ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Jpson67 skrivet 8 oktober 2011 kl. 16:51:19
-
Har Can Am 800R XXC utgått i 2012 programet?
-
Japp.
Både Outlander och Renegade 800 Xxc har utgått. Den enda Xxc som finns kvar är Renegade 1000.
-
såpass
-
Ok för jag funderar på att byta till en 800R xxc. :)
-
Outlander eller Renegade? Båda finns ju som 800R Xxc.
Kollar man på blocket så finns det ju en del handlare som har kvar -11:or, av båda modellerna, till riktigt bra priser nu.
-
Och vad är bra pris då? :)
-
2010 ligger ju ca på 110 men säljs väl oftast för 100k
2011 för typ 110-120k
-
http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_800_XXC_30375362.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Can_Am_Outlander_800_R_Xxc_29588062.htm?ca=16&w=3
Ska kolla på en sådan hos fritzén i morgon
-
Om det är ny maskin du är ute efter så är det ju lite mer.
Jag är nästan hundra på att jag såg en Outlander Xxc på blocket häromdagen för 140.900:-, men den verkar vara borta nu.
Men en ny -11:a för runt 145k tycker jag är bra pris.
-
Ok för jag funderar på att byta till en 800R xxc. :)
Köp min. Har en -11 av 800R-xxc Gått 15 timmar och första servicen är gjord. Inte en repa och har bara gått väg och lätt terräng. :) Har inte tid att köra den så jag kan lika gärna sälja den i väntan på 1000cc :)
-
Ok för jag funderar på att byta till en 800R xxc. :)
Köp min. Har en -11 av 800R-xxc Gått 15 timmar och första servicen är gjord. Inte en repa och har bara gått väg och lätt terräng. :) Har inte tid att köra den så jag kan lika gärna sälja den i väntan på 1000cc :)
Har en TGB som ska bytas in :)
-
Varför ska du byta om man får va nyfiken?
-
Varför ska du byta om man får va nyfiken?
i väntan på en 1000cc :)
-
Varför ska du byta om man får va nyfiken?
Köpte 800an av en anledning = Värst på marknaden. Nu gäller det inte längre men är otroligt nöjd med nuvarande så att byta till 1000cc känns som ett naturligt steg :)
-
Du tror jag blir nöjd då :) det är en helt ny maskin.
-
Kunde vara intressant att veta vad man måste lägga emellan i så fall... TGB:n är ju numera "begagnad", så det kan bli en rätt dyr affär.
Men du lär knappast bli missnöjd ifall bytet sker!
()p
-
Jag vet att jag gör en skit affär, därför nämner jag inte mellan lägget. Men hellre en dålig affär och bli supernöjd med maskinen och ha roligt än att sitta kvar med min tgb och veta att jag kommer byta tids nog ändå och då är den äldre och slitnare. Blev en tgb för att jag fick jävligt bra för min väghojj i inbyte, dom som säljer Can Am vill inte ta en vägmaskin i inbyte då det säljs allt mindre dyrare landsvägs maskiner pga den sjuka försäkringspremien :)
-
Då va det bara att gå och vänta på nya maskinen då. :djump:
-
Så du klippte till på en...?
Var det nån skillnad mot en TGB menar du?
-
Då va det bara att gå ocj vänta på nya maskinen då. :djump:
Grattis!
Visst känner du dig nu som liten grabb som spänt inväntar julafton och det hett efterlängtade paketet man så väl vet att man ska få :D
-
Så du klippte till på en...?
Var det nån skillnad mot en TGB menar du?
:lol:
-
Precis... och när du kört lite så kommer du märka att det knappast bara är effekten och prestandan som är skillnaden.
()p
-
Ska bli kul, tror framför allt att den är smidigare med och inte bara effekten. :headbang:
-
Ska bli kul, tror framför allt att den är smidigare med och inte bara effekten. :headbang:
Smidigare, rappare, skönare, kvalitet mm mm. Du kommer inte bli besviken. DU KOMMER BLI KÄR. Om jag har fel så hör av dig så kommer en Can-am dekal med posten men bara om du helt ärligt kan säga att jag hade fel ()p
-
Smidigare, rappare, skönare, kvalitet mm mm. Du kommer inte bli besviken. DU KOMMER BLI KÄR. Om jag har fel så hör av dig så kommer en Can-am dekal med posten men bara om du helt ärligt kan säga att jag hade fel ()p
Antar du syftar på en sån här dekal då om han mot förmodan inte redan kärat ner sig ':)(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9w8BXkrrM_NG8V5KNEyToPqqinyMpYmqafysaA0_r1aAVAdbN)
-
Kan man inte få en och ha på bilen då :headbang:
-
Hade jag haft en pickis hade jag gärna betalat en slant för en så här snygg bakrutedekal.
Finns med i nya tillbehörskatalogen. ()p
-
Hade jag haft en pickis hade jag gärna betalat en slant för en så här snygg bakrutedekal.
Finns med i nya tillbehörskatalogen.
sätt den på fram rutan så får du hänga ut huvudet genom sidorutan som ace ventura för att se nåt ... :sunny:
-
Hade jag haft en pickis hade jag gärna betalat en slant för en så här snygg bakrutedekal.
Finns med i nya tillbehörskatalogen.
sätt den på fram rutan så får du hänga ut huvudet genom sidorutan som ace ventura för att se nåt ... :sunny:
()p
-
:lol: :lol: :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3nOxdKcqC_I&feature=related[/youtube]
-
Och jag väntar och väntar......... :djump:
-
Jag vet hur det känns... ()p
Har du fått något leveransdatum?
-
Nix kanske till helgen men jag tvivlar på det :( men va fan det får man ta, man är ju en MAN :headbang:
-
Då har man fått ett lev datum 21/10 är den klar, blir en fin födelsedagspresent :)
Hur viktigt är det med vinch? Sitter inte nån på i nuläget.
-
Då har man fått ett lev datum 21/10 är den klar, blir en fin födelsedagspresent :)
Hur viktigt är det med vinch? Sitter inte nån på i nuläget.
kan ja få vara med på din present för ja fyller också år då :D
-
Ska du tex ploga med den är ju vinsch ett måste om man inte använder en separat ploglyft.
Sedan om man kör terräng och jobbar med att köra ut ved eller timmer är det ju också mer eller mindre en nödvändighet.
Ska det bara köras väg är det ju inget måste.
-
Jag kör ju mest grusvägar/asfalt och i skogen alltså inte i djupa vattenhål, men man vet ju inte vart man hamnar, skulle man fastna så kan ju nån dra upp mig i dragkroken ju :)
-
Men det blir lite tjatigt om du skulle köra fast när du är ute och åker själv, du behöver ju inte åka ner i något vattenhål. Du kanske måste korsa ett dike eller liknande ;)
-
Har ingen vinsch på min och tycker det är kasst utan det. Är man fler så kan ju nån dra upp en om man skulle fastna men det underlättar med egen. Var ute häromdagen ensam och då vågade jag inte köra där jag vile med rädsla för att bli sittande. Den är dock inne på sista veckan utan för under nästa vecka åker vinschen på ()p
-
Har ingen vinsch på min och tycker det är kasst utan det. Är man fler så kan ju nån dra upp en om man skulle fastna men det underlättar med egen. Var ute häromdagen ensam och då vågade jag inte köra där jag vile med rädsla för att bli sittande. Den är dock inne på sista veckan utan för under nästa vecka åker vinschen på ()p
Är du nöjd med din maskin annars då? Funderar på att sätta på handtagsvärmare.
-
Supernöjd med min annars ja, så tror inte du kommer bli besviken ()p
Handtagsvärme är inga fel nu framöver när det blir kallare.
-
jag har alltid varit lite , inte rädd men ......orolig för att åka ut själv utan vinsch men jag har lärt mig att det fungerar alldeles utmärkt om man inte tänkt sänka maskinen. god grundgas och inte tveka då går det att ta sig fram utan vinsch. Än så länge har det gått men att det finns bra med pulver i maskinen räddar det med.
-
Hur ser inkörningen ut på denna maskinen då?
-
Hur ser inkörningen ut på denna maskinen då?
Full gas :D
-
Alltid kul att få seriösa svar :)
-
Alltid kul att få seriösa svar :)
Det sa min ÅF till mej när jag fråga ;-) Det han sa att dom körs i bänk före så inkörning behöver man inte lägga nån större vikt på sa han, så jag har kört på som vanligt med min MR
-
Det är bara remmen som behöver inkörning, olika varvtal och ingen segdragning den första timmen, annars är det bara att köra.
-
nån snäll själ sa till mig nån gång att maskiner, skall man köra in den som man tänker bruka den.
-
Bör man alltid ha dom i varmgarage eller funkar det att dom står i ett kallgarage på vintern, skulle finnas motorvärmare till dom som man har på bilen.
-
Motorvärmare går iofs att montera, men detta är inte nån prinsessmoped så klart den kan stå i kallgarage... eller ute.
Jag har både varm- och kallgarage men när man körde varje dag så orkade jag inte alltid ställa in den där... så min Renegade fick stå här precis utanför dörren.
Ibland regnade det och frös på natten, ibland snöade det, ibland var det minus 15, osv...
Inga problem alls.
I Norrland med -40 frestar nog på, men här i södra Sverige är det knappast några problem. ()p
Ifall man har a-armsskydd och sen råkar trilla igenom isen ner i nåt träsk eller så, då brukar det fastna en del kladd där, och om det sen får ligga kvar kan det frysa ihop damasker/drivaxlar osv med resten.
Sådant bör man ha i så fall ha lite koll på, annars kan saker bli trasiga om man startar, lägger i växel och kör iväg.
-
Ok bra info. Sen undrar jag om det finns nån som vet nått om alla smörjnipplar på den eller har nått schema, som man ska göra vid 50 tim
-
vid 50 timmarn är de väl oljefilter+olja??
-
Japp det med, men att hitta alla nipplar så man kan smörja själv är ju bra att veta.
-
Japp det med, men att hitta alla nipplar så man kan smörja själv är ju bra att veta.
finns väl i boken du fick med om ja inte minns helt åt fanders så här på morgonen :)
-
Satt och läste den igår kväll, men det finns ingen översikt över smörjningen, finns säkert en massa nipplar som inte syns så jäkla bra ':)
-
Om du tittar på sidan 105 i instruktionsboken så beskrivs det hur du ändrar fjädrarna.
-
Nu undrar jag hur man ställer in språket i displayern? :hmmm:
-
Nu undrar jag hur man ställer in språket i displayern? :hmmm:
Kan endast återförsäljare fixa.
-
Ok, använder dom nån databox då tro?
-
Ok, använder dom nån databox då tro?
I mitt fall så pluggade dom in en bärbar dator. Programmet som används kallas BUDS.
Kan tänka mig att det ser likadant ut bland alla ÅFs.
-
Det kan nog vara så ja, nu vet jag inte om det är så illa när det är engelska som är inställt :)
-
För min del så gillar jag engelska bäst. På svenska så tycker jag det va dåliga översättningar. Samt en massa punkter och understreck överallt.
-
Funderar lite över lufttrycket i däcken och vad som är lagom för både väg och skog, nån?
-
Beror väl dels på vilka däck man har och vad för körning man ska utföra.
Lägre däcktryck ger mer följsamhet i terrängen tex.
Jag kör med 0,5 - 0,6 i mina GBC Spartacus 26" och då kör jag mycket tyngre virkeslass i terrängen.
Normalt tryck kan väl vara mellan 0,4 - 0,7 kanske :hmmm: :dntknow:
Beror på din körning som sagt, bästa är väl som med allt att själv prova sig fram ()p
-
har nu 0,50 fram och 0,55 bak får vi se, innan hade dom tryckt i 0,95 runt om i orginaldäcken :hmmm:
-
Däckfirman som monterade mina spartacus hade tryckt i 1,2!!?? :knupple: Detta trots att jag sa att jag som mest ville ha i 0,7 :nono:
Mindre tryck ger mer yta av däcket mot marken, har vagt för mig att Hydro körde med 0,4 på sin Renegade.
-
Anledningen till att däckfirman hade högt tryck är väll för att nymonterade däck ska få sätta sig på fälgen ordentligt.
-
Anledningen till att däckfirman hade högt tryck är väll för att nymonterade däck ska få sätta sig på fälgen ordentligt.
mmm, men om det är ett måste eller ej har jag hört delade meningar om :hmmm: . Har hört att det isåfall skulle beror på att däcken legat länge och blivit smått "kantiga"/"tilltryckta" på någon sida. Det var inte fallet med mina däck iaf. Min ÅF var också frågande till varför de pressat i 1,2.
-
Jo, när jag ville ha extra markfrigång hällde jag i lite extra luft i 27:orna och låg då på 0,4-0,5.
Normalt sett körde jag på 0,2-0,25
Men detta var för ren terrängkörning, och med eftermarknadsdäck.
Skall man åka lite inspirerat på grusväg osv så krävs bättre stabilitet än vad 0,2 ger.
Upp mot kilot känns dock i överkant, men nån direkt siffra kan jag inte ge då jag sällan körde inspirerat med den och inte alls med originalhjulen.
Att hjul kommer levererade med högt tryck är för att däcken skall "sätta sig", då kan tryck på över 2 kilo ibland användas.
-
Att hjul kommer levererade med högt tryck är för att däcken skall "sätta sig", då kan tryck på över 2 kilo ibland användas.
Ok, det kan ju förklara det högre trycket. En följdfråga, hur länge är brukligt att ha det högre tycket för att det ska sätta sig på fälgen? Bra att veta om det finns någon ungefärlig tid det borde ha högre tryck innan man sänker. :dntknow:
-
Det vet jag faktiskt inte... men däcken har ju ingen klocka så när du kommit hem med hjulen räcker nog, för så brukar jag göra och det har alltid funkat.
Köper man billiga däck som levererats platta eller deformerade på annat sätt kan nog ett högre tryck hjälpa till att få dem runda men däck av denna typ köper jag aldrig så har ingen erfarenhet av det.
-
En annan fråga om xxc är, var sitter alla smörjnipplar och hur många finns det som man bör sköta?
-
Jag tror det är 11 smörjnipplar.
Främre bärarmar, 8 st och kardan-knutarna, 3 st.
Några fler har då inte jag hittat.
-
Ok hur ofta bör man smörja dom då är det bara vid servicar och vilken typ av fett ska man ha?
-
Ok hur ofta bör man smörja dom då är det bara vid servicar och vilken typ av fett ska man ha?
jag smörjer efter varje gång jag har kört mycket i vatten, jag kör ett fett som heter Omega 77 rätt dyrt men fan vilket bra fett det e!
-
Kör ju inte så mycket i vatten om det inte dyker upp nått på grusvägarna eller i skogen :)
-
Har en fundering på en sak, när jag kör med min xxc så skakar det väldigt i styret allt från 50 Km/h till 90 km/h har haft dom hårt pumpade för att eventuellt få bort kantiga däck syndromet men det hjälper inte, dom har vart så ända sen den va ny, är det obalans tro?
-
Kolla om däcket är centrerat på fälgen , det sitter fast klämt mellan ring och fälg
-
När jag fyllde i 2,5 i däcken så pös det ur det högra framdäcket.
-
Har en fundering på en sak, när jag kör med min xxc så skakar det väldigt i styret allt från 50 Km/h till 90 km/h har haft dom hårt pumpade för att eventuellt få bort kantiga däck syndromet men det hjälper inte, dom har vart så ända sen den va ny, är det obalans tro?
Jag hade samma vibrationsproblem o lämnade in däcken för balansering, det blev en otroligt skillnad till det bättre
-
Bara framräcker då eller?
-
Bara framräcker då eller?
Nej, alla 4 däcken ;)
-
Då får jag väl prova det då, för det kan ju inte va så väldens dyrt. :)
-
Då får jag väl prova det då, för det kan ju inte va så väldens dyrt. :)
En däcksfirma ville ha 1000:-, den andra 600:- :hmmm:
Ett alternativ är att prova att börja med att bara balansera framhjulen, dom brukar spöka mest