ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Slammer skrivet 17 september 2006 kl. 20:44:11

Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 17 september 2006 kl. 20:44:11
Tjenis,

Efter serivce (30 mil) så har jag upptäckt ett ljud som jag tror, inte existerade innan service. Ljudet hörs direkt då man startar och väljaren står i P läget. Man vet inte att ljudet finns där eftersom det blandas in med vanliga motorljudet. Det blir däremot VÄLDIGT uppenbart när man lägger i R eller H eller L för då försvinner nämligen ljudet ur ljudbilden.

Lägger man då i P eller N igen så kommer ljudet tillbaka och det typ tilltar som om något sakta läggs ann. Ljudet har ett slirande läte och kommer som sagt tilltagande då man lägger i P (svårt att förklara det här). Har försökt att lyssna med en skruvmejsel och det låter som att det hörs mest på den yttre delen av CVT locket, typ som att något slirar där inne.
Någon som har en idé kring vad det kan vara?

Har inte plockat bort locket ännu eftersom det ser ut som att man måste riva även golvet på den då för att komma åt, samt att jag inte riktigt vet vad jag skulle göra där inne  :D

Följdfråga:
Vet någon vad och om det gör något inne i CVTn vid 30 mila servicen?
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Namor skrivet 17 september 2006 kl. 21:24:30
Jag har också ett vinande ljud i P eller N läget, svårt att beskriva dock, men det låter inte alltför otäckt :-)
Har inte gjort 30mila servicen än.

Jag blir dock mera störd av ett annat ljud liknande kuggljudet från backväxeln på en del (äldre?) bilar (rakskurna drev).
Ljudet är inte alltid där och går att påverka med gassläpp/pådrag.
Tycker det oftast uppkommer kring 50km/h och däröver.
Jag har tolkat det som om detta ljud är normalt när jag läst på Aurora wheelers forumet, att det kommer från remmen/variatorn, men att det skiljer mellan olika maskiner hur mycket det låter.
Tycker ljudet försvunnit något nu víd 25mil, och det kan tydligen lindras med milen/tiden.
Har nån fler detta ljud?
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: STENE skrivet 17 september 2006 kl. 21:28:35
"Vet någon vad och om det gör något inne i CVTn vid 30 mila servicen?"
De byter allt mot lite stadiga kines prylar :-)
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 17 september 2006 kl. 21:40:27
Citat från: "Namor"
Jag har också ett vinande ljud i P eller N läget, svårt att beskriva dock, men det låter inte alltför otäckt :-)
Har inte gjort 30mila servicen än.

Jag blir dock mera störd av ett annat ljud liknande kuggljudet från backväxeln på en del (äldre?) bilar (rakskurna drev).
Ljudet är inte alltid där och går att påverka med gassläpp/pådrag.
Tycker det oftast uppkommer kring 50km/h och däröver.
Jag har tolkat det som om detta ljud är normalt när jag läst på Aurora wheelers forumet, att det kommer från remmen/variatorn, men att det skiljer mellan olika maskiner hur mycket det låter.
Tycker ljudet försvunnit något nu víd 25mil, och det kan tydligen lindras med milen/tiden.
Har nån fler detta ljud?


Håller med dig om att det inte låter som en skräckfilm om P och N men det låter som att något vill snurra i ett visst tempo men inte riktigt kommer upp i det tempot utan slirar. Ett dovt vinande är nog en bra beskrivning.

Jag har det ljudet som du beskriver också, men det är nog som du säger helt normalt. Mitt tilltog strax efter service, så mycket att det blev jobbigt i öronen. Nu har det lugnat ned sig igen och är inte fullt så uppenbart. Hos mig kickar det in runt 75-80 km/h.

Om jag vill läsa om det på Aurorra, vad söker jag bäst på då? Eller har du rent av en länk. Kan ju iof söka på CVT men då får man en jösses massa träffar om allt mellan himmel och jord  :)

Citat från: "STENE"
"Vet någon vad och om det gör något inne i CVTn vid 30 mila servicen?"
De byter allt mot lite stadiga kines prylar



Hahahaha, ahaaaaa. Det var därför jag inte fattade BRP utanpå CVT locket längre, för att det stod på kinesiska.
Titel: Re: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Henric skrivet 18 september 2006 kl. 06:26:36
Citat från: "Slammer"
Har försökt att lyssna med en skruvmejsel


Hur gör man då ? :D
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 18 september 2006 kl. 08:10:41
Plättlätt

Sätt mejseln mot godset du vill lyssna på, håll handen om skaftet och sätt sedan örat mot handen. Taadaaaa.

Det är alltid smart att ha handen som en "mellanring" mellan örat och mejseln så det inte blir för högt ljud direkt i örat. Är ljudet för svagt, skjut gradvis handen nedåt tills örat ligger direkt mot mejseln. :)
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Namor skrivet 18 september 2006 kl. 08:24:11
Slammer,
Angående ljudfenomenen känns det lugnande att vi tydligen har samma.
Jag sökte på "belt noise" och den här länken tyckte jag var mitt i prick.

http://aurorawheelers.com/view_topic.php?id=2825&forum_id=5&highlight=belt+noise
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: STENE skrivet 18 september 2006 kl. 09:27:08
Att ljudet tilltar vid högre varv skulle kunna förklaras med att, variatorn jobbar imot en fjäder belastning. Så ju mer den snurrar ju mer spänns remmen. vilket skulle kunna resultera i ett högre ljud (om det är så att det är remmen som orsakar detta).

Men jag var ute på nätet för typ ett år sedan, och drömde mig bort till big-bore maskinernas förlovade land. Så läste jag en hel massa om olika maskiner. Där det var en av dem (minns inte vilken men tror det var outlandern) som folk "klagade" över ett vinande ljud. Vilket berode på att lådan hade just rakskurna drev. Det finns ju ingen anledning till att ha sneda drev i en CTV maskin. Och som jag förstått det är det mindre belastning i en låda med raka drev. Men att det skulle tillta efter service kan jag inte riktigt förklara.. Kanske det är så att de bytt olja i lådan och nu har en tunnare helsyntet olja? Typ den gammla sega mineral oljan "dämpade" det vinande ljudet som alltid finns där.
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Shitbreaker skrivet 18 september 2006 kl. 09:48:19
mitt i prick, stene! (du ser för övrigt yrkeskriminell ut på din avatar :lol:)
enl. åf är dehär ljudet ingen "fara", utan det varierar lite från maskin till maskin, och kan , som stene sa, ändras vid oljebyte/service.
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: STENE skrivet 18 september 2006 kl. 09:56:21
Citat från: "Shitbreaker"
mitt i prick, stene! (du ser för övrigt yrkeskriminell ut på din avatar :lol:)
enl. åf är dehär ljudet ingen "fara", utan det varierar lite från maskin till maskin, och kan , som stene sa, ändras vid oljebyte/service.


Kan inte riktigt svara på om jag ser kriminell ut eller inte men det är så jag ser ut :-)
Den grövsta kriminella handlingen jag gjort, är väl att jag jobbat tillsammans med Slammer... Och då ATV åkare ständigt bryter mot lagen (terränglagen) så känns det som jag inte är värre än någon annan  :wink:
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 18 september 2006 kl. 11:29:51
Deta är anledningen till att man hänger på forum...Den ständiga floran av kunskap. Allt låter ju totalt logiskt kring det vinande ljudet vid körning. Sen kan man ju undra om det är bättre att köra på den tunnare oljan mot den som ligger i från fabrik, vad säger man där?

Sen vill jag återbelysa huvudfrågan i min tråd. Den med konstigt ljud när man har P eller N ilagt, läs första inlägget i tråden  :D

Jag måste också sälla mig till den kriminella listan då med andra ord, detta för att jag jobbat med STENE :lol:
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Shitbreaker skrivet 18 september 2006 kl. 11:50:20
hehe :D  :D

hämtar min 800 idag..dräggel-dräggel...
ska höra med min åf om ljud i P&N, samt lyssna på min EGEN :D  :D
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: d4 skrivet 18 september 2006 kl. 16:07:15
Ljudet från CVT'n kommer från  primär variatorn som har fläktvingar, det ger ett vinande ljud.
Remmen är refflad på båda sidorna, det ger också vinande ljud.

När man lägger i P eller N börjar variatorn att snurra, då blir ett vinande ljud som tilltar när varvet på motorn ökar.
Inget att oroas sig över.
På service kan de ha rengjort skivorna så de är lite sträva.
Det gör att variatorn lättare börjar att snurra vid P eller N.
Eller har de ställt tomgången lite högre än förut ?

Ride on!
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 18 september 2006 kl. 17:16:56
d4!
Tackar för det svaret. Det satt fint. Jag tror inte man höjt varvet, de sa iaf inget om det. De talade bara om att det fanns ett felaktigt "spel"?! på en ventil som de justerade, men det borde inte påverka tomgången tycker jag. Eller? :)


Citat från: "Shitbreaker"
hehe :D  :D

hämtar min 800 idag..dräggel-dräggel...
ska höra med min åf om ljud i P&N, samt lyssna på min EGEN :D  :D


Kan bara säga GRATTIS!!! Så skön känsla att hämta ut den.
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Slammer skrivet 18 september 2006 kl. 18:24:01
Citat från: "Namor"
Slammer,
Angående ljudfenomenen känns det lugnande att vi tydligen har samma.
Jag sökte på "belt noise" och den här länken tyckte jag var mitt i prick.

http://aurorawheelers.com/view_topic.php?id=2825&forum_id=5&highlight=belt+noise


Känns helt klart som huvudet på spiken där. Tackar för länken.

Testade också att höja varvet i P läge och lyssnade noga. Då hördes det väldigt tydligt att samma ljud som låter skumt på tomgång direkt övergick till ett tydligt vinande ljud precis som d4 sa. Så återigen, tack för svaret d4 :!:
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Quadjonen skrivet 18 september 2006 kl. 21:18:45
Jag testade oxkså att höja varvet i P läge och lyssnade noga. Då hördes det väldigt tydligt att samma ljud som låter skumt på tomgång direkt övergick till ett tydligt vinande ljud precis som d4 sa.
Här är några kort på cvt      http://www.atvonlinemagazine.com/atv_tire_wheel_machine_review/machine_reviews/my_outty800efi/drain_plug_install/drain_plug_install.html
Titel: Skumt CVT ljud vid P och N läge
Skrivet av: Henric skrivet 18 september 2006 kl. 22:35:31
Citat från: "Slammer"
Plättlätt

Sätt mejseln mot godset du vill lyssna på, håll handen om skaftet och sätt sedan örat mot handen. Taadaaaa.

Det är alltid smart att ha handen som en "mellanring" mellan örat och mejseln så det inte blir för högt ljud direkt i örat. Är ljudet för svagt, skjut gradvis handen nedåt tills örat ligger direkt mot mejseln. :)


Tack, då har man lärt sig nåt nytt ...
För övrigt så tjuter även min Kawa som tusan när jag kör, men det "ska" dom tydligen göra, eller ?