellan varje kylcell tog typ en timma sen med tryckluft sen gick den aldrig mer varm, jag provade med högtryck och avfettning först men det hjälpte inte
åh fy fan, det där ville jag inte höra...
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 4 maj 2012 kl. 23:03:32
högtryckstvätt brukar va ett bra sätt o sabba en fullt fungerande kylare på.. väldigt lätt o vika lamellerna..
är man och bökar mkt i lera så är det en fördel att flytta upp den.

jag gjorde ju de på grizzlyn och nu finns de inte nåt sånt problem längre, riktigt besvärligt att göra rent den där den sitter original..
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: Emil^ skrivet 4 maj 2012 kl. 23:13:09
högtryckstvätt brukar va ett bra sätt o sabba en fullt fungerande kylare på.. väldigt lätt o vika lamellerna..
är man och bökar mkt i lera så är det en fördel att flytta upp den.

jag gjorde ju de på grizzlyn och nu finns de inte nåt sånt problem längre, riktigt besvärligt att göra rent den där den sitter original..

Kylaren är väldigt känslig för högtrycktvätt. Skulle spola av kylaren på badboyen med högtryckstvätten en gång och då vek sig en hel rad med lameller på kylarn.
Så var försiktig när ni tvättar den, och använd inte högtryckstvätt rakt mot kylaren.
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 maj 2012 kl. 22:02:29
trots era varningar tog jag högtrycken idag ändå, men ställde ner trycket lite, det gick fint, kom en jäkla massa brun gegga bak vid fläkten när jag spolade framifrån, inga flänsar böjda och jag slapp jobbet med att ta loss kylet! tog en provtur och låg ca 1 mil på full gas och som mest gick den upp i 98 grader, förut kom den upp i 115 och vid 129 tändes varningen i displayen, vilket såklart inte är bra.

mer och mer grejer pekar på att jag ska hålla mig ifrån leran helt, tvättning tar en jävla tid och är jobbigt, kolen i generatorn hade redan slitits ut pga lera och kollektorn är repig, kylaren sätter igen och busssningar och bromsklossar går åt..
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: StefanN skrivet 7 maj 2012 kl. 14:45:17
trots era varningar tog jag högtrycken idag ändå, men ställde ner trycket lite, det gick fint, kom en jäkla massa brun gegga bak vid fläkten när jag spolade framifrån, inga flänsar böjda och jag slapp jobbet med att ta loss kylet! tog en provtur och låg ca 1 mil på full gas och som mest gick den upp i 98 grader, förut kom den upp i 115 och vid 129 tändes varningen i displayen, vilket såklart inte är bra.

mer och mer grejer pekar på att jag ska hålla mig ifrån leran helt, tvättning tar en jävla tid och är jobbigt, kolen i generatorn hade redan slitits ut pga lera och kollektorn är repig, kylaren sätter igen och busssningar och bromsklossar går åt..
Men, DET ÄR DET VÄRT  :djump: :djump: :djump: ;D

Ett tips är att köra med enbart vatten i kylaren på sommaren, då blir kylaren ~30%effektivare  ()p
Titel: SV: går varm.
Skrivet av: StefanN skrivet 7 maj 2012 kl. 14:47:32
Vill du fortfarande ha rostskydd på sommaren i kylvattnet häller du i Waterwetter från Red Line http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter (http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter)