ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: tobbe77s skrivet 8 mars 2012 kl. 19:20:36

Titel: Variator kit
Skrivet av: tobbe77s skrivet 8 mars 2012 kl. 19:20:36
Undrar vilka variator kit man bör välja mellan, antar att det finns bra grejer, men även en massa skit som med allt annat, ska sitta på en renegade 2010, länka gärna till olika sidor som säljer prisvärda kit.
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 8 mars 2012 kl. 23:25:45
Kunde inte ställt frågan bättre själv  :)  Är också intresserad av detta om någon har erfarenhet  ()p
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: mittonen skrivet 8 mars 2012 kl. 23:33:35
Undrar vilka variator kit man bör välja mellan, antar att det finns bra grejer, men även en massa skit som med allt annat, ska sitta på en renegade 2010, länka gärna till olika sidor som säljer prisvärda kit.

även jag. :) har rene -10
ska byta rem snart på min hört de ska va skit remmar orginal
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 9 mars 2012 kl. 07:46:33
Jag kör outlander 650 och har provat både Dalton och EPI sport utility variatorkit.
Fördelen med dessa kit är väl att det är bara att smacka på dom på maskinen. ingen justering i övrigt.
Jag provade med både 26" däck samt 28"

Sen finns det ju andra variatorkit för den som vill laborera själv med olika vikter osv. men då blir ju priset högre osv.

Med daltons kit ingick det 3 vikter och primärfjäder.
Funkade bra.

Med EPI kittet ingick 6 vikter samt primär och sekundärfjäder.
Helt otrolig skillnad mot orignial med detta kit.

Maskinen blev riktigt aggresiv med EPI kittet. rappare över hela registret. snabbare backshift.

Dalton-kittet var långt ifrån lika inponerande..

Så kontentan blir att jag rekommenderar EPI
Köptes på LiTo offroad, men kan likaväl köpas på andra ställen.
Dalton v-kit köptes på TRECH
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: T skrivet 9 mars 2012 kl. 09:13:33
Hej, tack för lite feedback på daltonkitet :)

När det gäller variatorkit så är dess funktion att justera variatorn för att kompensera dom större däcken.

Daltons kit som tex DBO800 är till för renegade/outlander 800 med upp till 27" däck, då blir maskinen som innan bytet av däcken, inget mer.

Vill man ha vassare och rappare så går det givetvis att ordna :)

Kolla på www.daltonindustries.com (http://www.daltonindustries.com) så ser du allt vi säljer och där finns olika fjädrar och mudKit mm att välja på.

Tänk på att ni alla kanske använder maskinen helt olika så set som en rekommenderar kanske är helt fel för en annan.

Med vänlig hälsning, Benny
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: yello skrivet 9 mars 2012 kl. 09:19:47
Hej, jag har noll koll på variatorkitt. ':)
Jag har bytt från 25" (original) till 27" s däck på min Reneg. :sunny:
Upplever den lite slöare i accelerationen.
Är det så att kitten "drevar" ner den, vilket resulterar i snabbare acceleration, men lägre toppfart ?
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: T skrivet 9 mars 2012 kl. 09:30:27
Hej!

Däcken gör den slöare så byter du till ett standard variatorkit från Dalton så kommer maskinen kännas som innan du bytte däcken.

Den återfår acc och toppfarten blir som innan du bytte däck.

Det blir inte lägre toppfart eftersom större däck ökar din toppfart och variatorkit sänker så tar dom ut varann.

Benny
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: yello skrivet 9 mars 2012 kl. 10:57:44
ok, tack  ()p

Prisläge på ett sådant kitt ??
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: T skrivet 9 mars 2012 kl. 12:56:26
2200:- :)
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: The Honk skrivet 9 mars 2012 kl. 13:04:30
Köpte detta till min QSC CLUTCH KIT CAN AM 800
Kan säga att det funkar riktigt bra, får även med båda fjädrarna med samt att vikterna är justerbara. Så det e bara att testa sig fram  ()p. Köpte detta kit på Litooffroad.
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2012 kl. 14:32:52
Köpte detta till min QSC CLUTCH KIT CAN AM 800
Kan säga att det funkar riktigt bra, får även med båda fjädrarna med samt att vikterna är justerbara. Så det e bara att testa sig fram  ()p. Köpte detta kit på Litooffroad.

Vilken shims/bricka kör du med för det ställbara tillslagsvarvet?
Jag har minst sagt stora problem att få till mitt kit  :banghead:
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: DuktDanne skrivet 25 april 2012 kl. 12:36:22
Jag har båda brickorna på min, tillslaget ligger nu på 2200rpm, men jag har inte viktat den ordentligt än, varvar bara 6900 rpm nu, ska upp ca 700 till. Läste att ett gram per  ställbar vikt är ca 100rpm, alltså ska jag minska varje viktarm med 7 gram. Låter enkelt i teorin, men jag har inte provat än.
Titel: SV: Variator kit
Skrivet av: core_am skrivet 25 april 2012 kl. 12:44:56
någon som provat Dalton kitet och EPI,s kis på outlander 1000? kanske tillomed nån som har QSC variatorn? :djump: