ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Impulze skrivet 28 oktober 2009 kl. 18:52:10
-
Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern som det hänvisas till i tråden "Stort Test av Can Am 800..." så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.
//Matte
-
Intressant tråd :)
Hann dock inte vänta på din testkörning innan jag beställde en Can-Am. Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.
//Matte
kör ut wiren helt och linda den åt fel håll på vinshen ( så att wiren går medsols , neråt) då slits det lite mindre, sen kan man byta placering på kablarna till vinschen för att få in/out att gå rätt. ()p
-
Intressant tråd :)
Hann dock inte vänta på din testkörning innan jag beställde en Can-Am. Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.
//Matte
Är det detta du menar?
Jag har aldrig haft problem med viren så här. ()p
-
Ingen aning, var säljaren som sa att den kunde nötas. Och på Rickards sida 1 så verkar han mena på att vajjern inte kommer hålla så länge. Får min Can-am nästa vecka så då får jag ta en titt på hur det ser ut.
//Matte
-
dragblocket funkar bra!
det bästa är väl ändå att köra med syntetlina, det finns ju även en snikvariant där linan är typ 1m lång för plogning , men då blir det ju jobbigt att byta till wire när man ska ut och leka...
Sen såg jag på nån sida att man kunde köpa rullstyrning med ETT stort hjul i underkant, för att minska slitaget på linan...
-
Jag körde med blocket halva säsongen förra året, på min 650, och det fungerar bra mycket bättre än utan.
Utan blocket fick jag reparera vajjern var 3:e-4:e plogsväng jag gjorde, och efter "uppgraderingen" kanske var 7:e
Inte helt perfekt alltså, men mycket bättre, kanske jag provar vända vajjern som du AtvNerd föreslår, det borde definitivt bli bättre.
-
Finns egentligen ingen anledning att ha wire istället för syntetlina, byt ()p
-
Finns egentligen ingen anledning att ha wire istället för syntetlina, byt ()p
Allvarligt talat, byt...
Vinschen sitter ju så jävligt till att man får riva halva maskinen för att byta lina, eller hur har ni gjort?
-
finns det inte risk att syntetlinan går av fortare än wiren?
-
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.
Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.
-
Vad rekomenderar ni för linhjul,vsr på Jula igår och tittade på ett
som det finns ett "lock" på för att enlkelt kunna få in linan.
Vet inte om den håller))
-
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.
Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.
håller med "Småfisken" ! bara att släppa fyra skruv och dra ut på sidan där kablaget sitter..gjorde så idag när jag bytt till syntet lina... ()p
-
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.
Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.
håller med "Småfisken" ! bara att släppa fyra skruv och dra ut på sidan där kablaget sitter..gjorde så idag när jag bytt till syntet lina... ()p
samma här ()p
-
Vad är det som gör att wiren nöts? Har ett koniskt Warn blad till min Arctic men inte upplevt att wiren nötts.
-
upp och ner rörelsen blir väl begränsad till ett väldigt litet område samtidigt som linan sliter på samma ställe på linstyrningen, sen har Can-am en väldigt brant vinkel på linan, Arctic har en bättre placering på vinsch för att lyfta plogblad.
-
Enkelt att byta ut linan och ta ta bort vinchen, själv så köpte jag en båtlina med en brottgräns på 4,2 ton. Mycket billigare än en syntetlina och väldigt enkelt att byta. Fanns en annan lina med en brottgräns på 2,6 ton och jag ångrar att jag inte tog den istället. Funkar jätte bra och den sitter på en ny warn rt 25.
-
Enkelt att byta ut linan och ta ta bort vinchen, själv så köpte jag en båtlina med en brottgräns på 4,2 ton. Mycket billigare än en syntetlina och väldigt enkelt att byta. Fanns en annan lina med en brottgräns på 2,6 ton och jag ångrar att jag inte tog den istället. Funkar jätte bra och den sitter på en ny warn rt 25.
Var köpte du båtlinan? En jag känner köpte på typ Biltema eller liknande och den gick av. Kan vara för att han hade för mycket lina och den trasslade i winchen och på det sättet gick av.
Tycker 1200-1500 är lite saftigt för en "äkta" warn nylonlina.
Kom gärna med tipps på vad som fungerar.
Vill ju inte att en sniklina går av när hjulingen mer eller mindre hänger i wiren.
-
måste fråga ni andra som använder syntetlina vid plogning, slits inte era? jag la på en ny warn syntet lina i helgen här o den har redan slitits :o,, har ny linroller och nytt dragblock
-
Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snart
-
Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snart
Vinschar du aldrig in tills det tar mekaniskt stopp med plogen i max högläge?
Om vinschen drar 2 ton och linan håller för 800 kg, hur hänger det ihop?
Den borde gå sönder...
Jag vinschar upp den maximalt rätt ofta - även om jag försöker stanna just innan det tar stopp...
-
Kan tipsa om denna försäljare på ebay, har köpt flera syntetlinor och rullar till vinchen av honom.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280439340163&viewitem=&sspagename=STRK:MEWAX:IT#ht_2690wt_939
Frakt runt $15 till sverige. ()p
-
Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snart
Vinschar du aldrig in tills det tar mekaniskt stopp med plogen i max högläge?
Om vinschen drar 2 ton och linan håller för 800 kg, hur hänger det ihop?
Den borde gå sönder...
Jag vinschar upp den maximalt rätt ofta - även om jag försöker stanna just innan det tar stopp...
Kör med samma lina jag med, fungerar utmärkt. Det är ju inte så att man sitter och krampar på vinschknappen precis. Gummi hjälper till förståss ()p (http://www.duells.se/katalog/Image.ashx?id=73-158230&thumb=display)
EDIT: Jag plogar inte men när man kör in den tills det tar mekaniskt stopp ;)
-
Jag kör aldrig in tills det tar stopp.... Winchen drar väl runt 1100kg...typ
Rullstyrningen har väl bara m8 eller m10 bult ... blir den lite böjd så rullar den inte nog bra, på min förra maskin så fick jag rikta bultarna ett par ggr.
-
Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snart
Vinschar du aldrig in tills det tar mekaniskt stopp med plogen i max högläge?
Om vinschen drar 2 ton och linan håller för 800 kg, hur hänger det ihop?
Den borde gå sönder...
Jag vinschar upp den maximalt rätt ofta - även om jag försöker stanna just innan det tar stopp...
Körde av snöret sist ja plogade efter ja skrivit i forumet. Såg att snöret börjar bli slitet för jag kör med samma rullar som ja körde vajern med och dom är mycket slitna.
Jag har en sån där gummigrej på snöret som Umbert visade på kortet. Man hör på vinschen när gummit trycks ihop.
En kompis kör med samma båtlina och det funkar bra även för han.
Båtlinan tror jag kostar runt 150:- för ca 15m.
-
(http://)(http://i49.tinypic.com/2e1hgl5.jpg)läste här att nån fick åtgärda vajjern efter var 4-7 plogsväng..för min del när vajjern gick av första gången köpte jag den här vajjer styrningen med större diameter på den undre rullen. viren har hållit sen dess.värt ett försok tycker jag
-
Jag har en enkel lösning som jag ska börja praktisera själv. Våga vägra plog!! Spade och snöslunga är det som gäller ;)
-
Jag fettade in wiren just på den biten den arbetar när man plogar, det verkar hjälpt en hel del, har en syntetlina som ska på så småningom köpt från någon yachtfirma som nämnts här i forumet.
-
Jag har plogat hur mycket som helst sista veckorna å det syns inte ens på vajern
-
Samma här,det har blivit många plogsvängar i vinter och det syns inte nåt slitage alls på min wire.Jag har varit noga med att kolla så rullstyrningen rullar hela tiden och inte fryst fast.Om det beror på det vet jag iofs inte.
-
Faen!!
Nu small min vajer av också precis när man startat att ploga nu på morgonen.
Vajern har inte sett det minsta sliten ut innan så blev lite paff måste jag säga.
Nu blir det nog syntetlina för min del i fram.
-
Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton :headbang:
-
Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton :headbang:
hehe, var faktiskt inne på skogma idag och kollade dito. Ska ändå handla lite annat "nyttigt" därifrån så blir syntetlina med på inköpslistan.
Löste mitt vajerbrott temporärt med att kapa av linda eltejp på vajern efter de skadade partiet och sedan kapade jag av den med rondell. Sedan gjorde jag en ny ögla med wirelås från Jula som jag spände ihop lite extra med ståltråd. Inte så snyggt kanske men funkar fint så länge ()p .
Den biten på vajern jag kapade bort ser ut som stryk, kraftiga veck/bockningar var 30-40:e cm på ca 2meters längd, någon ide om vad som gjort den åverkan?
-
Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton :headbang:
hehe, var faktiskt inne på skogma idag och kollade dito. Ska ändå handla lite annat "nyttigt" därifrån så blir syntetlina med på inköpslistan.
Löste mitt vajerbrott temporärt med att kapa av linda eltejp på vajern efter de skadade partiet och sedan kapade jag av den med rondell. Sedan gjorde jag en ny ögla med wirelås från Jula som jag spände ihop lite extra med ståltråd. Inte så snyggt kanske men funkar fint så länge ()p .
Den biten på vajern jag kapade bort ser ut som stryk, kraftiga veck/bockningar var 30-40:e cm på ca 2meters längd, någon ide om vad som gjort den åverkan?
ser ut som min lina.den har förmodligen blivit fel upplindad och klämd i upprullningen.detta slipper man nog med en syntet lina som lindar upp sig mycke bättre än en stel stål lina gör.
-
Maxxan kolla dina linlås!bygeln ska gå över den döda änden på linan och "sadeln"på den levande ändan som är lång.sätt dom närmare varandra.ha typ en linlås bredd mellan dom.
-
Maxxan kolla dina linlås!bygeln ska gå över den döda änden på linan och "sadeln"på den levande ändan som är lång.sätt dom närmare varandra.ha typ en linlås bredd mellan dom.
Ok, det tänkte jag aldrig på utan ville bara snabbt få ihop wiren och ut och ploga på nytt.
Tack för påpekandet
-
Så här gör jag
rullar ut c2m vajer o tejpar på ett gammalt spännband som är c 1.6m
rullar sen in så det passar till plogen o hänger vajern bredvid utan belastning
(http://www.hrj65.net/div/plog%20-%20Kopia.jpg)
-
Fan det va en bra ide funkar det bra då eller?
Mvh Niklas
-
Genialiskt, kommer jag att göra nästa gång det är dags att ploga.
TACK för det tipset! ()p
-
jag satte ett block i snöbladet å vinchkroken i lasträcket då får vajern en naturlig gång funkar kanon inget slitage på vajern än :)
-
Har gjort precis detsamma men tillverkade en avlastningsplatta till lastgallret oxå då det började ge vika
Mvh Niklas
-
jag satte ett block i snöbladet å vinchkroken i lasträcket då får vajern en naturlig gång funkar kanon inget slitage på vajern än :)
Har gjort precis så, men nu gick vajern igår i alla fall, vi har fått mycket snö i vinter, så det har skottats mycket, men ändå...
Det borde finnas en lösning som fungerar - original.
-
Gör som jag med spännband så är dina problem lösta ()p
-
Gör som jag med spännband så är dina problem lösta ()p
Mmm, det tror jag nog, men som sagt, säljer man en fyrhjuling som många använder för snöröjning så borde det ingå ett väl fungerande system för detta.
-
Det finns det!
http://webshop.fyrhjuling.se/product.php?id_product=1094
Funkar perfekt!
-
Ja den fungerar nog perfekt. Tänkte köpa en sådan förut. Kolla i USA så får du den hem för halva priset.
-
Det finns det!
http://webshop.fyrhjuling.se/product.php?id_product=1094
Funkar perfekt!
Funkar den bra ihop med can-ams plog och maskiner också? Borde väl inte vara konstigare att trycka på den på ett canamblad än på ett warnblad?
Helt klart värt en funderare.
-
Vet inte riktigt med det borde gå
om inte finns det ju fler alternativ
http://webshop.fyrhjuling.se/product.php?id_product=999
eller
http://webshop.fyrhjuling.se/product.php?id_product=1043
-
Jag har plogat hur mycket som helst sista veckorna å det syns inte ens på vajern
Jag har inte hller några problem med vajern. Min ska in på 10 timmars service i början på januari och jag har inte märkt något slitage alls.
-
Jag ledsnade totalt på att min wire såg ut som att en älg tuggat på den när jag plogat.
Största problemet var när vinschen var monterad inne i hjulingens front.
Jag hade classevinschar och köpte en Warn. Iom att warnvinschen kom med fäste för bagageracket så placerade jag den där på min med. Vilket är som en dröm när man plogar.
Jag ser tydligt hur mycket plogBAND jag släpper ut. Skulle garanterat funka med wire också iom att man inte frispolar ut så mycket vilket är lätt att man gör när vinschen sitter "infälld" i maskinen.
Mycket ord för att komma fram till att...
Jag har kört med vinschband dom senaste två vintrarna, fungerar hur bra som helst, iom att jag har vinschen monterad som jag har så tar det max 3-4min att skifta mellan wire, syntet eller plogband =)
Finns på jula och clas i sjön ()p
//Tobbe
-
hej var hittar man ett billigt och bra bryt block ???
-
Så här gör jag
rullar ut c2m vajer o tejpar på ett gammalt spännband som är c 1.6m
rullar sen in så det passar till plogen o hänger vajern bredvid utan belastning
(http://www.hrj65.net/div/plog%20-%20Kopia.jpg)
Intressant tråd
Lit ot. Hur sparar man en tråd för att slippa leta varje gång
Rogge
-
Klicka på underrätta, (bredvid "svaraknappen") då får du mail när någon skriver i en viss tråd.
Eller använd "nya svar", eller "nya inlägg" i menyn till vänster.
Under nya svar ser du alla inlkägg som du varit aktiv i, där det kommit nya svar.
Under nya inlägg ser du alla nya inlägg som kommit sedan du sist var inloggad.
-
körde med warns nylonlina idag o det gick fint men det syns en nötning på den delen som ligger emot i rullen i winchen, jag har trott att nötningarna uppstår i wirestyrningen och därefter, har en rt 15 winch, kanske i minsta laget, den sjunker lite efter upphissning.
Ska nog lägga hockeytejp på rullen i winchen för att minska nötningen.
-
Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton :headbang:
är det denna du menar?
http://skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=1&parent=s0600 (http://skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=1&parent=s0600)
-
Som der er tale om, så kan man køre sin wire helt ut og forsætte med at køre, og derved køres den ind igen, så wire ligger øvers på spolen på vinschen, det hjælper den lidt, når den kører frem og tilbage på den nederste rulle, i rullestyret. Men når du er færdig med vinter, vil jeg anbefale at køre den tilbage, så den igen trækker nederst, tættest mod vinschans 4 bolte.
Men helt klart en kasteblok, det vil gøre trækket 50% og dermed også trykket mod rullestyret 50%...
Din vinsch kører så også 50% længere tid og dermed ikke så megen opvarming af dit relæ end som når du kører med direkte træk.
Håber du forstår, ellers sig til og jeg kan lave en principskitse og sende til dig.
Hilsen
Bjarne
-
Efter allt krångel med winsh och wire tröttnade jag till slut och köpte en elektrisk ploglyft http://motoro.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=84600_2468.jpg
Sen dess har det inte kommit ett snökorn :tickedoff
-
Efter allt krångel med winsh och wire tröttnade jag till slut och köpte en elektrisk ploglyft http://motoro.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=84600_2468.jpg
Sen dess har det inte kommit ett snökorn :tickedoff
Funkar den bra?
Hur är den i hastighet relaterat till winshen? Vad du har för winsh spelar klart lite roll då med :)
Funderar nämligen på en sådan, finns ju fler fördelar och det ANTAR jag är att man kan justera den så att man inte lyfter upp plogen stumt mot ramen varje gång?
//Tobbe
-
Jämför man hastigheten på ploglyften och min winsch från herr Olsson i Insjön som den ser ut i dag så är ploglyften MYCKET snabbare :lol:
(http://i1176.photobucket.com/albums/x329/kapa193354/DSC01187.jpg)
En winsch som fungerar och inte är lika demolerad är något snabbare än ploglyften :lol:
-
Efter allt krångel med winsh och wire tröttnade jag till slut och köpte en elektrisk ploglyft http://motoro.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=84600_2468.jpg
Sen dess har det inte kommit ett snökorn :tickedoff
Hur lång slaglängd är det på den? Har du några uppgifter på det?
Och lyftkraft?
-
Jämför man hastigheten på ploglyften och min winsch från herr Olsson i Insjön som den ser ut i dag så är ploglyften MYCKET snabbare :lol:
(http://i1176.photobucket.com/albums/x329/kapa193354/DSC01187.jpg)
En winsch som fungerar och inte är lika demolerad är något snabbare än ploglyften :lol:
Din winsch ser liiiite långsammare ut än min Warn 3.0 faktiskt ;D
Men jag är med intresserad av slaglängd osv.
//Tobbe
-
http://www.warn.com/atv/ProVantage_Plow_Lift_Moose_Return_Program.shtml
Hoppas det inte uppfattas som offtopic nu, men det här väl iaf till trådens ämne.
Är det någon som vet något om detta "PM" är det gammalt eller nytt?
Som jag ser det gäller det ALLA ploglyftar från warn och man rekomenderas att använda en winsch ist, eller är det min morgontrötta engelska som gör att jag fattar fel?
//Tobbe
-
I sitt kortaste läge är den 38cm, i sitt längsta läge är den 54cm.
Enligt hemsidan ska den klara max 136kg.
-
Vajern måste smörjas för att inte gå av :rtfm:
Mvh Anders
-
Nu har det kommit mer snö sedan jag monterade nya ploglyften ()p
Med facit i hand så kan jag säga att jag är HUR nöjd som helst med den.
Winschar ska användas till att dra loss sej m.m, iallafall när dom är så lågt monterade som på Dinli.
-
Sätt en sån här plog i stället med släpskor som lyfter upp plogen går mycket snabbare och ploga då slipper ni lyfta med winschen och nöta på vajern.
-
Jag hittade min egen lösning. Jag köpte en snöslunga ()p
-
Funkar ju det med synd bara man blir själv som en snögubbe ibland.
-
Funkar ju det med synd bara man blir själv som en snögubbe ibland.
Ja men det är bra med en vit dag ibland ;)
-
Lite OT, Men ser kunskapen i denna tråd för att välja ny plog! Precis införskaffat en CA 800 som kommer få slita lite i vinter då jag har lite tomt att få rent. Vad ska man köra med för plog? Ska helst inte va diamant i bladet så hyffsat rätt peng för ett bra plogblad :)
-
Hej.Vilken plog/plogsystem som är bäst har jag ingen erfarenhet av.Däremot har jag erfarenhet av plogstål.Att köpa ett plogstål i Hardox till en hjuling är onödigt och dyrt.Plogen är såpass lätt att vanligt "bonnstål" duger alldeles utmärkt, det är lätt att borra eller bränna nya hål och helt enkelt vända stålet.Jag använde "bonnstål" till min pickupplog vilket blev otroligt mycket billigare än det dyra orginalstålet :headbang:
Mvh Anders.
Ps vilket system ni än väljer, BYT OLJA FLERA GÅNGER UNDER SÄSONG, inte snåla på det ()p ()p
-
Warns koniska snöblad med frontfäste skulle jag rekommendera ()p
-
Warns koniska snöblad med frontfäste skulle jag rekommendera ()p
AMEN! ()p
-
För de som äger en Can-Am har brp släppt ett nytt plogsystem som kommer nu till vintern (oktober enligt min åf) Ser liknande ut som Warn.
Funderar på att köpa ett själv.
http://www.blackforeststore.eu/atv-quad-mx-enduro-atv-parts/snow_plows/23988_can-am_alpine_flex_system_outlander_400_%282006-11%29.html
-
För er som har svårt att styra vinschen "rätt" vid indragning samt utsläpp av vinschwiren
http://shop.rindab.se/prod/SLACK-CONTROL-KIT-COMBO_836000/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK
-
Sicket onödigt tillbehör.För lyftning av plogen kan man ju använda en stark nöttålig grövre lina med en fjäder på ()p
-
flytta winschen annars... sätt den på räcket fram...
-
det finns bra billiga brytblock på blocket eller direkt på hemsidan hos fmv4x4.com, jag köpte mitt där borrade centrumbulten satte i smörjnippel och är jättenöjd..
-
det finns bra billiga brytblock på blocket eller direkt på hemsidan hos fmv4x4.com, jag köpte mitt där borrade centrumbulten satte i smörjnippel och är jättenöjd..
Synd bara att firman är vilande under vintern. Då de verkar vara iväg på en längre resa i Afrika,
-
Plogade för första gången förra veckan, och idag blev de plogning nr 2. Poff så gick vajern av :tickedoff
Var och köpte ett "extra hjul" men frågan nu är vart i plogen man ska sätta fast den? Ska de finnas någon fäste orginal i plogen? Ska vara grejer ifrån Warn.
Sen funderar ja på om man får ut vajern från vinschen utan att mecka ner skiten? Har inte testat själv ännu...
-
Plogade för första gången förra veckan, och idag blev de plogning nr 2. Poff så gick vajern av :tickedoff
Var och köpte ett "extra hjul" men frågan nu är vart i plogen man ska sätta fast den? Ska de finnas någon fäste orginal i plogen? Ska vara grejer ifrån Warn.
Sen funderar ja på om man får ut vajern från vinschen utan att mecka ner skiten? Har inte testat själv ännu...
Jag har lyckats pilla ut vajern varenda gång den gått av utan att ta ut winschen. Måste vara 2 personer lättast. En som tittar in vid winschen och ser hur vajern ligger, och den andra roddar med manövrering för ut eller in. Brukar vara till hjälp att ha en lång skruvmejsel att peta med.
Nu har jag nylonlina i winschen, återstår att se hur den kommer fungera i vinter när det ska plogas.
Jag satte dit ett extra brytblock förra året för vajern skulle hålla, men den gick lik förbannat av allt för ofta. :(
Jag hängde brytblocket i en strop framför linrullarna så inte vinkeln på vajern skulle bli så kraftig.
Lycka till. :headbang:
-
Hejsan.
I dont have a plog on my atv.
But from what i am reading you may need a Snach block for the front rack so the line will be higher up.
?
McFury.
-
Jag har löst det så här med ett extra brytblock. ()p
Inte min på bilden, men det var den jag tog exempel efter. ;)
Fungerade hyffsat med wire, men i år är det som sagt nylon, återstår att se hur bra det håller.
-
Jag har löst det så här med ett extra brytblock. ()p
Inte min på bilden, men det var den jag tog exempel efter. ;)
Fungerade hyffsat med wire, men i år är det som sagt nylon, återstår att se hur bra det håller.
Är så de är tänkt att bli för mig också, även om ja är skeptisk till att någon cm ändrad vinkel gör någon skillnad, mer än 500kr fattigare.
Hade flyt när ja skulle montera grejerna idag. 2 vajerlås skulle dit men alla 4 skruvar blev gängpaj utan att ja ens behövde ta i. Höll skiten med fingrarna och drog med skiftnyckel. De är kvalité >:(
-
Så här gör jag
rullar ut c2m vajer o tejpar på ett gammalt spännband som är c 1.6m
rullar sen in så det passar till plogen o hänger vajern bredvid utan belastning
(http://www.hrj65.net/div/plog%20-%20Kopia.jpg)
Funderar på att testa de här. Bandet lär ju hålla men blir de inte strul på "rullen" när de åker in och ut tillsammans med vajern, eller har du tejpat ihop dom hela vägen?
Är de nåt som gått av eller strulat och hur länge har du haft de utan problem?
-
Är det detta du menar?
Jag har aldrig haft problem med viren så här. ()p
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=25326.0;attach=4719;image)
Var finns den att köpa?
Annars blir det Warns lösning
http://shop.rindab.se/prod/DUBBEL-VAJER-KIT-PLOG_729640/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK
(http://shop.rindab.se/shop/assets/prod_images/p84526n.jpg)
-
Tror jag hitta: http://www.4speed.se/se/art/winch-krok.php
-
Någon som testat elektronisk ploglyft? Warn Actuator.
Lyfter 136kg. Vet inte vad plogen väger men med alls snö osv tycker ja de låter lite..?
http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PLOGLYFT-Pro-Vantage-plogen-_690908/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK (http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PLOGLYFT-Pro-Vantage-plogen-_690908/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK)
-
Någon som testat elektronisk ploglyft? Warn Actuator.
Lyfter 136kg. Vet inte vad plogen väger men med alls snö osv tycker ja de låter lite..?
http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PLOGLYFT-Pro-Vantage-plogen-_690908/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK (http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PLOGLYFT-Pro-Vantage-plogen-_690908/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK)
En sån skaffade jag mej efter att ha tröttnat på wirebrott jämt och ständigt. Går något saktare upp och ner jämfört med winsch men vem har bråttom :headbang:
Ska du få plogbaladet att väga 136kg i ena änden så får du nog bygga en hylla på bladet som du kan lägga all snö på ()p
-
Det är dålig lyfthöjd på actuatorn,då tycker jag warns ploglyft med wire är snabbare,den wiren nöts inte mot några rullar heller.
-
Det är dålig lyfthöjd på actuatorn,då tycker jag warns ploglyft med wire är snabbare,den wiren nöts inte mot några rullar heller.
Om man har mittmonterat snöblad som jag har så kan jag inte påstå att det är dålig lyfthöjd. Har man däremot frontmonterat snöblad så kanske man vill kunna lyfta bladet högre än vad Actuatorn klarar av.
-
Actuatorn funkar inte heller om du har deras power-pivot styrning på bladet.
//Matte
-
Det är dålig lyfthöjd på actuatorn,då tycker jag warns ploglyft med wire är snabbare,den wiren nöts inte mot några rullar heller.
Vilken menar du? Länk?
Vill ha nåt som är bra och som man är säker på håller. Pallar inte att hålla på och laga och fixa, blir bara förbannad när grejerna pajar efter ett tag igen. Vill dessutom inte bli stående någonstans när nåt pajat då ja har rullstolen stående hemma i garaget.
-
Fetta in wiren ordetligt så kardelerna inte skaver mot varandra det blir stor skillnad i hållbarhet.
anders
-
Har använt mitt spännband i 2 säsonger utan problem
-
Den eviga frågan:
Syntet eller stålwire?
Kör syntet nu men har eviga problem med "trassel" då wiren trycks ihop på rullen och då nyper den.
Vad tycker ni?
-
jag kör med spännband men polaren köpte ett vinschband på clas olsson har ej provat det men det kan vara bra ()p
-
Nån här som har en bra lösning för plogskorna? Körde inte mycket ifjol med ena skon är redan väldigt slitet (hittar inte dessa som reservdel heller??)
Måste ju funka att sätta några hjul typ kundvagnsliknande??
-
http://motoro.jetshop.se/glidsko--slapskor-warn-p-1112-c-586.aspx (http://motoro.jetshop.se/glidsko--slapskor-warn-p-1112-c-586.aspx)
Finns så man kan gödla med olika sorter om du söker på "plog glidskor" på google.
Men enklast är ju bara ta en bult med stor skalle o slipa till lite.
-
Satt och funderade på warns hydraliska ploglyft men tycker runt 2800kr känns lite dyrt. Hittade för 1400kr i usa men tyvärr skickade dom inte till Sverige. Hade varit värt att testa då.
Någon som vet någon som säljer billigare än 2800 eller vet nåt bra sätt att kunna få hem ifrån usa?
-
Satt och funderade på warns hydraliska ploglyft men tycker runt 2800kr känns lite dyrt. Hittade för 1400kr i usa men tyvärr skickade dom inte till Sverige. Hade varit värt att testa då.
Någon som vet någon som säljer billigare än 2800 eller vet nåt bra sätt att kunna få hem ifrån usa?
Skrev du ett meddelande till säljaren i USA?
Jag har alltid fått dom att skicka ändå :)
-
Skrev du ett meddelande till säljaren i USA?
Jag har alltid fått dom att skicka ändå :)
Ja jag mailade direkt till butiken men dom skickade bara inom landet och delar av kanada.
Säg till om du kan få dom här att skicka :) http://www.truckcustomizers.com/products/warn-provantage-plow-lift.html (http://www.truckcustomizers.com/products/warn-provantage-plow-lift.html)
-
Ja jag mailade direkt till butiken men dom skickade bara inom landet och delar av kanada.
Säg till om du kan få dom här att skicka :) http://www.truckcustomizers.com/products/warn-provantage-plow-lift.html (http://www.truckcustomizers.com/products/warn-provantage-plow-lift.html)
Prova dessa:
http://www.montanajacks.com/provantage-electric-plow-lift.aspx (http://www.montanajacks.com/provantage-electric-plow-lift.aspx)
-
Nån här som har en bra lösning för plogskorna? Körde inte mycket ifjol med ena skon är redan väldigt slitet (hittar inte dessa som reservdel heller??)
Måste ju funka att sätta några hjul typ kundvagnsliknande??
Jag tog bort glidskorna och fick ett slitstål i Hardox 700. ()p
-
Idag small vajern av för 3e gången, börjar bli lite less på det så jag tänkte ta och ersätta vajern med spännband som jag rullar på.
Har ni nå tips på hur jag ska få den att fastna i trumman som med vajern?
-
Syntetlina? :rtfm: ()p
-
Syntetlina? :rtfm: ()p
Rädd att den också går av :P
Behöver ju inte vinschen till något annat än att lyfta plogen nu under vintern, så det går lika bra med bara en stump spännband.
-
Idag small vajern av för 3e gången, börjar bli lite less på det så jag tänkte ta och ersätta vajern med spännband som jag rullar på.
Har ni nå tips på hur jag ska få den att fastna i trumman som med vajern?
Dra ut vajern lite längre och sätt fast vid sidan. Bandet kan du tejpa fast på vajern några cm och sen bara rulla in. Funkade fint för mig när ja testade förra vintern men bandet höll inte speciellt mycket längre tyvärr (hade kanske för klent band).
Tror hydralisk lyft är de man får skaffa för att slippa bekymmer...
-
Dra ut vajern lite längre och sätt fast vid sidan. Bandet kan du tejpa fast på vajern några cm och sen bara rulla in. Funkade fint för mig när ja testade förra vintern men bandet höll inte speciellt mycket längre tyvärr (hade kanske för klent band).
Tror hydralisk lyft är de man får skaffa för att slippa bekymmer...
Okej, ska iväg på coop bygg och söka efter ett tjockare spännband idag.
Går den sen och rulla in bara ifall man kopplar bort plogen och far och leker eller måste man ta bort spännbandet?
-
Okej, ska iväg på coop bygg och söka efter ett tjockare spännband idag.
Går den sen och rulla in bara ifall man kopplar bort plogen och far och leker eller måste man ta bort spännbandet?
Du drar ut ca 30-40cm extra vajer som du sen sätter fast vid sidan, den här biten kommer aldrig att spännas utan banden drar först. (de här kanske du redan hade hajat)
Du kommer alltid att få ha med plogen när du är ute och åker haha :) Nej men de beror ju på hur du krokar fast ditt band och vajer i plogen. Är den enkel att ta bort så är de ju bara ta bort plogen när du inte vill använda den och sätta band och vajer i gallret eller nåt på hjulingen.
Dokumentera gärna ditt "projekt" så man får se hur du gjort om man ev vill göra likadant. Är så sjukt trött på att vajern går av.
-
Du drar ut ca 30-40cm extra vajer som du sen sätter fast vid sidan, den här biten kommer aldrig att spännas utan banden drar först. (de här kanske du redan hade hajat)
Du kommer alltid att få ha med plogen när du är ute och åker haha :) Nej men de beror ju på hur du krokar fast ditt band och vajer i plogen. Är den enkel att ta bort så är de ju bara ta bort plogen när du inte vill använda den och sätta band och vajer i gallret eller nåt på hjulingen.
Dokumentera gärna ditt "projekt" så man får se hur du gjort om man ev vill göra likadant. Är så sjukt trött på att vajern går av.
Ska ta å dokumentera det ()p
Inte säkert jag hinner göra det idag, men såfort jag hinner så ska jag ta å göra de :)
-
Tidigt i tråden finns bild på hur det ser ut med spännband
Idag har jag en talja i mellan så det behövs bara halva kraften för att lyfta
-
Tidigt i tråden finns bild på hur det ser ut med spännband
Idag har jag en talja i mellan så det behövs bara halva kraften för att lyfta
Hur länge har du använt den utan att vajern gått av? Köpte en sån men blev aldrig att ja satte på den då ja var tveksam till om de skulle hjälpa.
-
Spännbandet är inne på sin 3 säsong ()p
Vajern slits inte alls
-
Spännbandet är inne på sin 3 säsong ()p
Vajern slits inte alls
Så du har som nämnts tidigare, vajern hängandes vid sidan? Vad för band använder du, vad ska den klara av?
-
Jag har kört med original vajer i över två år, inga problem alls... MEN! man måste fetta in vajern för att den ska hålla. Använd t.ex. Biltemas hjullagerfett på tub. http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hjullagerfett-36414/ (http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hjullagerfett-36414/)
-
Jag har kört med original vajer i över två år, inga problem alls... MEN! man måste fetta in vajern för att den ska hålla. Använd t.ex. Biltemas hjullagerfett på tub. http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hjullagerfett-36414/ (http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hjullagerfett-36414/)
Måste man fetta in den ofta?
-
Så du har som nämnts tidigare, vajern hängandes vid sidan? Vad för band använder du, vad ska den klara av?
Vajern hänger vid sidan med lite släpp
Spännbandet är ett 3tons band tror jag c35mm brett
-
Vajern hänger vid sidan med lite släpp
Spännbandet är ett 3tons band tror jag c35mm brett
släng upp bild på det då det verkar vara många diskutioner om att byta till spännband i stället för vajer..
-
Måste man fetta in den ofta?
Nej, inte ofta men ta rejält med fett på vajern. Använd också lyftblock typ detta.
(http://i49.tinypic.com/imrsqx.jpg)
-
Köpte ett spännband som tål 3 ton, så jag tänkte rulla in den i vinschen imorgon och se hur bra det funkar.
-
Vore konstigt om den gick av. Hur mycket ska winchen orka dra?
-
Vore konstigt om den gick av. Hur mycket ska winchen orka dra?
Vinschen ska orka 1135kg, en Warn RT25.
-
Det blir bra ska du se med spännband ()p
-
Det blir bra ska du se med spännband ()p
Väntar på att vajern ska smälla av, då åker spännbandet dit.
Men nu verkar den tydligen hålla hur bra som helst, kanske skärpte sig när jag sa att jag skulle ersätta den med ett spännband ;D
-
Idag small vajern av så jag körde in den i garaget och drog ut all vajer och ersatte den med ett 4 meter långt spännband.
Tejpade fast bandet med silvertejp i början och sen höll jag den sträckt och rulla in.
Tog bort plastrullen som sitter på plogen och hakade fast kroken i skruven som höll den, funkar fint :)
Ena bekymret är den där lilla saken som håller fast vajern i hålet att jag tappade bort den :(
-
välkommen i spännbandets förtrollade värld ;D
-
Ena bekymret är den där lilla saken som håller fast vajern i hålet att jag tappade bort den :(
Den som låser vajern i trumman? Ska funka lika bra med en m5 mutter där :)
-
Den som låser vajern i trumman? Ska funka lika bra med en m5 mutter där :)
Vad bra. Tänkte att det var någon specialgrej som var svår att få tag på :)
-
Idag small vajern av så jag körde in den i garaget och drog ut all vajer och ersatte den med ett 4 meter långt spännband.
Tejpade fast bandet med silvertejp i början och sen höll jag den sträckt och rulla in.
Tog bort plastrullen som sitter på plogen och hakade fast kroken i skruven som höll den, funkar fint :)
Ena bekymret är den där lilla saken som håller fast vajern i hålet att jag tappade bort den :(
Så du tog bort all vajer och bara kör band nu?
Min vajer gick av för tredje gången idag så nu lär man ju köpa något bra band och göra likadant, och så får vi se om Tomten kanske kommer med en hydralisk lyft till jul (måste ju ändå va de bästa).
Hur har du/ni satt fast banden i själva plogen, och har du hittat band som man inte måste klippa av ifrån spännanorningar eller har du klippt, brännt ändar osv?
-
Så du tog bort all vajer och bara kör band nu?
Min vajer gick av för tredje gången idag så nu lär man ju köpa något bra band och göra likadant, och så får vi se om Tomten kanske kommer med en hydralisk lyft till jul (måste ju ändå va de bästa).
Hur har du/ni satt fast banden i själva plogen, och har du hittat band som man inte måste klippa av ifrån spännanorningar eller har du klippt, brännt ändar osv?
Jag tejpade först fast bandet i vinschtrumman men det funkade inte, bara trumman som snurra när jag försökte hissa upp plogen.
Så jag tog då och klyvde av en bit av bandet och satte igenom trumman och sen tillbaka en liten bit och kila dit en M5 mutter, och snurra in bandet.
Funkade kanon idag när jag plogade :)
Jag klippte av öglan från bandet och brände i ena ändan så den inte skulle sprätta upp, sen igenom en krok från Swedol och dubbelknut.
-
vad ärre för skitwire på dessa atvs nu för tiden??
-
vad ärre för skitwire på dessa atvs nu för tiden??
Det är inte vajern som är problemet utan vinkeln som orsakar nötningar så den tillslut går av.
-
Jag tejpade först fast bandet i vinschtrumman men det funkade inte, bara trumman som snurra när jag försökte hissa upp plogen.
Så jag tog då och klyvde av en bit av bandet och satte igenom trumman och sen tillbaka en liten bit och kila dit en M5 mutter, och snurra in bandet.
Funkade kanon idag när jag plogade :)
Jag klippte av öglan från bandet och brände i ena ändan så den inte skulle sprätta upp, sen igenom en krok från Swedol och dubbelknut.
Foto!? :whip:
-
(http://i46.tinypic.com/o8ihl2.jpg)
(http://i47.tinypic.com/34rw3kj.jpg)
(http://i50.tinypic.com/2mnnqr4.jpg)
-
(http://i46.tinypic.com/o8ihl2.jpg)
(http://i47.tinypic.com/34rw3kj.jpg)
(http://i50.tinypic.com/2mnnqr4.jpg)
Ser bra ut!
Du har en väldigt öppen winch ser ja. Min är stängs och allt ja av den är ingångsmatningen. Frågan är om ja måste montera ner hela skiten om ja ska lägga på bandet på rullen utan vajer...
-
hur fort nöts era wirar. har inge problem med min cf.
-
hur fort nöts era wirar. har inge problem med min cf.
Vänta du bara och se :)
-
Köpte ny rem idag för 2000kg, 129kr på Beijer bygg. Borde väl hålla. Hade tänkt minst 3000kg men tyckte priset var bra. Kanske får ja lida för min snålhet.
Låter nog vajern sitta kvar på rullen och kör på bandet tillsammans efter som ja vill kunna använda vajern i sommar. Känns som en jobbigt projekt att mecka ner winchen för att byta helt. Bara hålla tummarna att de blir bra. Blir mitt sista försök. Pajar de igen får de bli en hydralisk lyft.
-
Igår meckade ja dit mitt band och lagade vajern. Plogade närmare 2 timmar efter och funkade kanon. Bara hoppas de här håller nu.
(http://danneking.se/20121223_185728.jpg)
-
Även jag har haft problem med att syntetlinan ryker av titt som tätt. Köpte band med krok på Biltema avsett för båtvinsch. Drog ut linan någon dm mer än bandet var långt. Silvertejpade fast bandet på linan och vinschade in alltihop. Blev lite tajt på slutet men efter lite plogning så hade allt sträckt till sig och "packat" sig lite bättre. Nu funkar det hur bra som helst och jag har plogat åtskilliga timmar med detta. Bara att rekommendera.
/B
-
Mitt spännband har nötts av engång nu, men det beror kanske på att jag kör mot snöhögarna och kör lite framåt medans jag lyfter så det nöter nog mera på bandet då.
-
Har du en gammal vajerstyrare så kan jag rekomendera att du sätter dit en ny. Bandet slits rätt fort då vajern har gjort massa ojämnheter på rullarna.
-
Har du en gammal vajerstyrare så kan jag rekomendera att du sätter dit en ny. Bandet slits rätt fort då vajern har gjort massa ojämnheter på rullarna.
Fick med en ny när jag köpte syntetlinan, så jag ska ta och montera dit den när jag orkar :whip:
-
Mitt spännband har nötts av engång nu, men det beror kanske på att jag kör mot snöhögarna och kör lite framåt medans jag lyfter så det nöter nog mera på bandet då.
Märkte du nåt innan den gick av, märken eller att de blev nött osv eller sa de bara tjong?
-
Märkte du nåt innan den gick av, märken eller att de blev nött osv eller sa de bara tjong?
Nope, jag märkte bara att den sluta lyfta plogen.
Den hade nötts av helt enkelt när jag kört mot en snövall och lyft.
-
Har ni VAJER ? på med Fett. Har ni syntet ? gör en ny knut när det går av. :D :D O0
-
Har ni VAJER ? på med Fett. Har ni syntet ? gör en ny knut när det går av. :D :D O0
Hur funkar det med fett på om man kör mycket grusväg/skog då. Jag får känslan av att man bygger sig en "sandpappers-vajer"
Nån som provat med fett på vajern en längre tid, erfarenhet?
-
Hur funkar det med fett på om man kör mycket grusväg/skog då. Jag får känslan av att man bygger sig en "sandpappers-vajer"
Nån som provat med fett på vajern en längre tid, erfarenhet?
Varenda mobilkran du ser har smorda vajrar, smörjs inte vajern regelbundet kommer kardelerna nötas sönder och brista. En vajer ska även vårdas genom regelbunden rengöring och åtrsmörjning. ()p
-
Varenda mobilkran du ser har smorda vajrar, smörjs inte vajern regelbundet kommer kardelerna nötas sönder och brista. En vajer ska även vårdas genom regelbunden rengöring och åtrsmörjning. ()p
Självklart skall en vajer skötas, men nu åker jag inte runt med en mobilkran i skogen eller drar runt på grusvägar med den. Vad jag menar är att fett måste medföra att det fastnar mera partiklar på en vajer, och ökar det sitaget eller inte. Givetvis så beror det på hur man sköter sina saker också.
-
Självklart skall en vajer skötas, men nu åker jag inte runt med en mobilkran i skogen eller drar runt på grusvägar med den. Vad jag menar är att fett måste medföra att det fastnar mera partiklar på en vajer, och ökar det sitaget eller inte. Givetvis så beror det på hur man sköter sina saker också.
Givetvis fastnar mer skit på en smord vajer jämfört med en osmord, men en torr vajer håller inte lika bra som en smord vajer. Det finns rengörningsborstar även till ATV vinschar, en vajer som blivit skitig ska självklart rengöras för att hålla i längden. Själv smörjer jag regelbundet vajern till skogskranen, den håller utan minsta tvekan längre än om vajern varit torr. 556 eller liknande går även det utmärkt att spraya med. ()p
-
den håller utan minsta tvekan längre än om vajern varit torr. 556 eller liknande går även det utmärkt att spraya med. ()p
Gott, lite det jag var ute efter. Skall testa det då jag monterar tillbaka vajern, har under vintern kört med vinschband som inte gått av en enda gång.
-
Gott, lite det jag var ute efter. Skall testa det då jag monterar tillbaka vajern, har under vintern kört med vinschband som inte gått av en enda gång.
jag kör rätt mycket med dry lube typ teflon och silicone spray, det fastnar inte nått men smörjer väldigt bra, det är ju den "interna" friktionen man dödar en vajer med
-
Även jag har haft problem med att syntetlinan ryker av titt som tätt. Köpte band med krok på Biltema avsett för båtvinsch. Drog ut linan någon dm mer än bandet var långt. Silvertejpade fast bandet på linan och vinschade in alltihop. Blev lite tajt på slutet men efter lite plogning så hade allt sträckt till sig och "packat" sig lite bättre. Nu funkar det hur bra som helst och jag har plogat åtskilliga timmar med detta. Bara att rekommendera.
/B
()p
-
Har haft samma problem på min Can Am 650 men jag tog och byggde så att vajern går lite uppåt å sen rakt ner till plogen! De funkar mycket bättre :)
-
Har haft samma problem på min Can Am 650 men jag tog och byggde så att vajern går lite uppåt å sen rakt ner till plogen! De funkar mycket bättre :)
Har du byggt en hävarm som är bultad där?
Smart!
Mer bilder!
-
Med ett lite större vändhjul på det där hembygget skulle nog vajern ALDRIG gå av.
Jag kör ju med ett block, som gör att det blir ungefär samma som det du visar på bilden, och vajern håller typ 5 gånger längre, men inte en hel vinter ändå, sliter av vajern 1-2 gånger/säsong.
-
Jag lessnade, och satte dit ett grövre spännband i stället :whip:
Höll hela förra vintern, och så här långt :P
-
Um jag plogade med ATV , körde med vanlig bilsäkerhetsbelt ()p
-
hejsan e ny på atv forumet men har det inte hänt nåt på plog fronten angående infästning?
-
Vänd på vinschrullen så linan kommer uppifrån så blir den inte sådan vinkel när linan ska ner till plogen
-
Mina teorier kring detta:
1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.
2. En vajer som fått ett veck, går sönder.
3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.
Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.
Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...
En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...
Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.
Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)
Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.
[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!
Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...
Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^
P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
-
Smart lösning med blocket å stroppen :) håller även med dig i dina andra funderingar.
Jag funderar på att bygga en ny vajerstyrning med ett litet linhjul istället för rullarna som är nu.. använder ändå vinchen bara till plogning vintertid.. tar nog efter din idé med stroppen då :)
-
Mina teorier kring detta:
1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.
2. En vajer som fått ett veck, går sönder.
3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.
Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.
Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...
En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...
Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.
Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)
Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.
[ Attachment ] [ Attachment ]
Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!
Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...
Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^
P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
smart klart värt att prova ()p
-
De första jag har gjort är att byta till Biltemas hmp Lina. som kostar ~300kr och jag har kört med den nu i 2 år, och knappt märkt nån skillnad på den
-
Lite sent svar men till nytta ändå kanske . Jag kör ut vajern ca 2m och sen tejpar 1 1/2 m spännband som är lika brett som rullen ,kör sen in vajern och bandet ,bara fästa bandet i plogen . aldrig haft strul med vajern sen jag började med detta samt att jag kan nyttja vajjern om jag behöver ()p
-
Kör också med den lösningen numera, spännbandet håller i nästan en säsong innan man behöver kapa efter det, typ 5 gånger bättre än vajern. ()p
-
Jag har precis slitit av mitt Biltemasnöre för första gången. Körde nästan hela förra säsongen och halva säsongen nu då med detta monterat.
Jag har dock styrts iväg mååånga ton med snö med det snöret monterat. (och min speciallösning med block och gummistropp!)
Efter att ha klippt av repet, och splitsat mitt livs första ögla, så är den fit-for-fight igen!
Det var faktiskt rätt enkelt att splitsa en ny ögla. Hittade en bra film på watskis hemsida, och gjorde ungefär likadant...
Anledningen att snöret gick av nu, är det packats en massa snö mellan plogramen och fyrhjulingens ram/bukskydd, så att magnetbrytaren inte funkade som tänkt.(plogramen kom aldrig tillräckligt nära magnetbrytaren helt enkelt) Och när man då bara vill lyfta liite till så smäller det av till slut...
-
Jag bytte min vajer mot syntetlina och satt på block talja !
Funkar jättebra ! Inga slitningar på linan än !