ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: op skrivet 27 april 2007 kl. 11:36:57

Titel: Vegdekk for Outlander eller Renegade
Skrivet av: op skrivet 27 april 2007 kl. 11:36:57
Jeg ser etter godkjente dekk for bruk på vei til min Can-Am Renegade. Den lokale forhandleren har Maxxis M9272/M9273 som ser litt ut som lastebildekk, men jeg kunne tenkt meg noe litt mer "sportslig". Ser også at lufttrykket er litt lavt i disse M92xx dekkene til å kjøre i rundt 90km/t på vei(merket maks trykk 25psi .. anbefalt rundt 10psi?). (Bruker 25/8-12 foran og 25/10-12 bak).
 
Er det noen som har forsøkt Goldspeed "Silver", eller "Road Devil" ?

Jeg tror ikke alternativet med bilfelger og dekk er lovlig i Norge for veibruk, så den muligheten lar jeg ligge litt. Håper det går bra om en "Norrbagge" legger inn litt spørsmål på ATVCenter :o)
Titel: Can-Am Renegade på gata
Skrivet av: op skrivet 29 maj 2007 kl. 20:48:02
Etter mye sjekking hit og dit, så endte jeg opp med å kjøpe Maxxis M9272 og M9273 gatedekk. I Norge er det strenge regler for bytte av felger og f.eks. en aluminiums felg må være godkjent for den bilen den skal sitte på. Masse kjedelige lover å rote i der :(    Så derfor ble det veidekk på de orginale 12" felgene. Spacere er faktisk forbudt i Norge!  *mumlenoe*

Nye dekk:
Det ble j. trangt mellom fordekket og styrearmen/styrekule. Etter en 1,5 times kjøretur i dag for å få vekk lagringsfilmen på dekket, og teste litt så tar i hvert fall ikke styrekula borti dekket. Det er vel 3-4mmm klaring der. Men det er heller ikke så mye klaring til de orginale ITP Holeshot dekkene heller da - så det virker ikke som å være noe problem. Bak er det samme dimensjon som tidligere så der var det null problem.

Etter avbalansering av hjulene med masse bly  :/ så ble resultatet faktisk ganske så bra! Jeg kan ligge komfortabelt i 80km/t uten noe sleng, kast  eller risting i styret. Renegade'n går også mye lettere enn tidligere, så antagelig bruker den mindre bensin nå også. Skal måle forbruk nå fremover og se hvordan det blir etter skiftet.

Det sporer fortsatt en del til siden på dårlig asfalt-vei, men ikke så mye som tidligere. Det kjennes bekvemt å ligge i fartsgrensa i 80 soner og bare cruse avgårde :) Når du slipper gassen så "loggrer" ikke Renegade'n lengre som den gjorde med ITP Holeshot. Den er mye mer retningsstabil nå enn tidligere både under akselerasjon og nedbremsing.

Og ikke minst:  Det har blitt stille når jeg kjører på vei!  Ikke mer dekkstøy! ITP Holeshot dekkene bråker jo mer enn motoren når du kjører i 80 km/t!

På grusveier så har det blitt litt mer glatt enn tidligere, men med 4 hjuletrekken inne så føles det fortsatt retningsstabilt. Du kan selvfølgelig ikke kjøre på så hardt i svingene på grusvei som med Holeshot-dekk - men til turkjøring på veier så er det helt OK. Asfaltkjøringa har i hvert fall tatt seg opp mange hakk! Det lover bra for litt langkjøring på vanlig vei nå utover sommeren :)