Hej har precis köpt mig en can am 650 -07!den har gått ca 280h är nyservad och funkar mycket bra, det ända som stör mig är att på tomgång och 500rpm+ så ger motorn ifrån sig ettknackande metalliskt ljud, inte som ventilknack. nån som har en aning om vad det kan va?
okaj får kolla när jag kommer hem! antar att det står i manualen hur man spänner sträckaren, för ljudet bör väl minska om man spänner lite? går det att göra med motorn igång?vad är det för livstid på kedjorna på ett ungefär?
Är det enbart på tomgång? På min visade det sig vara vevaxellagringarna som var dåliga. Inte kul
Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUT
Citat från: Nilas skrivet 11 oktober 2011 kl. 20:46:39Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUTOK. Men jag har uppgraderade kedjor som byttes för ca 50 tim sedan... tror inte de är problemet.
Citat från: tomtefan skrivet 12 oktober 2011 kl. 08:18:41Citat från: Nilas skrivet 11 oktober 2011 kl. 20:46:39Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUTOK. Men jag har uppgraderade kedjor som byttes för ca 50 tim sedan... tror inte de är problemet.ok men kan de inte vara kolvbullt har ja för mig ja har läst...
Jag vill påstå att det är en stor skillnad på det klassiska variator ljudet som Canam alltid haft och ett mekaniskt fel som sliten och slak kamkedja och lagerfel. Men är man osäker så ska man ju såklart kolla det först och gärna jämföra med en kompis Canam så man inte beställer en ny vevaxel och monterar i istället för en påse nya glidklackar för några hundralappar
OK har spelat in ett klipp nu...[youtube]ZhFkaVI15lA[/youtube]
Hade samma fel på min Can-am 650 med knackande ljud på låga varv och det var kolven som inte låg inom toleransen, slog i cylindern när den vände i botten.
tack tomtefan!det där är exakt samma ljud som är på min, dock verkar det låta mer på din, men de kan ju va ljudupptagningen! när jag köpte den lät det ingenting utan kom efter ca 2h körning!får ta tag i det till helgen, skriv gärna om du hinner lokalisera ditt knack!att kolven skulle va för lång låter ju osannolikt sålänge den är orginal
förbannat om det skulle va så! köpte bara fyrhjulingen för att kunna ploga här hemma i vinter, tänkte att de var dumt att köpa kinaskit, och så pajar det med engång fastän man köpt kvalite! har inte tid med detta.hur många timmar har du kört med ljudet?
Precis så där lät polarens 07a renegade 800 på den hade ena avgasventilen i främre cylindern gett upp va bara ca en tredje del kvar av ventilen köpte nya avgasventiler slipade in dom o monterade dit toppen igen inga missljud o den gick som fan
Citat från: tomtefan skrivet 12 oktober 2011 kl. 08:18:41Citat från: Nilas skrivet 11 oktober 2011 kl. 20:46:39Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUTOK. Men jag har uppgraderade kedjor som byttes för ca 50 tim sedan... tror inte de är problemet.Jag hade exakt liknande oljud på min 2006 800XT. Trodde det var allt möjligt som var fel, kolvbult, vevlager, ventiler m.m. Det visade sig vara ett mycket enkelt fel. Kamkedje spännaren till bakre cyl hade hängt sig. Det är en med fjäder förspänd skruv som skall automatiskt justera plast styr skenan för kam kedjan. Det enda jag gjorde vara att skruva ut förspännings anordningen helt och och förspänna fjädern enligt verkstadhandbokens föreskrifter och återmontera. Jobbet tog 10-15min och knackande ljudet försvann helt. Motorn gick flera hundra mil efter detta och knack ljudet kom aldrig tillbaka så länge jag ägde hojen. Lärdom efter detta, en slak kam kedja kan låta jävligt illa. Hur kunde jag hitta felet? Ett stetoskop att lyssna noga med avslöjar det mesta.
Jag tog bort locket på spännaren för att se hur det fungerade, satte tillbaks för att jag inte fattade. Borde jag alltså ha förspännt fjäderen på nå vis innan jag skruvade på locket?
Citat från: tomtefan skrivet 22 oktober 2011 kl. 14:53:06Jag tog bort locket på spännaren för att se hur det fungerade, satte tillbaks för att jag inte fattade. Borde jag alltså ha förspännt fjäderen på nå vis innan jag skruvade på locket?När locket är borta tog jag ut fjädern och skruven, fjädern sitter fast i ett spår i den inre skruven och i locket. Det här är några år sen jag gjorde detta men om jag minns rätt så gängade jag ut skruven genom att rotera fjädern. Detta gjorde jag bara för att se hur det hela var konstruerat. Fjädern är fäst i skruven i ett spår i skruven. Tog ut allt och tog bort fjädern, skruvade sen in skruven mot plaskenan med en skruv mejsel för att känna att gängorna var ok och att känna att den gick emot mot plast skenan. Sen ut med skruven igen montera fjädern på skruven och gänga in allt, fjädern fäst i locket med förspänningFjädern skall förspännas ett 1/4 varv (minns jag rätt nu ?) men om du förspänner lite mer tror jag inte gör så mycket. Funktionen är väldigt enkel, tänk dig ett leksaks flygplan med gummisnodd driven propeller. Gummisnodden fjädern i det här fallet är vriden så den vill rotera tillbaka, den rotationen driver skruven som trycker på skenan så att skenan trycker på kedjan. När kedjan och eller plast skenan slits kommer skruven att rotera lite grann och se till att kedjan hålls spänd.I mitt fall tror jag att nått skit kommit i gängan på skruven så fjädern orkade inte rotera skruven.
Du är på rätt väg. Fjädern är liten och "klen" men lång. Den skall sitta fast i skruven längst in.Fjädern går i ett spår i skruven längst in. Om du vrider på fjädern så borde du känna att den hakar i och fäster i skruven. Om inte den gör det, plocka ut fjädern och försök med en liten typ radio skruvmejsel eller liknande att få grepp på skruven längst in,, skruva ut den helt så du kan inspektera.Kom i håg att fjädern skall förspännas motsols eftersom förspänningen skall klara att gänga in skruven mot plastskenan vart efter den slits i framtiden.
Då skulle jag aldrig mer vända mig till den återfösäljaren
Asså, nu fattar jag inget. Tog bort lite kåpor idag så att jag kunde lysa in i cylinder genom hålet för spännaren. Det ser ju helt ut där inne, se bif. bild. Ända tänkbara måste ju vara att åf som bytte kedjor och skenor i vintras inte bytte spän-bulten så att den blev sliten då innan kedjebytet och har inte förändrats sedan dess. Riktigt dålig stil tycker jag isf att sätta in trasiga grejjor när man gör ett sånt stort ingrepp...Det gör ju isf att ljudet är fortsatt oförklarat :/
Förresten, den bilden säger mig absolut ingenting... Det går inte lysa in genom hålet och avgöra om något är slitet eller ej....
Finns ingen anledning att byta kedjespännaren, men du bör ta av ventilkåpan och undersöka om kedjorna verkligen blev bytta! Om dom förra va ordentligt slitna så kan det även va plastspån som tätat till så du inte har rätt oljetryck och det har resulterat i dom nya problemen du har. Kedjorna är märkta som jag tidigare poängterat och slitna skenor är ett resultat av sliten/sträckt kedja.
Vad sitter det för packning mellan topp och cylinder är det o-ring eller packning? och om det är o-ring behöver den bytas om det inte syns nå fel på den? Har också en -07:a som jag ska byta kedjor och skenor på. Åf sa att det va o-ring men polaren sa att det satt packning på hans men det är iof en MR så skiljer det sig eller??? Ni som bytt va sitter det?
Topplockspackningar bör nog alltid bytas oavsett utformning i min mening, men jag kanske har fel?gjordes MR redan 07? Dum fråga iof, du har ju precis sagt det...
Det sitter en topp packning som helst ska bytas varje gång man tar av toppen men jag vet att många använder den igen.Du behöver däremot nya packningar på sidorna. pto och stator packning.
Hmm ,, detta börjar ju bli tekniskt riktigt intressant. Hocky79 du säger att slitna skenor orsakas av slitna kedjor (jag tror inte på det ), du säger också ELLER för mycket sträckt kedja (antar jag att du menar) sliter ner skenan. Jag tror på det . Eftersom kedjan normalt alltid slits över tiden och blir längre skall kedjesträckaren kompensera för detta ända tills kedjan är så slut att det är dags att byta den. Detta borde ligga många många mil bort i framtiden. Om däremot kedjespännaren är för hårt spänd kommer kanske glidskenan istället att slitas ner i förtid och kan inte längre hålla kedjan sträckt. Glidskenan är ju av plast och kedjan av metall det är väl troligt att plasten ger sig först?Om spännar skruven är för lös och inte trycker ut skenan mot kedjan så blir kedjan inte sträckt och knackande oljud uppstår. Om man tar av ventilkåpan för att inspektera kam kedjan så krävs det att man har kunskaper vad som är en slut kedja och en ok kedja. Har man inte de kunskaperna så leder ju den manövern inte till något nyttigt.Att titta in i hålet där spännar skruven sitter ger ju inget för man kan bara se en ytterst liten del av baksidan av plast skenan.Mitt råd blir,, skruva in spännar skruven med en skruvmejsel så att du känner att den går emot skenan och att skenan trycker på kedjan.. Starta motorn och håll spännskruven spänd med skruvmejslen och skruva lite med skruvmejslen och lyssna på motorn.
när jag satte ihop min efter ha bytt kamkedjorna så hände nått(visade sig att det kommit in en flaga/smuts i gängan) med den främre spännarn tog isär den först o gjorde rent den, skruvade in den med mejsel o testade o starta gick kanon sen. Så jo det funkar utmärkt o skruva med en liten mejsel
jepp, hade den igång o testade o skruva hit o dit så att allt funka
Efter att ha kollat filmen så tycker jag det låter som det typiska variator knacket.Försvinner knacket när remmen börjar driva?. Hur som helst så skulle jag köra vidare så länge motorn verkar funka normalt.
börja med o ta av variatorn helt o kör motorn "tom" sen kan du gå vidare .....finns väl typ dessa saker : ventilerna, kamkedjor, vevlager eller kolv som det kan bli "knackljud" av kamkedjan hade du ju uteslutit så på nästa: kolla ventilspelen om dom e ok riv av toppar/cyllar kolla kolv/vev
nja ta av den främre variatorn e ju inte speciellt svårt men du behöver 1 specialverktyg för o dra av den inre delen men tror nog d kan räcka o ta av den yttre delen av den o sen starta upp den (typ kåpan o en bult samt ta bort remmen)
haha bara o åka handla en tä'
Jag betalade ca:5-600kr nånting inte helt säker men nånting sådant.
Oj inte mer. Jag tyckte nån skrev 2000kr... måste ha missförstått. Det var dessutom MR:ens kåpor. De har visst tätare mellan skruvar. Jag har nyss beställt nya gummi luft in/ut. Följer det med såna när man köper lådan?
Nu är jag lite förvirrad jag pratade med Åf i går om topp packningar men han sa att jag inta behövde ha dem då jag inte behövde ta av topparna för att byta kedja och skenor, men förut när jag pratade med en annan Åf så sa de att jag lära ta bort topparna för att byta vad är rätt egentligen?
skickade ett pm till dig tomtefan,men tar de här med, hittat felet? vad sa ÅF?
om du kollar på variatorn så där armarna är sitter det små runda plast schims så att säga dom slits ut o armarna glappar lite o då uppkommer detta rassel
Tack för info. Dessa plastbitar kan väl inte kosta mycket? Behöver man avdragare för att byta?
Ölands Hannes?
oja! chinabengtsson:)?
Jag håller på att byta kamkedjor och kedjeguider på min 650 xt-07.Dom är riktigt sopslut,ren tur att det inte har hvererat ordentligt.Den har gått runt 900 mil.
har provat utan variator... låter lika. måste vara veven :/
800r motorn ska ju ha bättre kedjor, har inte bara sträckaren hängt sig på din xtp?
Mitt oljud försvinner inte när jag ökar varvet, blir bara mindre påtagligt. Vid längre sträckor på ca 4000 v/m kan jag höra ljudet ganska tydligt smyga in precis när det övergår från nerför/plattmark till uppförbacke. Tycker dessutom att jag hör ljudet starkare på höger sida, borde vara starkare på vänster sida om det var variatorn tycker jag...Någon som provat någon sån där renoveringolja med metalltillsatser som skall "läka" slitna lager etc? T.ex. www.rvs.se 600 kr låter ju inte mycket för att få tyst på knacket...
Min pappa har bilverkstad så jag skruvar en del sj oxå och ja sådan olja är skit bra vi kör på orion och omega
jag har en sats hemma. skall prova i morgon em
jag befarar detsamma på min, har provat utan variatorn jag med, har även kollat sträckarna till kamkedjor....tycker att jag lokaliserar ljudet till strax under främre cylindern....har din blivit värre eller är det oförändrat? tänkte ifall man måste riva på engång eller om man åtminstone kan vänta ett tag, har ju inte haft maskin i mer än 2 veckor, vore ju kul om man han köra av sig lite innan...
Tro inte för mycket på mirakel olja från yttre rymden! Det finns ingen tillsats i världen som kan laga en sliten kedja och utslitna linjaler, är det slut så är det! Visst kan en tjock tillsats minska ljudet men det lagar absolut inget
nä jag har inte speciellt höga förväntningar på mirakeloljan... inge fel på mina kedjor, men är rätt övertygad om att någon av vevarna är slut, och enligt tillverkaren av oljan så skall den ha effekt på detta fel. men tror att jag har för trasiga lager, inte bara slitna. dessutom lär jag ju få hosta upp min 10.000 för byte av vev, medan tillsatts kostade 700, tyckte det var väl värt ett försök.
Det är svårt att se på guiderna (linjaler)om dom är sliten.Det var inte förrän jag plockade bort sträckaren som jag såg att den nått kedjan Nu när jag rivit bort kedjor och guider så ser man att båda guiderna är totalt slut men kedjorna ser jag inget på med blotta ögat.Om jag kollar riktigt noga nu när jag har dom lösa i handen så ser jag att dom blivit sträckt för dom passar inte riktigt på drevet till 100%.Har du en -07 som det inte blivit bytt på så skulle iallafall jag byta i förebyggande syfte. (Jag hadde tur denna gång)
Upplevde något konstigt idag!Råkade dränka hjulingen och bytte därför olja flertalet ggr efter... men till saken hör att jag då körde utan oljefilter mellan gångerna. Och konstigt nog så försvann mitt knackande då?!?! Har inte satt tillbaks oljefiltret och provstartat och hört om knacket är tillbaks, men kan inte tänka mig någon annan orsak än oljefiltret. Luftburken var iof också borttagen, men ser inte att den kan påverka...Någon som har en teori?
intressant! men frågan är vad som gjort det? kanske bra att göra några täta oljebyten!?
låter ju väldigt mysko, kom du fram till nåt? blir bra sugen på att testa på min med, hade tänkt lämna in den imorn för kontroll å sen sälja skiten då den ändå bara står.
Bytte olja till okq8s 5-30 longlife nu, exakt i ovankant på stickan med motorn kall, varmkörde men knacket kvarstod, dock en aning lägre tyckte jag. La märke till att ljudet försvinner helt när man motorbromsar, var det så på din med?
Vart beställer man filter billigt och snabbt?
Vad kostade rvs satsen och hur många timmar måste man köra för full verkan? Känns inte bra att köra alls med missljud men löste sig ditt knack så kan det ju inte vart lagerbrott iaf
Ser inget svar bara quoten
haha ni ger inte upp mer era missljud trots att ni har hållit på ett år nu, antar att ni inte annvänder era maskiner så flitigt när ni inte kommer nån vart.., jag hade då fått damp å rivit allt för att hitta felet eller bara lagt dövörat till å gasat
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️