ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 11 december 2011 kl. 12:47:42
-
vad finns det för några främre yttre drivknutar till arctic som håller bättre än original? gorilla-axlar?
jag är riktigt trött på knutbrotten nu och vill inte ha originalskit igen, måste ju finnas nåt bättre?
-
Jag letar till oxå till min 4hjuling.
här är några märken jag har stött på:
Rhino http://mudtechinc.com/shop/category_12/Arctic-Cat-Axles.html?shop_param=cid%3D%26 (http://mudtechinc.com/shop/category_12/Arctic-Cat-Axles.html?shop_param=cid%3D%26)
Turner och Gorilla http://www.rubberdowncustoms.ca/axles.html (http://www.rubberdowncustoms.ca/axles.html)
och moose men har inte hitttat något bra ställe än.
Jag ska försöka beställa rhino axlar till min renegade,
har mejlat mudtechinc och frågat efter fraktkostnaden. men inget svar än.
-
verkade ju vara vettigt pris på de axlarna!
-
Jag har 2 st nya yttre drivknutar ligger.eftermarknads knut.
Vart lite fel i beställningen när jag handlade,fick både kompletta axlar och dom knutarna.
-
nu ringde Glennon på Westbike upp mig efter att ha läst mitt förtvivlade mail, och han hade en trevlig nyhet, Arctic cat har uppmärksammat problemet och gjort ännu en revidering av knutarna, det kom ju en ny modell 2010, men den höll bevisligen dåligt den med, men nu har dom tagit fram knutar som har 75mm ytterdiameter jämfört med de tidigare 66mm samt att ingen av kulorna skulle hamna utanför knuten vid fullt styrutslag, som det gör på de tidigare (vilket är en stor svaghet då ytterhöljet blir ovalt av vridmonentet och knuten "vrids ur"
så jag skulle få dessa monterade efter nyår, och nu hoppas jag innerligt att det blir sista gången! det känns lika jobbigt varje gång nåt sånt här händer, dels blir maskinen jobbig att bärga och dels är det jobbigt att åka med den till ÅF och veta att man får samma grejer som redan satt där. men nu känns det lite trevligare..
kollade förresten upp vridmomentet på en 1000cc, och dom ligger ju på 52Nm ut på hjulen, vet inte vad dom kan tänkas ha i motorn, men min maskin har 40.5Nm i motorn orginal, och det redan vid 1600rpm, nu kan det kanske ligga runt 45, samt att dieseln har 3.6:1 i axlarna medan en 1000cc har 3.1, så ute vid hjulen är det säkert inte nån jätteskillnad och trots att effekten är blygsam så är det ju vridmomentet som utgör belastningen, effekt är bara nåt som man har nytta av om man vill åka fort. dessutom är min maskin tung, med mig på blir den mycket tung, vilket innebär att hjulen inte har lika lätt att slira, en 1000cc sätter nästan alltid spinn på hjulen pga effekten, och då behöver det inte vandra lika högt moment genom knutarna om man samtidigt tillför lite varvtal.
-
skillnad ny vs gammal!
-
Oftast går väl en knut av att man får ett slag på drivlinan, typ att maskinen hoppar till eller ett plötsligt stop av hjulet, inte går väl knutarna av ren vridning?
Då spelar effekten ganska stor roll.
Fast åt andra så har jag aldrig kört av varken knut eller axel på nån maskin så det är ren spekulation.
-
Oftast går väl en knut av att man får ett slag på drivlinan, typ att maskinen hoppar till eller ett plötsligt stop av hjulet, inte går väl knutarna av ren vridning?
Då spelar effekten ganska stor roll.
Fast åt andra så har jag aldrig kört av varken knut eller axel på nån maskin så det är ren spekulation.
effekten har ingen inverkan, enbart vridmomentet.
har du en motor på 1000hk och 10Nm (den får ju i såna fall varva nåt hejdlöst) så kör du inte av några knutar, men maskinen blir också helt värdelös att krypköra och dra tungt med.
och i samtliga fall av knutbrott på min maskin så har det skett pga vridmoment, nu senast på båda yttre fram ungefär samtidigt, först den ena sen den andra direkt efter.
-
Du tänker fel.
Du måste tänka att hjulet i sig också bidrar med vrid, om det roterar snabbt så har du vridmoment på båda sidor av axeln.
Ett snabbt roterande hjul kan få ett jävla vrid, slår man av på gasen så att vridet i motor blir mindre så kan skillnaden också knäcka axlar och knutar.
-
Ett snabbt roterande hjul kan få ett jävla vrid, slår man av på gasen så att vridet i motor blir mindre så kan skillnaden också knäcka axlar och knutar.
Precis, därför kan tyngre (och större) hjul käka mer grejer på transmissionen än lätta.
Sen detta med vrid... hmm... motorn är sällan kopplad till hjulen direkt, oftast finns nån form av växellåda emellan, dess uppgift är bla att omvandla effekten till moment till hjulet.
Och visst ger oftast en diesel effekten vid ett lägre varv än en bensinare, men ute vid hjulet är kraften omvandlad via växellådan och då är det faktiskt samma vrid.
Liksom hela definitionen för effekt är ju utfört arbete, men det där har jag ju tjatat om förr...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.msg279084#msg279084 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.msg279084#msg279084)
Att sen vissa motorer ger bättre krypkörningsegenskaper, kontroll osv vid lägre varv, mm, mm, mm är en annan sak, det handlar inte om vrid, det handlar om effektkurva, utväxling och psykologi.
()p
-
Vridmoment är bara ett matematiskt värde av effekt (hk) vid ett visst varv (rpm)..
-
nej, effekt är bara ett värde av vridmoment och varvtal!
vridmomentet är ju kraften motorn lämnar, det är med vridmoment man knäcker axlar och böjer vevstakar.
jämförelse:
pelle ska hämta en hink vatten i brunnen, för att veva upp en full hink från brunnen behövs en kraft av 100Nm att applicera på veven, pelle har bara käkat knäckebröd och läst bilsport så han orkar inte, och får inte tag i vatten, medan ragge som käkat burgare och läst power magazine har dubbelt så kraftiga muskler som pelle och kan applicera 200Nm, men han blir lätt ansträngd så han kan inte veva så fort, men vatten får han allt tag på! i det läget kvittar hur hög effekt pelle kan prestera när han springer maraton..
för mig är högt vridmoment vid låga varv det enda som är intressant, ju lägre varv desto bättre, för trots att hydro påstår att man fixar allt med utväxlingen så stämmer det inte! nångång ska man ju starta från noll, ellerhur?
att komma igång från stillastående är mer ansträngande för en liten vridsvag motor som bara presterar på höga varv, än en motor som ger allt strax över tomgång, trots att den vridsvaga motorn ändå har mycket lägre utväxling för att kunna komma igång.
en jämförelse:
start i 15% uppförsbacke med 1900kg släpvagn med volvo 740 bensinturbo, vs samma start med diesel utan turbo, 165 vs 82hkr. vilken har lättare att få skiten i rullning utan kärringstopp? om det nu inte sitter riktig växellåda på bilarna, för då ordnar momentomvandlaren en momentförstärkning.
-
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.
Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
-
Jag antar att det är nån sorts härdning på knutarna, det gör man i första hand för att slippa att stålet ändrar form och vrider sig, härdade grejer har en förmåga att spricka vid slag, det var därför jag skrev att jag tror de flesta knutar går åt helvete om maskinen hoppar eller så.
Om de vrids av så är det underdimensionerat, och kanske fel härdat .
Som sagt jag har aldrig haft av nån knut eller axel ( ta i trä )
Men jag spekulerar bara.
Angående vrid och effekt så är jag inte tillräckligt påläst för att komma med nån avancerad teori eller fakta , men det Hydro skriver verkar logiskt (som alltid ):)
-
Jag skulle säga att det är en effekt av motorns vridmoment, lådans utväxling, axlarnas utväxling och storlek på däcken. Ta winchen som ett exempel. Med enkel lina kan man dra säg 1000kg, med dubbel lina(kastblock) kan man dra 2000kg med 2 kastblock kan man dra 4000kg vilket innebär att man minskat utväxlingen med hjälp av kastblocken(växellåda och axlar).Med större winch(högre vridmoment) och enkel lina kan man dra säg 2000kg, med dubbel lina(kastblock) kan man dra 4000kg med 2 kastblock kan man dra 8000kg så vridmomentet spelar alltså lika stor roll i det hela som utväxlingen men då måste man även anpassa vajern(drivaxlarna), kastblocken(utväxlingen), stroppen i trädet för den ökade kraften dom utsätts för . Sätter man sen på större däck( tyngre last att dra) så krävs det ju mer kraft( vridmoment) på drivaxlarna för att snurra dom vilket påverkar drivknutarna (vajern)som lättare knäcks eftersom dom inte är anpassade för den ökade kraften. Det största hotet mot en drivaxel/knut är hastiga stopp på hjulet då en drivaxel/knut uttsätts för enormt vridmoment från hjulet tex om man hoppar till i en backe och hjulen/hjulet lättar från marken. Det är alltid den klenaste delen som ger sig först. Om man tex är gasglad så påfrestar ju det grejerna mer än för en som bara smyger fram.
-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment)
Vridmoment eller kraftmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Det kan också beskrivas som den hävstångsverkan som kraften ger upphov till. Vridmomentet beror av kraften som verkar på hävarmen och hävarmens längd. Storheten vridmoment betecknas ofta med den grekiska bokstaven men andra bokstäver som M och N förekommer också.
Förhållandet mellan vridmoment, kraft och energi:
Om en kraft tillåts verka över en viss distans uträttas ett mekaniskt arbete. Om ett vridmoment verkar under en viss rotation uträttas likaså ett mekaniskt arbete. För rotation kring en fix axel genom en kropps tyngdpunkt kan detta arbete skrivas där är arbetet (energin), är vridmomentet, och θ1 och θ2 betecknar den initiala respektive slutliga vinkelpositionen för kroppen.
Effekt är arbete per tidsenhet och kan skrivas som där är effekt, är vridmomentet, är vinkelhastigheten, och · betecknar skalärprodukten.
-
Pelle får skaffa en större vev, jag får nog hålla med Hydro.
Det är ju ganska ointressant vad som finns i Pelles käk så länge han har rätt utväxling på veven.
ja, fast med en större vev, eller en växellåda på veven, så klarar han att veva, men han får veva fler varv vilket gör att han förbrukar mer effekt, därför menar jag att effekten är bara nånting som behövs om du vill ha ett arbete (accelerera en hjuling upp i hastighet) utfört på en viss tid. det som är intressant om hjulingen överhuvudtaget börjar flytta på sig är vridmomentet.
och om vridmomentet inte skulle spela in, varför har man inte en 2-liters radfyra bensinmotor på 250hkr i en lastbil med tot. vikt på runt 20 ton? i den storleken brukar dom ju inte ha mer hästar än så, och det skulle ju vara betydligt billigare att montera en så liten motor, samt spara egenvikt, även om växellådan måste ha 5 växlar extra.
ju fler växlar man måste ha desto mer har man misslyckats med motorn anser jag.
sen börjar den här tråden balla ur, jag har inte och kommer inte hoppa med min maskin, så det är inte på det vis knutarna gett sig, utan faktum kvarstår att knutarna vridits sönder vid start från stillastående.
-
Ja det ballar ur.... Lastbilar .....:)
Ärligt talat så finns det inte en chans att du har det fästet som skulle krävas för att vrida av en drivknut vid normal start.
Då får du först gjuta fast ett av däcken och sen börja segdra, men jag tror faktiskt att du först får ett haveri nån annanstans .
Möjligtvis med diffen låst, backen i och fullt styrutslag. :)
-
Det är inte utan att man imponeras av din envishet. :headbang:
De flesta stora upptäckare har ju gjort sina upptäckter genom att ifrågasätta samtidens vetande.
Det var ingen kant på havet, så när man seglade västerut kom man ju till Indien även det hållet!
(visserligen USA, men de var iaf sanningen på spåren)
...och ja, man kan driva en lastbil med liten bensinfyra, men totalekonomiskt är det knappast.
Man kan i teorin driva samma lastbil med ett litet urverk från väggklockan i lunchrummet, byt ut sekundvisaren mot ett litet drev osv osv... det kommer dock inte att gå så fort.
Och batteriet kan man nog behöva byta några gånger innan man ens kommit en centimeter...
(i teorin kan man hoppa över vissa obekväma detaljer, som här tex då jag hoppade över effektförluster pga tröghet och friktion i drivlina osv)
OT javisst, men jag har tråkigt på jobbet.
:djump:
-
haha, jösses, ni vägrar helt enkelt fatta att stora svartrykande vridstarka dieslar är MANLIGT!
Coga show de boucane au Challenge 255 de Baie-du-Febvre 2010 (http://www.youtube.com/watch?v=S5blj0DIS3A#ws)
till skillnad från små trånga ylande riskokare med minst lika ylande chaufförer:
ricer song (http://www.youtube.com/watch?v=Ko3ojrte-I8#)
YALLA!
-
Man kan mäta manlighet på olika sätt ser jag... :whip:
Om man älskar starka motorer redan från noll varv och samtidigt hatar växellådor, ja då finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.
De är dock tyvärr inte svartrykande.
(http://www.lindareverkstaden.se/elmotor.jpg)
:D
-
Man kan mäta manlighet på olika sätt ser jag... :whip:
Om man älskar starka motorer redan från noll varv och samtidigt hatar växellådor, ja då finns det ju faktiskt en hel hög med motorer att välja bland.
De är dock tyvärr inte svartrykande.
(http://www.lindareverkstaden.se/elmotor.jpg)
:D
ja ska jävlar montera en gammal ASEA elmotor från 1930 med hakkorset som logotyp och bygga ett eget kolkraftverk för att ladda batterierna med! :whip:
-
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.
Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.
Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.
NU är vi OT! :lol:
-
Det får vara en tidig trettiotalare isf, svastikan försvann därifrån rätt tidigt när herr Adolf började krångla.
Gällande elektriciteten så kan jag ju annars tipsa om dieseldrivet elverk, den principen använder ju massvis av fartyg.
Dieselmotorerna ligger på optimalt varv, producerar el och sen drivs propellrarna av elmotorer.
NU är vi OT! :lol:
där sa du nåt! den optimala växellådan är helt enkelt ingen växellåda, utan ett gäng kablar och motstånd!
ja, riktigt offtopic, men sålänge det handlar om diesel och vridmoment så är det tillåtet i min tråd, allt annat anmäls ;D
-
Oskar: du kommer sluta i en Polaris Ranger EV UTV med dieselelverk på flaket ()p
(http://www.atv.com/images/content/1ranger0723.jpg)
(http://powersports.vanwall.com/wp-content/gallery/ranger-400-ev/pol-dlrmtg-3.jpg)
(http://www.atvriders.com/images/polaris/2010-polaris-ranger-400-ev-electric-utv-ride-review/2010-polaris-ranger-ev-utv-electric-batteries.jpg)
-
där sa du nåt! den optimala växellådan är helt enkelt ingen växellåda, utan ett gäng kablar och motstånd!
Nuförtiden använder man inte motstånd i styrelektroniken, utan transistorer, triacar, teristorer och och annan elektronik för att reglera varvtal på elmotorer :nono: ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftelektronik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftelektronik)
-
Nuförtiden använder man inte motstånd i styrelektroniken, utan transistorer, triacar, teristorer och och annan elektronik för att reglera varvtal på elmotorer :nono: ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftelektronik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftelektronik)
vet jag väl, men jag vill inte ha elektronik, utan min el-atv ska ha en hederlig PCB-fylld gjutjärnslåda med pådragsmotstånd från ASEA! tjärpappisolerade kablar ska alltsammans kopplas ihop med, som en protest mot allt det moderna!
-
Jag letar efter en tråd om drivknutar då jag knäckt en knut på tjejens Arctic Cat, men sökfunktionen verkar inte funka. Jag blev skickad till en tråd om lastbilar och elmotorer.
-
Jag letar efter en tråd om drivknutar då jag knäckt en knut på tjejens Arctic Cat, men sökfunktionen verkar inte funka. Jag blev skickad till en tråd om lastbilar och elmotorer.
Det kallas pik va? ;D
-
()p :lol: :lol: :headbang:
-
Jag letar efter en tråd om drivknutar då jag knäckt en knut på tjejens Arctic Cat, men sökfunktionen verkar inte funka. Jag blev skickad till en tråd om lastbilar och elmotorer.
har för mig det stod nåt om drivknutar i början av tråden, sen började nån att tramsa om att en knut inte kan vridas av och ifrågasatte termen vridmoment...
-
Tramset började när nån nämnde motorer med typ 1000hk
När maskinen i fråga har knappt 20hk.....
-
Tramset började när nån nämnde motorer med typ 1000hk
När maskinen i fråga har knappt 20hk.....
om du lyfter blicken ett inlägg ovanför det du nämner så ska du allt se var bäcken börjar!
-
Ja och fortsätter man i den riktningen så fortsätter svammlet ända fram till första inlägget... :)
-
så här ser de nya knutarna ut när de sitter på plats, det är väldigt tight mellan damask och spindeln, ca 1mm!
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0907.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0901.jpg)
-
Vad kostade dom förstärkta knutarna och vet du om de passar på T-caten
/Daniel
-
Vad kostade dom förstärkta knutarna och vet du om de passar på T-caten
/Daniel
har garanti kvar på maskinen så jag vet faktiskt inte, men säkert svindyra. jag kan kolla artikelnumren på kartongerna senare.
de borde passa T-cat då det är samma axlar på alla av de större maskinerna från 2006 tror jag.
-
Tycker som du Oskar P ()p
-
Kollade artikelnumren, dom är 1502-805 Och 806
-
Angående drivaxlar till Arctic cat och Thundercat i synnerhet, nån som handlat drivaxlar från ebay? Dom här tex http://www.ebay.com/itm/2009-09-Arctic-Cat-Thundercat-1000-Left-Front-CV-Joint-Axle-Extreme-/160908606476?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2576e67c0c&vxp=mtr&_uhb=1 (http://www.ebay.com/itm/2009-09-Arctic-Cat-Thundercat-1000-Left-Front-CV-Joint-Axle-Extreme-/160908606476?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2576e67c0c&vxp=mtr&_uhb=1)
Och kanske kan uttala sig om dess kvalite?