ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Manne_74 skrivet 9 april 2014 kl. 18:01:51
-
Som sagt var.. Kortfattat... Motorras någonstans...
Behöver riva motorn för att felsöka.. Kanske någon
som kan hjälpa mig igenom processen och samtidigt
låta det bli en guide igenom tillvägagångssättet.
Skruvat bort kåpor, magnapull,, skruvar,.
Tömt systemet på glykol och olja..
Står nu där bilden är.. Vad bör jag tänka på?
Ser 4 moment framför mig.
1. Grov sexkantsnyckel för att släppa på?
2. Ta bort skovelhjulet på vattenpumpen.
3. Skruva loss växelvajern.
4. Skruva loss vajern för 2/4 hjulsdrift.
Tips varmt välkommet..
-
Vad sa handlaren då? Ingen garanti eller försäkring?
-
Jag brukar lyfta ut hela motorn.
Är så mycket lättare att jobba med den då och är inte risk det trillar ner massa smuts här o där.
-
Ett tips är att ta mycket bilder om du är osäker på hur saker ska sitta.
Är ju lättare att plocka isär än ihop ;)
-
Vad sa handlaren då? Ingen garanti eller försäkring?
Från 2012 höjde Cectek garantin till 3 år, men
från 2011 så är det bara 2 år.. * My luck :banghead: *
Har tyvärr ingen möjlighet att lyfta ur motorn .
Men det hade ju underlätta befintligt..
Bilder... O ja.. tänkte ta en för varje moment..
Är den ända säkerheten man har..
-
Två frågor; är du van motormek?
Varför går det inte att lyft ur motorn?
-
Klart det går, men jag har ingen plats..
Inget riktigt garage med bänk att lägga motorn på ect.
-
Lider med dej bror!
Jag hade turen att ha motorförsäkring via folksam när det hände mej.
Lycka till!!
Johan
-
Som sagt var.. Kortfattat... Motorras någonstans...
Behöver riva motorn för att felsöka.. Kanske någon
som kan hjälpa mig igenom processen och samtidigt
låta det bli en guide igenom tillvägagångssättet.
Skruvat bort kåpor, magnapull,, skruvar,.
Tömt systemet på glykol och olja..
Står nu där bilden är.. Vad bör jag tänka på?
Ser 4 moment framför mig.
1. Grov sexkantsnyckel för att släppa på?
2. Ta bort skovelhjulet på vattenpumpen.
3. Skruva loss växelvajern.
4. Skruva loss vajern för 2/4 hjulsdrift.
Tips varmt välkommet..
Tja, har du lossat CVT -kåpan (den på motsatt sida dragsnöret)? Annars hade jag nog gjort det och känt på variatorskivorna om det är växellådan eller motorn som sitter fast. Främre skiva tillhör "motorn" å bakre tillhör växellådan.
Är det själva motorn så hade jag nog inriktat mig på att demontera ventilkåpa och cylinderlock (topplock) och cylinder till att börja med. I så fall bort med insugningsrör, avgasrör, kamkedjespännare, kamdrev å kablar mm. först.
Är växellådan stum så blir det nog tyvärr att dela hela motorn totalt för att komma in.
Kanske fler som har tips här? Ev någon som har erfarenhet av just denna modell
-
Har kollat...
Dett är motorsidan som kärvar..
Kanske bäst å börja riva cylinder ändå..
kan ju vara en kolvring som gått av..
-
Tittade lite på den motorn jag köpte, är ju i delar. Men vilken jäkla gris! Tung och klumpig.
Min verkar ha skurit i vevstakens nedre lager, kanske mer problem också. Svårt att säga säkert att allt annat är juste.
Lite märkligt att inte cylindern är lös, den sitter ju ihop med motorhalvan.
-
Ja det är ju mer en liten bilmotor det där..
Men vore schysst om du kunde skicka lite bilder
till mig på motorn så man får studera den..
-
http://www.atvsweden.se/1.0.1.0/101/1/?group=cms_1_grp-s1%2F58 (http://www.atvsweden.se/1.0.1.0/101/1/?group=cms_1_grp-s1%2F58)
Där finns lite sprängskisser.
Om det är något spec du vill se kan jag försöka hjälpa dig. Annars är det ju inte så väldigt långt hit om du vill kolla live. :)
Bor i svärdsjö.
-
Bra sprängskisser du hittade där Pv544 ()p Ser ut att vara tunnt med info och litteratur till dom maskinerna/ motorerna annars :-\
-
Jag var förbi verkstan då motorn rasat och tittade på mitt ras, och det var totalt... helt rent i motorn, alltså , helt rent. allt var paj.
Fick som tur va en helt ny motor på försäkringen.
Har tydligen hänt fler maskiner.
Jag hade börjat tro att det var bara min maskin som gick sönder.
Nu är den såld, men fick höra att ladd relät pajat, det är nog tredje gången. Känns inte bra men den var fixad och schysst när jag sålde den.
Maskinen har alla möjligheter men tyvärr så håller den inte.
Konstigt med dessa priser på delarna.
Markus på bil och fritid Sandviken är bra att ha å göra med. inget krångel.
Lycka till.
-
Jag var förbi verkstan då motorn rasat och tittade på mitt ras, och det var totalt... helt rent i motorn, alltså , helt rent. allt var paj.
Fick som tur va en helt ny motor på försäkringen.
Har tydligen hänt fler maskiner.
Jag hade börjat tro att det var bara min maskin som gick sönder.
Nu är den såld, men fick höra att ladd relät pajat, det är nog tredje gången. Känns inte bra men den var fixad och schysst när jag sålde den.
Maskinen har alla möjligheter men tyvärr så håller den inte.
Konstigt med dessa priser på delarna.
Markus på bil och fritid Sandviken är bra att ha å göra med. inget krångel.
Lycka till.
När / hur hände ditt haveri i motorn?
-
Förra vintern, tror det var i December 2012.
Startade maskinen, lät riktigt illa, sen la den av. Gick ej att starta sedan. In på verkstan och där uppdagades det att motorn totalt har gått sönder.
Som tur var betalades det av försäkrings bolaget. ja, minus självrisken förstås.
-
Hmm.. undrar bara lite hur en motor totalt kan gå sönder..
Vilket försäkringsbolag hade du?
-
Har Folksam.
-
Förra vintern, tror det var i December 2012.
Startade maskinen, lät riktigt illa, sen la den av. Gick ej att starta sedan. In på verkstan och där uppdagades det att motorn totalt har gått sönder.
Som tur var betalades det av försäkrings bolaget. ja, minus självrisken förstås.
Ja, tur du hade försäkrat den. Fick du reda på vad orsaken till haveriet var? Eller har du någon teori?
-
Trodde ett tag att det fattades olja, men jag brukar kolla ofta så det förutsätter jag att det inte var om inte ett plötsligt olje läckage inträffat. Borde ha märkt detta ändå. snö på marken..
Jag använde maskinen för att ploga under den tiden men märkte inget fel före, jag körde, parkerade, startade samma kväll och då gick den igång och lät hemskt, sen la den av innan jag själv hann stänga av den, och gick inte att starta efter det. från hundra till noll kan man säga.
In på verkstan, igen, så det blev att skotta för hand resten av vintern.
Fick senare höra att en annan motor rasat på exakt samma sätt.
Fick aldrig reda på varför eller ens någon teori.
Maskinen har ju alla förutsättningar att lyckas, när den fungerar är det gott och väl en grym maskin, men tyvärr går samma grejer sönder och det blir mycket dyrt i längden.
Laddrelät har pajat ett par gånger, bränslepumpen, motor ras. Diffarna mm.
Jag hade en 09 före och samma fel var det på den.
Den började tom brinna pga kortslutning i bak diffen. då kom jag direkt från verkstan för att slutväxeln hade spruckit. då var man riktigt glad...
Jag andvänder fyrhjulingen till 50 % i skogen för att ta hem ved el dyl, 45 % för att ta mej till fiske ställen eller grilla med familjen och 5% lek.
Ska man ha en cectek ska man helst ha mycket pengar att köpa delar och ha mycket tid att vänta medans den står på verkstan.
Jag har varken det ena eller det andra.
-
Hört nått från verkstaden?
-
Lämnade in den till Markus på Bil o Fritid i Sandviken
på förmiddagen för felsökning och bara efter någon
timme så hade han styrt upp allt med leverantören.
Det var en mutter från svänghjulet som lossnat
och slagit sönder lite runtomkring liggande
saker, typ spolar ect.. Så reservdelar beställda..
Nu får vi får se när den blir klar. Återkommer...
-
Låter ju inte så allvarligt trots allt.
Men ett tips. Be dom återkomma med priser hela tiden och att de sparar alla delar de byter ut.
Raderat osaklig kritik mot verkstäder. /Admin
-
Marus tröck på leverantören så pass mycket ,
så att dom skulle stå för fiolerna.
Det kan man kalla suverän återförsäljare.. ()p
-
Låter bra!
Hoppas maskinen sköter sig sen då. Så du får gasa lite i vårvädret!
-
Sa ju att han är grym!! ()p ()p
-
Marus tröck på leverantören så pass mycket ,
så att dom skulle stå för fiolerna.
Det kan man kalla suverän återförsäljare.. ()p
Bra handlare som sköter sig ska man nämna med namn tycker jag ()p
-
Kul att det ordnade sig :)
-
Bra handlare som sköter sig ska man nämna med namn tycker jag ()p
Det har jag också i inlägget tidigare.
Men jag kan nämne det åter igen..
Bil o Fritid Sandviken.. http://www.bilofritid.com/ (http://www.bilofritid.com/)
-
Tänkte bara höra hur det går med motor och Cobra? Fått fart på den nu?
-
Väntar på delar som är restade..
-
såg det ut så här på din maskin också?
-
såg det ut så här på din maskin också?
Inte så vackert... Vad har hänt?
Jag har ju en massa delar ifall du kanske behöver nått.
-
Inte så vackert... Vad har hänt?
Jag har ju en massa delar ifall du kanske behöver nått.
tre bultar som håller fast startkransen har gått av och gjort mos av tändningen men försäkringen tog det
-
Det var någon mutter som släppte och krossa lite kringliggande delar.. :tickedoff
Har du fler bilder?? :hmmm:
-
Det var någon mutter som släppte och krossa lite kringliggande delar.. :tickedoff
Har du fler bilder?? :hmmm:
fixar lite mer bilder imorgon
-
Kan belasta försäkrings bolaget för laga små grejer på motorn ? Kommer inte premierna gå upp då ?