ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 30 april 2011 kl. 22:45:42

Titel: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 april 2011 kl. 22:45:42
 nu börjar jag lessna på den totala kvalitetsbristen på ATV maskiner!! :(veryangry):

trodde jag hade köpt mig en märkesmaskin??????

visst pressar jag ibland grejerna till det yttersta, och så även den här gången, körde uppför en sandslänt, det var riktigt lös sand så den ville gräva ner sig, hade diffen inkopplad och rörde styret till höger och vänster och samtidigt full gas på lågväxeln, när jag hade styret max åt höger small det bara till, lät som man krossar en nöt typ, ett krasande ljud.

trodde det va diffen som flög i bitar, men kunde inte se några sprickor, däremot såg jag att höger drivknutsdamask var helt tvinnad, rullade tillbaka nerför backen och när jag sen testade köra så högg det som bara den, jag kände på drivaxeln och den rör sig en centimeter i radialled i den yttre knuten, jättekul!!!

borde väl vara en klar garantigrej?
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Hydro skrivet 30 april 2011 kl. 22:53:14
Med arton häst eller vad det nu är i den och på löst underlag borde det vara fysiskt omöjligt att dra sönder NÅGOT kan man tycka.
...men signaturen skvallrar om två tums höjning..?
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 april 2011 kl. 23:02:17
Med arton häst eller vad det nu är i den och på löst underlag borde det vara fysiskt omöjligt att dra sönder NÅGOT kan man tycka.
...men signaturen skvallrar om två tums höjning..?

20 häst faktiskt ;D

däremot 40.5Nm vid 1600rpm, och med lågväxel blir det ju en hel del ute på drivaxlarna, men det är ingen ursäkt för att det inte håller, det SKA hålla för full gas 24/7 annars är det bara skit enligt mig, jag vill använda grejerna till MAX, vill inte behandla hjulingen som en bebis, den är till för att användas, och en drivknut ska inte gå sönder efter bara 460 mil!
ja den är höjd, MEN dieseln är lägre än bensinaren original pga högre vikt, därför är den nu med höjningssatsen lika hög som en bensinare, med samma vinkel på drivaxlarna.
se bild:
utan höjning
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/009.jpg)

med höjning
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0472.jpg)
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 29 juli 2011 kl. 21:37:39
idag var det dags igen, samma sida som förra gången, jävla kinesskräp man har köpt sig då! :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 31 juli 2011 kl. 12:30:14
mailade iväg filmen från körningen till ÅF, det syns ju att jag kör rätt så lungt och jag gav inte ens full gas i det lerhålet där knuten small. det är riktigt kasst att sånt här ens händer, men det kan ha att göra med att länkarmsbussningarna är väldigt glappa på min maskin, och det går att röra hjulet nån centimeter till utåt även om styret tar stopp, så antagligen vred sig hjulet för långt ut (jag orkade knappt hålla emot styret där)
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Skoarn skrivet 31 juli 2011 kl. 22:15:11
Om du studerar drivknuten vid max styrning så ger den maximal öppning,
alltså så kan den ej vridas mer utan risk att kulorna hamnar i kant på kulhållaren,Gäller även med 2" höjsats "ej diesel"
Byt bussning så håller knuten,,må vara tillverkat i Kina som allting annat nu mer, men knutarna håller dock för mig..

Ps: skall dock slänga den buckliga alu hasplåten och montera en i plast ^-^
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 8 augusti 2011 kl. 22:28:02
hur fan får man ut drivaxeln ur diffen??? jag har ryckt och slitit som fan nu!!
på andra sidan hade jag en vitmarkerad drivaxel, på den så skjuver man in själva axeln så långt in det går i den inre knuten och då kan man dra ut "klumpen" ur diffen, men på dom svartmarkerade så ska man bara dra har jag hört, men det verkar omöjligt alltså...


jag fick ett tips att man skulle värma dit en svarvad ring på utsidan av den ytttre knuten, så jag har hittat ett bra material som kallas "sverker3" som ska va stenhårt, ska svarva mig 2 ringar med 5mm godstjocklek och 6 hundradelar mindre än knutens ytterdiameter, sen värmer jag ringen och pressar dit den. ska göra så på båda sidor tänkte jag, då ska det hålla enligt ÅF.
fick en ny drivaxel till höger sida men jag vill ju såklart sätta dit den här ringen även på vänster axel, inte så kul att knäcka axlar när man är ute på körningar...
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 9 augusti 2011 kl. 09:26:27
Vart är din garanti när du skruvar själv??
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 augusti 2011 kl. 11:03:58
garanti har jag, men jag har kommit överens med ÅF att jag servar maskinen själv, och för att vara schysst tillbaka så kan jag ju även laga vissa grejer själv med, och eftersom han hade mycket att göra så fixar jag detta själv, ge och ta helt enkelt. drivaxeln fick jag såklart ut på garanti...
anledningen till att jag vill skruva själv är för att jag inte litar på andra, det är samma med bilar, jag har aldrig lämnat en bil på verkstan för det blir aldrig exakt som jag vill ha det (jag har höga krav) och så blir det bara slarvigt jobb till överpris då verkstadspersonal känner tidspress från chefen..
därför gör jag det hellre själv utan tidspress och är mer noggran.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 9 augusti 2011 kl. 11:10:06
Kan ju så vara men så noga verkar du ju inte vara för höjning ska man inte ha på fyrhjuling det bryter av axlarna du har ju redan kört sönder 2 och fler kommer det gå. var förra veckan hämta grejerna till min fyrhjuling och frågade momentet på variatorbulten då höll dom just på med en fyrhjuling drivaxeln av och även den var höjd. så jag fråga om det är vanligt killarna på verkstan sa 9 av 10 som kommer in och det har gått av på är höjd.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Buggy skrivet 9 augusti 2011 kl. 12:46:20
Kan ju så vara men så noga verkar du ju inte vara för höjning ska man inte ha på fyrhjuling det bryter av axlarna du har ju redan kört sönder 2 och fler kommer det gå. var förra veckan hämta grejerna till min fyrhjuling och frågade momentet på variatorbulten då höll dom just på med en fyrhjuling drivaxeln av och även den var höjd. så jag fråga om det är vanligt killarna på verkstan sa 9 av 10 som kommer in och det har gått av på är höjd.

ja den är höjd, MEN dieseln är lägre än bensinaren original pga högre vikt, därför är den nu med höjningssatsen lika hög som en bensinare, med samma vinkel på drivaxlarna.

Kopierat från ett tidigare inlägg i denna tråd.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 9 augusti 2011 kl. 13:15:58
Så dom som bygger och utvecklar fyrhjulingar är dumma och glömt bort och höja dom därför ska privat personer höja dom för dom är fel byggda och då börjar axlar gå av??
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 augusti 2011 kl. 16:09:24
vet inte vart du vill komma, men jag har mätt markfrigången på en original icke höjd thundercat och min diesel ligger nästan en centimeter lägre i markfrigång MED höjning, jag har stötdämparna ställda på mjukaste läget just för att få hyfsad komfort tillsammans med hyfsad markfrigång.. Mudpro är högst av alla, och drivaxelvinklarna på den är ännu skarpare än en thundercat, dessutom har den större hjul.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Buggy skrivet 9 augusti 2011 kl. 16:11:52
Oskar: Har du fått ordning på dina axlar än (drivaxlar)? ()p
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 9 augusti 2011 kl. 16:31:54
Diesel kanske måste vara lägre på grund av deras vrid eller tyngd inte har dom bara hittat på att det ska vara så dom som har byggt och provat fram modellen. men ni kanske tycker dom gör helt fel men är ju bevisat dom som höjer går drivaxlarna av på förr eller senare. kompisen höjde sin 650 fast dom varna han och vad hände jo nu står den på arctic cat verkstan med drivaxel av nånting måste dom ha räknat ut när dom bygger maskinerna..
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 augusti 2011 kl. 16:47:57
vet inte om dom tänkte så mycket när dom byggde dieseln.. hade jag varit konstruktör hos arctic cat så hade jag iallafall inte släppt ut en maskin på marknaden som har en så trög tumgas så man får rejält ont efter 3 timmars körning, ingen differential bak så den blir omöjlig att styra dit man vill när man kör med släp samt sliter bakdäck, en koppling med ett aldelles för högt ställt tillslagsvarv så dieselns lågvarvsegenskaper inte riktigt kommer till sin rätt (jag hade monterat en FTI-transmission http://www.youtube.com/watch?v=q8EYGWgKU78 )
dessutom hade jag försett en såpass tung maskin med servo.

men men, jag jobbar inte som konstruktör så jag ska väl hålla käften.... >:(
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: heavylars skrivet 9 augusti 2011 kl. 18:15:19
jag körde med flexliftkit med 2" höjning på min, axlarna höll alldrig några problem men som du sa tidigare så  glappar dina armar så det kan säkert ha med saken att göra. för när man tittar på din när den gick sönder så var det ju inget tokgasande heller.   c-yaaaaaaaaaaaaaa
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 10 augusti 2011 kl. 15:54:55
Diesel har ju 203mm Artnr 0403-176 Fjädringsväg och bensin 254mm Artnr 0403-209 Fjädringsväg det är olika dämpare på Diesel och Bensin inte är det för den är tyngre den är lägre så varför satte dom inte Bensinarens dämpare med längre fjädringsväg? nå har dom tänkt på när dom inte gjorde den lika hög som bensin.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 augusti 2011 kl. 12:30:12
mina dämpare är 370mm så det stämmer inte.
dieseln har ju högt vrid i förhållande till sin effekt, men jag tippar på att t.ex. en Mudpro har betydligt högre vridmoment (fast vid ett högre varvtal också förstås) än dieseln.
och dessa är högre än en standardmaskin från fabrik!
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 14 augusti 2011 kl. 15:50:04
om nu dämparen är 370mm så är bara fjädringsvägen 203mm kika artic cats sprängskiss och artnr.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 augusti 2011 kl. 23:26:14
länk?
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: snoddas skrivet 16 augusti 2011 kl. 08:40:27
http://www.arcticcat.se/arctic-cat/1279971-700-diesel-trv-teknik Står ju fjädringsväg 203mm på Diesel.  http://www.arcticcat.se/arctic-cat/1280004-700-teknik Fjädringsväg Bensin 254mm kika arctic cats sprängskiss ser du det är olika artnr på dämparna på bensin och diesel. Markfrigång Diesel 254mm Markfrigång Bensin 279mm
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 augusti 2011 kl. 21:51:38
men fortfarande så har ju både 700 och 1000cc bensinare högre vridmoment än dieseln, om jag inte minns fel så var det 550 som hade samma vrid som dieseln, fast vid typ 4500-5000rpm istället för 1600
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 augusti 2011 kl. 22:35:51
Vrid hit, höjd dit, det är inget annat än KÄPPKINESJÄVLASKIT >:( >:( >:( >:( >:( :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:.Hade prylarna varit gjorda i SOVJETUNIONEN hade det ALDRIG gått sönder :headbang: :headbang:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 augusti 2011 kl. 23:00:45
Vrid hit, höjd dit, det är inget annat än KÄPPKINESJÄVLASKIT >:( >:( >:( >:( >:( :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:.Hade prylarna varit gjorda i SOVJETUNIONEN hade det ALDRIG gått sönder :headbang: :headbang:
vart är gillaknappen???
jag skulle faktiskt hellre köpa en sovjetisk ATV om det fanns än en amerikansk, trots att jag gillar amerikanska fordon.
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 augusti 2011 kl. 08:39:50
Jo kunskap finns over there in österländerna :headbang:en polare till farsan reste runt där under 60-talet.I dåvarande tjeckoslovakien fick han (märkligt nog) haveri på vevaxeln till volvo pv:en, men det fixade skodaverken lätt som en plätt.Rysk dykutrustning är ful som stryk, men otroligt fältmässig och säker.Det skulle vara intressant att kolla om det finns rysstillverkade drivaxlar :djump:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: StefanN skrivet 17 augusti 2011 kl. 11:25:49
jag skulle faktiskt hellre köpa en sovjetisk ATV om det fanns än en amerikansk, trots att jag gillar amerikanska fordon.

Är det därför du kör Audi  ;)
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 augusti 2011 kl. 17:03:56
Vem kör Audi? Inte jag, jag kör Fiat Strada, Den bästa jävla pickis man kan tänka sig,tyst, snabb, snål och byggd i brasilöien.Efter att ha kört en i 6 år har jag nu beställt en ny :djump: :djump: :headbang: :headbang:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 augusti 2011 kl. 18:34:53
Vem kör Audi? Inte jag, jag kör Fiat Strada, Den bästa jävla pickis man kan tänka sig,tyst, snabb, snål och byggd i brasilöien.Efter att ha kört en i 6 år har jag nu beställt en ny :djump: :djump: :headbang: :headbang:
det är jag som kör audi, eftersom jag tröttnade på att köra min Buick som bruksbil då det blev för mycket reparationer, men fortfarande tycker jag att Buicken är skönare att åka i och man blir glad av att köra den, Audin är bara en audi i mängden..
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: StefanN skrivet 17 augusti 2011 kl. 20:06:09
Vem kör Audi? Inte jag, jag kör Fiat Strada, Den bästa jävla pickis man kan tänka sig,tyst, snabb, snål och byggd i brasilöien.Efter att ha kört en i 6 år har jag nu beställt en ny :djump: :djump: :headbang: :headbang:
Kul att du är nöjd.

Jag skulle knappt få plats/komma in i en sådan liten bil  :help:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 augusti 2011 kl. 21:18:58
Jamen köp en Strada, flytta sätet till flaket, gasa å var glad :headbang: :headbang: :headbang:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: StefanN skrivet 17 augusti 2011 kl. 21:22:53
Jamen köp en Strada, flytta sätet till flaket, gasa å var glad :headbang: :headbang: :headbang:
Sorry, vill ha V8 under huven ;)
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 augusti 2011 kl. 21:28:10
Ja då sket det sig med 1200 kubikaren då :cry: :cry:
Titel: SV: jaha då knäckte man en drivknut....
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 augusti 2011 kl. 23:53:48
Jamen köp en Strada, flytta sätet till flaket, gasa å var glad :headbang: :headbang: :headbang:
Sorry, vill ha V8 under huven ;)
helt rätt! jag är rätt sugen på en 4x4 chevapickis med 6.2 diesel som "nöjesbil" V8 suget går inta att bli av med, det är en speciell känsla att gunga fram i 2 meter brett jänkejärn med grovt basmuller ur piporna!
ganska så långt från både sovjet och fiat strada man kan komma faktiskt... hehe ^-^