Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.
Citat från: Trazan skrivet 3 december 2010 kl. 22:06:00Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.Ja med !!
Citat från: BEERHUNTER skrivet 3 december 2010 kl. 22:20:23Citat från: Trazan skrivet 3 december 2010 kl. 22:06:00Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.Ja med !!Och jag med!
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF, man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.Områden man borde få tillgång till:LedningsgatorArrangemangMotorklubbars områdeEgen MarkAnnans Mark med tillstånd från markägaren
Utnyttjandet av skoterleder sommartid, samt möjligheten att få köra på egen mark utan att nån bärplockare från Stockholm ska kunna anmäla mig för brott mot lagen.Man borde få framföra fyrhjulingen på de stigar/körvägar som finns inritade på kartor med markägarens medgivande förstås.Det finns ju en hastighetsbegränsning i terräng, varför finns det? Jag har aldrig sett en skördare som gått så snabbt som 70km/h.Varför ha en hastighetsbegränsning om man ändå inte får köra i terrängen?Det måste bli lättare att få till körområden, Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.När vi ändå är igång, (har inget med terrängkörningslagen att göra men) jag tycker att kravet på strypning på mc reggat är absurt, man får köra bil med 500+ hk på vanligt b-kort och mc har ingen effektbegränsning, varför begränsa Atv, alla kör ju ändå olagligt och det vet folk, varför måste man känna sig som en brottsling, ?
Citat från: SmileRacer skrivet 4 december 2010 kl. 09:04:35Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF, man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.Områden man borde få tillgång till:LedningsgatorArrangemangMotorklubbars områdeEgen MarkAnnans Mark med tillstånd från markägarenKörkort för ATV finns ju redan För oss som tog b-körkort efter 2000 så ska man ju ha det för att få köra terrängreggade maskiner överhuvudtaget. Men håller helt klart med om de listade punkterna
Förlåt för OT!Sådana kurser där man får lära sig köra och hur reglerna är i dagsläget finns redan flertalet av. Beroende på vart i man väljer att ta det och årstid kör man antingen atv eller snöskoter. När man klarat av utbildningen får man ett "Förarbevis Terrängskoter" av vägverket eller vilken instans det nu är idag. Jag tog mitt på Snöskoter och då var det 3 dagar teori och en dag körning. Körningen är givetvis inte exakt lika men jag tyckte den speglade ganska bra även hur man ska köra ATV på sommaren.
Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.
För handikappadeMed en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.php
Citat från: hyson skrivet 6 december 2010 kl. 14:43:56Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.jag citerar från www.satvf.seCiteraFör handikappadeMed en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.php
Citat från: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 14:46:38Citat från: hyson skrivet 6 december 2010 kl. 14:43:56Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.jag citerar från www.satvf.seCiteraFör handikappadeMed en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.phpDär ser man, man lär så länge man lever. Hade jag aldrig hört talas om tidigare.
ja jag har tänkt att gå med men aldrig fått arslet ur vagnen , men beslutet om att handikappade får göra si och så är vell inte satvf förtjänst?! Missförstå mig rätt men hittills har jag inte sett nånting i närheten av vart jag bor som satvf har gjort för att förbättra min tillvaro som atv ägare utan det är ju mest där dom bor som startade föreningen och intilliggande som har fått äta av kakan så att säga. Jag har så lite fritid så den tiden vill jag lägga på mitt åkande och inte på att kanske starta ett lokalt kontor där jag bor och hålla i det. Inte heller vill jag hyra dyra släp eller änn värre köpa ett och ta ledigt från jobbet då vissa körningar är på en vardag för att få åka några timmar. Det blir så mycket verksamhet ikring innan det blir åkning av. Ta nu inte detta fel för jag tycker att satvf gör en kanoninsats och det är bra att folk som är likasinnade och även dom som fördömmer atv åkning har en förening att vända sig till vid frågor och synpunkter, och all prinsesstårta på ICA till dom som orkat starta denna förening och hålla den rullande.Jag kan skicka in en avgift på en gång bara för sakens skull men jag anser att just i detta läget så förändrar det inget för mig förutom att jag blir en peng fattigare. Sätter in en peng ikväll. En sak till. man betalar ju för kalenderår! Om jag betalar in nu så måste jag ju betala in en avgift till vid årsskifftet?!
...Rolf Atterling...
Hoj hoj. Oavsett var i landet man bor har vi gjort mycket gott tycker jag. - Vi har fått en led godkänd vilket bryter mot terrängkörningslagen men vi fick den ändå. - Vi har fått fram licenser och reglementen för de som vill tävla. - Vi har haft möten med politiker för att påpeka att terrängkörningslagen skrevs innan fyrhjulingen fanns och därför bör revideras vilket gjort att justitiedepartementet har frågan uppe. - Vi har tagit fram en broschyr tillsammans med myndigheterna som jag tycker är läsbar. - Vi har initierat ett samarbete med SNOFED för att sprida förarbevis- och yrkesförar utbildningarna över hela landet. - Vi har fått skoterklubbar att godkänna bandade fyrhjulingar på vissa preparerade skoterleder. - Vi har gjort det enklare att bilda klubbar för att kunna skapa fler leder och körområdenListan kan göras lång.Broschyren http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
C :djump:rossbanor,vissa kraftledningsgator är helt ok ,men terränglagen ska inte tummas på för mycket,vore det mer fritt fram blev sannolikt många områden outhärdliga att visstas i Heja apostlahästarna
En gammal men bra tråd som förtjänar en bump. Hur ser det ut? Är lagen på väg att revideras? Någon som har ny info kring detta?
Här kan Ni läsa mer om hur det gått för den första MHF Ungdomsklubben som startade med SATVF´s koncept.Det kommer snart inbjudningar att komma och köra på våra lagliga områden. Vi talar om STORA varierande områden http://terranggruppen.wordpress.com
Vill man köra hjulingar får man nog flytta till USA eller Australien. För övrigt är det inte bara ATV numera är UTV populära så varför inte byta namn på föreningen. Skulle vara medlem om jag bodde i Sverige men tack o lov gör jag inte det. Lycka till med arbetet
Men man måste ha lov av markägaren.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️