Citat från: ZuumoO skrivet 23 oktober 2011 kl. 17:44:42Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan. Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon! Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rullaframåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan. Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon! Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cctrevligt å köra lite can am va....lär ju varit kanon kul få ha den i två dagar..
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rullaframåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.
...det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy...
...Jävlar vad bra den blev bara du fick en
Citat från: Hakerik skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:12:23Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rullaframåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.Jag tror mig veta hur variatordrift fungerar. Mitt inlägg i grund å botten handlade om varför Outlandern gick upp så pass mycket i varv i videon. Därav min fråga om att smyga på gasen. Känns som att motorvarvet skulle hoppa från tomgång till kanske 2000rpm direkt. därav skuttet i videon. Om man hade kunnat smygköra så hade man inte hört motorn varvas upp så pass mycket. då hade man hört en jämn ökning av varvet tills maskinen börjat rulla.Tillbaka till min frågeställning, Är den känslig på gasen? kan man hålla den på specifika varvtal i det lägre registret med tumgasen med Neutral växel i? Detta är ju bara så som jag upplever det när jag ser videon. har aldrig sett eller kört en 1000cc. Slå mig gärna på fingrarna igen om jag är ute å cyklar
-07:orna var de hetsigaste, men sen har det blivit MYCKET bättre sägs det... och nu med litersmaskinerna är det jättemjukt.... sägs det... men...?Olika bud här tycker jag. (åker ju Grizzly nu, OJ vilken skön maskin i skogen när det börjar bli knivigt....)
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️